Mały człowiek w dużym ruchu o znaczeniu ruchu w rozwoju dzieci


Mały człowiek w dużym ruchu
o znaczeniu ruchu w rozwoju dzieci.
© Copyright © 2011 by Instytut MaÅ‚ego Dziecka im. Astrid Lindgren. Wszystkie prawa zastrzeżone. Å»adna część tej publikacji
nie może być powielana i rozpowszechniana bez pisemnej zgody wydawcy.
Publikacja przygotowana i wydana w ramach projektu współfinansowanego ze środków budżetu Miasta Poznania.
tekst  Jagoda Konieczna  Blicharz
redakcja  Agnieszka Tkaczyńska, Marta Podłużny
zdjęcia  Katarzyna Rychlicka, Agata Wielogórska, Jacek Wielogórski, Olga Kwiatkowska
projekt graficzny  Zdanowicz & Pawrowski, skład i DTP Studio Graficzne  Rytm Aukasz Rychlicki,
Wprowadzenie,
1
czyli troski rodziców i parę refleksji
o samym ruchu.
 Po pierwsze motywacja, chęć zdobycia jakiegoś przedmiotu, przemieszczanie się. Po drugie konsekwencje,
oczywiści mniej lub bardziej miłe. A >>pomiędzy<< jest ruch, który dzięki ciągłemu powtarzaniu
i bezustannemu korygowaniu przez samo dziecko, staje się coraz bardziej doskonały, efektywny i bezpieczny.
P. Zawitkowski
Moja córeczka jak leży w łóżeczku ciągle porusza rączkami i wierzga nóżkami, czy
tak powinno być? Wszystkie dzieci znajomych już chodzą, a mój maluch jeszcze nie.
Martwię się, że jest opózniony w rozwoju& Moje dziecko chodzi już od kilku miesięcy,
ale nadal często traci równowagę i przewraca się, czy to normalne? Synek nie potrafi
w ogóle usiedzieć w miejscu i nieustannie biega, może to nadpobudliwość?
Ruch to życie. To możliwość przemieszczania się, by odkrywać świat. To możliwość
wykonywania setek codziennych czynności, by dbać o siebie i bliskich. To aktywne
działanie, praca, bycie użytecznym. To przyjemność i forma niezwykle skutecznego od-
prężenia. W ruchu ciało człowieka  rozkwita pokazując doskonałość swojej konstrukcji
i piękno płynności osiąganej przez lata niezliczonych powtórzeń. To dlatego przedsta-
wienia baletowe, zawody pływania synchronicznego i olimpiady przyciągają uwagę,
a oglądanie precyzji ruchów i popisów sprawności zachwyca nas i napełnia podziwem.
Ruch jest bardzo ważnym czynnikiem rozwoju dzieci. Dlatego zrozumiałe jest, że ro-
dzice interesują się rozwojem ruchowym dziecka i mają różnego rodzaju wątpliwości
i pytania z tym zwiÄ…zane.
01
Człowiek w ruchu i ruch w człowieku.
2
Aktywność ruchowa występuje spontanicz- czucie głębokie. Wrażenia te odbierane są
nie już w 12. tygodniu życia płodowego przez receptory umieszczone w skórze oraz
dziecka. Badania USG pozwalają stwierdzić, mięśniach i stawach, co pozwala nam, np.
że rozwijające się w łonie matki dziecko po- orientować się w położeniu każdej naszej
rusza się nie rzadziej niż co 10 minut. kończyny. Warto wiedzieć, że oprócz czu-
cia powierzchniowego i głębokiego, zmysł
U podstaw rozwoju ruchowego, ale także dotyku obejmuje także odczuwanie tempe-
całościowego rozwoju dziecka, leżą trzy ratury i bólu, a każda z tych czterech zdol-
układy zmysłów: dotyku, propriocepcji oraz ności wykorzystuje inne drogi nerwowe.
