Sztuka efektywnosci Skuteczna realizacja zadan jareza


Sztuka efektywnoSci.
Skuteczna realizacja zadań
Autor: David Allen
Tłumaczenie: Marcin Kapela
ISBN: 83-246-0149-X
Tytuł oryginału: Getting Things Done:
The Art of Stress-Free Productivity
Format: A5, stron: 336
Lekarstwo na codzienne pożary w pracy
" Jak przezwyciężać uczucie niepokoju i przytłoczenia, gdy wszystko idzie nie tak?
" Jak skończyć z nawykiem odkładania spraw na póxniej?
" Jak osiągnąć stan ciągłej gotowoSci do walki?
Jak często pracujesz w stresie?
Gdy taSma, przy której pracujesz, przesuwa się coraz szybciej, nie poddawaj się
szaleństwu. Powiedz STOP, zastanów się nad zadaniami, które musisz wykonać,
i sporządx ich harmonogram. Pozornie proste. Ale skoro tak, to dlaczego jeszcze
nie wcieliłeS tej rady w życie? Teraz masz szansę to zrobić. Autor książki, wybitny
specjalista od zarządzania czasem, pokazuje, jak zapanować nad chaosem w pracy
i nie wpaSć w wir szaleństwa.
David Allen nauczy Cię uwalniać umysł w stresujących sytuacjach, czyli wtedy, gdy
twórcze podejScie, spokój i efektywnoSć są najbardziej potrzebne. Metody Allena
przyjęły się w organizacjach takich, jak Microsoft i Lockheed, a także w Departamencie
SprawiedliwoSci USA. Przekonaj się, jak bardzo potrzebujesz relaksu. Opanuj metodę
bezstresowej efektywnoSci Allena. Dowiedz się, jak:
" radzić sobie z rozrastającym się zakresem obowiązków,
" regularnie czyScić umysł i wyrzucać z głowy Smieci,
" trzexwo oceniać pomysły,
" urządzić funkcjonalne miejsce pracy, które pomaga, a nie przeszkadza
w wypełnianiu obowiązków,
" nie dać się ogłupić w pracy wielozadaniowej.
 Ta książka kończy erę pracoholizmu. Traktuje o tym, jak mądrze ustanawiać cele,
sprawnie wykonywać zadania i cieszyć się zaoszczędzonym czasem.
Stephen P. Magee,
profesor przedsiębiorczoSci i ekonomii na Unwersytecie Teksaskim w Austin
Witam czytelników Jak skutecznie realizować zadania 7
Część I Sztuka skutecznego realizowania zadań 13
Rozdział 1 Nowe praktyki w nowej rzeczywistości 15
Rozdział 2 Jak kontrolować swoje życie: pięcioetapowy
proces zarządzania strumieniem zadań 41
Rozdział 3 Jak kreatywnie zabrać się do realizacji projektu:
pięć stadiów opracowywania projektu 77
Część II Nauka sztuki bezstresowej efektywności 109
Rozdział 4 Jak zacząć: wybór czasu, miejsca i narzędzi 111
Rozdział 5 Kolekcjonowanie:
Gromadzenie niezbędnych Ci rzeczy 135
Rozdział 6 Analiza: Opróżnianie skrzynek
spraw przychodzących 157
Rozdział 7 Porządkowanie: Odpowiednia kategoryzacja zadań 179
Rozdział 8 Przegląd: Utrzymanie funkcjonalności
Twojego systemu 231
Rozdział 9 Realizacja: Wybór najlepszych opcji działania 243
Rozdział 10 Przejęcie kontroli nad realizowanymi projektami 265
6 SPIS TREŚCI
Część III Efekty przestrzegania podstawowych zasad 279
Rozdział 11 Efekt nawyku kolekcjonowania 281
Rozdział 12 Efekt podejmowania decyzji zgodnie
z zasadą Najbliższego działania 295
Rozdział 13 Efekt ukierunkowania na rezultaty 311
Podsumowanie 319
Skorowidz 321
1
MIMO PRZYTAACZAJCEJ NAS liczby obowiązków, możliwe jest, abyśmy
funkcjonowali efektywnie, zachowując trzezwość umysłu i przyjemne
uczucie spokoju i kontrolowania sytuacji. W dobie wyśrubowanych
standardów efektywności i wydajności jest to świetny sposób za-
równo na pracę, jak i życie poza nią. Osiągnięcie takiego stanu staje
się wręcz koniecznością dla efektywnych i mających odnosić sukces
profesjonalistów. Zapewne wiesz już, co i jak należy zrobić, aby
osiągnąć ów stan wysokiej wydajności. Jednak jak większość ludzi
powinieneś wykorzystywać swoje umiejętności w sposób bardziej
kompletny, systematyczny i lepiej skoordynowany w czasie. Dzięki
temu uda Ci się przejąć kontrolę nad sytuacją
Niepokój spowo-
i wyeliminować uczucie wypalenia. Metody i tech-
dowany jest bra-
niki, które opisuje w tej książce, są niezwykle
kiem kontroli,
praktyczne i oparte na zdrowym rozsądku. Jed-
organizacji,
nak większość ludzi  skażona jest w swojej pracy
przygotowania
pewnymi przyzwyczajeniami, które będą musiały
i działania.
zostać wyeliminowane, aby możliwym było zaim-
 David Kekich
plementowanie opisywanego systemu. Niewiel-
kie zmiany, jakich wymaga system  zmiany w sposobie prowa-
dzenia i organizacji spraw, które angażują Twoją uwagę  mogą wy-
generować zdecydowaną poprawę w podejściu do niektórych klu-
czowych aspektów Twojego codziennego życia zawodowego. Wielu
z moich klientów określa to mianem znaczącej zmiany paradygmatu.
Prezentowane tu przeze mnie metody mają za zadanie realizację
dwóch podstawowych celów: (1) uchwycenie wszystkich zadań, które
muszą być zrealizowane  natychmiast, pózniej, kiedyś, całościowo,
16 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
w niewielkim stopniu czy w jakikolwiek inny sposób  w ramy lo-
gicznego i niezawodnego systemu niezaprzątającego Twojej głowy
i odciążającego myśli; oraz (2) zdyscyplinowanie Cię w taki sposób,
abyś podejmował wstępne decyzje dotyczące każdego zadania, jakiego
zamierzasz się podjąć, po to, abyś zawsze miał zaplanowane  następ-
ne działanie , które w każdej chwili możesz podjąć lub przeprojek-
tować.
Książka ta oferuje sprawdzoną metodę niezwykle efektywnego
zarządzania strumieniem pracy. Prezentuje narzędzia, wskazówki,
techniki i triki niezbędne do jej implementacji. Jak będziesz się
mógł przekonać, te reguły i metody można stosowania ciągle i funk-
cjonują równie dobrze w życiu prywatnym, jak i zawodowym. Opi-
sane przeze mnie techniki możesz zastosować, jak wielu innych
przed Tobą, jako stale funkcjonujący, dynamiczny styl działania
w środowisku pracy i poza nią1. Możesz też, i również nie będziesz tu
wyjątkiem, używać ich jako przewodnika, zaglądając do nich zawsze,
kiedy będziesz potrzebował odzyskać poczucie kontroli nad sytuacją.
Prawie każdy, kogo ostatnimi czasy miałem okazję spotkać, borykał
się z uczuciem nadmiaru obowiązków i brakiem czasu do ich wyko-
nania. Kilka tygodni temu prowadziłem konsultacje z partnerem
z jednej z największych, globalnych firm inwestycyjnych, który
1
Termin  praca traktuję tu w jego najbardziej uniwersalnym znaczeniu,
tzn. jako wszystkie działania, które chcesz lub musisz podjąć, aby zmienić
istniejący stan rzeczy. Wielu ludzi rozgranicza  pracę od  życia osobi-
stego , lecz ja tego nie robię. Uważam, że pielenie ogródka czy aktualiza-
cja testamentu jest podobną  pracą jak pisanie tej książki czy szkolenie
klienta. Wszystkie metody i techniki opisywane w tej książce są przezna-
czone do stosowania zarówno w życiu osobistym, jak i w pracy, i są, bo
muszą być, efektywne w obu obszarach.
