Gazeta Prawna Europejska Gmina Europejskie Miasto z 10 czerwca 09 (nr 112)


ŚRODA 10 czerwca 2009 nr 112 (2488)
III EDYCJA  PODKARPACKIE
C
Organizatorzy: Główny partner merytoryczny: Partnerzy merytoryczni:
Rozmawiamy z TADEUSZEM FERENCEM, prezydentem Rzeszowa, który najlepiej na Podkarpaciu wydaje fundusze unijne
Zwycięstwo Rzeszowa dzięki
wizji, wytrwałości i wiedzy
Aplikując o fundusze unijne, opieram się na zasadzie trzy razy W:
wizja, wytrwałość i wiedza. Każde przedsięwzięcie musi być dobrze
przemyślane i przygotowane  mówi w rozmowie z GP Tadeusz
Ferenc, prezydent Rzeszowa, który wygrał na Podkarpaciu.
% Jakie inwestycje udało się II część Podziemnej Trasy Tury-
zrealizować w Rzeszowie dzięki stycznej oraz zrekonstruować
pieniądzom z Unii Europejskiej? płytę staromiejskiego Rynku.
 Korzystaliśmy z progra- Są one w tej chwili wizytówka-
mów przedakcesyjnych, fundu- mi Rzeszowa (w ubiegłym ro-
szy strukturalnych oraz Fundu- ku podziemną trasę odwiedziło
szu Spójności. W sumie zreali- ponad 50 tysięcy turystów
zowaliśmy 92 projekty na łącz- z kraju i zagranicy). Zarówno
ną kwotę ponad 784,5 mln zł realizacja trasy podziemnej, jak
i dofinansowaniu blisko 539 i odnowionego Rynku zostały cjach. W ciągu ostatnich kilku portu publicznego. Staramy się
mln zł. nagrodzone kilkoma prestiżo- lat nasz budżet na inwestycje o dofinansowanie z Funduszu
Jedną z najważniejszych in- wymi nagrodami. Inwestycja wzrósł prawie pięciokrotnie. Szwajcarskiego. Taka nadziem-
westycji był program poprawy kosztowała nas ponad 16 mln Zaplanowaliśmy ponad 300 na kolejka kosztowałaby 80
jakości wody pitnej  wybudo- zł, przy 5 mln zł dofinansowa- różnych inwestycji, a cały bu- mln zł. Tu możemy liczyć na do-
waliśmy  fabrykę wody , która nia z UE. dżet miasta zbliża się do pozio- finansowanie w kwocie ok. 60
zaopatruje mieszkańców całe- Bez funduszy unijnych trud- mu 800 mln zł. mln zł. Rozmowy są już za-
go Rzeszowa. Wykorzystali- no byłoby zrealizować I etap % Jakie inwestycje planujecie awansowane i liczymy, że
śmy tu najnowocześniejsze budowy regionalnej sieci sze- i o jakie środki będziecie się sta- w ciągu dwóch, trzech lat taka
technologie, które spowodo- rokopasmowej aglomeracji rać w przyszłości? kolejka będzie obsługiwać
wały, że woda w kranach jest rzeszowskiej ResMAN. Byli-  Najważniejszą inwestycją mieszkańców.
czysta i nadaje się do spożycia śmy jednym z pierwszych pol- będzie budowa systemu inte- % Jaki ma pan przepis na sku-
nawet bez przegotowania. skich miast, które postanowi- grującego transport publiczny teczne aplikowanie o środki
Koszt tej inwestycji to ponad ło stworzyć bezpłatny internet Rzeszowa i okolic (z funduszy unijne?
160 mln zł, z czego prawie dla mieszkańców. Dzięki sieci dla Polski Wschodniej). To bę-  Opieram się na zasadzie
60 mln pochodziło z Funduszu nadajników i anten umieszcza- dzie dla nas rekordowy pro- trzy razy W: wizja, wytrwałość
Spójności. nych na budynkach należą- jekt, którego kwota przekroczy i wiedza. Każde przedsięwzię-
Z kolei w ramach programu cych do gminy z bezpłatnego 300 mln zł, a kwota dofinan- cie musi być dobrze przemyśla-
SPOT największą inwestycją internetu może dziś korzystać sowania wyniesie prawie ne i przygotowane. To może za-
była przebudowa ulic Rzeszo- ponad połowa rzeszowian. 260 mln zł. Za te pieniądze gwarantować tylko wykwalifi-
wa w ciągu drogi krajowej nr Kosztowało to prawie 9 mln zł chcemy stworzyć system kolei kowana kadra. A taką udało mi
4 (tworzących południową ob- (ponad 6 mln zł na ten cel da- podmiejskiej opartej na szyno- się zgromadzić w rzeszowskim
wodnicę miasta) i dostosowa- ła nam Unia Europejska). busach. Planujemy kupić m.in. urzędzie miejskim. %
nie ich do wymogów Unii. In- % Czy bez pomocy samorząd ok. 60 nowych autobusów za- Rozmawiał
westycja ta pochłonęła ok. 90 zrealizowałby te zadania? silanych gazem ziemnym oraz TOMASZ CHOJNOWSKI
mln zł (ponad 50 mln zł to do-  Szczerze: większości tych nowy system sterowania ru-
finansowanie z UE). inwestycji nie byłoby, gdyby chem drogowym.
% TADEUSZ FERENC
% Rzeszów zainwestował także nie nasza przynależność do Ponieważ jesteśmy miastem,
absolwent Akademii
w turystykę i internet dla miesz- Unii Europejskiej i możliwość który stawia na innowacyjność,
Ekonomicznej w Krakowie.
