DGP 2014 06 16 rachunkowosc i audyt


Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
RACHUNKOWOŚĆ
i AUDYT prenumerata
prenumerata
gazetaprawna.pl
Koszty badania technicznego
Koszty badania technicznego
Koszty badania technicznego
trzeba zaksięgować
Potwierdza ono, że od wydatków związanych z pikapami czy furgonami z jednym rzędem siedzeń
wydatków związanych z pikapami czy furgonami z jednym rzędem siedzeń
można odliczyć cały VAT. Dlatego w księgach rachunkowych np. zakup paliwa albo opon będzie
ujmowany w cenie nabycia równej wartości netto
Wyjątkiem są tylko auta z jednym rzędem
Agnieszka Pokojska PRZYKAAD
PRZYKAAD
siedzeń zaliczane do wielozadaniowych i vanów.
agnieszka.pokojska@infor.pl
W tym wypadku dotychczasowe zaświadcze- Usługi
Przedsiębiorca, który chce odliczać cały VAT nia wydane przed 31 marca zachowały swoją
Firma przeprowadziła dodatkowe badania techniczna dla 10 pikapów. Potwierdzają one, że samochody
od wydatków związanych z autami kupionymi ważność.
te spełniają warunki ustawowe, które pozwalają przedsiębiorcy odliczać 100 proc. VAT od wydatków
przed 1 kwietnia br. z jednym rzędem siedzeń, Od wydatków związanych z pojazdami
eksploatacyjnych. Aącznie firma za 10 samochodów zapłaciła brutto 500 zł.
do końca czerwca musi zrobić dodatkowe ba- z jednym rzędem siedzeń, które mają sto-
dania techniczne. Koszt takiego badania w ce- sowne badania, odlicza się cały podatek. Dla-
nie nabycia, czyli bez VAT (w tym przypadku tego w księgach rachunkowych ujmuje się
Rozrachunki z dostawcami Rozliczenie zakupu
można odliczyć całość) można ująć na koncie je w cenie nabycia, która nie obejmuje tego
420  Usługi obce. podatku. 500,00 (1 1a) 406,50 406,50 (2
500,00 (1 1a) 406,50 406,50 (2
Konieczność dokonania badań (po 31 marca Jeżeli przedsiębiorca dokona zmian w ta-
br.) wynika z przepisów przejściowych, które kich samochodach (np. zamontuje dodatkowy
od 1 kwietnia wprowadziły zmiany w rozli- rząd siedzeń), to od dnia dokonania zmian nie
czaniu VAT od aut o masie nieprzekraczającej ma już prawa do preferencyjnego rozliczenia
Usługi obce Rozliczenie VAT naliczonego
3,5 tony. Dotyczy ono samochodów innych niż VAT. Przykładowo, jeżeli będzie miał fakturę
samochody osobowe, które mają jeden rząd dotyczącą zmian w aucie datowaną na 18 lip-
2) 406,50
2) 406,50 1b) 93,50
siedzeń, oddzielony od otwartej części prze- ca, to od tego dnia będzie mógł potrącać tylko
znaczonej do przewozu ładunków ścianą lub 50 proc. podatku od poniesionych wydatków
trwałą przegrodą. Podobnie jest w przypadku związanych ze zmodyfikowanym autem. Gdy
pojazdów, które mają oddzielną kabinę kie- spółka da taki samochód do naprawy i zapłaci
Objaśnienia do schematu:
rowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie brutto 1476 zł, wtedy będzie mogła odliczyć
1. Wartość brutto usługi  500 zł: strona Ma konta 202  Rozrachunki z dostawcami;
przeznaczone do przewozu ładunków stano- tylko połowę podatku (tj. 138). Wtedy wartość a) wartość netto  406,50 zł: strona Wn konta 300  Rozliczenie zakupu;
wiących konstrukcyjnie oddzielne elementy. brutto faktury za naprawę w kwocie 1476 zł uj- b) wartość VAT  93,50 zł: strona Wn konto 225  Rozliczenie VAT naliczonego;
2. Koszt usługi w cenie nabycia  406,50 zł: strona Wn konto 420  Usługi obce, strona Ma konta 300
Podatnik użytkujący takie samochody może muje się: strona Ma konta 202  Rozrachunki
 Rozliczenie zakupu.
odliczać 100 proc. VAT od zakupionego do nich z dostawcami; wartość bez podlegającego od-
(po 31 marca) paliwa czy też z faktur za na- liczeniu VAT  1338 zł: strona Wn konta 300
prawy i za inne wydatki eksploatacyjne, jeżeli  Rozliczenie zakupu; wartość VAT podlega-
między 1 kwietnia a 30 czerwca przeprowadzi jący odliczeniu  138 zł: strona Wn konto 225
Podstawa prawna
Podstawa prawna
dodatkowe badanie techniczne. Nie ma w tym  Rozliczenie VAT naliczonego. Następnie koszt
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
przypadku znaczenia, że badanie takie zrobił usługi w cenie nabycia  1338: strona Wn konto
Ustawa z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.).
przed 1 kwietnia (np. przy zakupie). Musi je 420  Usługi obce, strona Ma konta 300  Roz- Ustawa z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 312).
powtórzyć. liczenie zakupu.
Ostatni dzwonek na certyfikat księgowy
Choć po 10 sierpnia nie będzie już potrzebny do usługowego prowadzenia ksiąg, to nadal będzie poświadczał
będzie poświadczał
kwalifikacje zawodowe.
kwalifikacje zawodowe. Przy poszukiwaniu pracy może być więc jeszcze przydatny
Pracuję w dziale księgowości już ponad Do wniosku musi dołączyć:
dwa lata. Planuję zmianę pracy. Dlatego,  oświadczenie o posiadaniu pełnej zdolno- Dokumenty składane do resortu
aby potwierdzić swoje kwalifikacje, chcę ści do czynności prawnych oraz korzystaniu
uzyskać certyfikat księgowy jeszcze przed z pełni praw publicznych, Wniosek o wydanie certyfikatu składa się na formularzu, którego wzór zawiera załącznik
deregulacją. Czy jeszcze mogą przystąpić  oświadczenie o niekaralności za przestęp- nr 1 do rozporządzenia w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg (aktywny
do egzaminu? stwa przeciwko wiarygodności dokumentów, formularz dostępny jest na stronie internetowej www.mf.gov.pl).
mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi Ponadto przekazuje się:
pieniędzmi i papierami wartościowymi, za  informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności za przestępstwa przeciwko
Agnieszka Pokojska
przestępstwo skarbowe oraz za czyn określo- wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi gospodarczemu, obrotowi pieniędzmi
agnieszka.pokojska@infor.pl
ny w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości. i papierami wartościowymi, za przestępstwo skarbowe oraz za czyn określony
Tak. Wprawdzie ustawa, która likwiduje Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest w rozdziale 9 ustawy o rachunkowości; musi być informacja opatrzona datą
możliwość uzyskania certyfikatu ministra też wniesienie opłaty. W tym roku wynosi ona nie wcześniejszą niż 30 dni przed złożeniem wniosku,
finansów została opublikowana w zeszłym 672 zł.  dokumenty potwierdzające posiadanie praktyki w księgowości,
tygodniu, ale wejdzie w życie 10 sierpnia br.  dyplom lub świadectwo potwierdzające posiadane wykształcenie,
Wniosek
Natomiast do postępowań rozpoczętych przed  zaświadczenie potwierdzające zdanie egzaminu z wynikiem pozytywnym (w przypadku
tą datą resort będzie stosował dotychczasowe Gdy kandydat uzyska wynik pozytywny, bę- gdy osoba ubiega się o certyfikat, musiała do niego przystąpić).
zasady. Dotyczy to również tych osób, które dzie mógł wystąpić z wnioskiem o wydanie
chcą uzyskać certyfikat, wykazując, że mają certyfikatu. Czas na przesłanie wniosku w tej
trzyletnie doświadczenie w księgowości i od- sprawie jest jednak ograniczony do trzech
powiednie wykształcenie z rachunkowości, miesięcy od dnia otrzymania zaświadczenia stosunku pracy w wymiarze czasu pracy nie posługiwać do poświadczenia swoich kwali-
np. magisterskie. potwierdzającego zdanie egzaminu. Osoby, mniejszym niż pół etatu. Zadania te mogą tak- fikacji zawodowych.
które zaliczą egzamin przed 10 sierpnia, będą że być wykonywane na podstawie odpłatnej Na stronie internetowej ministra finansów
Egzamin
mogły wystąpić z wnioskiem o wydanie cer- umowy cywilnoprawnej zawartej z przedsię- (www.mf.gov.pl) w celach informacyjnych nadal
Warunkiem otrzymania certyfikatu przy tyfikatu w terminie trzech miesięcy od dnia biorcą świadczącym usługi w zakresie usłu- będzie publikowany wykaz osób, które uzyskały
posiadaniu dwuletniej praktyki, tak jak wejścia w życie ustawy deregulacyjnej. gowego prowadzenia ksiąg rachunkowych, taki dokument. Po zmianach będzie też moż-
w przypadku czytelnika, jest przystąpienie umowy spółki lub w związku z prowadzeniem na uzyskać jego duplikat w przypadku utraty
Praktyka
do egzaminu. własnej działalności gospodarczej. oryginału.
Czytelnik, aby było to w ogóle możliwe, Należy pamiętać, że czytelnik przy ubieganiu
Dowód
do 9 sierpnia ma czas na wysłanie wnio- się o dokument musi wykazać minimum dwa
Podstawa prawna
Podstawa prawna
Ustawa z 9 maja 2014 r. o ułatwieniu dostępu do wykony-
sku o zakwalifikowanie do egzaminu na lata doświadczenia. Za taką praktykę przepisy Ponieważ certyfikat nie będzie już dawał pra-
wania niektórych zawodów regulowanych (Dz.U. poz. 768).
adres departamentu rachunkowości Mi- uznają wykonywanie czynności związanych wa do usługowego prowadzenia ksiąg, bo ta-
Rozporządzenie ministra finansów z 8 kwietnia 2009 r.
nisterstwa Finansów (ul. Świętokrzyska z prowadzeniem pełnych ksiąg rachunkowych kie usługi będą mogły świadczyć osoby bez w sprawie uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg
rachunkowych (Dz.U. nr 62, poz. 508).