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 17
narzekał, że zaproponowany mu nowy zakres obowiązków menedżer-
skich obciążyłby jego relacje rodzinne poza granice wytrzymałości;
rozmawiałem też ze średniego szczebla panią menedżer ds. zasobów
ludzkich, która usiłowała zachować kontrolę nad swoją korespon-
dencją e-mailową (ponad 150 wiadomości dziennie), związaną z pla-
nami podwojenia liczby osób zatrudnionych w regionalnym biurze
firmy z tysiąca stu do dwóch tysięcy osób w ciągu jednego roku;
chciała zachować weekendy dla siebie.
Z nadejściem nowego milenium ujawnił się pewien paradoks:
ludzie podnieśli jakość swojego życia, ale jednocześnie sami win-
dują swój poziom stresu, biorąc na swoje barki więcej obowiązków,
niż są w stanie udzwignąć. To zupełnie jak jedzenie  oczami 
oczy wciąż by jadły, ale żołądek już nie może. Wielu ludzi jest
w pewnym stopniu sfrustrowanych i zdezorientowanych, i nie bar-
dzo wiedzą, jak poprawić sytuację.
W naszej pracy nie ma już klarownego zakresu obowiązków
Głównym czynnikiem wpływającym na rosnący poziom towarzyszące-
go nam stresu jest fakt, że charakter naszej pracy zmienił się w spo-
sób bardziej zdecydowany i raptowny niż nasze
Czas jest tą cechą
wyszkolenie i umiejętności radzenia sobie z no-
natury, która spra-
wymi obowiązkami. Tylko w ciągu drugiej połowy
wia, że rzeczy nie
dwudziestego wieku rozumienie  pracy ukształ-
dzieją się wszystkie
towane przez świat przemysłu zmieniło się z czyn-
na raz. Ostatnio
ności wykonywanych przy linii produkcyjnej czas chyba nie funk-
cjonuje zbyt dobrze.
w systemie  wykonaj i przekaż dalej na, jak to
trafnie określił Peter Drucker,  pracę opartą na
 Anonim
wiedzy .
W minionych czasach praca była czymś oczywistym, przejrzy-
stym. Pola miały być zaorane, maszyny obsłużone, pudła zapako-
wane, krowy wydojone a  wihajstry przekręcone. Wiedziałeś, co
należało zrobić  to było klarowne. Aatwo było ocenić, czy praca
została wykonana, czy nie.
18 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
Dziś wielu z nas pracuje nad projektami, które nie mają określo-
nych ram. Większość ludzi, których znam, zajmuje się aktualnie przy-
najmniej kilkoma sprawami jednocześnie, i choćby
Prawie każdy projekt
starali się do końca swych dni, to nie uda im się
da się wykonać lepiej,
perfekcyjnie zrealizować wszystkich z nich. Praw-
a dziś dostęp do nie-
dopodobnie i Ty borykałeś się z podobnymi dyle-
ograniczonych zasobów
matami. Czy konferencja mogła być lepiej zorga-
informacji sprawia,
że jest to wykonalne. nizowana? O ile efektywniejszy mógł być program
szkoleniowy czy system wynagrodzenia dla mene-
dżerów? Jak inspirujący jest esej, który piszesz? Na ile motywujące
jest spotkanie z personelem? Jak funkcjonalna jest reorganizacja?
I ostatnie pytanie: Jaką ilość dodatkowych informacji należałoby wy-
korzystać, by udoskonalić te projekty? Odpowiedz: nieskończoną
ilość bardzo łatwo dostępnych, przynajmniej teoretycznie, informa-
cji z internetu.
Z drugiej strony, brak ograniczeń może generować dodatkową
ilość pracy dla każdego z nas. Wiele z celów, jakie dziś stawiają sobie
organizacje, wymaga międzydziałowej komunikacji, kooperacji i zaan-
gażowania. Nasze indywidualne stanowiska pracy odchodzą w nie-
pamięć, a wraz z nimi luksus braku konieczności czytania e-maili
 do wiadomości otrzymywanych z działu marketingu, kadr czy ja-
kiegoś zespołu stworzonego ad hoc do zajmowania się konkretnym
projektem.
Nasze obowiązki ciągle ewoluują
Coraz bardziej rozmyte zakresy realizowanych przez nas projektów
i generalnie naszych stanowisk pracy same w sobie byłyby wystar-
czającym wyzwaniem dla każdego. Ale dziś musimy dorzucić do tego
stale rozbudowywaną definicję naszej pracy. Często pytam moich
seminarzystów:  Kto z Was zajmuje się tylko tym, do czego został
zatrudniony? . Bardzo rzadko widzę podniesione ręce. Jakkolwiek
nieokreślona i nieograniczona byłaby Twoja praca, to jeśli miałbyś
szanse wystarczająco długo zajmować się precyzyjnie określonym
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 19
zadaniem, prawdopodobnie zorientowałbyś się, co musisz robić (jak
intensywnie, na jakim poziomie), aby nie stracić psychicznej równo-
wagi. Niestety, niewielu może doświadczyć takiego luksusu, a dzieje
się tak z dwóch powodów:
Nigdy, tak napraw-
1. Organizacje, w których pracujemy, wydają się dę, możemy nie być
funkcjonować w trybie ciągłych przekształ- przygotowani
na rzeczy zupełnie
ceń, z permanentnie zmieniającymi się celami
nowe. Musimy się
do osiągnięcia, produktami, partnerami, klien-
dopasowywać,
tami, rynkami, technologiami czy właścicielami.
a każde gwałtowne
Wszystko to nieuchronnie wstrząsa strukturami
dopasowanie wy-
firm, ich formami, funkcjami i obowiązkami.
wołuje kryzys
w ocenie własnej
2. Przeciętny pracownik jest dziś, bardziej niż kie-
wartości: jesteśmy
dykolwiek, kimś w rodzaju niezależnego agenta,
poddawani testowi,
który zmienia ścieżki kariery równie często, jak
musimy sprawdzać
kiedyś jego rodzice zmieniali stanowiska pracy.
samych siebie. Aby
Nawet czterdziesto- i pięćdziesięciolatkowie trzy-
podołać radykalnym
mają się standardów ciągłego rozwoju. Cele, jakie
zmianom i ustrzec
sobie stawiają, są dziś bardziej zbieżne z głów- się wstrząsów we-
wnętrznych, po-
nym nurtem gospodarki i kryją się pod ogólnym
trzebna jest nam
hasłem  profesjonalizm, zarządzanie i rozwój
subordynacja
umiejętności kierowniczych  co oznacza, ni
i pewność siebie.
mniej ni więcej, że niezbyt długo będą zajmo-
 Eric Hoffer
wać się bieżąco wykonywanymi obowiązkami.
W odniesieniu do tego, czym jest nasza praca i jak duży wkład
należy wnieść, aby wykonywać ją dobrze, na dłuższą metę coraz
mniej rzeczy wydaje się być klarownymi. Dopusz-
Im szybciej idę, tym
czamy do siebie ogromny strumień informacji
pózniej dojdę.
i komunikacji ze świata zewnętrznego i jedno-
 Anonim
cześnie generujemy równie wielkie ilości pomy-
słów i uzgodnień z samym sobą i innymi uczestnikami świata we-
wnętrznego. Nie zostaliśmy jednak wystarczająco dobrze  wyposa-
żeni , aby podołać tak ogromnej skali wewnętrznego i zewnętrznego
zaangażowania.
20 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
Stare modele i przyzwyczajenia są niewystarczające
Ani standardy naszego wykształcenia, ani tradycyjne modele zarzą-
dzania czasem, ani też nieprzebrane bogactwo narzędzi wspoma-
gających zarządzanie, jak osobiste planery elektroniczne, Microsoft
Outlook czy cyfrowe, przenośne organizery Palma (ang. Personal
Digital Assistants  PDA s), nie oferują nam skutecznych środków,
które sprostałyby nowym stawianym nam wymaganiom. Stosując
którykolwiek z tych procesów czy narzędzi, zapewne doszedłeś do
wniosku, że nie są one w stanie sprostać szybkości, złożoności i zmien-
ności priorytetów tego, co wpisane jest w zakres Twoich dzisiej-
szych obowiązków.