kańców. Jakie są tego efekty? otrzymywania dofinansowa- stąd nasz najnowszy pomysł,
Od listopada 2002 r. prezydent
 Dzięki funduszom unijnym nia. Tylko dzięki temu możemy aby w Rzeszowie wybudować
Rzeszowa
udało nam się zrealizować myśleć o poważnych inwesty- napowietrzny systemu trans-
reklama
C2 | ŚRODA 10 CZERWCA 2009 | nr 112 WWW.GAZETAPRAWNA.PL/SERWISY
Ranking Gazety Prawnej
WARTOŚĆ DOFINANSOWANIA SAMORZDÓW Z UNII EUROPEJSKIEJ (W TYS. ZA)
Projekty pierwszej perspektywy UE Projekty nowej perspektywy unijnej
Liczba Środki z UE żywność,
Lp. Gmina/miasto JST Ludność Środki z UE Punkty przedsię- zasoby fundusz
projektów (w zł/osobę) ryby transport obszary ZPORR Interreg POIG POKL RPO POPW PROW
biorstwa ludzkie spójności
wiejskie
1 Rzeszów M 166 454 678 859 484,9 5 163,50 2 274,20 0,0 53 053,3 34 022,3 79 115,4 38 385,8 166 120,8 53 940,8 10 103,4 94 150,6 132 512,3 25 288,6 156 941,6 209,9
2 Jasło gm.w. 15 833 18 46 945,0 2 965,01 1 954,48 0,0 0,0 0,0 0,0 760,7 0,0 37 549,4 0,0 2 510,3 1 074,4 5 000,0 0,0 50,2
3 Mielec gm.m. 61 005 120 196 490,7 3 220,89 1 710,10 0,0 0,0 10 054,5 33 669,3 8 650,1 47 409,1 60 627,5 0,0 30 315,0 2 360,8 3 404,3 0,0 0,0
4 Wadowice Górne gm.w. 7 345 48 28 391,8 3 865,46 1 636,67 0,0 0,0 5 536,7 2 394,7 659,1 6 205,7 0,0 0,0 0,0 1 217,9 12 061,9 0,0 315,9
5 Głogów Małopolski gm.mw. 18 614 51 54 691,1 2 938,17 1 426,59 0,0 0,0 722,6 3 550,4 0,0 2 958,8 0,0 0,0 46 179,0 1 180,3 0,0 0,0 100,0
6 Lutowiska gm.w. 2 191 22 7 068,1 3 225,99 1 385,48 0,0 0,0 476,1 0,0 0,0 0,0 0,0 5 072,6 0,0 1 270,4 0,0 0,0 249,0
7 Krasne gm.w. 9 702 51 27 857,7 2 871,33 1 260,91 0,0 0,0 858,4 785,5 0,0 2 930,3 0,0 210,5 21 996,1 919,5 0,0 0,0 157,4
8 Stalowa Wola gm.m. 64 988 59 109 628,0 1 686,90 1 249,92 0,0 0,0 231,5 29 241,8 6 619,8 21 351,9 47 960,5 1 329,0 480,6 2 412,9 0,0 0,0 0,0
9 Leżajsk gm.m. 14 176 73 39 662,6 2 797,87 1 233,08 0,0 0,0 3 274,6 12 708,4 7 676,1 13 084,8 0,0 0,0 4,1 2 914,7 0,0 0,0 0,0
10 Krempna gm.w. 1 969 20 4 922,9 2 500,18 1 114,68 0,0 0,0 94,7 0,0 0,0 0,0 3 482,8 0,0 0,0 1 074,4 0,0 0,0 271,1
11 Tarnobrzeg M 49 771 62 86 847,3 1 744,94 1 112,63 0,0 0,0 114,4 3 913,8 2 418,7 20 936,9 45 241,5 0,0 396,9 5 643,9 8 081,8 0,0 99,4
12 Osiek Jasielski gm.w. 5 333 20 11 835,2 2 219,24 1 029,45 0,0 0,0 453,1 0,0 0,0 0,0 9 789,8 0,0 0,0 1 524,5 0,0 0,0 67,8
13 Gorzyce gm.w. 13 573 28 24 274,8 1 788,46 951,65 0,0 0,0 6 725,9 811,4 0,0 7 099,8 0,0 0,0 0,0 1 607,0 7 963,2 0,0 67,6
14 Krosno M 47 449 78 67 981,4 1 432,73 825,28 0,0 4 662,7 714,5 11 863,7 3 292,5 30 004,4 0,0 2 524,8 6 021,5 8 778,6 118,6 0,0 0,0
15 Majdan Królewski gm.w. 9 651 19 14 512,1 1 503,69 816,68 0,0 0,0 291,5 0,0 0,0 13 220,3 0,0 0,0 0,0 957,6 0,0 0,0 42,7
16 Cisna gm.w. 1 679 26 2 195,8 1 307,77 746,84 0,0 0,0 457,3 0,0 0,0 242,3 0,0 663,6 0,0 762,3 0,0 0,0 70,2
17 Kołaczyce gm.w. 8 876 19 12 203,4 1 374,88 732,75 20,4 0,0 450,0 0,0 0,0 920,9 4 653,4 0,0 0,0 1 159,0 4 999,7 0,0 0,0
18 Lubaczów gm.m. 12 415 35 17 731,5 1 428,23 714,49 0,0 0,0 420,2 0,0 3 169,9 1 228,5 0,0 7 919,9 3 942,8 1 050,3 0,0 0,0 0,0
19 Cieszanów gm.mw. 7 252 41 10 934,4 1 507,77 706,02 0,0 0,0 1 026,2 0,0 0,0 5 639,6 0,0 2 163,3 0,0 948,0 0,0 0,0 1157,2
20 Bukowsko gm.w. 5 236 68 6 602,5 1 260,98 691,38 98,4 0,0 1 726,4 0,0 0,0 3 033,0 0,0 0,0 0,0 949,2 0,0 0,0 795,5
21 Jedlicze gm.mw. 15 106 32 19 069,1 1 262,35 677,69 0,0 0,0 113,1 1 270,1 0,0 4 127,7 6 907,0 0,0 5 203,7 1 087,9 0,0 0,0 359,6
22 Przemyśl M 66 867 107 76 107,6 1 138,19 667,55 0,0 0,0 3 374,8 4 583,0 5 256,7 29 649,3 25 445,9 4 491,7 1 239,4 1 905,5 118,6 0,0 42,5
23 Jasło gm.m. 37 343 51 40 002,0 1 071,20 666,73 0,0 0,0 78,9 8 222,5 5 109,0 13 091,2 11 092,1 938,9 91,9 1 377,4 0,0 0,0 0,0
24 Dębica gm.w. 24 075 41 27 019,8 1 122,32 645,36 0,0 0,0 243,6 1 684,9 0,0 6 831,3 0,0 0,0 15 486,9 2 626,2 0,0 0,0 146,9
25 Skołyszyn gm.w. 12 367 24 14 380,7 1 162,83 641,98 0,0 0,0 740,9 1 947,5 0,0 253,5 10 053,2 0,0 0,0 1 149,5 0,0 0,0 236,2
26 Solina gm.w. 5 154 30 6 943,4 1 347,18 641,96 0,0 0,0 496,0 1 544,3 0,0 3 765,1 0,0 249,3 0,0 767,0 0,0 0,0 121,7
27 Żyraków gm.w. 13 443 32 16 325,4 1 214,42 635,52 0,0 0,0 538,1 30,6 0,0 865,8 12 921,3 0,0 0,0 1 730,5 0,0 0,0 239,1
28 Ropczyce gm.mw. 26 059 68 31 831,6 1 221,52 626,99 0,0 0,0 586,9 1 233,8 6 435,5 6 507,9 0,0 0,0 412,4 2 177,3 0,0 0,0 162,3
29 Strzyżów gm.mw. 20 658 55 24 594,1 1 190,53 609,95 994,0 0,0 1 377,6 0,0 2 814,0 16 594,2 0,0 204,5 83,7 2 079,7 0,0 0,0 446,4
30 Zarszyn gm.w. 8 247 48 10 360,0 1 256,21 605,55 0,0 0,0 1 497,4 0,0 0,0 7 116,9 0,0 0,0 0,0 1 111,7 0,0 0,0 634,0
31 Świlcza gm.w. 15 599 47 18 245,5 1 169,66 588,06 104,1 0,0 851,3 9 812,7 0,0 5 731,5 0,0 0,0 284,9 1 165,2 0,0 0,0 295,9
32 Aańcut gm.m. 18 069 68 21 479,8 1 188,77 582,02 0,0 0,0 1 013,1 4 192,7 2 689,6 11 778,6 0,0 475,4 181,1 1 149,3 0,0 0,0 0,0
33 Orły gm.w. 8 425 36 10 039,1 1 191,58 578,78 0,0 0,0 976,2 0,0 0,0 7 274,8 0,0 0,0 0,0 1 283,9 0,0 0,0 504,2
34 Zarzecze gm.w. 7 191 44 8 341,9 1 160,04 568,86 0,0 0,0 886,8 0,0 0,0 656,6 0,0 0,0 4,1 2 489,0 4 026,4 0,0 279,0
35 Czarna (Pilzno) gm.w. 12 552 56 14 491,2 1 154,50 562,37 0,0 0,0 1 565,3 8,1 0,0 5 306,3 5 780,2 0,0 4,1 1 283,1 0,0 0,0 544,0
36 Harasiuki gm.w. 6 368 26 6 982,6 1 096,51 539,52 0,0 0,0 656,5 1 003,5 0,0 3 787,8 0,0 0,0 0,0 1 534,8 0,0 0,0 0,0