równowagi. Układy te rozwijają się jako
pierwsze spośród innych odpowiedzialnych Za poczucie równowagi, wyczuwanie kie-
za zmysły, a ich ośrodki dojrzewają jako runku siły ciężkości i ruchu oraz utrzymanie
jedne z pierwszych w układzie nerwowym stabilności i płynności przemieszczania się,
 jeszcze przed narodzinami dziecka (choć odpowiada układ przedsionkowy zlokalizo-
jeszcze nie w pełni). wany w jamie czaszki (zwanej przedsion-
kiem) i sąsiadujący bezpośrednio z uchem
Opracowaniem wrażeń dotykowych, od- wewnętrznym. Układ przedsionkowy leży
czuwanych przez skórę (tzw. czucie po- u podłoża odruchów noworodków spraw-
wierzchniowe) zajmuje się układ somato- dzanych w celu oceny ich zdrowia, m.in.
sensoryczny, którego ważnym ośrodkiem odruchu Moro, odruchu toniczno-szyjne-
jest mózgowa kora czuciowa, umiejscowio- go i odruchu unoszenia głowy. Odruchy są
na w płatach potylicznych. Ten sam układ pierwszymi i podstawowymi schematami
odbiera także odczucia związane ze zmia- ruchów, w jakie wyposażone jest dziecko
ną pozycji i ruchami naszego ciała, czyli i stanowią bazę dla nabywania bardziej
odpowiedzialny jest za propriocepcję, tzn. złożonych form poruszania się. Układ
02
przedsionkowy pozwala także na stabilizo- żwirku może skończyć się obolałymi stóp-
wanie widzenia podczas ruchu, regulując kami. I jeszcze ciepłe, miękkie i czułe obję-
odpowiednio ruchy gałek ocznych, tak, by cia mamy, która tuli po bolesnym upadku&
dostosowywały się do rodzaju ruchu, chro-
niąc nas przed  skakaniem obrazu . Wiąże Dzięki propriocepcji a także zmysłowi rów-
się to z odruchami gałek ocznych, które nowagi, dzieci stopniowo uczą się swojego
są regulowane przez narząd równowagi, ciała w ruchu. Powtarzają kolejne sekwen-
między innymi z tzw. odruchem  oka lalki , cje i pojedyncze elementy złożonych czyn-
w którym obracając główkę dziecka na bok, ności ruchowych korygując je aż do osią-
zachowujemy z nim kontakt wzrokowy, po- gnięcia najpierw stopnia zadowalającego,
nieważ utrzymuje ono wzrok na wprost, na a potem  perfekcji. Dzieci testują różne
naszej twarzy. rozwiÄ…zania, balansujÄ… i wielokrotnie upa-
dajÄ…, nie wyhamowujÄ…c na czas, zderzajÄ…c
Analizując znaczenie układu przedsionko- się z meblami, przedmiotami i osobami, na-
wego dla poruszania się, widać jak ważną bijają sobie siniaki oraz guzy, na które czę-
rolę pełni narząd równowagi, a także jego sto już po chwili nie zwracają uwagi.
prawidłowa stymulacja. Dlaczego tak jest?
Układ przedsionkowy, jako jeden z najwcze-
śniej dojrzewających narządów zmysłów,
stanowi dla dziecka zródło pierwszych do-
znań, które odgrywają prawdopodobnie
kluczową rolę w rozwoju innych zdolności
czuciowych i ruchowych.
Poruszanie się jest ściśle związane ze zmy-
słem dotyku. Pierwsze ruchy wyciągania rą-
czek i chwytania służą zwykle temu, by cze-
goś dotknąć. Stukanie piętami i odpychanie
się stópkami od podłoża daje leżącemu ma-
luchowi odczucie twardości na podłodze
albo miękkiego zapadania się w łóżeczku.
Noga taty, złapanego zaraz po wejściu
do mieszkania, będzie zimnym i stabilnym
oparciem dla raczkujÄ…cego i stajÄ…cego ma-
lucha, zaÅ› chodzenie na bosaka po ostrym
03
Dlaczego dzieci potrzebujÄ… i uwielbiajÄ…
3
się ruszać?