12, 00-916 Warszawa). (podatkowa księga się nie liczy) na podstawie żadnych uprawnień, będzie się można nim
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
II Dziennik Gazeta Prawna, 16 czerwca 2014 nr 115 (3756) gazetaprawna.pl
II Dziennik Gazeta Prawna, 16 czerwca 2014 nr 115 (3756) gazetaprawna.pl
WYWIAD, KLASYFIKACJA
WYWIAD, KLASYFIKACJA
MSSF 15 doprecyzował zasady ujmowania przychodów
MSSF 15 doprecyzował zasady ujmowania przychodów
Rozmowa z Krzysztofem Maksymikiem, partnerem w departamencie rewizji finansowej BDO
Rozmowa z Krzysztofem Maksymikiem, partnerem w departamencie rewizji finansowej BDO
Rada Międzynarodowych Standardów umów i ujęcie przychodów tak, jakby wyni- przypadkach jednostka z reguły albo okre-
Rada Międzynarodowych Standardów umów i ujęcie przychodów tak, jakby wyni- przypadkach jednostka z reguły albo okre-
Rachunkowości (IASB) oraz jej amerykański kały z jednej umowy. Problematyczne może śla pewne cele (wyniki) do osiągnięcia, albo
Rachunkowości (IASB) oraz jej amerykański kały z jednej umowy. Problematyczne może śla pewne cele (wyniki) do osiągnięcia, albo
odpowiednik  Rada Standardów Rachun- być również zidentyfikowanie zobowiązań do osiągnięcia tych jest zobowiązania przez
odpowiednik  Rada Standardów Rachun- być również zidentyfikowanie zobowiązań do osiągnięcia tych jest zobowiązania przez
kowości Finansowej (FASB)  wspólnie wynikających z umowy i ich liczby (tzw. per- finansujących. Zmiany sposobu ujmowania
kowości Finansowej (FASB)  wspólnie wynikających z umowy i ich liczby (tzw. per- finansujących. Zmiany sposobu ujmowania
opublikowały 28 maja 2014 r.  odpowiednio formance obligation). przychodów wynikające z nowego standardu
opublikowały 28 maja 2014 r.  odpowiednio formance obligation). przychodów wynikające z nowego standardu
Międzynarodowy Standard Sprawozdaw- mogą drastycznie zmienić obraz pokazywa-
Międzynarodowy Standard Sprawozdaw- mogą drastycznie zmienić obraz pokazywa-
czości Finansowej 15 Przychody z umów Podajmy jakiś przykład. ny w sprawozdaniach finansowych przeka-
czości Finansowej 15 Przychody z umów Podajmy jakiś przykład. ny w sprawozdaniach finansowych przeka-
z kontrahentami (Revenue from Contracts Przykładowa umowa o usługę budowlaną zywanych inwestorom, bankom czy obliga-
z kontrahentami (Revenue from Contracts Przykładowa umowa o usługę budowlaną zywanych inwestorom, bankom czy obliga-
with Customers) oraz aktualizację US GAAP czasami będzie obejmować dostawę mate- tariuszom.
with Customers) oraz aktualizację US GAAP czasami będzie obejmować dostawę mate- tariuszom.
(ASU 2014 09 Topic 606) o tym samym tytule. riału i usługę (dwa świadczenia), a czasami Zmiany w przychodach i wynikach wpły-
(ASU 2014 09 Topic 606) o tym samym tytule. riału i usługę (dwa świadczenia), a czasami Zmiany w przychodach i wynikach wpły-
Gdzie nowy standard będzie stosowany? tylko jedno  w postaci usługi full service. ną również na wszelkie projekcje, które są
Gdzie nowy standard będzie stosowany? tylko jedno  w postaci usługi full service. ną również na wszelkie projekcje, które są
Standard znajdzie zastosowanie we wszyst- Ustalenie ceny transakcji w kroku trzecim podstawą wycen jednostek czy testów na
Standard znajdzie zastosowanie we wszyst- Ustalenie ceny transakcji w kroku trzecim podstawą wycen jednostek czy testów na
kich jednostkach, które zawierają kontrak- będzie wymagało określenia wynagrodzenia, utratę wartości. Również w tym przypadku
kich jednostkach, które zawierają kontrak- będzie wymagało określenia wynagrodzenia, utratę wartości. Również w tym przypadku
ty z kontrahentami, chyba że umowy te są jakiego jednostka spodziewa się otrzymać warto wcześniej przewidzieć skutki przy-
ty z kontrahentami, chyba że umowy te są jakiego jednostka spodziewa się otrzymać warto wcześniej przewidzieć skutki przy-
objęte zakresem innych standardów, np.: w zamian za przekazane towary lub wyświad- jęcia nowych zasad rozpoznawania przy-
objęte zakresem innych standardów, np.: w zamian za przekazane towary lub wyświad- jęcia nowych zasad rozpoznawania przy-
umowy leasingowe (MSR 17), czone usługi, uwzględniając m.in. stały lub chodów.
umowy leasingowe (MSR 17), czone usługi, uwzględniając m.in. stały lub chodów.
umowy ubezpieczeniowe (MSSF 4), zmienny charakter ceny, jej formę (pieniężna, Biorąc pod uwagę wskazówki zawar-
umowy ubezpieczeniowe (MSSF 4), zmienny charakter ceny, jej formę (pieniężna, Biorąc pod uwagę wskazówki zawar-
instrumenty finansowe i inne prawa Iub niepieniężna) czy wreszcie wartość pieniądza te w MSSF, warto przyjrzeć się kilku kwe-
instrumenty finansowe i inne prawa Iub niepieniężna) czy wreszcie wartość pieniądza te w MSSF, warto przyjrzeć się kilku kwe-
obowiązki (MSSF 9, MSSF 10, MSSF 11, MSR w czasie w przypadku odroczenia płatności. stiom (o ile występują w danej jednostce),
obowiązki (MSSF 9, MSSF 10, MSSF 11, MSR w czasie w przypadku odroczenia płatności. stiom (o ile występują w danej jednostce),
27, MSR 28), Przy alokacji ceny (krok czwarty) podsta- gdyż nowe zasady mogą wpływać na do-
27, MSR 28), Przy alokacji ceny (krok czwarty) podsta- gdyż nowe zasady mogą wpływać na do-
niepieniężne transakcje pomiędzy jednost- wą będzie przypisanie przychodów do po- tychczasowe podejście. Dotyczy to: kosztów
niepieniężne transakcje pomiędzy jednost- wą będzie przypisanie przychodów do po- tychczasowe podejście. Dotyczy to: kosztów
kami z tej samej linii biznesowej w celu szczególnych świadczeń na podstawie ich kontraktu poniesionych przed jego realiza-
kami z tej samej linii biznesowej w celu szczególnych świadczeń na podstawie ich kontraktu poniesionych przed jego realiza-
umożliwienia sprzedaży dla (potencjal- ceny jednostkowej, ale w przypadku dyskon- cją; sprzedaży z prawem zwrotu; gwarancji;
umożliwienia sprzedaży dla (potencjal- ceny jednostkowej, ale w przypadku dyskon- cją; sprzedaży z prawem zwrotu; gwarancji;
nych) kontrahentów. ta i innych czynników zmieniających cenę zleceniodawcy; uprawnień kontrahenta do
nych) kontrahentów. ta i innych czynników zmieniających cenę zleceniodawcy; uprawnień kontrahenta do
Można więc powiedzieć, że nowy standard dodatkowo trzeba będzie rozważyć, których dodatkowych towarów i usług; praw niezre-
Można więc powiedzieć, że nowy standard dodatkowo trzeba będzie rozważyć, których dodatkowych towarów i usług; praw niezre-
będzie dotyczył każdej jednostki, która pro- świadczeń one dotyczą i odpowiednio je przy- alizowanych przez kontrahenta; płatności
będzie dotyczył każdej jednostki, która pro- świadczeń one dotyczą i odpowiednio je przy- alizowanych przez kontrahenta; płatności
wadzi działalność zarobkową, z uwzględ- pisać. Wreszcie ujęcie przychodów (krok pią- z góry niepodlegających zwrotowi (wpisowe,
wadzi działalność zarobkową, z uwzględ- pisać. Wreszcie ujęcie przychodów (krok pią- z góry niepodlegających zwrotowi (wpisowe,
nieniem wspomnianych wyjątków. MSSF 15 ty) nastąpi po spełnieniu przez jednostkę itp.); umów konsygancyjnych, umów typu
nieniem wspomnianych wyjątków. MSSF 15 ty) nastąpi po spełnieniu przez jednostkę itp.); umów konsygancyjnych, umów typu
zastąpi dotychczasowe standardy i interpre- zobowiązań wynikających z umowy, czyli bill and hold; umów realizowanych według
zastąpi dotychczasowe standardy i interpre- zobowiązań wynikających z umowy, czyli bill and hold; umów realizowanych według
KRZYSZTOF MAKSYMIK
KRZYSZTOF MAKSYMIK
tacje poświęcone przychodom: MSR 18, MSR po przekazaniu kontrahentowi towarów lub określonej specyfikacji klienta.
tacje poświęcone przychodom: MSR 18, MSR po przekazaniu kontrahentowi towarów lub określonej specyfikacji klienta.
11 oraz interpretacje KMISF 13 (Programy wykonaniu usługi na jego rzecz.
11 oraz interpretacje KMISF 13 (Programy wykonaniu usługi na jego rzecz.
partner w departamencie rewizji finansowej BDO
partner w departamencie rewizji finansowej BDO
lojalnościowe), KIMSF 15 (Umowy dotyczące Rozpoznanie przychodów wymagać będzie Od kiedy można zastosować nowy standard?
lojalnościowe), KIMSF 15 (Umowy dotyczące Rozpoznanie przychodów wymagać będzie Od kiedy można zastosować nowy standard?
budowy nieruchomości), KMISF 18 (Przeka- ustalenia, czy zobowiązanie umowne zostało Zastosowanie standardu będzie obowiąz-
budowy nieruchomości), KMISF 18 (Przeka- ustalenia, czy zobowiązanie umowne zostało Zastosowanie standardu będzie obowiąz-
zanie aktywów przez klientów) oraz SKI 31 spełnione w określonym momencie czy też kowe w sprawozdaniach finansowych za
zanie aktywów przez klientów) oraz SKI 31 spełnione w określonym momencie czy też kowe w sprawozdaniach finansowych za
(Przychody  transakcje barterowe obejmu- podlega realizacji w określonym czasie (over albo oczekiwanej, albo najbardziej praw- okresy roczne rozpoczynające się 1 stycznia
(Przychody  transakcje barterowe obejmu- podlega realizacji w określonym czasie (over albo oczekiwanej, albo najbardziej praw- okresy roczne rozpoczynające się 1 stycznia
jące usługi reklamowe). time)  np. w jednostce budowlanej. W tym dopodobnej kwoty, dodatkowo wprowadza 2017 r. lub pózniej. Możliwe będzie oczywi-
jące usługi reklamowe). time)  np. w jednostce budowlanej. W tym dopodobnej kwoty, dodatkowo wprowadza 2017 r. lub pózniej. Możliwe będzie oczywi-
drugim przypadku konieczne będzie odpo- zasadę, aby nie ujmować przychodów wa- ście wcześniejsze zastosowanie standardu,
drugim przypadku konieczne będzie odpo- zasadę, aby nie ujmować przychodów wa- ście wcześniejsze zastosowanie standardu,
Jaki jest cel stworzenia nowego MSSF 15? wiednie ustalenie stopnia zaawansowania runkowych, o ile nie jest wielce prawdo- ale należy pamiętać, że polskie spółki za-
Jaki jest cel stworzenia nowego MSSF 15? wiednie ustalenie stopnia zaawansowania runkowych, o ile nie jest wielce prawdo- ale należy pamiętać, że polskie spółki za-
Celem MSSF 15 jest doprecyzowanie zasad spełniania świadczenia. podobne, że nie nastąpi znaczące skory- stosują ten standard dopiero po przyjęciu
Celem MSSF 15 jest doprecyzowanie zasad spełniania świadczenia. podobne, że nie nastąpi znaczące skory- stosują ten standard dopiero po przyjęciu
ujmowania przychodów przez usunięcie Istotą nowego standardu jest ujednolice- gowanie (odwrócenie) ujętego przychodu; go przez Komisję Europejską, z uwzględnie-
ujmowania przychodów przez usunięcie Istotą nowego standardu jest ujednolice- gowanie (odwrócenie) ujętego przychodu; go przez Komisję Europejską, z uwzględnie-
niespójności i słabości dotychczasowych nie ramowych zasad ujmowania przychodów istotny udział kosztów finansowania niem ewentualnych przepisów przejściowych
niespójności i słabości dotychczasowych nie ramowych zasad ujmowania przychodów istotny udział kosztów finansowania niem ewentualnych przepisów przejściowych
regulacji oraz poprawienie porównywalno- w MSSF i US GAAP (częściowe różnice pozo- w umowach z kontrahentami (szczególne przewidzianych w stosowym rozporządzeniu
regulacji oraz poprawienie porównywalno- w MSSF i US GAAP (częściowe różnice pozo- w umowach z kontrahentami (szczególne przewidzianych w stosowym rozporządzeniu
ści modeli ujmowania przychodów między staną) oraz przyjęcie modelowego podejścia wymogi w MSSF 15, w tym analiza wpływu komisji. Według obecnego stanu zakłada się,
ści modeli ujmowania przychodów między staną) oraz przyjęcie modelowego podejścia wymogi w MSSF 15, w tym analiza wpływu komisji. Według obecnego stanu zakłada się,
jednostkami, branżami i rynkami kapitało- do ujmowania przychodów, czyli wypraco- zaliczek na towary i usługi); że standard zostanie przyjęty przez komisję
jednostkami, branżami i rynkami kapitało- do ujmowania przychodów, czyli wypraco- zaliczek na towary i usługi); że standard zostanie przyjęty przez komisję
wymi. W tym celu MSSF 15 proponuje jed- wanie rozwiązania uniwersalnego i nieza- ujawnienia (MSSF wymaga szerokiego za- w II kwartale 2015 r.