37 Korczyna gm.w. 10 802 22 10 573,0 978,80 539,02 0,0 0,0 138,3 113,4 0,0 9 424,9 0,0 0,0 0,0 671,6 0,0 0,0 224,8
38 Tarnowiec gm.w. 9 121 22 9 151,0 1 003,29 530,93 0,0 0,0 71,7 965,3 0,0 164,0 6 716,7 0,0 0,0 1 147,2 0,0 0,0 86,1
39 Lesko gm.mw. 11 506 31 11 682,0 1 015,30 526,05 7,8 0,0 479,8 0,0 396,4 3 155,8 0,0 6 727,8 0,0 914,4 0,0 0,0 0,0
40 Dębica gm.m. 46 706 92 44 132,2 944,89 526,03 0,0 0,0 2 322,3 3 005,1 5 689,4 4 083,8 7 726,5 0,0 686,6 3 193,5 0,0 0,0 0,0
41 Chmielnik gm.w. 6 409 34 6 785,2 1 058,70 523,70 0,0 0,0 306,7 0,0 0,0 841,7 0,0 0,0 4 396,6 1 240,3 0,0 0,0 0,0
42 Tyrawa Wołoska gm.w. 1 942 26 1 488,3 766,37 516,56 0,0 0,0 407,9 0,0 0,0 136,8 0,0 0,0 0,0 868,6 0,0 0,0 75,0
43 Dynów gm.m. 6 071 39 6 113,3 1 006,96 510,65 0,0 0,0 392,7 123,5 0,0 1 993,0 0,0 2 491,0 0,0 1 113,1 0,0 0,0 0,0
44 Radomyśl Wielki gm.mw. 13 713 48 13 935,5 1 016,22 509,77 0,0 0,0 1 361,4 17,5 0,0 4 028,6 0,0 0,0 0,0 1 301,8 6 603,1 0,0 623,1
45 Padew Narodowa gm.w. 5 340 43 5 114,6 957,80 509,26 0,0 0,0 1 188,5 0,0 0,0 2 545,5 0,0 0,0 8,3 1 272,4 0,0 0,0 100,0
46 Medyka gm.w. 6 127 27 6 280,0 1 024,97 508,17 0,0 0,0 648,5 0,0 0,0 3 720,0 0,0 0,0 0,0 1 211,1 0,0 0,0 700,4
47 Nisko gm.mw. 22 501 30 17 416,1 774,01 492,78 268,1 0,0 450,5 189,0 3 907,1 7 051,1 0,0 0,0 0,0 1 130,9 4 384,7 0,0 34,7
48 Dębowiec gm.w. 8 435 22 7 886,6 934,99 490,76 0,0 0,0 706,3 0,0 0,0 0,0 5 619,2 0,0 0,0 1 161,1 0,0 0,0 400,0
49 Bircza gm.w. 6 521 26 6 030,3 924,75 466,55 0,0 0,0 681,9 0,0 0,0 112,5 0,0 0,0 0,0 1 307,8 3 029,1 0,0 899,0
50 Hyżne gm.w. 6 885 33 6 343,2 921,30 465,45 0,0 0,0 369,6 86,0 0,0 4 787,7 0,0 0,0 0,0 1 100,0 0,0 0,0 0,0
51 Baranów Sandomierski gm.mw. 12 019 24 9 886,4 822,56 460,89 34,9 0,0 704,5 0,0 0,0 8 606,7 0,0 0,0 0,0 456,8 0,0 0,0 83,4
52 Sieniawa gm.mw. 6 867 38 6 179,7 899,91 460,73 0,0 0,0 867,0 0,0 0,0 742,7 0,0 0,0 4,1 1 453,1 2 838,8 0,0 274,0
53 Przeworsk gm.m. 15 737 42 13 679,3 869,24 457,86 0,0 0,0 6 502,6 0,0 3 891,4 2 198,3 0,0 0,0 0,0 1 081,3 5,7 0,0 0,0
54 Stary Dzików gm.w. 4 531 43 3 380,2 746,01 448,46 0,0 0,0 1 062,8 0,0 0,0 503,1 0,0 0,0 0,0 839,2 0,0 0,0 975,0
55 Pilzno gm.mw. 17 319 37 13 804,5 797,07 440,87 0,0 0,0 455,5 1 393,1 0,0 83,7 9 862,9 0,0 0,0 2 009,3 0,0 0,0 0,0
56 Sędziszów Małopolski gm.mw. 22 625 60 18 828,3 832,19 440,76 0,0 0,0 811,0 1 546,3 2 847,5 10 666,7 0,0 460,0 0,0 2 278,6 0,0 0,0 218,3
57 Białobrzegi gm.w. 8 141 29 6 841,3 840,35 431,84 0,0 0,0 342,8 0,0 0,0 3 962,8 0,0 0,0 4,1 2 093,4 0,0 0,0 438,2
58 Trzebownisko gm.w. 19 135 46 15 088,8 788,55 426,65 0,0 0,0 632,2 9 692,3 0,0 3 361,5 0,0 0,0 8,3 1 314,8 0,0 0,0 79,8
59 Kuryłówka gm.w. 5 630 44 4 223,6 750,19 426,51 85,2 0,0 917,0 0,0 0,0 724,9 0,0 0,0 0,0 1 466,4 0,0 0,0 1030,2
60 Komańcza gm.w. 5 134 42 3 733,6 727,23 422,64 0,0 0,0 1 633,4 0,0 0,0 791,5 0,0 0,0 0,0 953,6 0,0 0,0 355,1
61 Grębów gm.w. 9 673 21 7 226,8 747,11 414,23 0,0 0,0 133,3 0,0 0,0 6 024,5 0,0 0,0 0,0 1 069,0 0,0 0,0 0,0
62 Baligród gm.w. 3 157 31 2 004,4 634,91 411,64 0,0 0,0 420,0 0,0 0,0 291,1 0,0 79,8 0,0 881,2 0,0 0,0 332,4
63 Kamień gm.w. 6 888 43 5 029,6 730,20 399,44 0,0 0,0 921,0 0,0 0,0 2 593,4 0,0 0,0 0,0 1 394,6 0,0 0,0 120,6
64 Krzeszów gm.w. 4 234 29 3 007,9 710,42 398,72 0,0 0,0 646,1 0,0 0,0 1 047,3 0,0 0,0 0,0 1 314,5 0,0 0,0 0,0
65 Ulanów gm.mw. 8 596 20 6 217,8 723,33 397,07 0,0 0,0 428,7 0,0 0,0 4 535,3 0,0 0,0 0,0 1 202,9 0,0 0,0 50,9
66 Czarna gm.w. 2 370 23 1 394,9 588,56 392,46 0,0 0,0 309,3 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 0,0 1 085,6 0,0 0,0 0,0
67 Jodłowa gm.w. 5 430 28 3 974,8 732,01 389,79 0,0 0,0 76,0 0,0 0,0 1 694,5 0,0 0,0 0,0 2 105,9 0,0 0,0 98,5
68 Zaklików gm.w. 8 531 14 5 491,3 643,69 386,94 52,6 0,0 2 878,1 0,0 0,0 1 016,6 0,0 0,0 0,0 1 323,4 0,0 0,0 220,6
69 Jarosław gm.m. 40 272 76 26 175,3 649,96 376,38 0,0 0,0 7 005,3 150,6 4 503,6 11 720,4 0,0 0,0 235,1 1 287,1 1 273,2 0,0 0,0
70 Boguchwała gm.w. 21 376 76 15 101,4 706,47 373,08 0,0 0,0 1 799,3 480,8 3 894,9 5 986,8 0,0 194,8 0,0 2 140,8 0,0 0,0 604,0
71 Kańczuga gm.mw. 12 659 32 8 614,6 680,51 371,25 0,0 0,0 4 378,0 0,0 2 537,1 138,8 0,0 0,0 0,0 1 510,6 0,0 0,0 50,1
72 Gawłuszowice gm.w. 2 827 14 1 900,8 672,38 363,76 0,0 0,0 418,6 0,0 0,0 201,5 0,0 0,0 0,0 1 130,9 0,0 0,0 149,8
73 Pysznica gm.w. 9 687 13 5 372,3 554,58 358,94 0,0 0,0 138,0 424,7 0,0 3 389,5 0,0 0,0 0,0 1 420,1 0,0 0,0 0,0
74 Rokietnica gm.w. 4 338 33 2 523,1 581,62 358,72 0,0 0,0 665,5 0,0 0,0 140,1 0,0 0,0 0,0 1 539,3 0,0 0,0 178,3
75 Wielkie Oczy gm.w. 3 886 25 2 412,7 620,87 358,45 0,0 0,0 423,2 0,0 0,0 384,0 0,0 0,0 0,0 832,0 0,0 0,0 773,5
76 Nowa Sarzyna gm.mw. 21 283 25 10 866,4 510,57 348,69 0,0 0,0 560,4 25,0 0,0 8 098,8 0,0 0,0 4,1 1 877,9 0,0 0,0 300,0
77 Borowa gm.w. 5 591 42 3 117,1 557,52 348,07 0,0 0,0 1 285,6 262,8 0,0 151,0 0,0 0,0 0,0 1 276,4 0,0 0,0 141,3
78 Sanok gm.m. 39 224 54 21 089,7 537,67 345,73 0,0 0,0 2 594,9 4 600,4 2 875,6 7 035,6 0,0 1 182,9 1 688,5 1 111,8 0,0 0,0 0,0
79 Radymno gm.m. 5 554 38 3 139,2 565,21 341,84 0,0 0,0 678,5 0,0 0,0 4,9 0,0 0,0 0,0 1 456,8 0,0 0,0 999,0
80 Pawłosiów gm.w. 8 255 40 5 093,8 617,06 340,12 0,0 0,0 1 155,6 0,0 0,0 1 448,2 0,0 0,0 0,0 1 116,9 1 273,2 0,0 100,0
Pełne zestawienie: www.gazetaprawna.pl/ranking_gmin_2009