Ruch jest dla dzieci nie tylko motorem roz- efektywne działania. Osiągnięcie zdolności
woju, ale także zródłem olbrzymiej przy- do samodzielnego przemieszczania się jest
jemności i satysfakcji, o czym, niestety, nam milowym krokiem w całościowym rozwoju
dorosłym zdarza się zapominać. dziecka, ponieważ pozwala mu na decydo-
wanie o tym, gdzie i po co siÄ™ uda. Buduje
Warto zdawać sobie sprawę, że już na po- się w ten sposób poczucie sprawstwa, czyli
ziomie biologicznym poruszanie się wpływa samodzielnego i zauważalnego wpływu na
na organizm człowieka bardzo korzystnie  rzeczywistość.
dając  zastrzyk endorfin, czyli hormonów,
które powodują dobre samopoczucie i za- Grzechotka, która z głośnym pacnięciem
dowolenie, w naturalny sposób działając wypada z łóżeczka (i którą zaraz ktoś
także przeciwbólowo. będzie musiał podać), piłka, tocząca się
w wybranym kierunku, którą można gonić
Ruch stymuluje też pracę i rozwój mózgu, i puszczać w coraz to nowe miejsca. Wie-
ponieważ zwiększa dopływ natlenionej ża z klocków, burzona z głośnym  bam!
krwi, zaspokajając duże zapotrzebowanie i fantastyczna góra z poduszek, która ma-
mózgu na tlen, a także wpływa na wydzie- jestatycznie wyrasta na środku pokoju, do-
lanie się neurotrofin, czyli substancji po- skonale nadając się do skoków i fikołków
budzających rozwój komórek nerwowych  to niewątpliwie coś zupełnie innego niż
i usprawniających połączenia między nimi. wpływ na świat ograniczający się do przy-
woływania dorosłego w razie potrzeby.
Choć dziecko jest nieustannie aktywne
od urodzenia, to właśnie ruchy  mniej- Ruch daje także możliwość ucieczki z miej-
sze i większe  pozwalają mu na bardziej sca niebezpiecznego, nieprzyjemnego lub
04
zwyczajnie nudnego dla dziecka. Pozwala próby nawlekania korali na sznurek, ryso-
podążać za opiekunem, przyczyniając się wanie i zamaszyste ruchy pędzlem lub wał-
do większej aktywności dziecka w budo- kiem przy malowaniu, a także samodzielne
waniu relacji z rodzicami. Skraca się czas jedzenie, układanie klocków i zdejmowanie
samotności dziecka i maluch może towa- ubranek z lalki, to tylko kilka przykładów
rzyszyć dorosłemu we wszystkich fascynu- z bogatego repertuaru czynności rucho-
jących czynnościach, które ten wykonuje. wych z zakresu małej motoryki, jakimi
z wielkÄ… pasjÄ… zajmujÄ… siÄ™ w tym okresie
Rozpoczęcie chodzenia to moment wręcz dzieci.
symboliczny. Dziecko staje na nogach i za-
czyna poruszać się tak jak dorośli, staje się
więc już prawdziwie równorzędnym człon-
kiem ludzkiej społeczności.  Uwolnione
ręce szybko nabierają wielkiej sprawności,
a paluszki stają się coraz bardziej giętkie.
Dziecko ma szersze i dalsze pole widzenia,
przemieszcza się coraz szybciej  żadne
godne uwagi wydarzenie już go nie omi-
nie, choć prawdziwą stabilność i płynność
chodzenia osiągnie dopiero około drugiego
roku życia.
Kiedy maluch opanuje już podstawowe
umiejętności zmiany postawy ciała i samo-
dzielnego przemieszczania siÄ™ (motoryka
duża), coraz bardziej zanurza się w działa-
nia wymagające precyzyjnych ruchów rąk
i dłoni (motoryka mała). Zbieranie palusz-
kami paproszków z dywanu, wrzucanie gu-
zików do butelki, robienie babek z piasku,
05
Kilka wskazówek dla rodziców na
4
wspólnej z dzieckiem drodze, pełnej
małych i dużych kroków, tańca oraz
skoków.