Umiejętność odnoszenia sukcesów, relaksacji
Wiatry i fale zawsze
i utrzymania samokontroli w tych bardzo płodnych,
sprzyjają najlep-
acz chwiejnych czasach wymaga nowych sposo-
szym nawigatorom.
bów myślenia i działania. Istnieje ogromne zapo-
 Edward Gibbon
trzebowanie na nowe sposoby, technologie i zwy-
czaje w podejściu do pracy, które pomogłyby opanować otaczającą
nas rzeczywistość.
Tradycyjne podejścia do zarządzania czasem i organizacji osobi-
stej były w swoim czasie użyteczne. Oferowały pomocne punkty
odniesienia dla siły roboczej, która właśnie odchodziła od pracy
w ramach procedur przemysłowej linii produkcyjnej do nowego ro-
dzaju pracy, z koniecznością dokonywania wyborów, co robić, i swo-
bodą decydowania, kiedy to robić. Od kiedy  czas sam w sobie stał
się czynnikiem pracy, kluczowym narzędziem stały się kalendarze
osobiste. (Jeszcze w póznych latach 80. ubiegłego stulecia wielu
profesjonalistów uznawało posiadanie kieszonkowego kalendarza
dziennego za klucz do dobrej organizacji ich pracy; nawet dziś
wielu uważa swoje kalendarze za podstawowe narzędzie pomagające
zachować kontrolę). Wraz z nastaniem nienormowanego czasu pra-
cy pojawiła się potrzeba umiejętnego dokonywania wyboru tego, co
należy robić. Znakowanie priorytetów metodą  ABC czy tworzenie
codziennych list zadań do wykonania to kluczowe techniki, które
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 21
zostały wdrożone, aby w jakiś logiczny sposób wspierać ludzi w pro-
cesie dokonywania wyborów. Mając swobodę dokonywania wyboru
tego, co robić, obarczony byłbyś także odpowiedzialnością za doko-
nywanie trafnych wyborów i swoją gradację priorytetów.
Zapewne odkryłeś, przynajmniej w pewnym stopniu, że kalenda-
rze, choć ciągle istotne, mogą wspomagać organizację Twojej pracy
tylko w niewielkim zakresie. Listy codziennych zadań czy uprosz-
czona wersja oznaczania priorytetów także okazują się nieskuteczne
w radzeniu sobie z mnogością i złożoną naturą zadań, z jakimi musi
mierzyć się przeciętny profesjonalista. Praca coraz szerszego grona
ludzi obejmuje konieczność radzenia sobie z dziesiątkami czy nawet
setkami e-maili dziennie, nie dając przy tym żadnej tolerancji zi-
gnorowania choćby jednego zapytania, reklamacji czy zamówienia.
Niewielu ludzi może (czy powinno) oczekiwać, że wystarczy im za-
sada znakowania priorytetów metodą  ABC czy pozostanie przy li-
stach codziennych zadań do wykonania, które mogą zostać zupełnie
zaburzone pierwszym lepszym telefonem czy niespodziewanym we-
zwaniem przez szefa.
 Szerokie spojrzenie czy  wnikanie w szczegóły
Z drugiej strony palety możliwych rozwiązań proponowanych w wielu
książkach o tematyce biznesowej, modelach, seminariach i wspiera-
nych przez liczne autorytety, propagowane jest  szerokie spojrzenie ,
które ma być skutecznym rozwiązaniem na borykanie się z naszą
złożoną rzeczywistością. Nakreślanie ogólnych celów i wartości tak,
aby ukierunkować tok myślenia, wprowadza do naszej pracy ład,
nadaje znaczenie i kierunek. Niestety, w praktyce okazuje się, że sto-
sowanie tej metody z najlepszymi nawet intencjami nie zawsze pro-
wadzi do osiągnięcia zamierzonych rezultatów. Byłem świadkiem
wielu tego typu niepowodzeń, które miały miejsce z jednego lub
większej liczby z przedstawionych poniżej powodów:
22 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
1. Jest zbyt wiele rzeczy, które rozpraszają naszą uwagę na pozio-
mie codziennych, drobnych obowiązków, co utrudnia osiągnię-
cie odpowiedniego skupienia się na szerszej perspektywie.
2. Nieefektywne systemy personalno-organizacyjne podświadomie
generują reakcje sprzeciwu wobec podejmowania coraz więk-
szych projektów i celów, które prawdopodobnie nie będą w sta-
nie być efektywnie zarządzane i które w efekcie spowodują jeszcze
większy poziom zamieszania i stresu.
Ukierunkowanie się
3. Nakreślenie wyższych celów i wartości podnosi
na ogólne wartości nie
uprości Twojego życia.
poprzeczkę naszych standardów i uświadamia
Dzięki temu sprawy
nam, że zmieniane jest więcej, niż to konieczne.
są ukierunkowywane
Już dziś przytłaczająca nas liczba obowiązków
i nabierają znaczenia
budzi w nas silne, negatywne reakcje. A co jest
 ale także stają się
podstawowym zródłem tak dużej liczby obo-
bardziej złożone.
wiązków? Nasze wartości!
Ukierunkowanie się na podstawowe cele i wartości jest niewątpli-
wie praktyką niezwykle istotną. Nie oznacza to jednak, że dzięki
temu zmniejszy się ilość pracy do wykonania czy wyzwań stoją-
cych przed nami. Wręcz przeciwnie: stawka, o którą codziennie
musimy grać, ulegnie zwiększeniu. Na przykład, menedżerowie ds.
zasobów ludzkich, którzy zdecydują się zajmować sprawami jakości
życia zawodowego, aby zachęcić czy utrzymać najbardziej utalen-
towane jednostki, wcale nie będą mieli łatwiej.
W naszej nowej kulturze  pracy opartej na wiedzy brakowało
pewnego elementu: systemu z odpowiednim zestawem reguł postę-
powania i narzędzi, który funkcjonowałby efektywnie na płaszczyz-
nie, na której faktycznie znajduje się nasza praca. System taki musi
połączyć w sobie efekty szerokiego spojrzenia i drobiazgowość szcze-
gółów. Musi zarządzać wielostopniową skalą priorytetów. Musi być
zdolny do zachowania kontroli nad ponad setką nowych spraw, co-
dziennie nas obciążających. Musi być w stanie zaoszczędzić o wiele
więcej czasu i zaangażowania, niż wymaga jego utrzymanie. Musi
sprawić, że łatwiej będzie skutecznie realizować zadania.
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 23
Pomyśl przez chwilę, jak by to było, gdybyś w pełni kontrolował za-
rządzanie samym sobą, na każdym poziomie i w każdym momencie?
Jak by to było, gdybyś potrafił na życzenie skoncentrować się w 100
procentach na działaniu, które w danej chwili realizujesz, bez ja-
kichkolwiek zakłóceń?
To jest możliwe. Istnieje sposób, aby opano-
Przeczymy naszemu
wać to wszystko; pozostać zrelaksowanym i doko- życiu poprzez brak
zaangażowania,
nywać rzeczy znaczących minimalnym nakładem
czy to przy myciu
sił, w odniesieniu do całego spektrum spraw, za-
okien, czy też pró-
równo prywatnych, jak i zawodowych. W złożo-
bując napisać best-
nym świecie, do którego należysz, możesz do-
seller.
świadczyć czegoś, co mistrzowie wschodnich sztuk
 Nadia Boulanger
walki nazywają stanem  umysł jak woda a najwy-
bitniejsi sportowcy określają mianem  zone . Prawdopodobnie zda-
rzało Ci się już bywać w takim właśnie stanie.