wymi. W tym celu MSSF 15 proponuje jed- wanie rozwiązania uniwersalnego i nieza- ujawnienia (MSSF wymaga szerokiego za- w II kwartale 2015 r.
nolite założenia rozpoznawania przychodów. leżnego od specyfiki jednostki. kresu ujawnień). Ważne jest, że standard wymaga podej-
nolite założenia rozpoznawania przychodów. leżnego od specyfiki jednostki. kresu ujawnień). Ważne jest, że standard wymaga podej-
Kluczowa zasada tych założeń polega na tym, Wskazówki zawarte w standardzie wska- ścia retrospektywnego, które może nastąpić
Kluczowa zasada tych założeń polega na tym, Wskazówki zawarte w standardzie wska- ścia retrospektywnego, które może nastąpić
aby jednostka rozpoznawała przychody, któ- Jakie nowy standard będzie miał skutki zują na zwiększenie wymagań co do jako- w dwóch formach:
aby jednostka rozpoznawała przychody, któ- Jakie nowy standard będzie miał skutki zują na zwiększenie wymagań co do jako- w dwóch formach:
re odzwierciedlają przeniesienie obiecanych w praktyce? ściowych i ilościowych ujawnień odnośnie do (I) zastosowanie retrospektywne w każdym
re odzwierciedlają przeniesienie obiecanych w praktyce? ściowych i ilościowych ujawnień odnośnie do (I) zastosowanie retrospektywne w każdym
towarów lub wyświadczenie usług na kon- Istnieje kilka obszarów, w których zastoso- przychodów. Głównym celem tych wymogów z poprzednich okresów sprawozdawczych
towarów lub wyświadczenie usług na kon- Istnieje kilka obszarów, w których zastoso- przychodów. Głównym celem tych wymogów z poprzednich okresów sprawozdawczych
trahenta, w kwocie, która odpowiada wyna- wanie MSSF 15 może istotnie wpłynąć na jest ujawnienie dostatecznych informacji zgodnie z MSR 8 (przekształcenie każdej po-
trahenta, w kwocie, która odpowiada wyna- wanie MSSF 15 może istotnie wpłynąć na jest ujawnienie dostatecznych informacji zgodnie z MSR 8 (przekształcenie każdej po-
grodzeniu, do jakiego jednostka ma prawo dotychczasową praktykę. Należy wśród nich o rodzaju, wartości, terminie ujęcia i nie- zycji dotkniętej zmianą), lub
grodzeniu, do jakiego jednostka ma prawo dotychczasową praktykę. Należy wśród nich o rodzaju, wartości, terminie ujęcia i nie- zycji dotkniętej zmianą), lub
i oczekuje otrzymać je w zamian za te to- wymienić: pewności przychodów oraz przepływów pie- (II) zastosowanie retrospektywne i ujęcie
i oczekuje otrzymać je w zamian za te to- wymienić: pewności przychodów oraz przepływów pie- (II) zastosowanie retrospektywne i ujęcie
wary lub usługi. zobowiązania sporadyczne oraz zachęty niężnych wynikających z kontraktów z kon- łącznego efektu zastosowania nowego stan-
wary lub usługi. zobowiązania sporadyczne oraz zachęty niężnych wynikających z kontraktów z kon- łącznego efektu zastosowania nowego stan-
ze strony sprzedawców (zgodnie z MSSF trahentami. dardu jako korekty bilansu otwarcia pozycji
ze strony sprzedawców (zgodnie z MSSF trahentami. dardu jako korekty bilansu otwarcia pozycji
Czy możemy wyjaśnić, co dokładnie 15 należy je wydzielić, np. w branży samo-  zyski zatrzymane .
Czy możemy wyjaśnić, co dokładnie 15 należy je wydzielić, np. w branży samo-  zyski zatrzymane .
się zmieni? chodowej oferowane są dodatkowe bonusy Czy jednostki będą musiały przygotować się Jeżeli jednostka zdecyduje się na drugą
się zmieni? chodowej oferowane są dodatkowe bonusy Czy jednostki będą musiały przygotować się Jeżeli jednostka zdecyduje się na drugą
W celu spełnienia tych założeń, MSSF 15 w formie przyszłego serwisu); do zmian? formę, należy zawrzeć w sprawozdaniu
W celu spełnienia tych założeń, MSSF 15 w formie przyszłego serwisu); do zmian? formę, należy zawrzeć w sprawozdaniu
wymaga zastosowania pięcioetapowego przychody warunkowe (np. w sektorze te- Przyjęcie nowego standardu w przypadku dodatkowe ujawnienia, gdzie pozycja po
wymaga zastosowania pięcioetapowego przychody warunkowe (np. w sektorze te- Przyjęcie nowego standardu w przypadku dodatkowe ujawnienia, gdzie pozycja po
podejścia. Krok pierwszy to zidentyfiko- lekomunikacyjnym, gdzie telefon komór- niektórych jednostek może dość istotnie pozycji zostaną porównane dane według
podejścia. Krok pierwszy to zidentyfiko- lekomunikacyjnym, gdzie telefon komór- niektórych jednostek może dość istotnie pozycji zostaną porównane dane według
wanie umowy, krok drugi to zidentyfiko- kowy jest z reguły sprzedawany jako część zmodyfikować wykazywane do tej pory wy- nowych i starych zasad. Dodatkowo jed-
wanie umowy, krok drugi to zidentyfiko- kowy jest z reguły sprzedawany jako część zmodyfikować wykazywane do tej pory wy- nowych i starych zasad. Dodatkowo jed-
wanie i wyodrębnienie z umowy zobowią- pakietu w ramach terminowego pakietu niki i obroty, a w przypadku zastosowania nostka będzie musiała wskazać przyczyny
wanie i wyodrębnienie z umowy zobowią- pakietu w ramach terminowego pakietu niki i obroty, a w przypadku zastosowania nostka będzie musiała wskazać przyczyny
zania (świadczenia, do którego spełnienia taryfowego); standardu po raz pierwszy może znacząco dla wszystkich istotnych zmian. Należy
zania (świadczenia, do którego spełnienia taryfowego); standardu po raz pierwszy może znacząco dla wszystkich istotnych zmian. Należy
jednostka jest zobligowana), krok trzeci licencje (w ramach MSSF 15 zdefiniowano zmienić rok ujęcia przychodów. W przypadku zwrócić też uwagę, że zastosowanie re-
jednostka jest zobligowana), krok trzeci licencje (w ramach MSSF 15 zdefiniowano zmienić rok ujęcia przychodów. W przypadku zwrócić też uwagę, że zastosowanie re-
to określenie ceny transakcyjnej, w kroku znacznie więcej wymagań niż w dotych- wszystkich jednostek konieczne będzie prze- trospektywne przy dacie wejścia w życie
to określenie ceny transakcyjnej, w kroku znacznie więcej wymagań niż w dotych- wszystkich jednostek konieczne będzie prze- trospektywne przy dacie wejścia w życie
czwartym nastąpi przypisanie ceny trans- czasowych MSSF); analizowanie zawartych umów pod kątem standardu od 1 stycznia 2017 r. oznacza
czwartym nastąpi przypisanie ceny trans- czasowych MSSF); analizowanie zawartych umów pod kątem standardu od 1 stycznia 2017 r. oznacza
akcji do każdego wyodrębnionego świad- moment ujmowania przychodów dla wymogów nowych standardów i określenie w praktyce konieczność prawidłowego, tj.
akcji do każdego wyodrębnionego świad- moment ujmowania przychodów dla wymogów nowych standardów i określenie w praktyce konieczność prawidłowego, tj.
czenia wynikającego z umowy oraz  krok niektórych jednostek (np. sprzedających wpływu ewentualnych zmian na budżety zgodnego z nowym standardem ujmowania
czenia wynikającego z umowy oraz  krok niektórych jednostek (np. sprzedających wpływu ewentualnych zmian na budżety zgodnego z nowym standardem ujmowania
piaty  ujęcie przychodu w momencie speł- mieszkania w budynkach wielorodzin- i plany finansowe. Konieczne będzie rów- przychodów już od roku 2015, tak aby ko-
piaty  ujęcie przychodu w momencie speł- mieszkania w budynkach wielorodzin- i plany finansowe. Konieczne będzie rów- przychodów już od roku 2015, tak aby ko-
nienia świadczenia. nych  czy mamy do czynienia z usługa- nież zmodyfikowanie wzorów sprawozdań rekta bilansu otwarcia na 1 stycznia 2016 r.
nienia świadczenia. nych  czy mamy do czynienia z usługa- nież zmodyfikowanie wzorów sprawozdań rekta bilansu otwarcia na 1 stycznia 2016 r.