METODOLOGIA RANKINGU EUROPEJSKA GMINA  EUROPEJSKIE MIASTO 2009 OBJAŚNIENIA
Nasz ranking wskazuje, które samorządy w Polsce mogą poszczycić się środków przypadających na mieszkańca jednostki samorządowej, war- gm.m.  gmina miejska
największymi osiągnięciami w pozyskiwaniu środków unijnych. Brane są tość środków przypadających na 1 projekt oraz liczbę projektów przypa- gm.mw.  gmina miejsko-wiejska
pod uwagę wszystkie programy pomocowe, których beneficjentami są za- dających na 1000 mieszkańców. Każdej z tych miar nadaliśmy wagi.
gm.w.  gmina wiejska
równo władze samorządowe, jak i przedsiębiorstwa, rolnicy i organizacje Udział wskazników w ostatecznym wyniku wynosi 45, 45 i 10 proc.
M  miasto na prawach powiatu
społeczne. Nasz ranking obejmuje zarówno stare, jak i nowe środki (z unij- Punktacja wyraża aktualne, procentowe różnice w poziomie absorpcji
ZPORR  Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju
nego budżetu 2007 2013). i nie może być przyrównywana do punktacji z dwóch pierwszych edycji
Regionalnego
Podstawą do oceny jest wartość przyznanej pomocy z UE, liczba reali- rankingu.
POIG  Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka
zowanych projektów oraz liczba mieszkańców według GUS. Dane po- Wyniki z poprzednich lat dostępne są na stronach internetowych:
POKL  Program Operacyjny Kapitał Ludzki
chodzą z dokumentacji Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, Polskiej www.gazetaprawna.pl.
RPO  Regionalny Program Operacyjny województwa
Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości oraz Agencji Modernizacji i Restruk- Dziś prezentujemy wyniki rankingu dla województwa podkarpackiego.
POPW  Program Operacyjny Polski Wschodniej
turyzacji Rolnictwa i obejmują umowy podpisane do połowy kwietnia Kolejne województwa:
PROW  Program Rozwoju Obszarów Wiejskich (tylko
2009 r. (bez programów przedakcesyjnych). Pominięto niektóre ogólno- 17 czerwca  śląskie, 24 czerwca  dolnośląskie, 1 lipca  opolskie,
modernizacja gospodarstw rolnych, zwiększanie
polskie projekty drogowe, które trudno przyporządkować poszczegól- 8 lipca  lubuskie, po wakacjach  pozostałe województwa.
nym jednostkom samorządowym. Ogłosiliśmy już wyniki dla województw: małopolskiego (GP nr 102 z wydajności produkcji rolnej, działalność
Do wyliczenia punktacji użyte zostały wskazniki wyrażające wielkość 27 maja 2009 r.) i świętokrzyskiego (GP nr 107 z 3 czerwca 2009 r.).
nierolnicza)
WWW.GAZETAPRAWNA.PL/SERWISY ŚRODA 10 CZERWCA 2009 | nr 112 | C3
Ranking Gazety Prawnej
BUDŻET PACSTWA Podział klasyfikacji
porady ekspertów
i
W budżecie mamy 22 funkcje
Warto wykorzystywać klauzule
waloryzacyjne
w układzie zadaniowym
Zamawiający (mając na uwadze rygorystyczne brzmie-
W uzasadnieniu do ustawy budżetowej na 2009 rok po raz nie art. 144 ustawy  Prawo zamówień publicznych,
FUNKCJE PACSTWA W BUDŻECIE NA 2009 ROK
pierwszy pojawił się opis wydatków państwa w formie 22 funkcji który co do zasady nie zezwala na zmianę treści wyko-
w układzie zadaniowym. Zarządzanie państwem nywanej umowy) powinien zadbać o odpowiednie zapi-
% Działalność na rzecz zapewnienia i poprawy bezpieczeństwa sy przygotowywanej dokumentacji przetargowej.
wewnętrznego i porządku publicznego
% Działalność edukacyjna, wychowawcza i opiekuńcza państwa
AUKASZ ZALEWSKI cję Polski w Unii Europejskiej amawiający we wzorze umowy powi-
% Zarządzanie finansami państwa
lukasz.zalewski@infor.pl oraz na świecie. nien umieścić mechanizmy, które  jako
Zracjonalne i przewidujące  będą chroni-
W charakterystyce tej funk- % Ochrona praw i interesów Skarbu Państwa
% Koordynacja polityki gospodarczej
wprowadzeniem budżetu cji określono, że mając na celu ły obie strony umowy na wypadek zmiany sy-
% Gospodarka przestrzenna, wspieranie rozwoju budownictwa
Zzadaniowego wiąże się rozwój gospodarki, państwo tuacji gospodarczej na rynku (kwestia ta jest
i mieszkalnictwa
zmiana tradycyjnej klasyfikacji zamierza podnosić i umacniać szczególnie istotna przy kontraktach na robo-
% Wspieranie kultury fizycznej i sportu
budżetowej rozdział  dział pa- jej konkurencyjność i innowa- ty budowlane, których realizacja trwa prze-
% Kultura i ochrona dziedzictwa narodowego
ragraf na zadaniową, czyli na cyjność, budować systemy za- ciętnie około kilku lat). Jednym z takich me-
% Wspieranie rozwoju polskiej nauki
funkcje, zadania, podzadania opatrzenia w energię elek- chanizmów są klauzule waloryzacyjne. Mimo
% Działalność na rzecz bezpieczeństwa zewnętrznego i nienaru-
i ewentualnie działania. Funk- tryczną i zapewnić jej prawi- że możliwość stosowania klauzul waloryzacyj-
szalności granic
cje można jednak już teraz zna- dłowe funkcjonowanie, a tak- nych w kontraktach o zamówienia publiczne nie jest zabro-
% Ochrona i poprawa stanu środowiska
lezć w uzasadnieniu do ustawy że zapewniać stabilne niona przepisami prawa (w tym przepisami ustawy  Prawo
% Zabezpieczenie społeczne i wspieranie rodziny
budżetowej w układzie zada- i sprzyjające rozwojowi przed- zamówień publicznych oraz przepisami dotyczącymi finansów
% Rynek pracy
niowym. Jest to element nowej siębiorczości warunki prawno- publicznych), zamawiający rzadko wykorzystują klauzule wa-
% Prowadzenie polityki zagranicznej
klasyfikacji budżetowej, która organizacyjne. loryzacyjne. Tymczasem są one dla stron bardzo korzystne.