To pewien stan, w jakim jesteśmy, pracujemy i działamy, w któ-
rym umysł jest czysty i dzieje się dużo konstruktywnych rzeczy. To
stan, który każdy z nas może osiągnąć i który jest
Twoja zdolność tworze-
coraz bardziej niezbędny, aby radzić sobie ze zło-
nia jest wprost propor-
żonością życia w dwudziestym pierwszym wieku.
cjonalna do Twoich
Zdolność osiągania takiego stanu będzie w coraz
umiejętności relaksacji.
większym stopniu stawać się warunkiem koniecz-
nym dla profesjonalistów, którzy będą chcieli utrzymać równowagę
i pozytywne rezultaty swoich działań. Wioślarz światowego for-
matu, Craig Lambert, w taki oto sposób opisywał odczucia w stanie
 umysł jak woda (Houghton Mifflin, 1998):
Wioślarze mają swoje określenie dla tego swobodnego stanu:
unoszenie. [& ] Przypomnij sobie tę czystą przyjemność huśtania
się na podwórkowej huśtawce: prosta sekwencja ruchów, pęd
wypływający gdzieś z samej huśtawki. Huśtawka unosi nas;
24 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
nie używamy żadnej siły. Poruszamy nogami, aby unosić się
jeszcze wyżej, ale to i tak grawitacja wykonuje za nas większość
roboty. Nie tyle  unosimy się , co  jesteśmy niesieni . Aódz także
cię unosi. Kadłub chce przeć do przodu: prędkość odkrywa swe
cechy i naturę. Naszym zadaniem jest po prostu pracować razem
z kadłubem, nie wstrzymywać go naszym niepotrzebnym wysiłkiem,
by płynąć szybciej. Zbyt intensywne starania spowalniają prędkość
łodzi. Próby przeradzają się w dążenie za wszelką cenę, a dążenie
za wszelką cenę do niczego nie prowadzi. Ludzie z niższych sfer
za wszelką cenę dążą, by stać się arystokracją, ale ich wysiłki
dowodzą czegoś zupełnie odwrotnego. Arystokraci nie  dążą ,
oni już  przybyli . Unoszenie jest właśnie stanem  przybywania .
Analogie w stanie  umysł jak woda
W sztuce walki karate funkcjonuje pewne określenie, które defi-
niuje stan perfekcyjnej gotowości:  umysł jak woda . Wyobrazmy
sobie sytuację: wrzucasz kamień do stawu o gładkiej tafli wody.
W jaki sposób reaguje woda? Odpowiedz: w sposób adekwatny do
siły rzutu i wielkości kamienia, po czym wraca do równowagi. Nie
reaguje ani zbyt silnie, ani zbyt łagodnie.
Jeśli Twój umysł jest
Moc ciosu karate tkwi w jego prędkości, nie
czysty, jest zawsze
w sile mięśni; wywodzi się ze skumulowania mo-
gotowy na wszyst-
cy na końcu uderzającej części. To dlatego nie-
ko; jest otwarty
zbyt okazale wyglądający ludzie mogą nauczyć
na wszystko.
się łamać deski czy rozbijać cegły gołymi rękami:
 Shunryu Suzuki
to nie wymaga ranienia się czy brutalnej siły, wy-
starczy umiejętność generowania ukierunkowanej wiary i szybko-
ści. Ale napięte mięśnie są powolne. Dlatego więc na wyższych
poziomach wtajemniczenia wschodnich sztuk walki uczy się i wy-
maga równowagi i relaksacji równie intensywnie, jak wszystkich
innych elementów. Oczyszczenie umysłu i elastyczność są tu klu-
czem do sukcesu.
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 25
Wszystko, co powoduje, że reagujesz zbyt silnie lub zbyt łagodnie,
może przejąć nad Tobą kontrolę, i często tak się dzieje. Reagując
niewłaściwie na wiadomości e-mailowe, na Twój
Wszystko, co powoduje,
personel, projekt, nieprzeczytane gazety, Twoje
że reagujesz zbyt silnie
przemyślenia na temat tego, co powinieneś zro-
lub zbyt łagodnie, może
bić, Twoje dzieci czy Twojego szefa, osiągniesz
przejąć nad Tobą kontro-
rezultaty poniżej swoich oczekiwań. Większość
lę, i często tak się dzieje.
ludzi przywiązuje do spraw zbyt dużą bądz zbyt
małą wagę w stosunku do faktycznych wymagań, po prostu dlatego,
że nie działają w myśl zasady  umysł jak woda .
Czy możesz osiągać  Stan Efektywności ,
kiedy tylko tego potrzebujesz?
Przypomnij sobie, kiedy po raz ostatni czułeś się
Istnieje tylko jedna
wysoce efektywnym. Prawdopodobnie miałeś wów-
rzecz, którą możemy
czas poczucie kontrolowania sytuacji; nie byłeś zrobić, a najszczę-
śliwszymi ludzmi są
zestresowany; byłeś głęboko skupiony nad wyko-
Ci, którzy potrafią
nywaną wówczas pracą; nie czułeś upływającego
to robić do granic
czasu (to już pora obiadowa?); czułeś, że dokona-
swoich umiejętności.
łeś wyraznego postępu na drodze do stworzenia
Możemy być w peł-
czegoś znaczącego. Czy chciałbyś przeżywać to
ni obecni. Możemy
częściej?
angażować się ca-
łym sobą. Możemy
Jeśli odszedłeś dość daleko od takiego właśnie
skupić całą naszą
stanu i zacząłeś odczuwać utratę kontroli, stres,
uwagę na szansie,
rozproszenie, znudzenie i zablokowanie, to czy po-
która wyłoniła się
trafiłbyś powrócić do stanu równowagi? To wła-
przed nami.
śnie w tym obszarze metodologia przedstawiona
 Mark Van Doren
w Sztuka efektywności. Skuteczna realizacja zadań
będzie najsilniej oddziaływała na Twoje życie, pokazując Ci, w jaki
sposób powrócić do stanu  umysł jak woda i doprowadzić do tego,
by wszystkie Twoje zasoby i wiedza funkcjonowały na najwyższym
poziomie.
26 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
Podstawowym truizmem, którego istnienie odkryłem w czasie po-
nad dwudziestoletniej pracy jako szkoleniowiec i trener kadr, jest
fakt, że stres, jaki odczuwamy, w przeważającej części wynika z nie-
właściwego zarządzania zobowiązaniami, które akceptujemy bądz
sami sobie stawiamy. Nawet ci, którzy w swej świadomości nie czują
się  nadmiernie zestresowani , kiedy nauczą się bardziej efektywnie
kontrolować  otwarte pętle swojego życia, za każdym razem do-
świadczą uczucia głębszego zrelaksowania, lepszego skupienia i wyż-
szego poziomu produktywnej energii.
W swym życiu zawarłeś prawdopodobnie o wiele więcej umów
z samym sobą, niż Ci się wydaje, a każda z nich  ważna czy pro-
zaiczna  jest analizowana przez  podświadomą część Ciebie. To
właśnie są owe  otwarte pętle czy  rzeczy niedokończone , które
określam jako zbiór spraw, które zaprzątają Twoją uwagę, a które
nie powinny znajdować się tam, gdzie są, i w tej formie, w jakiej są.
 Otwarte pętle mogą zawierać praktycznie wszystko, od spraw
wielkich jak  Wyeliminowanie głodu na świecie , przez bardziej
skromne, np.  Zatrudnić nową asystentkę , do zupełnie banalnych,
jak  Wymienić elektryczną strugaczkę do ołówków .
Jest wielce prawdopodobne, że i Ty masz więcej otwartych zo-
bowiązań wewnętrznych, niż jesteś tego świadom. Zastanów się,
w stosunku do ilu spraw czujesz się choćby w naj-
Wszystko, co znajduje
mniejszym stopniu odpowiedzialny, by je zmie-
się nie tam, gdzie po-
nić, dokończyć, podjąć czy zrobić cokolwiek in-
winno, i nie w tej formie,
nego. Na przykład, jednym z Twoich zobowiązań
w jakiej powinno, jest
jest odniesienie się w jakiś sposób do każdej wia-
 otwartą pętlą , która
domości lądującej w Twojej skrzynce e-mailowej,
zaprząta Twoją uwagę.
automatycznej sekretarce czy przegródce  rzeczy
wpływające . Istnieją oczywiście liczne projekty, które, w Twoim
odczuciu, muszą być dodefiniowane w Twoich obszarach odpowie-
dzialności, cele i kierunki działań, które muszą być doprecyzowane,
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 27
kariera, którą trzeba zarządzać, i generalnie całe życie, które musi
być utrzymywane w równowadze. Zaakceptowałeś pewien poziom
wewnętrznej odpowiedzialności za wszystkie elementy Twojego
prywatnego i zawodowego życia, czego efektem są  otwarte pętle
o przeróżnej formie.