Przez dziewięć miesięcy życia płodowego dziecko noszone jest w łonie mamy, poruszając się
wraz z nią zwykle około 12-16 godzin na dobę, dlatego ruch jest dla dziecka czymś natural-
nym, a zarazem bazalnym w jego doświadczeniu. Po urodzeniu dzieci domagają się bliskości,
ponieważ potrzebują kontaktu i miłości, ale także dlatego, że noszenie na rękach rodziców
dostarcza im znanych i potrzebnych bodzców ruchowych. Noszenie, tulenie, bujanie, prze-
kładanie dziecka i zmienianie jego pozycji  wszystkie te działania dostarczają stymulacji dla
dwóch najlepiej rozwiniętych w momencie narodzin zmysłów dziecka, czyli dotyku i rów-
nowagi oraz wspierają rozwój jego układu nerwowego i dają dziecku bazę dla potencjału
intelektualnego i emocjonalnego
Drogi Rodzicu!
Pamiętaj o tym, że każde dziecko rozwija śniej lub nieco pózniej. Należy skontrolować
się w indywidualny i niepowtarzalny spo- rozwój dziecka dopiero wtedy, jeśli maluch
sób. Traktuj tabele z wiekiem opanowywa- każdą kolejną umiejętność opanowuje w sto-
nia poszczególnych umiejętności ruchowych sunku do tabeli o ponad miesiąc pózniej (do 6
jako orientację, co czeka Twoje dziecko na miesiąca życia), ponad 2 miesiące pózniej (do
kolejnym etapie, nie uznając zawartych tam 10 miesiąca życia), a ponad 3 miesiące pózniej
informacji jako jedyny i najważniejszy punkt powyżej 10 miesiąca życia.
odniesienia. Tabele przedstawiają średni wiek
zdobywania danych umiejętności, oznacza Najważniejszych informacji na temat kondycji
to, że około połowa dzieci osiąga ten poziom Twojego dziecka dostarczy Ci zawsze uważ-
w tym wieku, zaś druga połowa nieco wcze- na obserwacja maluszka w codzienności: czy
06
równoważnie porusza obiema stronami ciała; cjach: na leżąco  w pozycji  fasolki , w po-
czy któraś część ciała wydaje się stale wyraz- zycji pionowej  oparte na barku rodzica, czy
nie bardziej napięta albo bardziej wiotka niż na brzuszku na przedramieniu dorosłego.
pozostałe; czy podejmuje próby samodziel- Niezwykle przydatne, i dobroczynne dla roz-
nych ruchów w kierunku umiejętności, które woju malucha, może być używanie chusty do
powinien opanować w następnej kolejności noszenia dziecka lub nosidełka ergonomicz-
(np. próbuje się obracać,  buja się w przód nego. Badania pokazały, że noszenie dziecka
i tył na kolanach i dłoniach do raczkowania). przez określony czas w ciągu dnia zapobie-
gało m.in. wieczornym atakom płaczu, wpły-
Przydatne dla Ciebie mogą być informacje na wając kojąco także na kolki. Widać więc, jak
temat tego, jak Ty sam rozwijałeś się ruchowo pozytywne są skutki stymulacji układu przed-
w dzieciństwie, kiedy uczyłeś się poszczegól- sionkowego połączonej z bliskością rodzica,
nych umiejętności, czy pomijałeś jakieś etapy. ciepłem jego dotyku i znajomym zapachem.
Zdarza się, że dziecko  podąża ścieżką roz- Istotną stymulacją zmysłu dotyku i równo-
wojową któregoś z rodziców. Zaufaj także wagi od najwcześniejszych dni życia jest też
intuicji  jeśli coś Cię niepokoi  na każdym samo podnoszenie i przekładanie dziecka
etapie lepiej skonsultować to z dobrym leka- oraz przewijanie go.
rzem rodzinnym, rehabilitantem albo neuro-
logiem. Udaje się wtedy w miarę wcześnie
wyłapać mniejsze i większe problemy i dzięki
temu skutecznie zapobiec ich narastaniu czy
utrwalaniu się nieprawidłowości.