Identyfikacja umowy według nowego mi świadczonymi na przestrzeni czasu czy finansowych i ich dostosowanie do nowych obejmowała już skutki nowego standar-
Identyfikacja umowy według nowego mi świadczonymi na przestrzeni czasu czy finansowych i ich dostosowanie do nowych obejmowała już skutki nowego standar-
standardu powinna uwzględnić prawdopo- też przekazaniem aktywa w określonym wymagań. du. Oznacza to, że spółki mają zaledwie
standardu powinna uwzględnić prawdopo- też przekazaniem aktywa w określonym wymagań. du. Oznacza to, że spółki mają zaledwie
dobieństwo otrzymania zapłaty od kontra- momencie); Należy zwrócić również uwagę na progno- pół roku na szczegółowe analizy skutków
dobieństwo otrzymania zapłaty od kontra- momencie); Należy zwrócić również uwagę na progno- pół roku na szczegółowe analizy skutków
henta. Ponadto w niektórych przypadkach ujęcie wynagrodzenia o zmiennym cha- zy długoterminowe oraz zobowiązania wobec wprowadzenia nowego standardu.
henta. Ponadto w niektórych przypadkach ujęcie wynagrodzenia o zmiennym cha- zy długoterminowe oraz zobowiązania wobec wprowadzenia nowego standardu.
konieczne może być przeanalizowanie kilku rakterze (MSSF 15 wymaga oszacowania wszelkich podmiotów finansujących. W obu Rozmawiała Magdalena Sobczak
konieczne może być przeanalizowanie kilku rakterze (MSSF 15 wymaga oszacowania wszelkich podmiotów finansujących. W obu Rozmawiała Magdalena Sobczak
MOPS wpływy ze zwrotu świadczeń klasyfikuje w par. 097
MOPS wpływy ze zwrotu świadczeń klasyfikuje w par. 097
PISMO RIO W KATOWICACH Z CZERWCA R. ZNAK: WA / /
PISMO RIO W KATOWICACH Z CZERWCA R. ZNAK: WA / /
w sprawie klasyfikacji i wykazywania w sprawozdaniu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń
w sprawie klasyfikacji i wykazywania w sprawozdaniu zwrotu nienależnie pobranych świadczeń
Wpływy uzyskiwane z ty- Dochody te w jednostce bu- ści budżetowej (Dz.U. z 2014 jednostki samorządu teryto- celowej z budżetu państwa, nej wysokości, z odpowiednią
Wpływy uzyskiwane z ty- Dochody te w jednostce bu- ści budżetowej (Dz.U. z 2014 jednostki samorządu teryto- celowej z budżetu państwa, nej wysokości, z odpowiednią
tułu zwrotu nienależnie dżetowej (MOPS) wykazane r. poz. 119). W sprawozdaniu rialnego sporządzają zbiorcze to JST zobowiązana jest do czwartą cyfrą i ujęte w planie
tułu zwrotu nienależnie dżetowej (MOPS) wykazane r. poz. 119). W sprawozdaniu rialnego sporządzają zbiorcze to JST zobowiązana jest do czwartą cyfrą i ujęte w planie
pobranych świadczeń z lat powinny być w sprawozda- zbiorczym Rb-27S dochodu sprawozdania z wykonania zwrotu nienależnie pobra- finansowym urzędu.
pobranych świadczeń z lat powinny być w sprawozda- zbiorczym Rb-27S dochodu sprawozdania z wykonania zwrotu nienależnie pobra- finansowym urzędu.
ubiegłych przez ( jednstkę) niu jednostkowym Rb-27S  z z ww. tytułu powinny zostać planu dochodów budżeto- nych środków z dotacji. Za-
ubiegłych przez ( jednstkę) niu jednostkowym Rb-27S  z z ww. tytułu powinny zostać planu dochodów budżeto- nych środków z dotacji. Za-
Miejski Ośrodek Pomocy wykonania planu dochodów wykazane w tej podziałce kla- wych, w pełnym zakresie tem powinny zostać zapla-
Miejski Ośrodek Pomocy wykonania planu dochodów wykazane w tej podziałce kla- wych, w pełnym zakresie tem powinny zostać zapla-
Podstawa prawna
Podstawa prawna
Społecznej, powinny być budżetowych samorządowej syfikacji tak, jak to zostało za- informacji wynikających ze nowane wydatki na ten cel
Społecznej, powinny być budżetowych samorządowej syfikacji tak, jak to zostało za- informacji wynikających ze nowane wydatki na ten cel
Rozporządzenie ministra finan-
Rozporządzenie ministra finan-
klasyfikowane po stronie jednostki budżetowej, spo- prezentowane w sprawozda- sprawozdań jednostkowych w par. 291  Zwrot dotacji
klasyfikowane po stronie jednostki budżetowej, spo- prezentowane w sprawozda- sprawozdań jednostkowych w par. 291  Zwrot dotacji
sów z 2 marca 2010 r. w sprawie
sów z 2 marca 2010 r. w sprawie
dochodów w paragrafie rządzonym przez kierownika, niu jednostkowym MOPS. z wykonania planu dochodów oraz płatności, w tym wyko- szczegółowej klasyfikacji dochodów,
dochodów w paragrafie rządzonym przez kierownika, niu jednostkowym MOPS. z wykonania planu dochodów oraz płatności, w tym wyko- szczegółowej klasyfikacji dochodów,
wydatków, przychodów i rozchodów
wydatków, przychodów i rozchodów
097  Wpływy z różnych tj. jednostki, zgodnie z roz- Ponieważ zgodnie z par. 4 budżetowych. rzystanych z naruszeniem
097  Wpływy z różnych tj. jednostki, zgodnie z roz- Ponieważ zgodnie z par. 4 budżetowych. rzystanych z naruszeniem
oraz środków pochodzących ze zródeł
oraz środków pochodzących ze zródeł
dochodów. Trzeba to zro- porządzeniem ministra fi- ust. 2 (załącznik nr 39) roz- W związku z tym, że procedur, o których mowa
dochodów. Trzeba to zro- porządzeniem ministra fi- ust. 2 (załącznik nr 39) roz- W związku z tym, że procedur, o których mowa
zagranicznych (Dz.U. nr 38, poz. 207
zagranicznych (Dz.U. nr 38, poz. 207
ze zm.).
ze zm.).
bić z odpowiednią czwar- nansów z 16 stycznia 2014 r. porządzenia w sprawie spra- środki na wypłatę świad- w art. 184 ustawy, pobranych
bić z odpowiednią czwar- nansów z 16 stycznia 2014 r. porządzenia w sprawie spra- środki na wypłatę świad- w art. 184 ustawy, pobranych
tą cyfrą. w sprawie sprawozdawczo- wozdawczości budżetowej czeń pochodziły z dotacji nienależnie lub w nadmier- Oprac. Magdalena Sobczak
tą cyfrą. w sprawie sprawozdawczo- wozdawczości budżetowej czeń pochodziły z dotacji nienależnie lub w nadmier- Oprac. Magdalena Sobczak
MATERIAAY PRASOWE
MATERIAAY PRASOWE
E
E
W
W
O
O
D
D


Z
Z
R
R
U
U
A
A
I
I
N
N
E
E
I
I
N
N
Ś
Ś
A
A
J
J
Y
Y
W
W
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
Dziennik Gazeta Prawna, 16 czerwca 2014 nr 115 (3756) gazetaprawna.pl III
Dziennik Gazeta Prawna, 16 czerwca 2014 nr 115 (3756) gazetaprawna.pl III
EWIDENCJA
EWIDENCJA
Niełatwo zaksięgować zakup zorganizowanej części
Niełatwo zaksięgować zakup zorganizowanej części
przedsiębiorstwa, gdy cena była niższa od wartości rynkowej
przedsiębiorstwa, gdy cena była niższa od wartości rynkowej
Pamiętać należy o właściwym określeniu ujemnej wartości firmy i ustaleniu okresu jej ewidencjonowania
Pamiętać należy o właściwym określeniu ujemnej wartości firmy i ustaleniu okresu jej ewidencjonowania
na koncie rozliczenia międzyokresowe przychodów
na koncie rozliczenia międzyokresowe przychodów
Definicja zorganizowanej części przedsiębior- 4 ustawy o rachunkowości). Wartość dodat- Rachunek bankowy. Następnie ujmuje wpro-
Definicja zorganizowanej części przedsiębior- 4 ustawy o rachunkowości). Wartość dodat- Rachunek bankowy. Następnie ujmuje wpro-
Halina Zabrocka
Halina Zabrocka
stwa, obowiązująca na gruncie ustawy o CIT nia firmy oznacza, iż za nabytą część przed- wadzenie składników majątku do ewidencji
stwa, obowiązująca na gruncie ustawy o CIT nia firmy oznacza, iż za nabytą część przed- wadzenie składników majątku do ewidencji
ekspert z zakresu rachunkowości
ekspert z zakresu rachunkowości
określa, że zbiór składników majątkowych bę- siębiorstwa zapłacono więcej niż wynosiła księgowej: strona Wn konta 01- Środki trwałe,
określa, że zbiór składników majątkowych bę- siębiorstwa zapłacono więcej niż wynosiła księgowej: strona Wn konta 01- Środki trwałe,
Spółka z o.o. nabyła zorganizowaną część dzie mógł być uznany za zorganizowaną część jego wartość rynkowa pomniejszona o zobo- strona Wn konta 21- Rozrachunki z dostawcami
Spółka z o.o. nabyła zorganizowaną część dzie mógł być uznany za zorganizowaną część jego wartość rynkowa pomniejszona o zobo- strona Wn konta 21- Rozrachunki z dostawcami
przedsiębiorstwa będącego w upadłości. przedsiębiorstwa jeżeli: wiązania. Nadwyżka nad wartością godziwą i strona Ma konta 30- Rozliczenie zakupu. Na
przedsiębiorstwa będącego w upadłości. przedsiębiorstwa jeżeli: wiązania. Nadwyżka nad wartością godziwą i strona Ma konta 30- Rozliczenie zakupu. Na
Transakcja została potwierdzona aktem 1. Istnieje zespół składników materialnych może wynikać z przyjęcia znaku firmowego koniec pozostaje jeszcze ewidencja nadwyżki
Transakcja została potwierdzona aktem 1. Istnieje zespół składników materialnych może wynikać z przyjęcia znaku firmowego koniec pozostaje jeszcze ewidencja nadwyżki
notarialnym. Syndyk dołączył wykaz skład- i niematerialnych, w tym zobowiązań; czy renomy firmy, które nie mogą być ujęte wartości składników majątku przedsiębiorstwa
notarialnym. Syndyk dołączył wykaz skład- i niematerialnych, w tym zobowiązań; czy renomy firmy, które nie mogą być ujęte wartości składników majątku przedsiębiorstwa
ników majątkowych zakupionej zorganizo- 2. Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo w aktywach. Zasady rozliczania i odpisywa- nad ceną nabycia: strona Wn konta 30- Rozli-
ników majątkowych zakupionej zorganizo- 2. Zespół ten jest organizacyjnie i finansowo w aktywach. Zasady rozliczania i odpisywa- nad ceną nabycia: strona Wn konta 30- Rozli-
wanej części przedsiębiorstwa, z wykaza- wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; nia, odpowiednio, wartości firmy lub ujemnej czenie zakupu, strona Ma konta 84 Rozliczenia
wanej części przedsiębiorstwa, z wykaza- wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie; nia, odpowiednio, wartości firmy lub ujemnej czenie zakupu, strona Ma konta 84 Rozliczenia
niem wartości rynkowej oszacowanej przez 3. Składniki te przeznaczone są do realizacji wartości firmy określają art. 44b ust. 10-12 międzyokresowe przychodów, a w ewidencji