Aby skutecznie radzić sobie z tym problemem, musisz najpierw
zidentyfikować i zebrać wszystkie te sprawy, które w jakiś sposób
zaprzątają Twoją głowę, po czym zaplanować, w jaki sposób uporać
się z nimi. To może wydawać się zupełnie łatwe, ale w praktyce wielu
ludzi nie wie, jak w sposób spójny się z nimi uporać.
Podstawowe wymagania w zarządzaniu zobowiązaniami
Skuteczne zarządzanie zobowiązaniami wymaga wdrożenia kilku
podstawowych czynności i zachowań:
1. Po pierwsze, jeśli coś tkwi w Twoim umyśle, Twój umysł nie jest
czysty. Wszystkie sprawy, które uważasz za niedokończone, mu-
szą zostać zebrane w godnym zaufania systemie poza Twoim
umysłem, albo w  jak to zwykłem nazywać  koszu do kolek-
cjonowania rzeczy, co do którego masz pewność, że będziesz do
niego powracał i regularnie go przeglądał.
2. Po drugie, musisz dokładnie określić swoje zobowiązania i zde-
cydować, co należy zrobić, jeśli w ogóle cokolwiek, aby osiągnąć
postęp w realizacji tego zobowiązania.
3. Po trzecie, kiedy już określisz wszystkie działania, jakie musisz
podjąć, należy sporządzić notatki przypominające o konieczności
ich wykonania i umieścić je w jakimś zorganizowanym systemie,
który będziesz regularnie przeglądał.
Ważny test sprawdzający ten model
Sugeruję, abyś zanotował jakiś projekt czy sprawę, która najinten-
sywniej zaprząta Twój umysł w tym momencie. Co Cię najbardziej
nurtuje, rozprasza, zajmuje czy w jakikolwiek inny sposób konsumuje
28 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
znaczącą część Twojej świadomej uwagi? To może być problem czy
projekt, który naprawdę Cię zajmuje, coś, czym zmuszony jesteś się
zajmować, albo sprawa, z którą raczej wcześniej niż pózniej bę-
dziesz musiał się zmierzyć.
Może wybierasz się na wakacje i musisz podjąć decyzję, którą
ofertę  last-minute wybrać; albo właśnie odziedziczyłeś w spadku
sześć milionów dolarów i nie wiesz, co zrobić z gotówką. Cokolwiek
by to nie było.
Zanotowałeś? Dobrze. Teraz opisz jednym prostym zdaniem, ja-
ki miałby być pożądany przez Ciebie rezultat rozwiązania tego pro-
blemu czy sytuacji. Innymi słowy, co musiałoby się wydarzyć, abyś
mógł odkreślić tę sprawę jako  zrobione ? To może być coś zupełnie
prostego, jak:  Wybierz wycieczkę na Hawaje ,  Zajmij się sprawą
klienta X ,  Wyjaśnij szkolną sprawę z Anką ,  Określ nową działo-
wą strukturę organizacyjną kadry menedżerskiej czy  Wdróż nową
strategię inwestycyjną . Wszystko jasne? Świetnie.
Teraz zapisz, jaką kolejną czynność powinieneś wykonać, aby
popchnąć sprawę do przodu. Jeśli poza tą sprawą nie miałbyś w ży-
ciu niczego innego do zrobienia, to gdzie byś teraz poszedł i jaką fi-
zyczną czynność byś wykonał? Może gdzieś byś zadzwonił? Może
podszedłbyś do komputera i napisałbyś e-maila? Usiadłbyś z kartką
i ołówkiem w ręku i dokonał  małej burzy mózgów na ten temat?
Może porozmawiałbyś ze swoim mężem czy żoną, sekretarką, ad-
wokatem czy szefem? Może wybrałbyś się do sklepu narzędziowego
po gwozdzie? Co by to było?
Gotowe? To dobrze.
Czy te dwie minuty spędzone na myśleniu w ten sposób dały Ci
coś wartościowego? Jeśli nie różnisz się zbytnio od zdecydowanej
większości ludzi, którzy wykonywali podobne te-
Myśl jak człowiek
sty w trakcie moich warsztatów, prawdopodobnie
działający, działaj
doświadczyłeś uczucia przynajmniej niewielkiej
jak człowiek
poprawy w kontrolowaniu sytuacji, zrelaksowaniu
myślący.
i skupieniu uwagi. Odczujesz także zwiększoną
 Henry Bergson
motywację do faktycznego zrobienia czegoś ze
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 29
sprawą, o której dotychczas głównie tylko myślałeś. Wyobraz sobie
tysiąckrotnie zwiększoną motywację jako sposób na życie i pracę.
Jeśli wyniosłeś z tego prostego ćwiczenia cokolwiek pozytywne-
go dla siebie, pomyśl o tym: Co się zmieniło? Co sprawiło, że po-
prawiły się Twoje odczucia? Sytuacja sama w sobie w sensie fizycz-
nym nie posunęła się do przodu. Z pewnością nie została zakończona.
Prawdopodobnie udało Ci się klarowniej zdefiniować pożądany
rezultat zakończenia sprawy i zidentyfikować następne działanie do
podjęcia.
Ale co sprawiło, że to osiągnąłeś? Odpowiedz: myślenie. Nie ja-
kieś głębokie rozważania, ale tylko tyle, aby wzmocnić Twoje zobo-
wiązanie i zasoby, niezbędne do jego wypełnienia.
Rzeczywiste funkcjonowanie  pracy opartej na wiedzy
Witamy w rzeczywistym świecie  pracy opartej na wiedzy , opar-
tym na podstawowej zasadzie działania: Musisz myśleć o swoich
sprawach bardziej intensywnie, niż jesteś tego świadom, ale nie tak
intensywnie, jak mógłbyś się tego obawiać. Peter Drucker pisał o tym
w ten sposób:  W pracy opartej na wiedzy [& ] nie ma sprecyzowanych
zadań do wykonania; one muszą zostać określone. Jakie są oczeki-
wane efekty wykonywanej pracy? To [& ] klu-
Myśl jest począt-
czowa kwestia w osiągnięciu efektywności przez
kiem każdego
ludzi, których praca opiera się na wiedzy. Jest to
działania
kwestia, która wymaga ryzykowanych decyzji. Za-
 Ralph Waldo
zwyczaj nie ma jednej, dobrej odpowiedzi; za-
Emerson
miast tego mamy możliwość wyboru. W związku
z tym, aby można było osiągnąć wysoką efektywność, spodziewane
rezultaty działań muszą być jasno sprecyzowane .
Większość ludzi ma opory, by zainicjować w sobie ów  wybuch
energii , która będzie im potrzebna do sprecyzowania właściwego
znaczenia spraw, które do siebie dopuścili, oraz do podjęcia decyzji,
co z nimi należy zrobić. Tak naprawdę to nigdy nie przypuszczali-
śmy, że będziemy musieli myśleć o naszej pracy, zanim będziemy
30 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
mogli się do niej zabrać; większość z naszych codziennych zadań
została już za nas zdefiniowana poprzez niedokończone czy nieroz-
poczęte rzeczy  gapiące się na nas, kiedy przychodzimy do pracy,
albo za sprawą rodziny, którą trzeba wyżywić, prania, które należy
zrobić, czy dzieci, które trzeba ubrać. Myślenie w sposób ukierun-
kowany na definiowanie pożądanych rezultatów nie jest w opinii
większości czymś, co powinni robić. W rzeczywistości jednak my-
ślenie tymi kategoriami jest najbardziej skutecznym sposobem, aby
życzenia zamieniać w rzeczywistość.
Dlaczego rzeczy tkwią w Twoim umyśle
W większości przypadków powodem, dla którego coś tkwi w Twoim
umyśle, jest fakt, że chcesz, aby to coś było inne niż aktualnie jest,
tymczasem:
Nie sprecyzowałeś dokładnie, co ma być pożądanym rezultatem
działania;
Nie zadecydowałeś, jak ma wyglądać następne działanie i/albo
Nie zamieściłeś w systemie, któremu możesz zaufać, notatek
przypominających o pożądanym efekcie i koniecznych działa-
niach.