% Sprawy obywatelskie
ma być bardziej przyjazna dla Wykonawca, mając pewność, że kwota wynagrodzenia bę-
% Zapewnienie równomiernego rozwoju kraju
obywatela. W uzasadnieniu do Działania i plany dzie waloryzowana, najczęściej proponuje niższą cenę ofer-
% Działalność na rzecz zapewnienia zasady sprawiedliwości
ustawy budżetowej można zna- W ramach funkcji 6 znalazły tową, dzięki czemu ryzyko unieważnienia postępowania z po-
% Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej
lezć również cele i mierniki po- się m.in. działania z zakresu tu- wodu braku środków na sfinansowanie zamówienia jest du-
% Organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna
szczególnych funkcji i zadań. rystyki. Działania te mają na ce- żo mniejsze. Poza tym stosowanie klauzul waloryzacyjnych
% Prowadzenie polityki rolnej oraz rybackiej
Dzięki nim wiadomo, jaki cel lu promocję Polski jako atrak- w umowie zapobiega przestojom w realizacji inwestycji oraz
% Tworzenie i koordynacja polityki
chcemy osiągnąć oraz który re- cyjnego kraju dla turystów. Im występowaniu przez wykonawcę do sądu w celu podwyższe-
sort odpowiada za poszczegól- więcej osób z zagranicy odwie- nia wynagrodzenia z uwagi na nieprzewidziane okoliczności.
ne zadania. dzi nasz kraj, tym więcej po- Jakie efekty osiągniemy nia celem Ministerstwa Finan- Aby prawidłowo zastosować klauzule waloryzacyjne, należy
wstanie miejsc pracy i więcej Już pierwsze zdanie opisują- sów jest zabezpieczenie obsza- jednak pamiętać o kilku zasadach. Trzeba jasno i precyzyjnie
Nowe stare funkcje pieniędzy zostawią cudzoziem- ce zakres funkcji precyzuje, że ru celnego przed nieuczciwym określić zasady waloryzacji oraz miernik, na podstawie któ-
Na pierwszy rzut oka wydaje cy. To w oczywisty sposób po- koordynacja polityki gospodar- handlem i konkurencją. Z mier- rego będzie ona dokonywana (np. wskaznik GUS lub aktual-
się, że funkcje, które określono winno przyczynić się do rozwo- czej obejmuje działalność dys- ników wiemy, że miernikiem ne informacje o cenach Sekocenbud).
w uzasadnieniu do ustawy bu- ju gospodarki. ponentów nie tylko w zakresie jest liczba ujawnień przemytu Wartość nominalna zobowiązania finansowego zaciąganego
dżetowej na 2009 rok, nie są ni- Koordynacja polityki gospo- spraw gospodarczych, lecz tak- na 100 kontroli przeprowadzo- przez zamawiającego musi uwzględniać maksymalny przyrost
czym nowym. Nowa jest jednak darczej to również działania że handlowych, turystyki, usług nych przez wydziały zwalczania kapitału wynikający z przyjętych składników waloryzacji. Do-
forma i prezentacja wydatków, w zakresie regulacji i wspiera- związanych z paliwami, energią przestępczości. Wartość bazo- brym wyjściem jest ustalenie w umowie górnej granicy walo-
których dotyczą te funkcje. nia rozwoju rynku telekomuni- i telekomunikacją. W dalszej wa wynosi 5,1, natomiast war- ryzacji, np. 5 proc. zaoferowanej przez wykonawcę ceny ofer-
Każdy obywatel dostaje opis kacyjnego i pocztowego, orga- części otrzymujemy uszczegóło- tość w 2009 roku ma wynieść towej. Konkretne określenie pułapu waloryzacji będzie służy-
funkcji oraz jej zakres. Przy- nizacji i promocji działalności wienie tego zakresu. Z kolei 6,1. Państwo zamierza przezna- ło także należytemu zabezpieczeniu w budżetach lat następ-
kład: funkcja 6 dotyczy koordy- normalizacyjnej oraz ochrony w uzasadnieniu do ustawy bu- czyć na to zadanie ponad nych środków na finansowanie danej inwestycji.
nacji polityki gospodarczej. Na- konkurencji i konsumentów. dżetowej znajdujemy rozpisane 316 milionów złotych. Co to Warto podkreślić, że o możliwości stosowania klauzul walo-
zwa funkcji jest zatem dość Ostatnim celem jest przekaza- funkcje na poszczególne zada- oznacza? Po pierwsze, że na za- ryzacyjnych wypowiedział się Urząd Zamówień Publicznych
ogólna. W charakterystyce nie opinii publicznej rzetelnej nia wraz z miernikami. Dopiero bezpieczenie obszaru celnego w opinii pt. Dopuszczalność zmiany umowy o zamówienie
funkcji określono jednak, jakie informacji o sytuacji gospodar- po sięgnięciu po te informacje przed nieuczciwym handlem publiczne w sytuacji wzrostu cen materiałów budowlanych
działania podejmuje państwo, czej, demograficznej i społecz- obywatel dowiaduje się, jakie i konkurencją Polska przezna- oraz kosztów inwestycji, zamieszczonej na swojej stronie in-
a zatem resorty odpowiedzial- nej kraju. cele mają realizować poszcze- czy w 2009 roku ponad 316 ternetowej UZP, oraz Krajowa Izba Odwoławcza w wielu wy-
ne za rozwój gospodarki w celu Dzięki charakterystyce funk- gólni dysponenci środków pu- mln zł. Po drugie, że zwiększo- rokach, m.in. w wyroku z 5 sierpnia 2008 r. (sygn. akt
realizacji tej funkcji. cji obywatel otrzymuje więc in- blicznych (ministerstwa i urzę- na ma zostać wykrywalność KIO/UZP 754/08), w którym stwierdziła, że: w systemie za-
Dowiadujemy się przede formacje o podejmowanych dy) oraz jakie efekty ma przy- przemytu. Na 100 kontroli mówień publicznych dopuszczalne jest zawarcie w umowie
wszystkim, że stan i kondycja działaniach oraz o planach re- nieść ich działanie. Przykłado- ujawnionych ma zostać średnio takiej klauzuli [waloryzacyjnej], zwłaszcza przy umowach
gospodarki państwa zależą od sortów odpowiedzialnych za re- wo: w ramach omawianej 6,1 prób przemytu. A zatem ta- wieloletnich, gdy przewiduje się znaczną zmienność składni-
prowadzenia skutecznej polity- alizację tej funkcji. Są to jednak funkcji realizowane jest zadanie ki ma być efekt działań resortu ków cenotwórczych (vide również: wyrok KIO z 2 kwietnia
ki gospodarczej. A zatem celem dość ogólne informacje, które wykonywania czynności z za- finansów w zakresie wykrywa- 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 236/08, oraz wyrok KIO z 11 sierp-
jest zapewnienie stałego wzro- można realizować w różny spo- kresu ochrony własności inte- nia przemytu. nia 2008 r., sygn. akt KIO/UZP 779/08). %
stu gospodarczego, postępu sób. Opis bardziej precyzyjny lektualnej i przemysłowej. Dzięki określeniu funkcji, za- MONIKA KUCHARCZYK
społeczno-ekonomicznego podatnik dostaje w postaci opi- W dalszej części tabeli określo- dań i mierników obywatele prawnik w Zespole Prawa Zamówień
oraz rozwoju gospodarki. Te su zakresu funkcji oraz konkret- no dysponentów i opisano cele otrzymują więc czytelną infor- kancelarii Salans
działania mają umocnić pozy- nych zadań i mierników. i mierniki. W ramach tego zada- mację. %
AKADEMIA FINANSÓW DLA SAMORZDÓW  część 3
Bank może pomóc gminom w zbieraniu płatności podatkowych
System Identyfikacji Płatności ru, będącego integralną częścią Identyfikacja transakcji do- jego rachunku bankowego kwo-
SIMP I PZ  KORZYŚCI DLA SAMORZDÓW
Przychodzących (SIMP) rachunku bankowego, na który konana przez SIMP stanowi tami należnymi wierzycielowi
i polecenie zapłaty (PZ) mogą % Obniżenie kosztów  ograniczenie manualnej pracy związanej powinny być dokonywane płat- podstawę do zrealizowania ich (w ustalonych terminach płat-