niem wartości rynkowej oszacowanej przez 3. Składniki te przeznaczone są do realizacji wartości firmy określają art. 44b ust. 10-12 międzyokresowe przychodów, a w ewidencji
rzeczoznawcę oraz wartości sprzedaży: określonych zadań gospodarczych; ustawy o rachunkowości. Wskazuje on, iż od analitycznej  ujemna wartość firmy . Ujemną
rzeczoznawcę oraz wartości sprzedaży: określonych zadań gospodarczych; ustawy o rachunkowości. Wskazuje on, iż od analitycznej  ujemna wartość firmy . Ujemną
1. Działka zabudowana  cena sprzedaży 4. Zespół tych składników mógłby stanowić wartości firmy jednostka dokonuje odpisów wartość firmy rozlicza się przez okres będący
1. Działka zabudowana  cena sprzedaży 4. Zespół tych składników mógłby stanowić wartości firmy jednostka dokonuje odpisów wartość firmy rozlicza się przez okres będący
50 000 zł; cena rynkowa 75 000 zł; niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie re- amortyzacyjnych przez okres nie dłuższy niż 5 średnią ważoną użyteczności ekonomicznej
50 000 zł; cena rynkowa 75 000 zł; niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie re- amortyzacyjnych przez okres nie dłuższy niż 5 średnią ważoną użyteczności ekonomicznej
2. Budynek biurowy  cena sprzedaży alizujące zadania gospodarcze. lat, przy czym w uzasadnionych przypadkach nabytych i podlegających amortyzacji skład-
2. Budynek biurowy  cena sprzedaży alizujące zadania gospodarcze. lat, przy czym w uzasadnionych przypadkach nabytych i podlegających amortyzacji skład-
320 000 zł; cena rynkowa 410 000 zł; Dla określenia danego zespołu składników okres ten może zostać wydłużony do 20 lat. ników majątkowych. [przykłady 1 i 2]
320 000 zł; cena rynkowa 410 000 zł; Dla określenia danego zespołu składników okres ten może zostać wydłużony do 20 lat. ników majątkowych. [przykłady 1 i 2]
3. Maszyny  cena sprzedaży 90 000 zł; majątkowych jako zorganizowanej części przed- Spółka zakupiła zorganizowaną część Jeżeli w trakcie dokonywania odpisów
3. Maszyny  cena sprzedaży 90 000 zł; majątkowych jako zorganizowanej części przed- Spółka zakupiła zorganizowaną część Jeżeli w trakcie dokonywania odpisów
cena rynkowa 100 000 zł; siębiorstwa nie wystarczy ustalenie jakiejkol- przedsiębiorstwa za cenę 552 000 zł nato- ujemnej wartości firmy okaże się, że jakiś
cena rynkowa 100 000 zł; siębiorstwa nie wystarczy ustalenie jakiejkol- przedsiębiorstwa za cenę 552 000 zł nato- ujemnej wartości firmy okaże się, że jakiś
4. Środki transportu  cena sprzedaży wiek masy majątkowej lecz musi ona ozna- miast cena według rzeczoznawcy wynosi środek trwały podlegający amortyzacji prze-
4. Środki transportu  cena sprzedaży wiek masy majątkowej lecz musi ona ozna- miast cena według rzeczoznawcy wynosi środek trwały podlegający amortyzacji prze-
85 000 zł; cena rynkowa 95 000 zł; czać odrębny organizacyjnie i finansowo zespół 690 000 zł. W takim przypadku mamy do stanie być użytkowany w prowadzonej dzia-
85 000 zł; cena rynkowa 95 000 zł; czać odrębny organizacyjnie i finansowo zespół 690 000 zł. W takim przypadku mamy do stanie być użytkowany w prowadzonej dzia-
5. Wyposażenie biura  cena sprzedaży z możliwością samodzielnego funkcjonowania czynienia z nadwyżką wartości godziwej ak- łalności (zostanie zlikwidowany lub sprzeda-
5. Wyposażenie biura  cena sprzedaży z możliwością samodzielnego funkcjonowania czynienia z nadwyżką wartości godziwej ak- łalności (zostanie zlikwidowany lub sprzeda-
42 000 zł; cena rynkowa 45 000 zł; w obrocie gospodarczym. tywów netto nad ceną nabycia, czyli ujemną ny), wówczas należy dokonać jednorazowego
42 000 zł; cena rynkowa 45 000 zł; w obrocie gospodarczym. tywów netto nad ceną nabycia, czyli ujemną ny), wówczas należy dokonać jednorazowego
6. Zobowiązania wobec dostawców  35 000 zł. Przy ustalaniu wartości początkowej środ- wartością firmy. odpisu ujemnej wartości firmy  zaliczając
6. Zobowiązania wobec dostawców  35 000 zł. Przy ustalaniu wartości początkowej środ- wartością firmy. odpisu ujemnej wartości firmy  zaliczając
Wartość zorganizowanej części przedsię- ków trwałych oraz wartości niematerialnych W ewidencji księgowej spółka po pierwsze go do pozostałych przychodów operacyjnych
Wartość zorganizowanej części przedsię- ków trwałych oraz wartości niematerialnych W ewidencji księgowej spółka po pierwsze go do pozostałych przychodów operacyjnych
biorstwa jest niższa od ceny rynkowej na- i prawnych u nabywcy zorganizowanej części zaksięguje zakup zorganizowanej części przed-  w części odpowiadającej tym aktywom.
biorstwa jest niższa od ceny rynkowej na- i prawnych u nabywcy zorganizowanej części zaksięguje zakup zorganizowanej części przed-  w części odpowiadającej tym aktywom.
bytych aktywów, gdyż syndyk nie znalazł przedsiębiorstwa zasadnicze znaczenie ma siębiorstwa: strona Wn konta 30- Rozliczenie
bytych aktywów, gdyż syndyk nie znalazł przedsiębiorstwa zasadnicze znaczenie ma siębiorstwa: strona Wn konta 30- Rozliczenie
innych chętnych. Jak zaksięgować taką pojęcie wartości firmy. Różnica między ceną zakupu, strona Ma konta 24- Pozostałe rozra-
innych chętnych. Jak zaksięgować taką pojęcie wartości firmy. Różnica między ceną zakupu, strona Ma konta 24- Pozostałe rozra-
Podstawa prawna
Podstawa prawna
transakcję w księgach rachunkowych spół- nabycia, a wartością godziwą (rynkową) przy- chunki. Po drugie ewidencjonuje zapłatę za Art. 33 ust.4 , art. 44b ust. 10 12 ustawy z 29 września 1994 r.
transakcję w księgach rachunkowych spół- nabycia, a wartością godziwą (rynkową) przy- chunki. Po drugie ewidencjonuje zapłatę za Art. 33 ust.4 , art. 44b ust. 10 12 ustawy z 29 września 1994 r.
o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
ki. W jaki sposób rozliczyć powstałą ujemną jętych aktywów netto może stanowić wartość zakupione przedsiębiorstwo: strona Wn konta
ki. W jaki sposób rozliczyć powstałą ujemną jętych aktywów netto może stanowić wartość zakupione przedsiębiorstwo: strona Wn konta
Art. 4a pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym
Art. 4a pkt 4 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym
wartość firmy? ujemną lub wartość dodatnią firmy (art. 33 ust. 24- Pozostałe rozrachunki, strona Ma konto 13-0
wartość firmy? ujemną lub wartość dodatnią firmy (art. 33 ust. 24- Pozostałe rozrachunki, strona Ma konto 13-0
od osób prawnych (t.j. Dz.U.z 2011 r. nr 74 poz. 397 ze zm.).
od osób prawnych (t.j. Dz.U.z 2011 r. nr 74 poz. 397 ze zm.).
PRZYKAAD
PRZYKAAD
Spółka z o.o. nabyła zorganizowaną część przedsiębiorstwa będącego w upadłości. Wykaz wartości Średnia ważona okresu ekonomicznej użyteczności nabytych aktywów podlegających amortyzacji wynosi:
Spółka z o.o. nabyła zorganizowaną część przedsiębiorstwa będącego w upadłości. Wykaz wartości Średnia ważona okresu ekonomicznej użyteczności nabytych aktywów podlegających amortyzacji wynosi:
rynkowej oszacowanej przez rzeczoznawcę oraz wartości sprzedaży była następująca: działka 8 985 000 : 605 000 = 14,85 lat, gdy wynik nie jest liczbą całkowitą, zaokrąglamy zawsze do góry, co daje 15 lat.
rynkowej oszacowanej przez rzeczoznawcę oraz wartości sprzedaży była następująca: działka 8 985 000 : 605 000 = 14,85 lat, gdy wynik nie jest liczbą całkowitą, zaokrąglamy zawsze do góry, co daje 15 lat.
zabudowana  cena sprzedaży 50 000 zł; cena rynkowa 75 000 zł; budynek biurowy  cena sprze- Odpis ujemnej wartości firmy:
zabudowana  cena sprzedaży 50 000 zł; cena rynkowa 75 000 zł; budynek biurowy  cena sprze- Odpis ujemnej wartości firmy:
daży 320 000 zł; cena rynkowa 410 000 zł; maszyny  cena sprzedaży 90 000 zł; cena rynkowa  roczny wynosi: 138 000 : 15 lat = 9200 zł;
daży 320 000 zł; cena rynkowa 410 000 zł; maszyny  cena sprzedaży 90 000 zł; cena rynkowa  roczny wynosi: 138 000 : 15 lat = 9200 zł;
100 000 zł; środki transportu  cena sprzedaży 85 000 zł; cena rynkowa 95 000 zł; wyposaże-  miesięczny: 9200 : 12 = 766, 66 zł.
100 000 zł; środki transportu  cena sprzedaży 85 000 zł; cena rynkowa 95 000 zł; wyposaże-  miesięczny: 9200 : 12 = 766, 66 zł.
nie biura  cena sprzedaży 42 000 zł; cena rynkowa 45 000 zł; zobowiązania wobec dostawców
nie biura  cena sprzedaży 42 000 zł; cena rynkowa 45 000 zł; zobowiązania wobec dostawców
 35 000 zł. Dekretacja
 35 000 zł. Dekretacja
21- Rozrachunki
21- Rozrachunki
Obliczenie ujemnej wartości firmy 01-Środki trwałe 13-0 Rachunek bankowy z dostawcami
Obliczenie ujemnej wartości firmy 01-Środki trwałe 13-0 Rachunek bankowy z dostawcami
Lp. Wyszczególnienie Wartość nabycia Wartość rynkowa
Lp. Wyszczególnienie Wartość nabycia Wartość rynkowa
3a) 725 000 552 000 (2 35 000 (3b
3a) 725 000 552 000 (2 35 000 (3b
1 Działka zabudowana 50 000 75 000
1 Działka zabudowana 50 000 75 000
2 Budynek biurowy 320 000 410 000
2 Budynek biurowy 320 000 410 000
76-0 Pozostałe
76-0 Pozostałe
3 Maszyny 90 000 100 000
3 Maszyny 90 000 100 000
30- Rozliczenie zakupu 24- Pozostałe rozrachunki przychody operacyjne
30- Rozliczenie zakupu 24- Pozostałe rozrachunki przychody operacyjne
4 Środki transportu 85 000 95 000
4 Środki transportu 85 000 95 000
1) 552 000 725 000 (3a 2) 552 000 552 000 (1 766,66 (5
1) 552 000 725 000 (3a 2) 552 000 552 000 (1 766,66 (5
5 Wyposażenie biura 42 000 45 000
5 Wyposażenie biura 42 000 45 000
3b) 35 000
3b) 35 000
4) 138 000
4) 138 000
6 Zobowiązania wobec dostawców ( ) 35 000 ( ) 35 000
6 Zobowiązania wobec dostawców ( ) 35 000 ( ) 35 000
Razem 552 000 690 000
Razem 552 000 690 000
725 000 725 000
725 000 725 000
Ujemna wartość firmy wynosi: 690 000 zł  552 000 zł = 138 000 zł.
Ujemna wartość firmy wynosi: 690 000 zł  552 000 zł = 138 000 zł.