Właśnie dlatego sprawy tkwią w Twoim umyśle. Twój umysł nie
wyrzuci z siebie żadnej sprawy, zanim nie zostanie ona zidentyfiko-
wana, decyzje wobec niej nie zostaną podjęte, a dane z nich wyni-
kające nie zostaną zmagazynowane w systemie, co do którego masz
pewność, że będziesz o nim myślał za każdym razem, kiedy będzie
to konieczne. Możesz oszukać wszystkich, ale nie oszukasz własne-
go umysłu. On wie, czy doszedłeś do wniosków, do których dojść
powinieneś, i czy wynikające z nich rezultaty i notatki przypomina-
jące o koniecznych do wykonania działaniach umieściłeś w miejscu
godnym zaufania, o którym w odpowiednim czasie świadomie sobie
przypomnisz. Jeśli nie wykonałeś tych rzeczy, nie przestaniesz pra-
cować w nadgodzinach. Nawet jeśli zaplanowałeś już swój kolejny
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 31
To ciągłe, bezpro-
krok zmierzający do rozwiązania problemu, nie
duktywne zaanga-
uwolnisz swojego umysłu do czasu, kiedy umieścisz
żowanie we wszyst-
notatkę przypominającą o tym w miejscu, o którym
kie rzeczy, jakie
Twój umysł wie, że z pewnością do niego zajrzysz.
mamy do zrobienia,
Umysł będzie uporczywie przypominał Ci o tym
jest największym
niewykonanym kroku, przeważnie w chwilach, kie-
pożeraczem czasu
dy nic nie będziesz mógł w tej sprawie zrobić, co
i energii.
 Kerry Gleeson
będzie wywoływać u Ciebie dodatkowy stres.
Twój umysł nie ma swojego umysłu
Przynajmniej część Twojego mózgu można uznać, w pewnym sen-
sie, za głupią, choć przejawia się to w bardzo interesujący sposób.
Jeśli mózg dysponowałby wrodzoną inteligencją, przypominałby Ci
o sprawach tylko wtedy, kiedy byłbyś w stanie w jakikolwiek sposób
się nimi zająć.
Czy gdzieś w domu nie masz czasem latarki z wyładowanymi
bateriami? Kiedy zazwyczaj Twój umysł przypomina Ci, że przydały-
by się nowe baterie? Wtedy, kiedy natkniesz się na te wyładowane!
To niezbyt mądre. Jeśli Twój umysł dysponowałby jakąkolwiek
wrodzoną inteligencją, przypominałby Ci o rozładowanych bate-
riach tylko wtedy, gdy właśnie mijasz sklep z bateriami. I to dokład-
nie o takich, które pasują do latarki.
Czy od czasu, kiedy dziś się przebudziłeś, do chwili obecnej
pomyślałeś o jakiejkolwiek rzeczy, którą powinieneś zrobić, a do tej
pory nie jest zrobiona? Czy ta myśl przeszła Ci przez głowę więcej
niż raz? Dlaczego? Myślenie o czymś, wobec czego nie podejmujesz
żadnych działań, to zwykła strata czasu i energii. Takie myślenie
powoduje tylko dodatkowe niepokoje dotyczące spraw, które po-
winny być wykonane, a nie są.
Wygląda na to, że większość z nas pozwala swoim umysłom na
kontrolowanie znacznej części swojego życia, zwłaszcza wtedy, kie-
dy borykamy się z syndromem  nadmiaru rzeczy do zrobienia .
Prawdopodobnie i Ty przekazałeś wiele ze swoich spraw, wiele
32 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
Opanuj swój umysł
z  otwartych pętli do niezależnej jednostki Two-
albo on opanuje
jej wewnętrznej organizacji, która nie jest w stanie
Ciebie.
efektywnie poradzić sobie z nimi w takim stanie,
 Horacy
w jakim się znajdują  do Twojego mózgu.
Transformacja  spraw
Oto moja definicja  spraw : wszystko, co wpuściłeś do swojego psy-
chicznego lub fizycznego świata, co nie pasuje do miejsca, w którym
się znajduje, ale w stosunku do czego nie podjąłeś jeszcze decyzji
dotyczącej spodziewanych rezultatów i najbliższych działań. Powo-
dem, dla którego większość systemów wspomagających organizację
nie funkcjonuje w przypadku większości ludzi jest fakt, że nie prze-
tworzyli oni jeszcze wszystkich  spraw , które starają się zorganizo-
wać. Do czasu, kiedy zadania te pozostaną  spra-
Musimy przetworzyć
wami , w rozumieniu wyżej przedstawionej defi-
wszystkie  sprawy , które
nicji, pozostaną one niekontrolowane.
próbujemy zorganizować,
Większość ze sporządzanych list  zadań do
w sprawy  realizowalne ,
wykonania , z którymi się spotykałem (jeśli ludzie
które musimy wykonać.
w ogóle je sporządzali), składała się w zdecydowa-
nej większości ze  spraw , nie z ukierunkowanych na rezultat pomy-
słów na działania, które muszą zostać zrealizowane. Po części były to
notatki przypominające o wielu rzeczach, które pozostawały nie-
rozwiązane i których nie przetworzono na zbiór pożądanych rezul-
tatów i działań, czyli właśnie takich nagłówków i szczegółów, jakie
sporządzający listy powinni byli  wykonać .
 Sprawy niekoniecznie muszą być czymś negatywnym ze swej
natury. Rzeczy, które poprzez swoją złożoność opanowują Twoją
uwagę, zwykle ujawniają się jako  sprawy . Jeśli jednak owe  sprawy
staną się częścią naszego życia czy pracy, budzi się w nas naturalne
zobowiązanie wobec samych siebie do zdefiniowania i wyjaśnienia
ich znaczenia. To jest nasz obowiązek jako wykonujących  pracę
opartą na wiedzy ; jeśli  sprawy od razu byłyby przetworzone i wy-
jaśnione, wtedy nasz wkład, poza pracą fizyczną, prawdopodobnie
nie byłby potrzebny.
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 33
Na zakończenie jednego z moich seminariów pewna pani, wyż-
szego szczebla menedżer w czołowej firmie biotechnologicznej,
spojrzała na swą listę  zadań do wykonania , którą wcześniej ze sobą
przyniosła, i rzekła:  O rety, cóż to za amorficzna sterta niewyko-
nalności! . To najlepsze określenie, z jakim się spotkałem, trafnie
opisujące sposób, w jaki tworzy się te listy w większości osobistych
systemów. Zdecydowana większość ludzi starała się zorganizować,
przerabiając niekompletne listy, zawierające niedoprecyzowane rze-
czy; do tej pory nie zdawali sobie sprawy, jak wiele i jakich rzeczy
muszą zorganizować, aby ich starania przyniosły prawdziwy efekt. Jeśli
ich starania organizacyjne mają odnieść sukces, muszą zebrać wszyst-
ko to, co wymaga zastanowienia, a potem zastanowić się nad tym.
Możesz wytrenować się, zupełnie jak sportowiec, aby być szybszym,
lepiej reagującym, bardziej zorientowanym na działanie i skoncen-
trowanym na  pracy opartej na wiedzy . Możesz myśleć bardziej
efektywnie i zarządzać wynikami działań z większą swobodą i kon-
trolą. Możesz zminimalizować ilość ciągnących się za Tobą  ogo-
nów związanych zarówno z życiem osobistym, jak i z pracą, możesz
dokonać więcej mniejszym nakładem sił. Możesz dokonywać na-
tychmiastowych decyzji w zakresie wszystkich  spraw , którymi się
zajmujesz, a także stworzyć procedury określające standardy postę-
powania w życiu osobistym i zawodowym w tym nowym milenium.
Zanim jednak będziesz mógł osiągnąć którąkolwiek z wyżej wy-
mienionych umiejętności, musisz opanować nawyk wyrzucania
wszystkiego ze swojego umysłu. Nie osiągniesz tego, jak mogłeś się
przekonać, przez zarządzanie czasem, informacją czy priorytetami.