znacznie ułatwić i usprawnić z przetwarzaniem danych dzięki automatyzacji prac księgowych; ności. Rozwiązanie takie za- automatycznego księgowania ności) oraz elektronicznej dys-
pracę w działach księgowości % Uproszczenie i przyspieszenie weryfikacji wpłat od poszczegól- pewnia wysoki poziom po- w systemie finansowo-księgo- pozycji wierzyciela. Usługa ta-
w samorządach. nych płatników; prawności otrzymywanych da- wym. Automatyczne rozksięgo- ka powstała z myślą o klientach,
% Niezawodność identyfikacji  kody stanowiące integralną część nych, ponieważ płatnicy przy- wanie płatności przychodzą- którzy rozliczają się cyklicznie
edną z podstawowych funk- numeru rachunku w standardzie NRB pozwalają na wyelimino- wiązują o wiele większą wagę cych możliwe jest dzięki plikom z dużą liczbą kontrahentów
Jcji jednostek samorządu te- wanie błędów podczas procesu uzgadniania płatności; do numeru rachunku, niż np. elektronicznym, które zawiera- (dłużników). Korzystając z po-
% Elektroniczna postać danych umożliwia generowanie różnych
rytorialnego jest pozyskiwanie do szczegółów płatności. Po- ją szczegółowe i ustrukturyzo- lecenia zapłaty, wierzyciel zy-
raportów, analiz, opracowanie statystyk, które wspomagają
dochodów na finansowanie ich nadto duża liczba cyfr w iden- wane informacje dotyczące skuje pełną kontrolę nad reali-
%
bieżącej działalności. Do naj- proces zarządzania wadiami;
tyfikatorze (maks. 12) pozwala wpłat wraz z kodami jedno- zowanymi transakcjami.
% Znaczne przyspieszenie obiegu informacji  łatwy i szybki do- na utworzenie indywidualnego znacznie identyfikującymi płat-
bardziej dochodowych zródeł
stęp do danych historycznych;
należą powtarzające się opłaty znaku rozpoznawczego dłużni- ników (wirtualne rachunki
% KRZYSZTOF
% Usprawnienie rozliczeń pomiędzy wierzycielem a dłużnikiem;
wnoszone do budżetu przez ka, który może być dostosowa- bankowe). Pliki te tworzone są
HOFFMAN
% Poprawa płynności finansowej i obniżenie kosztów inkasa na-
podmioty zewnętrzne (np. po- ny do wykorzystywanego przez w systemie SIMP i przekazywa- Departament
leżności;
datki od środków transportu, samorząd systemu weryfiko- ne przez bank drogą elektro- Produktów
% Automatyzacja procesów księgowych;
od nieruchomości, koncesji). wania i identyfikowania należ- niczną.
Zarządzania
% Wygoda i łatwość wdrożenia.
Duża liczba masowych płatno- ności w dowolnie zaplanowany Dopełnieniem usługi SIMP
Środkami
ści realizowanych każdego mie- sposób, bez konieczności jest polecenie zapłaty. Jest to
Finansowymi,
siąca powoduje problemy z ich sie dokonanych wpłat. Brak ko- strukturę rachunku bankowe- uzgadniania tej informacji bezgotówkowa forma rozliczeń, ING Bank
identyfikacją. Aby ułatwić roz- du lub pełnych danych płatni- go  SIMP. z bankiem. Dodatkowo oprócz w której inicjatorem transakcji
poznawanie płatności, często ka uniemożliwiają jego identy- System Identyfikacji Płatno- kodu dłużnika w identyfikato- jest samorząd  wierzyciel.
Za tydzień
wprowadzane są różnego ro- fikację. Jest jednak rozwiązanie ści Przychodzących opiera się rze można również zamieścić Transfer środków wykonywany
dzaju kody identyfikacyjne, oparte na najnowszych stan- na przypisaniu każdemu płat- inne informacje (np. numer jest na podstawie jednorazowej
% Różne formy
finansowania
które muszą znalezć się w opi- dardach wykorzystujących nikowi indywidualnego nume- faktury, polisy lub umowy). zgody dłużnika na obciążanie
C4 | ŚRODA 10 CZERWCA 2009 | nr 112 WWW.GAZETAPRAWNA.PL/SERWISY
Ranking Gazety Prawnej
PRZEDSIBIORCZOŚĆ Regionalny Program Operacyjny Województwa Podkarpackiego na lata 2007 2013
porady ekspertów
i
Podkarpacie ma pieniądze
Budujemy przewagę
konkurencyjną gminy
na rozwój przedsiębiorczości
Samorządy mogą wiele zyskać na strategicznym podej-
ściu do koncepcji społecznej odpowiedzialności (CSR). Podkarpacie to jeden z najpiękniejszych i jednocześnie najmniej
OSIEM PRIORYTETÓW W RPO WP
zamożnych regionów w Unii Europejskiej. Dlatego przyspieszenie
miny z każdym rokiem sprawniej jego rozwoju oraz poprawa poziomu życia mieszkańców wymaga W ramach RPO WP 2007 2013 beneficjenci mogą ubiegać się
uczestniczą w zmaganiach o to, któ- podnoszenia konkurencyjności regionu jako całości, przy o dofinansowanie projektów realizowanych w ramach ośmiu
Gra z nich okaże się silniejszym ma- zachowaniu zasady zrównoważonego rozwoju sieci ośrodków priorytetów:
gnesem dla mieszkańców, inwestorów, or- miejskich i obszarów wiejskich. 1. Konkurencyjna i innowacyjna gospodarka
ganizacji pozarządowych, turystów czy sze- 2. Infrastruktura techniczna
3. Społeczeństwo informacyjne
roko rozumianej opinii publicznej. Samorzą- ażnym czynnikiem uznanie i partnerów na całym
dowcy coraz lepiej orientują się Wi szansą na wsparcie wo- świecie. To właśnie w Rzeszo- 4. Ochrona środowiska i zapobieganie zagrożeniom
w rządzących tym procesem zasadach ryn- jewództwa podkarpackiego wie (w WSK PZL Rzeszów) pro- 5. Infrastruktura publiczna
kowych. Samorządy gminne starają się być w dalszym jego rozwoju są fun- dukowane są silniki do samolo- 6. Turystyka i kultura
otwarte i przyjazne. Chcą być postrzegane dusze unijne. Według danych tów F-16. W skład Doliny Lotni- 7. Spójność wewnątrzregionalna
8. Pomoc techniczna
jako profesjonalnie zarządzane i funkcjonujące organiza- Ministerstwa Rozwoju Regio- czej wchodzą również małe,
cje. Wiele spośród nich opracowało lub opracowuje plany nalnego, od 2004 roku w ra- często rodzinne zakłady. Ko-
zrównoważonego rozwoju, starając się stworzyć mieszkań- mach Zintegrowanego Progra- operując z dużymi podmiota-
KONKURENCYJNA I INNOWACYJNA GOSPODARKA
com i firmom optymalne warunki do życia i działania. Z te- mu Operacyjnego Rozwoju Re- mi, tworzą silnie zintegrowany
Główne grupy beneficjentów priorytetu Konkurencyjna i in-
go miejsca już tylko krok w kierunku wdrożenia koncepcji gionalnego dla Podkarpacia system powiązań, który można
społecznej odpowiedzialności, zgodnie z którą każda orga- przeznaczono łącznie ponad określić jako klaster. Wiele ta- nowacyjna gospodarka:
% przedsiębiorcy,
nizacja powinna brać odpowiedzialność za wpływ, jaki jej 770 mln zł na realizację ponad kich firm otrzymało pomoc ze
działalność ma na pracowników, klientów, podmioty 922 projektów, z czego ponad środków unijnych na zakup no- % instytucje otoczenia biznesu,
% szkoły wyższe,
współpracujące, społeczność, jak również środowisko na- 30 mln zł dofinansowało pro- woczesnych maszyn i urzą-
% jednostki naukowe,
turalne. Wprawdzie wiele gmin współpracuje blisko z sze- jekty związane z promocją dzeń. To pozwoliło im na reali-
% organizacje pozarządowe,
roko rozumianym otoczeniem zewnętrznym i stara się ak- przedsiębiorczości oraz wspar- zację najbardziej precyzyjnych
% jednostki sektora finansów publicznych posiadające osobo-
tywnie budować swój pozytywny wizerunek, nie oznacza ciem dla mikroprzedsiębiorstw. i specjalistycznych zamówień.