84-Rozliczenia
84-Rozliczenia
międzyokresowe przychodów
międzyokresowe przychodów
Okres odpisywania ujemnej wartości firmy
Okres odpisywania ujemnej wartości firmy
5) 766,66 138 000 (4
5) 766,66 138 000 (4
Okres amortyzacji
Okres amortyzacji
Aktywa podlegające Wartość Średnia ważona
Aktywa podlegające Wartość Średnia ważona
Lp. (ekonomiczny okres
Lp. (ekonomiczny okres
amortyzacji godziwa (3x4)
amortyzacji godziwa (3x4)
użyteczności)
użyteczności)
Objaśnienia do schematu:
Objaśnienia do schematu:
1 2 3 4 5
1 2 3 4 5
1. Zaksięgowanie zobowiązania za zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa w kwocie 552 000 zł;
1. Zaksięgowanie zobowiązania za zakup zorganizowanej części przedsiębiorstwa w kwocie 552 000 zł;
1 Budynek biurowy 410 000 20 8 200 000
1 Budynek biurowy 410 000 20 8 200 000
2. WB  zapłata w kwocie 552 000 zł;
2. WB  zapłata w kwocie 552 000 zł;
3. Wprowadzenie aktywów i pasywów do ewidencji:
3. Wprowadzenie aktywów i pasywów do ewidencji:
2 maszyny 100 000 5 500 000
2 maszyny 100 000 5 500 000
a) OT-środki trwałe w kwocie 725 000 zł;
a) OT-środki trwałe w kwocie 725 000 zł;
3 Środki transportu 95 000 3 285 000
3 Środki transportu 95 000 3 285 000
b) Zobowiązania w kwocie 35 000 zł;
b) Zobowiązania w kwocie 35 000 zł;
4. Ujemna wartość firmy w kwocie 138 000 zł;
4. Ujemna wartość firmy w kwocie 138 000 zł;
Razem 605 000 - 8 985 000
Razem 605 000 - 8 985 000
5. PK  miesięczny odpis ujemnej wartości firmy w kwocie 766,66 zł.
5. PK  miesięczny odpis ujemnej wartości firmy w kwocie 766,66 zł.
CZYteLniA DGP
CZYteLniA DGP
Jak ująć fakturę zapłaconą przez pracownika
Jak ująć fakturę zapłaconą przez pracownika
VAT 2014
VAT 2014
W jednostce budżetowej została złożona fak- i dostawcami, tj. zgodnie z jej treścią ekono- zostałe rozrachunki z pracownikami (kwota
W jednostce budżetowej została złożona fak- i dostawcami, tj. zgodnie z jej treścią ekono- zostałe rozrachunki z pracownikami (kwota
tura na zakup żarówek. Wystawiono ją na jed- miczną. Natomiast dalsze rozliczenia pomiędzy brutto), strona Ma konta 130  Rachunek bie-  poradnik księgowego
tura na zakup żarówek. Wystawiono ją na jed- miczną. Natomiast dalsze rozliczenia pomiędzy brutto), strona Ma konta 130  Rachunek bie-  poradnik księgowego
nostkę z adnotacją, że fakturę opłacono gotów- pracownikiem a pracodawcą, znajdą odzwier- żący jednostki ( subkonto wydatków: anali-
nostkę z adnotacją, że fakturę opłacono gotów- pracownikiem a pracodawcą, znajdą odzwier- żący jednostki ( subkonto wydatków: anali-
ką. Pracownik składający fakturę uregulował ciedlenie w zapisach na koncie 234  Pozostałe tyka par. 421 kwota netto), strona Ma konta Książka o podatku od towa-
ką. Pracownik składający fakturę uregulował ciedlenie w zapisach na koncie 234  Pozostałe tyka par. 421 kwota netto), strona Ma konta Książka o podatku od towa-
ją ze środków własnych za zgodą kierownika rozrachunki z pracownikami. Ewidencja fak- 130  Rachunek bieżący jednostki (subkonto rów i usług.
ją ze środków własnych za zgodą kierownika rozrachunki z pracownikami. Ewidencja fak- 130  Rachunek bieżący jednostki (subkonto rów i usług.
jednostki. Zwrot środków na rzecz pracownika tury zastępczo uregulowanej przez pracowni- wydatków: analityka par. 453  podatek VAT) Książka dla: księgowych i do-
jednostki. Zwrot środków na rzecz pracownika tury zastępczo uregulowanej przez pracowni- wydatków: analityka par. 453  podatek VAT) Książka dla: księgowych i do-
nastąpił przelewem na jego rachunek banko- ka z własnych środków powinna przebiegać 3. PK  rozliczenie rozrachunków (dostaw- radców podatkowych.
nastąpił przelewem na jego rachunek banko- ka z własnych środków powinna przebiegać 3. PK  rozliczenie rozrachunków (dostaw- radców podatkowych.
wy. W związku z tym powstała wątpliwość, jak następująco: ca  pracownik): strona Wn konta 201  Roz- Dlaczego warto ją mieć:
wy. W związku z tym powstała wątpliwość, jak następująco: ca  pracownik): strona Wn konta 201  Roz- Dlaczego warto ją mieć:
zaksięgować powstałe operacje. Czy tylko przy 1. Faktura VAT z tytułu zakupu żarówek: rachunki z odbiorcami i dostawcami (kwota W publikacji powołano się na
zaksięgować powstałe operacje. Czy tylko przy 1. Faktura VAT z tytułu zakupu żarówek: rachunki z odbiorcami i dostawcami (kwota W publikacji powołano się na
użyciu konta 234, czy też konta 201? strona Wn konta 401  Zużycie materiałów brutto), strona Ma konta 234  Pozostałe roz- dwieście interpretacji przepi-
użyciu konta 234, czy też konta 201? strona Wn konta 401  Zużycie materiałów brutto), strona Ma konta 234  Pozostałe roz- dwieście interpretacji przepi-
i energii ( analityka: par. 421  kwota netto), rachunki z pracownikami (kwota brutto). sów prawa podatkowego oraz
i energii ( analityka: par. 421  kwota netto), rachunki z pracownikami (kwota brutto). sów prawa podatkowego oraz
strona Wn konta 225  Rozrachunki z budże- orzeczeń sądów w zakresie
strona Wn konta 225  Rozrachunki z budże- orzeczeń sądów w zakresie
Alina Górska
Alina Górska
Podstawa prawna
Podstawa prawna
tami (analityka: podatek VAT), strona Ma konta VAT. W książce można odlezć
tami (analityka: podatek VAT), strona Ma konta VAT. W książce można odlezć
ekspert z rachunkowości budżetowej
ekspert z rachunkowości budżetowej
Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w spra-
Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w spra-
201  Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami liczne przykłady oraz odpowiedzi na ważne dla
201  Rozrachunki z odbiorcami i dostawcami liczne przykłady oraz odpowiedzi na ważne dla
wie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
wie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
Faktura zastępczo uregulowana z własnych ( kwota brutto). dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu teryto- księgowych tematy.
Faktura zastępczo uregulowana z własnych ( kwota brutto). dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu teryto- księgowych tematy.
rialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów
rialnego, jednostek budżetowych, samorządowych zakładów
środków przez pracownika jednostki budże- 2. WB  zwrot na rachunek bankowy pracow-
środków przez pracownika jednostki budże- 2. WB  zwrot na rachunek bankowy pracow-
budżetowych, funduszy celowych oraz państwowych
budżetowych, funduszy celowych oraz państwowych
Autor Janusz Piotrowski
Autor Janusz Piotrowski
towej, powinna być zaewidencjonowana przy nika środków za fakturę zastępczo zapłaconą
towej, powinna być zaewidencjonowana przy nika środków za fakturę zastępczo zapłaconą
jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami
jednostek budżetowych mających siedzibę poza granicami
Wydawca Forum doradców podatkowych s.c.
Wydawca Forum doradców podatkowych s.c.
użyciu konta 201  Rozrachunki z odbiorcami przez pracownika: strona Wn konta 234  Po- Rzeczpospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).
użyciu konta 201  Rozrachunki z odbiorcami przez pracownika: strona Wn konta 234  Po- Rzeczpospolitej Polskiej (t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).
Oprac. MS
Oprac. MS
Wygenerowano dnia 2015-02-20 dla loginu: johnprctorbob@gmail.com
iV Dziennik Gazeta Prawna, 16 czerwca 2014 nr 115 (3756) gazetaprawna.pl
iV Dziennik Gazeta Prawna, 16 czerwca 2014 nr 115 (3756) gazetaprawna.pl
Koszty, rozrachunKi
Koszty, rozrachunKi
Opłatę prolongacyjną zalicza się do kosztów finansowych
Opłatę prolongacyjną zalicza się do kosztów finansowych
w momencie otrzymania decyzji
w momencie otrzymania decyzji
Pózniej samą zapłatę podatku i opłaty ewidencjonuje się na stronie Wn konta Rozrachunki publicznoprawne
Pózniej samą zapłatę podatku i opłaty ewidencjonuje się na stronie Wn konta Rozrachunki publicznoprawne
i stronie Ma konta Rachunek bankowy. Stanowi ona także koszty uzyskania przychodu
i stronie Ma konta Rachunek bankowy. Stanowi ona także koszty uzyskania przychodu
Spółka występowała z wnioskiem do wła- pożyczonego kapitału. Z kolei dla organu
Spółka występowała z wnioskiem do wła- pożyczonego kapitału. Z kolei dla organu
PrzyKład
PrzyKład
ściwego organu podatkowego o odrocze- podatkowego opłata prolongacyjna stanowi
ściwego organu podatkowego o odrocze- podatkowego opłata prolongacyjna stanowi
nie terminu płatności podatku lub rozło- pewnego rodzaju rekompensatę za tymcza- Stopa procentowa
nie terminu płatności podatku lub rozło- pewnego rodzaju rekompensatę za tymcza- Stopa procentowa
żenie zapłaty kwoty podatku na raty albo sową rezygnację z egzekwowania w pier-
żenie zapłaty kwoty podatku na raty albo sową rezygnację z egzekwowania w pier-
Spółka ADC sp. z o.o. otrzymała decyzję organu skarbowego o odroczeniu terminu podatku docho-
Spółka ADC sp. z o.o. otrzymała decyzję organu skarbowego o odroczeniu terminu podatku docho-
odroczenie lub rozłożenie na raty zapła- wotnym terminie należności podatkowej.
odroczenie lub rozłożenie na raty zapła- wotnym terminie należności podatkowej.
dowego za 2013 r. do 30 lipca 2014 r. Podatek wynosił 29 000 zł. Stopa procentowa dla opłaty wynosi
dowego za 2013 r. do 30 lipca 2014 r. Podatek wynosił 29 000 zł. Stopa procentowa dla opłaty wynosi
ty zaległości podatkowej. Czy w świetle Instytucje odroczenia i rozłożenia na raty
ty zaległości podatkowej. Czy w świetle Instytucje odroczenia i rozłożenia na raty
połowę stopu procentowej odsetek podatkowych, czyli 5 proc. Należy obliczyć opłatę od 1 kwietnia
połowę stopu procentowej odsetek podatkowych, czyli 5 proc. Należy obliczyć opłatę od 1 kwietnia
przepisów ustawy o CIT wydatek w po- podatku (także zaległości podatkowej) stano-
przepisów ustawy o CIT wydatek w po- podatku (także zaległości podatkowej) stano-
do 30 lipca, czyli za 121 dni. Wynosi ona 480,68zł w zaokrągleniu 481 zł.
do 30 lipca, czyli za 121 dni. Wynosi ona 480,68zł w zaokrągleniu 481 zł.
