plik


ÿþJay Friedman Reflections 05.02.2008, tBum. Aukasz Michalski No wBa[nie! Jay Friedman (DUH- J.F.) Reflections - 02/05/2008 Panie i Panowie, czas raz jeszcze przypomnie o stosowaniu jzykowego legato w Bukowaniu na puzonie. Zbyt czsto sBysz grajcych którzy, dla uniknicia glissanda w legato, stosuj co[, co nazywam potrójnym przekleDstwem: 1. Tward artykulacj jzykiem w legato 2. Przerywanie strumienia powietrza midzy dzwikami i 3. Szarpanie suwakiem. Trzy tak poBczone czynniki daj w efekcie paskudne, twarde, do[ anemicznie brzmice legato a co najwa\niejsze, powoduje znaczn utrat brzmienia, którego szukamy jak kielicha Zwitego Grala1. Ha, czas by ruszy gBow, skoDczy granie ze zBymi naBogami i przymierzy si do stwierdzenia, \e nie chcesz gra tak jak wszyscy. Oznacza to podjcie [wiadomej decyzji o tym, jak chciaBby[ brzmie grajc legato. Musz tu poczyni bardzo wa\n uwag- legato jzykowe odkryto czy wymy[lono, jak wolisz, po to by nie utraci cigBo[ci midzy dzwikami, która to cigBo[ jest definicj legato. Tak jak mówiBem ju\ wcze[niej, podziwiam star europejsk metod bardzo niewielkiego, czy te\ bez jzykowego Bukowania w legato Bukowanym2, przy niewielkim wstrzymywaniu powietrza, tylko takim, ile trzeba dla uniknicia glissanda. ByBo to przemy[lane usiBowanie nie nadu\ywania jzyka, by zmikczy ilo[ dzwiku pomidzy nutami. Taki sposób, cho sBuszny w zamierzeniu, powodowaB znaczc utrat brzmienia frazy. Korzystniejszy sposób u\ywania legato jzykowego w legato Bukowanym3 i dlaczego, wedBug mnie go wynaleziono, wi\e si ze zdolno[ci do utrzymania caBkowicie jednostajnego, niezachwianego strumienia powietrza midzy dzwikami, W efekcie pozwala to uzyska du\o wicej dzwiku w legowanych frazach, jak równie\ wikszy dzwik w ogóle, dziki staBemu, naturalnemu przepBywowi powietrza. Jest to niezwykle wa\ne, wprost brak sBów, by to jeszcze bardziej podkre[li. PracowaBem z ludzmi, którzy mieli problemy z uzyskaniem wielkiego dzwiku i wBa[nie skupienie si na tym jednym aspekcie spowodowaBo olbrzymi popraw jako[ci dzwiku w ogóle. Dobr spraw w kwestii stosowania legato jzykowego jest ilo[ umo\liwiajcych je opcji. Zró\nicowanie od bardzo maBego jzyka w górnym rejestrze gdzie alikwoty s tak blisko skupione i co wymaga bardzo delikatnych uderzeD jzyka, do znacznie bardziej wyraznych uderzeD w rejestrze zapisanym na piciolinii w kluczu basowym. Tak, jak nie gramy stale t sam dynamik ani zawsze w tym samym stylu, tak te\ stosowanie jzyka w legato nale\y dobiera w zale\no[ci od rejestru i po\danego rodzaju Bukowania. Legato zastosowane w delikatnym przebiegu solowym mo\e okaza si niestosowne w gBo[nym fragmencie orkiestrowym. Najwa\niejsze, by u\ywanie jzyka w legato pozwoliBo grajcemu zachowa absolutnie staBy przepByw powietrza midzy dzwikami, co da wielki dzwik i wspaniaBe Buki! (Tak si stanie, 1 Czytali[cie o królu Arturze i rycerzach OkrgBego StoBu? 2 Legato Bukowane= Buk legatowy= legato glissandowe wystpuje w obrbie tego samego przedcia, np. midzy b w 1. pozycji a g tercj ni\ej w 4. pozycji. 3 Patrz przyp.1 Jay Friedman Reflections 05.02.2008, tBum. Aukasz Michalski je[li suwak nie bdzie szarpany do nastpnej pozycji i przez to nie przerwie strumienia powietrza.) Tak przy okazji- stosuj jzykowane legato tylko Bukowanym legato, a nie w legato naturalnym4. Spróbuj tak: wez gis na 4. polu i gBadko zaleguj, bez jzyka, z h nad liniami w kluczu basowym. Spróbuj d w czasie Buku, jakby pchajc dzwik powietrzem i suwakiem do nastpnej nuty. Powietrze i suwak maj si przesuwa gBadko i pBynnie razem, jakby byBy sklejone. Zrób to raz jeszcze i znowu, a\ uzyskasz brzmienie pomidzy nutami takie samo, jak na Bczonych nutach i nie da si usBysze kiedy wysoko[ci nut si zmieniaj. To co próbujesz zrobi to przechodzenie w poprzek alikwotów tak wolno, jak to tylko mo\liwe. Dzieje si to przy bardzo stabilnym strumieniu powietrza, gdy powietrze i suwak przesuwaj si idealnie razem. Gdy ju\ Twój dzwik przepBywa z jednej wysoko[ci w drug nieprzerwany w \aden sposób wówczas spróbuj odtworzy to samo brzmienie w Buku legatowym, od es na piciolinii do f. Osignij brzmienie luku legatowego identyczne z brzmieniem legato naturalnego, które wBa[nie zagraBe[, u\ywajc tylko tyle jzyka ile trzeba i przesuwajc suwak tak, jakby byB sklejony ze strumieniem powietrza. Spróbuj u\y jzyka wpóB drogi, okoBo 2.pozycji, jako \e w tym momencie podobna ilo[ dzwiku jest po obu stronach Buku, tak jak dziaBoby si to w przypadku legato naturalnego. Niezale\nie od dBugo[ci przesunicia suwakiem utrzymuj zawsze pewn ilo[ dzwiku pByncego midzy Bczonymi nutami. NIECH CI SI NIE ZDAJE, [E ZAAPAAES PANA BOGA ZA NOGI! wiczc, Batwo osigniesz w legato glissandowym gBadko[ legato naturalnego, mo\esz w koDcu doj[ do wniosku, \e twoje legato glissandowe mo\e by nawet gBadsze ni\ naturalne- teraz mo\esz zacz poprawia jako[ legato naturalnego, by osign gBadko[ glissandowego! Po drodze zaczniesz zauwa\a, ze Twój dzwik ogólnie staB si bardziej brzmicy, czystszy i jednocze[nie wyrazniejszy, ale tylko wówczas, gdy powietrze i suwak poruszaj si razem, jakby byBy sklejone przy pomocy super-glue. Brak mi sBów, by to jeszcze bardziej podkre[li. Za ka\dym razem, gdy dzwik i suwak rozdziel si, Twój dzwik bdzie si nadawaB na [mietnik! Chcesz wiedzie jakim dzwikiem powiniene[ gra zawsze? StaD porzdnie wyprostowany, wez du\y oddech i przymierz si do d nad piciolini w kluczu basowym. Zacznij energiczn artykulacj typu wielki bell- tone, atakujc energicznie a jednocze[nie zaokrglajc dzwik na ksztaBt dzwonów ko[cielnych, w dynamice forte. Natychmiast po rozpoczciu dzwiku caBkiem si rozluznij i pozwól, by pBuca uwolniBy powietrze w dBugim, naturalnym diminuendo, a\ do koDca tego wydechu. Klatk piersiowa rozpr\y si naturalnie, a pBuca opró\ni. Po wyartykuBowaniu dzwiku typu bell- tone nie ma potrzeby podtrzymywania go u\ywajc mi[ni ciaBa, mo\esz wic pozosta caBkiem rozluzniony, dozwalajc naturalnej elastyczno[ci pBuc opró\ni powietrze w dBugim, równomiernym diminuendo. Tak wBa[nie powiniene[ brzmie zawsze. 4 Legato naturalne wystpuje np. midzy b w 1. pozycji a c o sekund wy\ej w 3.pozycji