wość prawną,
to jednak w każdym przypadku, że mogą one określić się Obecnie jednym z instru-
% jednostki samorządu terytorialnego, ich związki i stowarzyszenia,
mianem społecznie odpowiedzialnych. Dopiero wówczas, mentów polityki rozwoju regio- Problemy i kierunki zmian
% jednostki organizacyjne jednostek samorządu terytorialnego
gdy gmina uporządkuje swoje działania w tym zakresie, nu w nowej perspektywie fi- Struktura podmiotowa go-
posiadające osobowość prawną,
nawiąże długoterminowy dialog ze wszystkimi kluczowy- nansowej jest Regionalny Pro- spodarki województwa podkar-
% partnerzy społeczni i gospodarczy.
mi interesariuszami, zidentyfikuje szanse i zagrożenia gram Operacyjny Wojewódz- packiego charakteryzuje się du-
w obszarze zrównoważonego rozwoju oraz w obszarze twa Podkarpackiego na lata żym udziałem sektora prywat-
Działania w ramach priorytetu Konkurencyjna i innowacyjna
wartości, którymi gmina się kieruje, oraz świadomie za- 2007 2013 (RPO WP nego, z czego większość stano-
gospodarka:
cznie kształtować swoją reputację jako organizacji uczci- 2007 2013). Program nawią- wią osoby fizyczne prowadzące
Działanie 1.1 Wsparcie kapitałowe przedsiębiorczości
wej, etycznej i wiarygodnej, zaczyna wkraczać na ścieżkę zuje bezpośrednio do celów działalność gospodarczą. Wy-
Działanie 1.2 Instytucje otoczenia biznesu
społecznej odpowiedzialności. Podejmując przy tym tak strategicznych, priorytetów stępują przy tym dysproporcje
Działanie 1.3 Regionalny system innowacji
ukierunkowane działania, powinna ona cały czas mieć na i kierunków działań określo- w lokalizacji geograficznej
Działanie 1.4 Promocja gospodarcza i aktywizacja inwestycyjna
uwadze przyjęte przez siebie cele strategiczne czy cele nych w Strategii rozwoju woje- przedsiębiorstw (małe i średnie
regionu
w zakresie zrównoważonego rozwoju, tak aby jej społecz- wództwa podkarpackiego na przedsiębiorstwa powstają
ne zaangażowanie służyło ich realizacji. lata 2007 2020. RPO WP głównie w największych ośrod-
Sposobem na maksymalizację efektywności tych działań jest 2007 2013 jest realizowany kach miejskich). Znacznie wol- promocji gospodarczej regionu
WAŻNE DOKUMENTY
przyjęcie kompleksowego, strategicznego podejścia w ob- przy zaangażowaniu środków niejszy rozwój MSP ma nato- w zakresie istniejących sekto-
szarze CSR, którego elementem jest analiza interesariuszy Europejskiego Funduszu Roz- miast miejsce na terenach wiej- rów gospodarki i tzw. przy-
% Regionalny Program Ope-
i ich oczekiwań oraz ryzyk w zakresie społecznego zaanga- woju Regionalnego w wysoko- skich. szłych sektorów wysokiej szan-
racyjny Województwa Pod-
żowania, zdefiniowanie zasad, celów i sposobów ich reali- ści 1136,3 mln euro (to 6,86 Sektor MSP w województwie sy. Uzupełnieniem tego powin- karpackiego (RPO WP) na
zacji, oraz przyjęcie niezbędnych rozwiązań organizacyjno- proc. całkowitej alokacji tego boryka się z poważnymi proble- no być budowanie trwałej sieci
lata 2007 2013;
-procesowych. Daje ono szansę na skoncentrowanie się na funduszu przeznaczonej na fi- mami finansowymi, które rzu- powiązań produkcyjnych, han- % Szczegółowy opis prioryte-
tych interesariuszach, obszarach zaangażowania i konkret- nansowanie 16 RPO). Wielkość tują w konsekwencji na jego dlowych i finansowych z part- tów RPO WP na lata
nych działaniach, które przyniosą pożądany efekt oraz naj- środków prywatnych przewi- innowacyjność i konkurencyj- nerami zewnętrznymi, ze
2007 2013;
większe korzyści przy jednoczesnym zaangażowaniu mini- dzianych w realizacji programu ność na rynku. Głównymi ogra- szczególnym uwzględnieniem % Podręcznik kwalifikowania
malnego poziomu nakładów. oszacowano wstępnie na 127,3 niczeniami uzyskania ze- możliwości współpracy z regio- wydatków w ramach RPO
Korzyściami, na które warto wskazać, mówiąc o strategicz- mln euro, zaś krajowych środ- wnętrznego finansowania są nami Ukrainy i Słowacji. Stwo- WP na lata 2007 2013.
nym podejściu do społecznej odpowiedzialności gminy, prze- ków publicznych  208,27 mln znaczące koszty i trudności rzenie warunków do rozwoju
kładającym się bezpośrednio na uporządkowaną i odpowied- euro. w pozyskaniu kredytu, w szcze- konkurencyjnej i innowacyjnej
nio ukierunkowaną aktywność gminy z zakresu CSR, są: zbu- gólności dla małych przedsię- gospodarki nie jest możliwe w celu usunięcia głównych ba-
dowanie długotrwałych, opartych na zaufaniu, relacji z inte- Wykorzystać atuty biorstw, słabość regionalnego bez pozyskania nowoczesnej rier rozwojowych, podniesienia
resariuszami (w tym społecznością lokalną, podmiotami Położenie geograficzne Pod- systemu finansowania innowa- myśli technologicznej i zainte- jego konkurencyjności i ograni-
współpracującymi, inwestorami), zbudowanie przejrzystej, karpacia sprzyja rozwojowi go- cji oraz systemu poręczeniowe- resowania regionem kapitału czenia procesu marginalizacji.