staci opłaty prolongacyjnej, naliczonej wią swego rodzaju pomoc państwa skierowa-
staci opłaty prolongacyjnej, naliczonej wią swego rodzaju pomoc państwa skierowa-
Powyższe wyliczenia zostały dokonane przy założeniu, że w okresie od 30 maja do 30 lipca 2014 r. stopa
Powyższe wyliczenia zostały dokonane przy założeniu, że w okresie od 30 maja do 30 lipca 2014 r. stopa
na podstawie art. 57 ordynacji podatko- ną do przedsiębiorcy. A to oznacza, iż zapłata
na podstawie art. 57 ordynacji podatko- ną do przedsiębiorcy. A to oznacza, iż zapłata
odsetek ustawowych nie ulegnie zmianie.
odsetek ustawowych nie ulegnie zmianie.
wej, może być uznany za koszt uzyska- opłaty prolongacyjnej wiąże się z prowadzoną
wej, może być uznany za koszt uzyska- opłaty prolongacyjnej wiąże się z prowadzoną
nia przychodów i kiedy powinien być on przez niego działalnością i służy zachowaniu
nia przychodów i kiedy powinien być on przez niego działalnością i służy zachowaniu
Podatek dochodowy rozrachunki publicznoprawne
ujęty w księgach? albo zabezpieczeniu zródła przychodów, war-
ujęty w księgach? albo zabezpieczeniu zródła przychodów, war- Podatek dochodowy rozrachunki publicznoprawne
to też zaznaczyć, iż podatnik w ten sposób
to też zaznaczyć, iż podatnik w ten sposób
1) 29 000 3) 29 481 29 000 (1
1) 29 000 3) 29 481 29 000 (1
chroni się przed odsetkami za nieterminowe
chroni się przed odsetkami za nieterminowe
dr Katarzyna Trzpioła
dr Katarzyna Trzpioła
481 (2
481 (2
ich regulowanie (obliczanymi według stawki
ich regulowanie (obliczanymi według stawki
katedra rachunkowości UW
katedra rachunkowości UW
wyższej niż stawka przewidziana dla opłaty
wyższej niż stawka przewidziana dla opłaty
prolongacyjnej), a także przed niepożądany-
prolongacyjnej), a także przed niepożądany-
Koszty finansowe rachunek bankowy
Koszty finansowe rachunek bankowy
mi kosztami potencjalnej egzekucji, które to
mi kosztami potencjalnej egzekucji, które to
koszty zdecydowanie przewyższają wartość
koszty zdecydowanie przewyższają wartość
2) 481 29 481 (3
2) 481 29 481 (3
opłaty prolongacyjnej. Z tych powodów moż-
opłaty prolongacyjnej. Z tych powodów moż-
na uznać, iż zapłata przez podatnika opłaty
na uznać, iż zapłata przez podatnika opłaty
Zgodnie z regulacjami art. 57 ustawy prolongacyjnej spełnia przesłanki, o których
Zgodnie z regulacjami art. 57 ustawy prolongacyjnej spełnia przesłanki, o których
z 29 sierpnia 1997 r.  Ordynacja podatko- mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. Objaśnienia do schematu:
z 29 sierpnia 1997 r.  Ordynacja podatko- mowa w art. 15 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. Objaśnienia do schematu:
wa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), or- o podatku dochodowym od osób prawnych, 1. Ujęcie zobowiązania z tytułu podatku dochodowego w kwocie 29 000 zł: strona Wn konta
wa (t.j. Dz.U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), or- o podatku dochodowym od osób prawnych, 1. Ujęcie zobowiązania z tytułu podatku dochodowego w kwocie 29 000 zł: strona Wn konta
gan podatkowy w decyzji wydanej na pod- tj. będzie to koszt poniesiony w celu osią- Podatek dochodowy, strona Ma konta Rozrachunki publicznoprawne;
gan podatkowy w decyzji wydanej na pod- tj. będzie to koszt poniesiony w celu osią- Podatek dochodowy, strona Ma konta Rozrachunki publicznoprawne;
2. Ujęcie opłaty prolongacyjnej w kwocie 481 zł: strona Wn konta Koszty finansowe, strona Ma konta
2. Ujęcie opłaty prolongacyjnej w kwocie 481 zł: strona Wn konta Koszty finansowe, strona Ma konta
stawie art. 67a par. 1 pkt 1 lub 2 ordynacji, gnięcia przychodów lub zachowania albo
stawie art. 67a par. 1 pkt 1 lub 2 ordynacji, gnięcia przychodów lub zachowania albo
Rozrachunki publicznoprawne;
Rozrachunki publicznoprawne;
dotyczącej podatków stanowiących dochód zabezpieczenia zródła przychodów. Jest to
dotyczącej podatków stanowiących dochód zabezpieczenia zródła przychodów. Jest to
3. Zapłata podatku i opłaty w kwocie 29 481 zł: strona Wn konta Rozrachunki publicznoprawne,
3. Zapłata podatku i opłaty w kwocie 29 481 zł: strona Wn konta Rozrachunki publicznoprawne,
budżetu państwa, ustala opłatę prolonga- przecież swego rodzaju wynagrodzenie za
budżetu państwa, ustala opłatę prolonga- przecież swego rodzaju wynagrodzenie za
strona Ma konta Rachunek bankowy.
strona Ma konta Rachunek bankowy.
cyjną od kwoty podatku lub zaległości po- czasowe odstąpienie organu podatkowego od
cyjną od kwoty podatku lub zaległości po- czasowe odstąpienie organu podatkowego od
datkowej. Opłata prolongacyjna ustalana egzekwowania należności podatkowej, służy
datkowej. Opłata prolongacyjna ustalana egzekwowania należności podatkowej, służy
jest w decyzjach dotyczących: jego działalności i powinna być postrzegana
jest w decyzjach dotyczących: jego działalności i powinna być postrzegana
a) odroczenia terminu płatności podat- jako uzasadniony wydatek chroniący mają- terpretacji indywidualnej z 25 pazdziernika nia przychodów, zastrzeżeniem ust. 4a i 4f
a) odroczenia terminu płatności podat- jako uzasadniony wydatek chroniący mają- terpretacji indywidualnej z 25 pazdziernika nia przychodów, zastrzeżeniem ust. 4a i 4f
ku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, tek podmiotu. 2013 r., nr IPPB3/423-667/13-2/GJ i dyrektor 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt
ku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty, tek podmiotu. 2013 r., nr IPPB3/423-667/13-2/GJ i dyrektor 4h, uważa się dzień, na który ujęto koszt
b) odroczenia lub rozłożenia na raty za- Ponadto zapłata opłaty prolongacyjnej nie Izby Skarbowej w Poznaniu, w indywidualnej w księgach rachunkowych (zaksięgowano)
b) odroczenia lub rozłożenia na raty za- Ponadto zapłata opłaty prolongacyjnej nie Izby Skarbowej w Poznaniu, w indywidualnej w księgach rachunkowych (zaksięgowano)
płaty zaległości podatkowej wraz z odset- powinna być wyłączona z kosztów uzyskania interpretacji prawa podatkowego z 20 kwiet- na podstawie otrzymanej faktury (rachun-
płaty zaległości podatkowej wraz z odset- powinna być wyłączona z kosztów uzyskania interpretacji prawa podatkowego z 20 kwiet- na podstawie otrzymanej faktury (rachun-
kami za zwłokę lub odsetek określonych przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy nia 2009 r., nr ILPB3/423-99/09-3/JG, gdzie ku), albo na dzień ujęcia kosztu na podsta-
kami za zwłokę lub odsetek określonych przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy nia 2009 r., nr ILPB3/423-99/09-3/JG, gdzie ku), albo na dzień ujęcia kosztu na podsta-
w decyzji wydanej na podstawie art. 53a o CIT: nie można jej utożsamiać z odsetkami potwierdzono stanowisko podatnika, iż (& ) wie innego dowodu w przypadku braku
w decyzji wydanej na podstawie art. 53a o CIT: nie można jej utożsamiać z odsetkami potwierdzono stanowisko podatnika, iż (& ) wie innego dowodu w przypadku braku
ordynacji podatkowej. za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat koszty ponoszone w związku z opłatą pro- faktury (rachunku) z wyjątkiem sytuacji,
ordynacji podatkowej. za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat koszty ponoszone w związku z opłatą pro- faktury (rachunku) z wyjątkiem sytuacji,
Opłata prolongacyjna określana jest cza- należności budżetowych (art. 16 ust. 1 pkt longacyjną stanowią koszty uzyskania przy- gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszt re-
Opłata prolongacyjna określana jest cza- należności budżetowych (art. 16 ust. 1 pkt longacyjną stanowią koszty uzyskania przy- gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszt re-
sem jako swoiste oprocentowanie kredytu 21) ani też opłatami sankcyjnymi, o których chodów pośrednio związane z przychodami. zerw albo biernych rozliczeń międzyokre-
sem jako swoiste oprocentowanie kredytu 21) ani też opłatami sankcyjnymi, o których chodów pośrednio związane z przychodami. zerw albo biernych rozliczeń międzyokre-
podatkowego, gdyż powstaje w wyniku od- mowa w art. 16 ust. 1 pkt 54 ustawy o CIT. Opłata prolongacyjna jako wydatek o cha- sowych kosztów. A zatem skoro na podsta-
podatkowego, gdyż powstaje w wyniku od- mowa w art. 16 ust. 1 pkt 54 ustawy o CIT. Opłata prolongacyjna jako wydatek o cha- sowych kosztów. A zatem skoro na podsta-
roczenia terminu płatności podatku (lub Także organy skarbowe potwierdzają w in- rakterze innym niż bezpośrednio związany wie właściwej decyzji organu podatkowego
roczenia terminu płatności podatku (lub Także organy skarbowe potwierdzają w in- rakterze innym niż bezpośrednio związany wie właściwej decyzji organu podatkowego
zaległości podatkowej) lub rozłożenia płat- dywidualnych interpretacjach prawa podat- z przychodami, powinna zwiększać koszty należy zapłacić opłatę prolongacyjną, to
zaległości podatkowej) lub rozłożenia płat- dywidualnych interpretacjach prawa podat- z przychodami, powinna zwiększać koszty należy zapłacić opłatę prolongacyjną, to
ności podatku na raty. Podatnicy sięgają po kowego, m.in. w interpretacji wydanej przez uzyskania przychodów w dniu poniesienia dniem poniesienia takiego kosztu będzie
ności podatku na raty. Podatnicy sięgają po kowego, m.in. w interpretacji wydanej przez uzyskania przychodów w dniu poniesienia dniem poniesienia takiego kosztu będzie
instytucje odroczenia terminu płatności dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, z 12 tego kosztu. Otrzymanie przez podatnika dzień ujęcia/zaksięgowania jako koszt kwo-
instytucje odroczenia terminu płatności dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy, z 12 tego kosztu. Otrzymanie przez podatnika dzień ujęcia/zaksięgowania jako koszt kwo-
podatku lub rozłożenia na raty kwoty po- grudnia 2012 r., nr ITPB3/423-604/12/AW, or- decyzji właściwego organu podatkowego, ty opłaty prolongacyjnej w księgach ra-
podatku lub rozłożenia na raty kwoty po- grudnia 2012 r., nr ITPB3/423-604/12/AW, or- decyzji właściwego organu podatkowego, ty opłaty prolongacyjnej w księgach ra-
datku (także zaległości podatkowej) w przy- gan podatkowy przyznał, że: (& ) wydatek na wydanej na podstawie art. 67a par. 1 pkt 1 chunkowych podatnika.
datku (także zaległości podatkowej) w przy- gan podatkowy przyznał, że: (& ) wydatek na wydanej na podstawie art. 67a par. 1 pkt 1 chunkowych podatnika.
padkach uzasadnionych ważnym interesem opłatę prolongacyjną wypełnia hipotezę nor- lub 2 ordynacji podatkowej, staje się pod-
padkach uzasadnionych ważnym interesem opłatę prolongacyjną wypełnia hipotezę nor- lub 2 ordynacji podatkowej, staje się pod-
podatnika. Są bardzo często przejściowe my art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwen- stawą do dokonania odpowiednich zapi- Podstawa prawna
podatnika. Są bardzo często przejściowe my art. 15 ust. 1 ustawy o CIT. W konsekwen- stawą do dokonania odpowiednich zapi- Podstawa prawna
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U.