Ruch to klucz do rozwoju. Od urodzenia pro-
ponuj dziecku różne formy ruchu i obserwuj
pomysły dziecka w tym zakresie. Odkryjesz
w ten sposób wspólnie z maluchem, które
zabawy ruchowe sprawiają mu największą
przyjemność, zapewniają nowe doznania,
rozwijają samodzielność i wydobywają jego
talenty.
Noworodki i niemowlaki lubiÄ… bujanie na
rękach lub w hamaku, a także noszenie na
zmianę na obu ramionach, w różnych pozy-
07
Również masaż wpływa korzystnie na kon- powtarzalnych doznań różnorodnych faktur,
dycję mięśni, a delikatne głaskanie i uciskanie twardości podłoża i jego temperatury.
pomaga dziecku uświadamiać sobie swoje
ciało oraz dobrze kontrolować i usprawniać Do samodzielnego ruchu (obrotów i okrę-
współpracę różnych części ciała. Masaż po- cania się, sięgania i chwytania, a także przy-
może rozbieganemu kilkunastomiesięcznemu ciągania przedmiotów) zachęci dziecko uło-
tuptusiowi wyciszyć się przed snem, a także żenie go około czwartego miesiąca życia na
i przez trzylatka może zostać przyjęty z przy- podłodze  na macie edukacyjnej, miękkim
jemnością po  ciężkim dniu w przedszkolu. kocu lub karimacie. Na pózniejszym etapie
Dzieci przepadają też za masażami z wierszy- pełzające, czołgające się i raczkujące malu-
kami, np.  Pisze pani na maszynie , jak rów- chy uwielbiają nowe wyzwania, tajemnicze
nież za zabawami na kolanach rodziców, np. zakamarki i przeszkody do pokonania. Do-
 Jedzie, jedzie pan , a także za zabawami pa- rosły może ułożyć tor przeszkód, np. z koca
luszkowymi, takimi jak  Sroczka ,  Idzie rak zwiniętego w rulon, z miękkiej poduszki czy
czy  Kominiarz . Pierwsze z nich rozwijają dużego misia, stawiając na drodze dziecka
bardziej motorykę dużą, a drugie wpływają także tunel z kartonu i mostek z kawowe-
korzystnie na umiejętności motoryki małej. go stolika nakrytego z boków dłuższym
obrusem. Kiedy dzieci już siedzą, są cie-
Pamiętaj, że swoboda ruchu i bezpieczna, kawe świata, zaglądają gdzie się da i lubią
a zarazem inspirująca przestrzeń, to podsta- bawić się we własnym kąciku. Warto wtedy
wowe czynniki sprzyjające rozwojowi rucho- stworzyć im miejsce, gdzie mają swobodny
wemu. Spójrz na przestrzeń domową z per- dostęp do pudełek, koszyków czy szuflad
spektywy Twojego dziecka na jego etapie pełnych interesujących przedmiotów do
rozwoju ruchowego: czy są tu rzeczy, które manipulowania rączkami: klocków, ma-
mnie ciekawią i zachęcają do ruchu? Czy jest łych i większych piłeczek i piłek, zakrętek,
tu bezpiecznie? Czy mogę działać samodziel- korków, kamyków, miseczek i łyżek drew-
nie? Zadbaj o wygodne ubranka, komfort ru- nianych, aut, laleczek i książeczek. Dzieci
chu przedkładając ponad modę. Nawet ma- z zainteresowaniem i wielkim skupieniem
lutkiego dziecka nie ograniczaj na dłużej przez przekładają skarby z ręki do ręki i miejsca
zawijanie w becik. Gdy dziecko uczy siÄ™ racz- na miejsce, obracajÄ… je, turlajÄ…, stukajÄ… nimi,
kować i chodzić stwórz mu ścieżki z wykła- potrząsają i oczywiście  wkładają do buzi.
dziny na śliskich kafelkach czy parkiecie. Kiedy Do takich skrzynek skarbów chętnie wraca-
tylko to możliwe dzieci powinny chodzić na ją także dwulatki i trzylatki, które potrafią
bosaka  nie tylko ćwiczą i wzmacniają w ten już z tego  ugotować obiad albo skonstru-
sposób stopy, ale także odkrywa świat nie- ować niezwykłą budowlę.
