Laboratorium grafika2D 7


Laboratorium nr 7 1/1
Grafika Komputerowa 2D
Instrukcja
laboratoryjna Temat: Rzutowanie równoległe i perspektywiczne
Przygotował: dr inż. Grzegorz Aukawski, mgr inż. Maciej Lasota
7
1) Rzutowanie
1.1) Rzutowanie równoległe:
Rzutowanie równoległe zachowuje wszystkie równoległości prostych, stosunki
długości odcinków równoległych i związki miarowe figury płaskiej równoległej do płaszczyzny
rzutowania. Stosuje się głównie w rysunku technicznym. W rzucie równoległym wszystkie
proste rzutowania mają ten sam ustalony kierunek. Rzutowanie równoległe na płaszczyznę
układu współrzędnych sprowadza się więc do usunięcia (wyzerowania) jednej współrzędnej
wszystkich wierzchołków (zazwyczaj Z).
1.2) Rzutowanie perspektywiczne (środkowe):
Rzutowanie perspektywiczne uwzględnia perspektywę, pozwala na bardziej
realistyczne wizualizacje obiektów trójwymiarowych i daje wrażenie głębi. Przy rzutowaniu
środkowym wzdłuż osi Z współrzędne punktów na ekranie można wyznaczyć za pomocą
wzorów:
d
x'= x *
(z + d)
d
y'= y *
(z + d)
gdzie:
x, y, z  współrzędne punktu w przestrzeni 3D;
x , y  współrzędne punktu na płaszczyznie (po rzutowaniu);
d  odległość od obserwatora (przy założeniu że znajduje się on na osi Z).
1.3) Przykład rzutowania:
Rzutowanie środkowe Rzutowanie równoległe


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Laboratorium grafika2D 4
Laboratorium grafika3D 4
Laboratorium grafika3D 7
Laboratorium grafika2D 3
Laboratorium grafika2D 1
Laboratorium grafika3D 3
Laboratorium grafika3D 5
Laboratorium grafika3D 6
Laboratorium grafika3D 2
Laboratorium grafika2D 2
Laboratorium grafika2D 6
Laboratorium grafika3D 1
Rola laboratoriów w świetle wymagań systemów zarządzania jakoscią
Laboratorium 3
Arch grafika osnovi kompozicii grigoryan

więcej podobnych podstron