opartej na współpracy oraz wysokich standardach etycznych, spodarczej współpracy trans- go i pożyczkowego. zagranicznego inwestującego Pula środków przeznaczona
kultury organizacyjnej, oraz ukształtowanie pozytywnego wi- granicznej (ze szczególnym Brak kapitału stanowi barie- w nowoczesne i innowacyjne na realizację priorytetu Konku-
zerunku, w tym wzmocnienie rozpoznawalności wśród intere- uwzględnieniem wschodniej rę zwłaszcza dla podmiotów technologie. Niezbędne jest rencyjna i innowacyjna gospo-
sariuszy wewnętrznych i zewnętrznych (m.in. społeczności lo- granicy UE). W ramach tej nowo powstałych oraz realizu- również wsparcie podmiotów darka wynosi ponad 288 mln
kalnych, opinii publicznej, inwestorów krajowych i zagranicz- współpracy realizowane są róż- jących inwestycje o charakterze zajmujących się profesjonalną euro. Priorytet odnosi się do
nych). Korzyścią jest także pozytywne postrzeganie w oczach ne inicjatywy i przedsięwzię- innowacyjnym. Sektor MSP od- obsługą doradczą dla przedsię- sfery gospodarczej i jest ukie-
potencjalnych kandydatów do pracy, jak również wzrost po- cia: misje gospodarcze, spotka- grywa dominującą rolę w pro- biorców oraz osób planujących runkowany na tworzenie wa-
ziomu satysfakcji pracowników, ich lojalności czy motywacji, nia władz oraz przedstawicieli cesie tworzenia nowych miejsc podjąć działalność gospodar- runków do rozwoju przedsię-
przewidywalność działań pozwalająca na odwrócenie nie- przedsiębiorstw i instytucji oto- pracy. Pomaganie w zakłada- czą, jak również rozwój istnie- biorczości, innowacyjności
chcianej uwagi mediów, wymiaru sprawiedliwości, instytucji czenia biznesu, konferencje, niu i rozwoju takich firm jest jących oraz tworzenie nowych oraz gospodarki opartej na wie-
kontrolnych oraz zbudowanie przewagi konkurencyjnej, za- warsztaty, szkolenia, seminaria więc sposobem wpływania na sprawnych sieci instytucji oto- dzy. Ma przyczyniać się do
pewnienie długoterminowego i stabilnego wzrostu. i wizyty studyjne. rozwój gospodarczy oraz wal- czenia biznesu w regionie. wzrostu konkurencyjności re-
Stopień, w jakim społeczne zaangażowanie gminy przełoży Dla Podkarpacia wielką na- kę z bezrobociem. Niemniej gionu, zwiększenia atrakcyjno-
się na wymierne korzyści, zależy od wielu uwarunkowań, przy dzieją na nowoczesny rozwój ważne jest rozwijanie przedsię- Ważna przedsiębiorczość ści inwestycyjnej i wzrostu ak-
tym zaangażowanie i konsekwencja władz gminy i jej kadry jest Dolina Lotnicza. Bogate biorczości w mniejszych ośrod- Celem nadrzędnym RPO tywności w zakresie współpra-
kierowniczej ma tu zasadnicze znaczenie. Warto jednak pod- tradycje przemysłu lotniczego kach, szczególnie tam, gdzie Województwa Podkarpackiego cy międzyregionalnej i między-
jąć te starania, gdyż zbudowanie stabilnej przewagi konku- sięgają jeszcze czasów przed- dotychczas była ona niemal 2007 2013 jest wzrost krajowej narodowej.
rencyjnej wydaje się na tyle ważne i wartościowe, że każda wojennych. W powiązaniu z za- nieobecna. i międzynarodowej konkuren- Realizacja celu głównego od-
gmina powinna mieć CSR na uwadze. pleczem naukowo-badawczym Konieczna jest zatem realiza- cyjności gospodarki oraz po- bywa się m.in. w formie wspar-
JACEK KUCHENBEKER i edukacyjnym oraz dynamicz- cja działań, które zmierzać bę- prawa dostępności przestrzen- cia dla rozwoju przedsię-
starszy konsultant, Zarządzanie Ryzykiem, Deloitte nie rozwijającym się lotniskiem dą do likwidacji barier w rozwi- nej Podkarpacia. Realizacja te- biorstw poprzez zwiększenie
Rzeszów-Jasionka stają się janiu przedsiębiorczości i kon- go celu następuje poprzez in- dostępności do zewnętrznych
w coraz większym stopniu wi- kurencyjnej gospodarki, zwięk- westycje strukturalne służące zródeł finansowania, rozwoju
zytówką regionu. Dolinę two- szenia dostępu do informacji m.in. wzmacnianiu dostępno- sieci instytucji otoczenia bizne-
rzą przede wszystkim firmy, i infrastruktury związanej ści regionu, podnoszeniu jego su, tworzenia warunków dla
które, korzystając z najnow- z podniesieniem konkurencyj- konkurencyjności, wspieraniu rozwoju gospodarczego i wzro-
szych technologii, znajdują ności i innowacyjności oraz innowacyjności, poprawie sta- stu potencjału innowacyjnego
nu środowiska naturalnego, w regionie oraz transferu wie-
kulturowego i podnoszeniu po- dzy. Udzielane wsparcie jest
Ważne! Więcej informacji na temat możliwości wsparcia w ramach ziomu edukacji. Przyjęte skoncentrowane na MSP. %
Redakcja Gazety Prawnej
R
e
d
a
k
c
j
a
G
a
z
e
t
y
P
r
a
w
n
e
j
RPO WP 2007 2013 można uzyskać na stronie: w RPO WP 2007 2013 kierun-
01-042 Warszawa, ul. Okopowa 58/72,
www.rpo.podkarpackie.pl lub bezpośrednio w siedzibie In- ki określone zostały na
% JOANNA ORCHEL-LASKUS
tel. (022) 530 40 35, (022) 530 40 40, fax (022) 530 40 39
stytucji Zarządzającej RPO Województwa Podkarpackiego:
podstawie analizy poziomu
starszy specjalista w Departa-
www.gazetaprawna.pl, gp@infor.pl
w
w
w
.
g
a
z
e
t
a
p
r
a
w
n
a
.
p
l
,
g
p
@
i
n
f
o
r
.
p
l
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego,
społeczno-gospodarczego roz-
mencie Koordynacji i Wdrażania
Redaktor prowadzący: Tomasz Chojnowski, (022) 530 41 67, tomasz.chojnowski@infor.pl
R
e
d
a
k
t
o
r
p
r
o
w
a
d
z
ą
c
y
:
ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów,
woju województwa. Definiują
Programów Regionalnych, Mini-
Biuro Reklamy: tel. (022) 530 44 61, (022) 530 40 26-29, fax (022) 530 40 25
B
i
u
r
o
R
e
k
l
a
m
y
:
tel. (017) 747 64 15, e-mail gpi@podkarpackie.pl
najważniejsze obszary inter- sterstwo Rozwoju Regionalnego
Druk: AGORA SA Drukarnia, ul. Daniszewska 27, 03-230 Warszawa
D
r
u
k
:
wencji wymagające wsparcia


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Gazeta Prawna Nowe prawo Przepisy z 10 czerwca 09 (nr 112)
Gazeta Prawna Tygodnik Prawa Gospodarczego z 10 czerwca 09 (nr 112)
Biznes i zdrowie z 10 czerwca 08 (nr 112)
Gazeta Prawna Moje nieruchomości Mój portfel z 24 lipca 09 (nr 143)(1)
europe ref 10
2007 03 05 gazeta prawna
Gazeta prawna Wskazniki i Stawki z 3 sierpnia 09 (nr 149)
Gazeta Prawna Nowe Prawo z 4 sierpnia (nr0)
Gazeta Prawna W ZUS zabraknie w tym roku 5 miliardów złotych
Ustawa o ułatwieniu dostępu do wykonywania niektórych zawodów regulowanych 10 czerwca 2014 (2)
gmina lukow miasto
Gazeta Prawna Tygodnik Prawa Gospodarczego z 4 sierpnia (nr0)
gazeta prawna Bezpieczenstwo finansowe

więcej podobnych podstron