8299307856

8299307856



Teoria stosunków międzynarodowych 19

wskrzeszenia etyczności (Sittlichkeit) zakorzenia ją w zwyczajach i normach wspólnoty. Hegel nie odrzuca subiektywnej wolności znajdującej wyraz w moralnej autonomii, jednak odwraca Kantowską koncepcję moralności. Konkretna wolność jest możliwa jedynie w etycznej wspólnocie i jest logicznie wcześniejsza od jednostki i jej racjonalnej autonomii. Dla Hegla ostatecznym, uniwersalnym źródłem moralności jest etyka, której zawartość wyraża się w konkretnych normatywnych zasadach - prawach, społecznych praktykach i zwyczajach - określonej etycznej wspólnoty18.

Współcześnie debata ta toczy się wokół rozmaitych problemów o charakterze politycznym i moralnym: usprawiedliwione użycie siły; charakter i implikacje międzykulturowości i dialogu; charakter i warunki międzynarodowej sprawiedliwości; potrzeba i możliwość wielkich transformacji politycznych, takich jak, na przykład zmiana charakteru państwa lub możliwość instytucjonalnej reformy stosunków międzynarodowych w kierunku kosmopolitańskiej demokracji19.

Stanowiska kosmopolitańskiego nie można również uznać za monolityczne. Rengger proponuje dystynkcję między moralnymi kosmopolitanami, którzy traktują moralne zasady jako uniwersalnie prawomocne, ale nie opowiadają się za żadną określoną kosmopolitańską formą politycznej organizacji, i politycznymi kosmopolitanami, którzy są zazwyczaj także moralnymi kosmopolitanami, ale uznają zmianę polityczną za konieczną. Ponadto wewnątrz obu koncepcji sformułowano wiele różnych stanowisk. Konsekwencjonaliści (Singer) i kantyści (0’Neill; Doyle) są moralnymi, ale nie politycznymi kosmopolitanami. Rengger zwraca uwagę także na mniej dyskutowane koncepcje kosmopolitańskie w NSM, na przykład chrześcijański humanizm Jana Pawła II traktowany jako interesująca i wpływowa forma kosmopolitanizmu20.

W literaturze polskiej Tadeusz Buksiński wyróżnia kosmopolitanizm indywidualistyczny i kolektywistyczny. W ramach tego pierwszego wyróżnia trzy teorie: uprawnień elementarnych, praw człowieka oraz sprawiedliwości dystrybutywnej. W ramach kosmopolitanizmu kolektywistycznego, teorie: prawa ludów, polityki dyferencji oraz polityki tożsamości zbiorowej (multikulturalizmu)21.

18    E. Lachapelle, op.cit., s. 617-618.

19    N. Rengger, Political Theory and International Relations: Promised Land or Exitfrom Eden?, ,International Affairs” 2000, vol. 76, nr 4, s. 763.

20    Ibidem.

21    T. Buksiński, Współczesne filozofie polityki, Poznań 2006, s. 320-366.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Teoria stosunków międzynarodowych 13 wiam propozycję odpowiedzi w postaci tezy o potrzebie stworzeni
Teoria stosunków międzynarodowych 15 organizacji międzynarodowych etc. Planowanie zmiany w nieunikni
Teoria stosunków międzynarodowych 17 dotyczy rozziewu między licznymi moralnymi problemami obecnymi
TEORIA STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH - ZALICZENIE 1. LIBERALNA TEORIA STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH. a)
TEORIA STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH Kod przedmiotu: 14.1-WH-P-TSM-1/ Typ przedmiotu: Obowiązkowy dla
89705 skanuj0008 (454) teoria stosunków międzynarodowych ■ i •• - .« .*• • —• .i: •- ■
dr Aleksandra KUSZTAL Zainteresowania badawcze: Historia i teoria stosunków międzynarodowych; histor
53235 skanuj0009 (414) teoria stosunków międzynarodowych dr Dorota Golańska
skanuj0046 2 Andrzej Galganek Rozdział I GENEZA STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH I ICH TEORIA 1. GENEZA I
AIHLN/OJM vol. 21/2009 ISSN 1505-2192 Andrzej GałganekTEORIA STOSUNKÓW MIĘDZYNARODOWYCH I TEORIA
WOJCISZKE - ROZDZIAŁ 19. STOSUNKI MIĘDZYGRUPOWE Stereotyp - schemat reprezentujący grupę lub rodzaj
stosunki Międzynarodowe stosunki gospodarcze Teoria wymiany i polituj handlu międzynarodowego WYDAWN
Teoria Marksa. Marks patrzy na stosunki międzynarodowe jako na przedłużenie, konsekwencje wewnętrzny
Teoria wymiany między przywódca a podwładnymi (LMX>- przywódca nawiązuje szczególne stosunki z ma

więcej podobnych podstron