Ustawa z 29 września 1994 r. o rachunkowości (t.j. Dz.U.
trudności w zachowaniu bieżącej płynności cji może zostać uznany za koszt uzyskania sów w księgach rachunkowych podatnika.
trudności w zachowaniu bieżącej płynności cji może zostać uznany za koszt uzyskania sów w księgach rachunkowych podatnika.
z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
finansowej. Zatem z punktu widzenia po- przychodów. Podobne stanowisko zajął dy- Jak wynika z treści art. 15 ust. 4e ustawy
finansowej. Zatem z punktu widzenia po- przychodów. Podobne stanowisko zajął dy- Jak wynika z treści art. 15 ust. 4e ustawy
Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
Ustawa z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób
datnika może być utożsamiana z kosztem rektor Izby Skarbowej w Warszawie w in- o CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyska- prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397, ze zm.).
datnika może być utożsamiana z kosztem rektor Izby Skarbowej w Warszawie w in- o CIT, za dzień poniesienia kosztu uzyska- prawnych (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 74, poz. 397, ze zm.).
Rozrachunki dotyczące środków trwałych w budowie
Rozrachunki dotyczące środków trwałych w budowie
trafią na konto 201
trafią na konto 201
Jeśli jednak jednostka uzna, że będzie stosować konto 240  Pozostałe rozrachunki, to nie będzie to błędem,
Jeśli jednak jednostka uzna, że będzie stosować konto 240  Pozostałe rozrachunki, to nie będzie to błędem,
o ile takie ustalenia zawrze w swojej polityce rachunkowości
o ile takie ustalenia zawrze w swojej polityce rachunkowości
W niektórych publikacjach czy komenta- wy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, do Powołane powyżej rozporządzenie określa, że: mowanie tych rozrachunków na koncie 240
W niektórych publikacjach czy komenta- wy z 29 września 1994 r. o rachunkowości, do Powołane powyżej rozporządzenie określa, że: mowanie tych rozrachunków na koncie 240
rzach do planu kont dla jednostek budżeto- zadań kierownika jednostki. a) konto 201  Rozrachunki z odbiorca-  Pozostałe rozrachunki nie będzie też błędem,
rzach do planu kont dla jednostek budżeto- zadań kierownika jednostki. a) konto 201  Rozrachunki z odbiorca-  Pozostałe rozrachunki nie będzie też błędem,
wych i samorządowych zakładów budże- Każda jednostka budżetowa czy samo- mi i dostawcami do ewidencji rozra- pod warunkiem, że jednostka takie ustalenia
wych i samorządowych zakładów budże- Każda jednostka budżetowa czy samo- mi i dostawcami  służy do ewidencji rozra- pod warunkiem, że jednostka takie ustalenia
mi i dostawcami  służy
mi i dostawcami
towych zapisano, że wydatki finansowane rządowy zakład budżetowy powinien po- chunków i roszczeń krajowych i zagranicznych zawrze w swojej polityce rachunkowości, gdyż
towych zapisano, że wydatki finansowane rządowy zakład budżetowy powinien po- chunków i roszczeń krajowych i zagranicznych zawrze w swojej polityce rachunkowości, gdyż
ze środków majątkowych na środki trwałe siadać dokumentację przyjętych zasad z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również tylko ona powinna definitywnie rozstrzygać
ze środków majątkowych na środki trwałe siadać dokumentację przyjętych zasad z tytułu dostaw, robót i usług, w tym również tylko ona powinna definitywnie rozstrzygać
w budowie ewidencjonuje się na koncie rachunkowości w jednostce (polityka ra- zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz o zasadach ewidencji obowiązującej w jed-
w budowie ewidencjonuje się na koncie rachunkowości w jednostce (polityka ra- zaliczek na poczet dostaw, robót i usług oraz o zasadach ewidencji obowiązującej w jed-
240  Pozostałe rozrachunki. Ponieważ chunkowości), która powinna uwzględniać kaucji gwarancyjnych, a także należności z ty- nostce. Powyższe wynika z zasady określonej
240  Pozostałe rozrachunki. Ponieważ chunkowości), która powinna uwzględniać kaucji gwarancyjnych, a także należności z ty- nostce. Powyższe wynika z zasady określonej
jednostka tego typu wydatki ewidencjonu- uregulowania wynikające z ustawy o ra- tułu przychodów finansowych. Na koncie 201 w art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, która
jednostka tego typu wydatki ewidencjonu- uregulowania wynikające z ustawy o ra- tułu przychodów finansowych. Na koncie 201 w art. 4 ust. 1 ustawy o rachunkowości, która
je na koncie 201  Rozrachunki z odbior- chunkowości, ustawy z 27 sierpnia 2009 r. nie ujmuje się natomiast należności jednostek wskazuje, że jednostki obowiązane są stoso-
je na koncie 201  Rozrachunki z odbior- chunkowości, ustawy z 27 sierpnia 2009 r. nie ujmuje się natomiast należności jednostek wskazuje, że jednostki obowiązane są stoso-
cami i dostawcami, w jednostce powstała o finansach publicznych, z jednoczesnym zaliczanych do dochodów budżetowych, które wać przyjęte zasady (politykę) rachunkowo-
cami i dostawcami, w jednostce powstała o finansach publicznych, z jednoczesnym zaliczanych do dochodów budżetowych, które wać przyjęte zasady (politykę) rachunkowo-
wątpliwość, czy postępuje prawidłowo. zastosowaniem uregulowań wynikających są ujmowane na koncie 221. ści, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację
wątpliwość, czy postępuje prawidłowo. zastosowaniem uregulowań wynikających są ujmowane na koncie 221. ści, rzetelnie i jasno przedstawiając sytuację
z przepisów wykonawczych wydanych na b) konto 240  Pozostałe rozrachunki majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
z przepisów wykonawczych wydanych na b) konto 240  Pozostałe rozrachunki  słu- majątkową i finansową oraz wynik finansowy.
b) konto 240  Pozostałe rozrachunki  słu-
b) konto 240  Pozostałe rozrachunki
jej podstawie, w tym w szczególności z roz- ży do ewidencji krajowych i zagranicznych na-
jej podstawie, w tym w szczególności z roz- ży do ewidencji krajowych i zagranicznych na-
Elżbieta Gazdzik
Elżbieta Gazdzik
porządzenia ministra finansów z 5 lipca leżności i roszczeń oraz zobowiązań nieob-
porządzenia ministra finansów z 5 lipca leżności i roszczeń oraz zobowiązań nieob-
Podstawa prawna
Podstawa prawna
główna księgowa
główna księgowa
2010 r. w sprawie szczególnych zasad ra- jętych ewidencją na kontach 201 234. Konto Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
2010 r. w sprawie szczególnych zasad ra- jętych ewidencją na kontach 201 234. Konto Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych
samorządowej jednostki budżetowej
samorządowej jednostki budżetowej
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 885 ze zm.).
chunkowości oraz planów kont dla budżetu 240 może być używane również do ewidencji
chunkowości oraz planów kont dla budżetu 240 może być używane również do ewidencji
Ustawa z 29 września 1994 r o rachunkowości
Ustawa z 29 września 1994 r o rachunkowości
państwa, budżetów jednostek samorządu pożyczek i różnego rodzaju rozliczeń, a także
państwa, budżetów jednostek samorządu pożyczek i różnego rodzaju rozliczeń, a także
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 330 ze zm.).
terytorialnego, jednostek budżetowych, krótko- i długoterminowych należności fun- Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w spra-
terytorialnego, jednostek budżetowych, krótko- i długoterminowych należności fun- Rozporządzenie ministra finansów z 5 lipca 2010 r. w spra-
wie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
wie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont
samorządowych zakładów budżetowych, duszy celowych.
samorządowych zakładów budżetowych, duszy celowych.
dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu
Zasady ewidencji księgowej operacji gospodar- funduszy celowych oraz państwowych jed- Powyższe ustalenia, w mojej ocenie w spo- terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządo-
Zasady ewidencji księgowej operacji gospodar- funduszy celowych oraz państwowych jed- Powyższe ustalenia, w mojej ocenie w spo- terytorialnego, jednostek budżetowych, samorządo-
wych zakładów budżetowych, państwowych funduszy
wych zakładów budżetowych, państwowych funduszy
czych w jednostkach powinny zostać szczegó- nostek budżetowych mających siedzibę sób jednoznaczny rozstrzygają na którym kon-
czych w jednostkach powinny zostać szczegó- nostek budżetowych mających siedzibę sób jednoznaczny rozstrzygają na którym kon-
celowych oraz państwowych jednostek budżetowych
celowych oraz państwowych jednostek budżetowych
łowo opisane w polityce rachunkowości, której poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, cie księgowym należy ewidencjonować rozra-
łowo opisane w polityce rachunkowości, której poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej, cie księgowym należy ewidencjonować rozra-
mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej
mających siedzibę poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej
opracowanie i bieżące aktualizowanie należy, które określa szczegółowe rozwiązania ewi- chunki dotyczące środków trwałych w budowie
opracowanie i bieżące aktualizowanie należy, które określa szczegółowe rozwiązania ewi- chunki dotyczące środków trwałych w budowie
oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).
(t.j. Dz.U. z 2013 r. poz. 289).
stosownie do postanowień art. 10 ust. 2 usta- dencji w tych jednostkach. (inwestycji). Nie mniej należy wskazać, że uj-
stosownie do postanowień art. 10 ust. 2 usta- dencji w tych jednostkach. (inwestycji). Nie mniej należy wskazać, że uj-
Cena prenumeraty DZIENNIKA GAZETA PRAWNA: Wersja Standard  miesięczna ( czerwiec 2014 r.): 96,00 zł  czerwiec grudzień 2014 r.: 638,75 zł. Wersja Premium  miesięczna
Cena prenumeraty DZIENNIKA GAZETA PRAWNA: Wersja Standard  miesięczna ( czerwiec 2014 r.): 96,00 zł  czerwiec grudzień 2014 r.: 638,75 zł. Wersja Premium  miesięczna
PrEnumEraTa:
PrEnumEraTa:
raT
raT
(czerwiec 2014 r.): 112,00 zł,  czerwiec grudzień 2014 r.: 756,00 zł. Wszystkie ceny brutto (zawierają 8% VAT). Więcej informacji na stronie www.gazetaprawna.pl/prenumerata
(czerwiec 2014 r.): 112,00 zł,  czerwiec grudzień 2014 r.: 756,00 zł. Wszystkie ceny brutto (zawierają 8% VAT). Więcej informacji na stronie www.gazetaprawna.pl/prenumerata


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14$ rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt
DGP 14 rachunkowosc i audyt

więcej podobnych podstron