W końcu:
nie zarządzasz okresem pięciu minut, kończąc w sześć;
nie zarządzasz nadmiarem informacji  gdyby tak było, poszedł-
byś do biblioteki i tam umarł, albo wypaliłbyś się, za pierwszym
34 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
razem wchodząc do internetu czy nawet otwierając książkę te-
lefoniczną;
nie zarządzasz priorytetami  Ty je po prostu masz.
Zamiast tego wszystkiego, kluczem do zarządzania Twoimi  spra-
wami jest zarządzanie działaniami.
Zarządzanie działaniami
jest pierwszoplanowym wyzwaniem
To, co robisz ze swoim czasem, co robisz z informacjami i co robisz
ze swoim ciałem i zaangażowaniem względem swoich priorytetów,
to są rzeczywiste wybory, w ramach których musisz rozlokować swoje
ograniczone zasoby. Prawdziwym problemem jest to, jak optymal-
nie dokonywać wyborów w zakresie tego, co i w jakim czasie robić.
Prawdziwym problemem jest zarządzanie działaniami.
To może brzmieć banalnie. Możesz jednak być zaskoczony, kie-
dy odkryjesz, jak wiele osób nie precyzuje działań w ramach wiel-
kiej liczby projektów czy zobowiązań. Niezmiernie trudno będzie
Ci zarządzać działaniami, które nie zostały ziden-
Zacząć to połowa
tyfikowane czy zaplanowane. Wielu ludzi ma dzie-
sukcesu.
siątki rzeczy do zrobienia, na wielu frontach dzia-
 Greckie
łań, ale nie wiedzą jeszcze, co to za rzeczy. Można
przysłowie
zrozumieć dość powszechne narzekania w stylu
 Nie mam czasu, by &  (możesz dowolnie wypełnić wolne miejsce),
ponieważ większość projektów wydaje się, i jest, przytłaczająca, a to
dlatego, że projektów, jako takich, w ogóle nie da się zrealizować!
Możesz jedynie realizować działania związane z projektem. Wiele
działań wymaga nie więcej niż minuty lub dwóch odpowiednio wy-
korzystanego czasu, aby popchnąć projekt do przodu.
Ucząc i trenując tysiące profesjonalistów, doszedłem do wnio-
sku, że brak czasu wcale nie jest ich głównym problemem (choć oni
mogą myśleć, że jest); ich prawdziwym problemem jest brak jasności
i zdefiniowania, czym tak naprawdę jest ich projekt i jak powinny
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 35
Sprawy rzadko blokują
wyglądać najbliższe działania z nim związane,
się z powodu braku cza-
które należy podjąć. Wyjaśnianie spraw w sposób
su. Sprawy blokują się,
natychmiastowy, kiedy tylko pojawią się  na ra-
ponieważ nie zdefinio-
darze , w odróżnieniu od wyjaśnień spóznionych
wano, w jaki sposób
w czasie, kiedy problemy już narosły, pozwala
należy je poprowadzić.
ludziom na wykorzystanie korzyści płynących
z zarządzania działaniami.
Znaczenie podejścia bottom-up ( od dołu do góry )
Lata praktyki pozwoliły mi odkryć praktyczne znaczenie podejścia
 od dołu do góry w pracy nad poprawą efektywności osobistej, roz-
poczynając od spraw najzwyklejszych, podstawowego poziomu bie-
żących czynności i zobowiązań. Z logicznego punktu widzenia wy-
dawać by się mogło, że podejście  z góry na dół powinno być
bardziej odpowiednim; najpierw odkrywamy misję danej osoby czy
organizacji, potem definiujemy kluczowe cele, a na końcu zagłę-
biamy się w szczegóły związane z ich implementacją. Kłopot jednak
w tym, że większość ludzi jest tak zaaferowana swymi codziennymi
zobowiązaniami, że ich zdolność efektywnego ogarnięcia szerszej
perspektywy jest dość mocno nadwyrężona. W konsekwencji po-
wyższego, podejście  od dołu do góry jest zazwyczaj bardziej
efektywne.
Natychmiastowe zyskanie kontroli nad sprawami napływającymi
i tymi, którymi już się zajmujesz, oraz nad Twoim umysłem, a także
wdrożenie praktyk, które pomogą Ci utrzymać ten stan, to najlepszy
sposób na poszerzenie Twoich horyzontów. Wygenerujesz w sobie
kreatywną i prężną energię, która pomoże Ci osiągnąć skupienie na
nowych poziomach, staniesz się bardziej pewny siebie, przekonany,
że poradzisz sobie z nowymi wyzwaniami, które zostaną wygene-
rowane przez wzmocnioną kreatywność. Wszystkich, którzy zde-
cydują się zakasać rękawy i zaimplementować ten system, opa-
nowuje natychmiastowe, samoistne uczucie wolności, odprężenia
i inspiracji.
36 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
Będziesz lepiej przygotowany do podjęcia myślenia szerszymi
kategoriami, jeśli narzędzia, jakimi będziesz posługiwał się w kon-
trolowaniu wdrażania pożądanych rezultatów, będą częścią Twojego
stałego stylu działania. Oczywiście są rzeczy bardziej znaczące niż
Twoja  skrzynka odbiorcza , ale jeśli zarządzanie na tym poziomie
nie jest tak efektywne, jak mogłoby być, to może się okazać, że
reszta wygląda jak próba pływania w za dużym
Wizja to nie
i workowatym ubraniu.
wszystko; trzeba ją
Wielu kierowników, z którymi pracowałem
połączyć z działa-
w ciągu dnia, pomagając uporać się z przyziem-
niem. Nie wystar-
nymi, codziennymi  sprawami , już wieczorem
czy wpatrywać się
w schody; musimy pracowało nad całym potokiem pomysłów i wizji
wspinać się po ich
dotyczących firmy i swojej przyszłości. To właśnie
stopniach.
typowa, automatyczna konsekwencja odblokowa-
 Vaclav Havel
nia strumienia pracy.
Zarządzanie działaniem
w wersji horyzontalnej i wertykalnej
Musisz kontrolować swoje zobowiązania, projekty i działania w dwóch
płaszczyznach  horyzontalnej i wertykalnej. Kontrola  horyzon-
talna utrzymuje łączność pomiędzy wszystkimi działaniami, w które
jesteś zaangażowany. Wyobraz sobie, że Twoja psychika skanuje
otoczenie niczym policyjny radar; w ciągu 24 godzin doby może ona
zatrzymać się na którejkolwiek z tysiąca spraw, które przyciągają
bądz wymagają Twojej uwagi: apteka, dozorca, ciotka Marta, plan
strategiczny, obiad, więdnący kwiatek w biurze, wkurzony klient czy
buty, które należałoby wypastować. Musisz kupić znaczki pocztowe,
zdeponować czek, zarezerwować hotel, odwołać spotkanie z załogą
czy obejrzeć wieczorem film. Możesz być zaskoczony, o jak wielu
rzeczach tak naprawdę myślisz i jak wieloma musisz się zajmować
w ciągu tylko jednego dnia. Potrzebujesz sprawdzonego systemu,
który potrafiłby kontrolować jak największą liczbę z nich, dostar-
czałby na życzenie pożądanych informacji i umożliwiałby szybkie
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 37
i sprawne zmienianie przedmiotów Twojego zaangażowania z jed-
nego na drugi.
W przeciwieństwie do powyższego,  kontrola wertykalna skupia
się na zarządzaniu konkretną sprawą czy projektem  od dołu do góry .
Na przykład, Twój wewnętrzny  policyjny radar zatrzymuje się na
sprawie Twoich najbliższych wakacji, o czym rozmawiacie wspólnie
z małżonkiem przy obiedzie: gdzie i kiedy pojedziecie, co będziecie
robić, jak przygotować się do wyjazdu, itd. Albo wspólnie z Twoim
szefem musicie podjąć decyzje w kwestii planowanego wdrożenia
reorganizacji działów. Albo musisz po prostu odświeżyć swoją pa-
mięć na temat klienta, do którego za chwilę zadzwonisz. To jest  pla-
nowanie projektu w szerokim znaczeniu. Oznacza to koncentrowanie
się na poszczególnych próbach, sytuacjach czy osobach i wyszcze-
gólnienie jakichkolwiek pomysłów, drobiazgów, priorytetów czy se-
kwencji zdarzeń, które powinieneś wykonać, aby poradzić sobie z tą
sprawą, przynajmniej na chwilę obecną.