08
09
Dwu- i trzylatki mają dużą potrzebę dyna- wanie ciastoliny, piankoliny i piaskoliny,
micznego ruchu i oczekują większych wy- a także rozsmarowywanie pianki do gole-
zwań: możliwości wspinania się i skoków nia. Każda z tych czynności jest nie tylko
z wysokości, biegania i wyścigów, turlania niezwykłym doznaniem dotykowym, ale
się, tańca do różnych rodzajów muzyki i fi- także ćwiczy ręce i dłonie oraz koordynację
kołków. Stara kanapa albo fotel połączo- wzrokowo-ruchową, pomagając w opano-
ne z materacem mogą stanowić wspaniały wywaniu precyzyjnych ruchów, pomocnych
sprzęt do ćwiczeń ruchowych dla dzieci w nauce pisania na etapie szkolnym.
w tym wieku. Przydatne będą także stoł-
ki, taborety i podesty albo pieńki na które Odpowiednia motywacja do przemiesz-
można wchodzić i mogą posłużyć do slalo- czenia się, to najlepszy motor rozwoju ru-
mów i innych konstrukcji, a także mniejsze chowego. Twoje dziecko zaintrygował mały
i większe pudła i kartony. Dzieci uwielbiają dzwoneczek  świetnie, może podążając za
też zjeżdżalnie, huśtawki, bujaki i hamaki, nim wzrokiem uda mu się obrócić na brzu-
z których w tym wieku potrafią już nieraz sa- szek. Twój maluszek  odda wszystko za
modzielnie korzystać. Niektóre zabawy mo- kawałek jabłka? Niech więc jabłko zachęca
żna przeprowadzić w domu, a do innych le- go do raczkowania. Twój prawie trzylatek
piej nadaje się ogród albo trawnik w parku. kopiuje wszystkie działania starszej siostry?
Warto, by część bezpiecznych sprzętów do Może dzięki temu odważy się na naukę
zabaw ruchowych była w domu dostępna pływania. Ważne, by przyglądać się na ile
dla dzieci na stałe, gdy tylko mają ochotę dziecko jest gotowe na nowe wyzwania
na różne formy ruchu. Pozostałe przedmio- i stawiać przed nim takie, które wyprzedza-
ty można wyjmować w razie potrzeby albo ją jego dotychczasowe osiągnięcia zaled-
wtedy, gdy rodzic może czuwać nad bez- wie o krok. Wówczas będą one prawdziwie
piecznym przebiegiem zabawy. stymulowały dziecko do pójścia naprzód,
nie powodując frustracji, ani zniechęcenia.
Dzieci od około osiemnastego miesiąca Oprócz własnej satysfakcji i radości z osią-
życia interesują się już także rysowaniem, gniętego sukcesu, równie istotną dla dziec-
malowaniem i innymi działaniami plastycz- ka nagrodą jest zauważanie nawet niewiel-
nymi. Ugniatanie masy solnej i wciskanie kich postępów i docenianie jego wysiłków
w nią koralików jeden po drugim, formo- przez najbliższych.
10
Drogi Rodzicu, zanim Twoje dziecko nauczy się płynnie komunikować z otoczeniem przy
użyciu słów, to właśnie ruch stanowi jego podstawowe narzędzie kontaktu ze światem 
poznawania środowiska fizycznego i społecznego. Warto pamiętać o tym, że dzieci, któ-
rych potrzeba ruchu  także na świeżym powietrzu  jest zaspokojona, są dotlenione, mają
większy zakres różnorodnych doświadczeń i intensywniejszy kontakt z przyrodą, potrafią
relaksować się skutecznie i w sposób aktywny, dzięki czemu szybciej przyswajają wiadomo-
ści, ponieważ ich mózgi są wypoczęte, a umysły otwarte. Ruch wzmacnia też odporność,
utrzymując dzieci w dobrym zdrowiu i kondycji. Ważne, aby mieć świadomość wszystkich
powyższych efektów, jakie daje ruch.
