8107620808

8107620808



198 G. Kost, A. Nierychlok, W. Banaś

Przykładem stosowania tłumika drgań skrętnych w pojazdach kołowych jest stosowanie w ostatnich latach dwumasowego koła zamachowego, powodującego obniżenie pierwszej harmonicznej z ok. 1200 obr/min do ok. 300 obr/min [4,5]. Stosowanie takiego rozwiązania przyczyniło się do poprawy charakterystyki pracy silnika spalinowego w zakresie niskich prędkości obrotowych oraz znacząco zwiększyło trwałość silnika spalinowego. W pojazdach kołowych z napędem hybrydowym wymagane jest sprzęgło, które może być włączane lub wyłączane bez udziału kierowcy. To układ sterowania ma za zadanie włączyć lub wyłączyć daną jednostkę napędową.

2. SPRZĘGŁA I PRZEKŁADNIE HYDROKINETYCZNE

Sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne obecnie stosowane są w pojazdach kołowych wyposażonych w automatyczną skrzynię biegów. Umożliwia to równą i nie wymagającą ingerencji kierowcy pracę całego układu napędowego. Sprzęgła i przekładnie hydrokinetyczne mimo swoich zalet mają także pewne wady. Dlatego przy doborze i projektowaniu układów napędowych do pojazdów kołowych trzeba przeanalizować zarówno korzyści, jak i wady wynikające z ich stosowania. Sprzęgła hydrokinetyczne charakteryzują się następującymi własnościami korzystnymi [2]:

•    podatne związanie wału wejściowego z wyjściowym,

•    ograniczenie przenoszenia drgań skrętnych,

•    cicha i spokojna praca,

•    włączanie i wyłączanie sprzęgła pod pełnym obciążeniem,

•    możliwość regulacji prędkości obrotowej na wale wyjściowym bez konieczności zmiany prędkości obrotowej wału wejściowego,

•    niewielka masa własna przekładni hydrokinetycznej.

Do wad sprzęgieł hydrokinetycznych należy zaliczyć:

•    mniejszą sprawność sprzęgła od sprzęgieł konwencjonalnych,

•    większe gabaryty,

•    zwłokę czasową potrzebną do wyłączania lub włączania sprzęgła,

Uwzględniając zarówno wady, jak i zalety sprzęgieł i przekładni hydrokinetycznych, ogólnie można wymienić ich następujące zastosowania w pojazdach kołowych [2]:

•    jest to element układu napędowego ułatwiający płynne ruszanie i płynny rozbieg pojazdu, nawet w sytuacjach bardzo dużych obciążeń, ruszanie pojazdem kołowym z maksymalnym momentem napędowym,

•    urządzenie zabezpieczające układ napędowy przed nagłym przeciążeniem i przed uszkodzeniem przy nagłym zatrzymaniu pojazdu; sprzęgło hydrokinetyczne podnosi trwałość elementów układów napędowych oraz silnika spalinowego, ułatwia również zachowanie płynnej jazdy pojazdu kołowego bez szarpnięć podczas zmiany biegu,

•    urządzenie ułatwiające precyzyjne sterowanie prędkością pojazdu, prędkością obrotową wału wyjściowego,

•    urządzenie często stosowane do wyłączania i włączania napędu,

•    urządzenie tłumiące drgania skrętne.

3. SPRZĘGŁA HYDROKINETYCZNE A POJAZDY HYBRYDOWE

W przypadku modelowania przekładni hydrokinetycznej w oprogramowaniu MatLAB/Simulink konieczne jest sporządzenie modelu matematycznego takiej przekładni.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
200 G. Kost, A. Nierychlok, W. Banaś 3.1. Pojazd hybrydowy - praca własna Pojazdy kołowe o napędzie
204 G. Kost, A. Nierychlok, W. Banaś Przy zastosowaniu przekładni hydrokinetycznej różnica w momenci
Okładziny cierne Tłumik skrętnych Faliste segmenty Tłumik drgań skrętnych
nierównomierna praca tłumik drgań skrętnych równomierna praca
Układ napędowy - sprzęgłaTarcza sprzęgła z tłumikiem drgań skrętnychTarcza sprzęgła z tłumikiem
star266072 72 Naprawa samochodu terenowego STAR 266 W przypadku zużycia pierścieni ciernych tłumika
nauka przedstawiania wyników pomiarów. Regresja liniowa. Przykłady stosowania testów
G. Kost, A. Nierychlok, W. Banaś1 L r j Rys. 14. Przekładnia hydrokinetyczna z blokującym sprzęgłem
79385 MechanikaC1 Przykład. f ////// Znaleźć okres drgań ciężarka o masie i»
6 (1999) Rys. 4. Podstawowe typy rozmieszczeń tłumików drgań (oscylacji) Siła przyciągania pomiędzy
Przykład stosowania kompresji Sonda Galileo Źródło: wikipedia.org Bezzałogowa sonda kosmiczna
4 (2242) Przykłady stosowania ustawienia 1-3-5-2 i systemu 1-4-4-2 na MŚ-90 we Włoszech i MŚ-94 w
DSC03521 (3) Przykłady stosowania zasady nadmiaru reagenta: 1. Rekcje spalania

więcej podobnych podstron