Cel zarządzania horyzontalnego i wertykalnego jest ten sam: wy-
rzucić sprawy z Twojego umysłu i doprowadzić je do końca. Wła-
ściwe zarządzanie działaniem daje Ci poczucie komfortu i kontroli
podczas Twojego zmagania się z szerokim spektrum spraw prywat-
nych i zawodowych, a odpowiednie skupienie uwagi na projekcie
pomaga wyklarować sprawę i ukierunkować Cię na wymagane
szczegóły.
Zasadnicza zmiana: Wyrzuć to wszystko ze swojej głowy
W praktyce nie ma możliwości osiągnięcia tego stanu zrelaksowania
i poczucia kontroli, który obiecuję, jeśli swoje sprawy będziesz
trzymał tylko w swojej głowie. Jak będziesz się
W większości przypadków
mógł przekonać, poszczególne zachowania opisa-
jest tak, że im bardziej
ne w tej książce są działaniami, które już prakty-
coś zaprząta Twój umysł,
kujesz. Zasadniczą różnicą pomiędzy moim spo-
tym mniej w tej sprawie
sobem a tym, co robią inni, jest to, że ja ogarniam
faktycznie się dzieje.
i organizuję sto procent moich  spraw w ramach
38 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
i za pomocą narzędzi, które mam w ręku, nie w umyśle. Odnosi się
to do wszystkiego, co robię  spraw małych i wielkich, osobistych
i zawodowych, pilnych i mniej pilnych. Do wszystkiego.
Jestem przekonany, że już kiedyś doszedłeś do takiego punktu
w realizacji jakiegoś projektu czy ogólnie w swoim życiu, gdzie
zmuszony byłeś usiąść i sporządzić listę notatek. Skoro tak, to masz
już pewien punkt odniesienia w stosunku do tego, o czym mówię.
Większość ludzi decyduje się jednak na sporządzenie takich list do-
piero wtedy, kiedy bałagan staje się nie do wytrzymania i muszą coś
z tym zrobić. W większości przypadków sporządzane są one jedynie
w odniesieniu do pojedynczych obszarów działania, które sprawiają
szczególnie dużo kłopotów. Jeśli jednak przerobiłbyś ten sposób
działania w permanentny system Twojego życia osobistego i zawo-
dowego i zaimplementowałbyś jego zasady we wszystkich obszarach
życia (nie tylko w sprawach  pilnych ), stałbyś się posiadaczem
 czarnego pasa w stylu zarządzania, o którym tu piszę.
Osobiście staram się dokonywać intuicyjnych
Nie ma powodu, aby dwa
wyborów na bazie dostępnych opcji rozwiązań, nie
razy zastanawiać się nad
myśląc nad istotą tych opcji. Wszystko to muszę
tą samą sprawą, chyba
mieć już wcześniej  przemyślane , a rezultaty tych
że sam tego chcesz.
przemyśleń zawarte w godnym zaufania systemie.
Nie chcę tracić czasu na rozpatrywanie opcji więcej niż jeden raz.
Byłoby to nieefektywnym sposobem na wykorzystanie kreatywnej
energii, a także zródłem frustracji i stresu.
Tych myśli nie da się w żaden sposób oszukać. Twój umysł bę-
dzie pracował nad wszystkim, co znajduje się w tym  niezdecydo-
wanym stanie. Ale i Twój umysł ma pewne ograniczone możliwości
gromadzenia tych nierozwiązanych  spraw , po przekroczeniu któ-
rych grozi  wybuchem .
Pamięć krótkotrwała, czyli zdolność Twojego umysłu, która od-
powiada za  sprawy niekompletne, nieuregulowane, funkcjonuje
jak pamięć RAM komputera. Twoja świadomość jest, podobnie jak
monitor komputera, narzędziem umożliwiającym Ci pracę nad kon-
kretnymi zadaniami, nie jest natomiast miejscem do składowania.
ROZDZIAA 1 | NOWE PRAKTYKI W NOWEJ RZECZYWISTOŚCI 39
Możesz więc myśleć jedynie o dwóch, trzech rzeczach w bardzo
krótkim okresie. Sprawy niedokończone są jednak ciągle umiesz-
czane w Twojej pamięci krótkotrwałej. Pamięć ta, podobnie jak RAM
komputera, ma ograniczoną pojemność; istnieje pewna ilość danych,
którą można obciążać pamięć i przy której umysł będzie nadal funk-
cjonował na najwyższym poziomie. U większości ludzi ich  RAM
pęka w szwach. Są oni permanentnie rozpraszani, a umiejętność
skupienia uwagi jest zachwiana poprzez ich wewnętrzne, mentalne
przeładowanie.
Na przykład, czy w ciągu ostatnich kilku minut Twoje myśli nie
krążyły po jakichś obszarach zupełnie niezwiązanych z tym, o czym
tu czytasz? Pewnie tak. I prawdopodobnie były to jakieś  otwarte
pętle , jakieś niedokończone sprawy, w które w jakiś sposób się za-
angażowałeś. Zjawisko to było wewnętrznym krzykiem wywołanym
w pewnych obszarach pamięci. Czy coś zrobiłeś w tej sprawie? Jeśli
nie zanotowałeś tego przekazu i nie umieściłeś w miejscu, które
niebawem odwiedzisz, to jest bardziej niż prawdopodobne, że się
o to martwiłeś. Niezbyt efektywne zachowanie:
Ciężko jest zwalczać
postęp nie nastąpił i napięcie wzrosło.
wroga, który siedzi
Sporym problemem jest to, że Twój umysł cią-
w Twojej własnej
gle przypomina Ci o różnych sprawach w chwi-
głowie.
lach, kiedy nic nie możesz w związku z nimi zrobić.
 Sally Kempton
Bez poczucia czasu  przeszłości i przyszłości.
Oznacza to, że kiedy tylko powiesz sobie, że musisz coś zrealizować,
i zmagazynujesz tę informację w pamięci RAM swojego mózgu, jakaś
część Ciebie będzie sądzić, że powinieneś to robić przez cały czas.
Ta część uważa, że wszystko, co postawiłeś sobie jako zadanie do
zrealizowania, powinieneś zrealizować właśnie teraz. Mówiąc szcze-
rze, moment, w którym w swojej pamięci RAM zmagazynujesz więcej
niż jedną rzecz, oznaczać będzie Twoją osobistą porażkę, ponieważ
nie można realizować dwóch i więcej rzeczy w tym samym czasie.
Sytuacja taka prowadzi do wystąpienia uczucia wszechobecnego
stresu, którego zródła nie jesteś w stanie określić.
40 SZTUKA SKUTECZNEGO REALIZOWANIA ZADAC | CZŚĆ PIERWSZA
Większość ludzi przebywa w różnych odmianach tego stanu
mentalnego napięcia przez tak długi okres, że nawet nie zdają sobie
sprawy, że się w nim znajdują. Zupełnie jak z grawitacją, jest na tyle
wszechobecna, że ludzie, choć jej podlegają, nie zdają sobie sprawy
z jej wpływu. Jedyną chwilą, kiedy większość z nich zdaje sobie
sprawę, w stanie jak wielkiego napięcia się znajdują, jest moment,
kiedy się z niego uwalniają i zauważają, jak inaczej można się czuć.
Czy jesteś w stanie pozbyć się tego rodzaju stresu? Jestem pe-
wien, że tak. Dalsza część książki wyjaśni, w jaki sposób.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Grupa realizacja zadań
SPOSOBY REALIZACJI ZADAŃ
Sztuka skutecznego życia
Symulacja komputerowa zalozenia do realizacji zadan 2007
Skuteczna realizacja postanowień nie tylko noworocznych
Projektowanie i realizacja zadań logistycznych w gospodarce opakowaniami
Sztuka skutecznej prezentacji artpre

więcej podobnych podstron