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
73 Jak mógłbym wyraźniej How can I say it clearer Jay Friedman Oct 1, 1997
47 Te cholerne dziury Jay Friedman Apr 2013 Blankety Blank Blank
46 Długie dźwięki Long tones Jay Friedman 2013 Mar 10
54 Według konsumenta Consumer retorts Jay Friedman Feb 8, 2014
48 Praca organiczna Jay Friedman Organize ! 2013 06 09
30 Concertino Davida Jay Friedman Feb 2011
56 Altowa Riposta, Alto Retort, Jay Friedman, Apr 5, 2014
68 KtoÅ› wygrywa, ktoÅ› przegrywa Jay Friedman, Win some, Lose some Sept 08, 2005
43 Dzięki, Rychu! Thanks, Dickie Jay Friedman, Dec 17, 2012
57 Wyjdź na prowadzenie Getting the Lead Out, Jay Friedman May,6,2014
44 Zadęcie i suwak Jay Friedman Embouchure and slide 2013 Jan 10
Iracki sąd nakazał USA uwolnienia fotoreportera Reutersa (03 12 2008)
2008 Metody obliczeniowe 03 D 2008 10 1 22 5 47
2 wyklad 03 04 2008
03 03 2008
312[01] 03 082 CZERWIEC 2008
2008 03 Scalix migracja z MS Nieznany

więcej podobnych podstron