Bezcenne jest także samo doświadczanie ruchu przez dzieci, które huśtane w hamaku, pod-
skakujące na kolanach taty, biegające i fikające na materacu  po prostu wołają  juhu! i są
szczęśliwe.
11
Bibliografia i polecane lektury:
Chądrzyńska, I. Ciąża, ruch i kłopoty? www.wgp.org.pl.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i S-ka.
Didierjean-Jouveau, C. (2011). Nie płacz, maleństwo! Warszawa: Wydawnictwo Mamania.
Eichelberger, W. Ciałko
Eliot L. (2003). Co tam się dzieje? Jak rozwija się mózg i umysł w pierwszych pięciu latach życia.
Poznań: Wydawnictwo Media Rodzina.
Gierasimowa, A.S., Kuzniecowa, W. G. (2007) Przewodnik po wczesnym rozwoju dziecka. Warszawa:
Oficyna Wydawnicza  Aba ;
Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren (2008  2011), Autorskie publikacje dotyczące rozwoju
i uczenia się małych dzieci. Poznań
Klaus, M.H., Klaus, P.H. (2003). Twoje zadziwiające maleństwo. Warszawa: Wydawnictwo Prószyński
i S-ka.
Mitros, K. (2007). Twój ruch! www.edziecko.pl
Silberg, J. (2009). Rozwój poprzez zabawę. 140 gier i ćwiczeń dla niemowląt i małych dzieci.
Warszawa: Wydawnictwo KDC.
Tylewska-Nowak, B. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego ń prezentacja. Poznań: Zakład Pedagogiki
Specjalnej UAM.
Zawitkowski, P. (2007). Co nieco o rozwoju dziecka. Jak zostać szczęśliwymi rodzicami szczęśliwego
maleństwa. Warszawa: Wydawnictwo Zawitkowski.
Zawitkowski, P., Terczyńska, I, Korzeniowska, J., Stobnicka-Stolarska, P, Mieszkis-Święcikowska, D.
(2010). Mamo Tato co ty na to?- część pierwsza. Wydawnictwo Marceli Szpak.
Zawitkowski, P., Terczyńska, I, Korzeniowska, J., Stobnicka-Stolarska, P, Mieszkis-Święcikowska, D.
(2010). Mamo Tato co ty na to?- część druga. Wydawnictwo Marceli Szpak.
12
O Instytucie:
Instytut Małego Dziecka im. Astrid Lindgren (IMD) jest organizacją pozarządową, która
ponad 18 lat realizuje projekty o zasięgu lokalnym, krajowym i międzynarodowym oraz
upowszechnia i wprowadza innowacyjne, modelowe rozwiÄ…zania na rzecz rozwoju i edu-
kacji małych dzieci. Rozwiązania te są wysokiej jakości i użyteczności. Opierają się na
rozpoznaniu potrzeb, solidnej wiedzy i doświadczeniu oraz poszanowaniu praw małych
dzieci w przestrzeni społecznej  rodzinnej, edukacyjnej i publicznej.
Misją Instytutu Małego Dziecka jest budowanie kultury małego dziecka jako integralnej
części demokratycznego społeczeństwa .
Projekty IMD kierowane są do małych dzieci (od urodzenia do 7 roku życia) i ich najbliż-
szego środowiska  rodzinnego i edukacyjnego oraz wszystkich uczestników przestrzeni
publicznej, w której żyją małe dzieci, a oparte są na wysokich standardach jakości i najlep-
szych wzorcach światowych.
IMD pracuje w oparciu o autorską, innowacyjną koncepcję (Podejście IMD) skoncentro-
waną na perspektywie małego dziecka, która określa specyfikę i sposób pracy na rzecz
małych dzieci.
Interdyscyplinarny zespół specjalistów IMD (psychologów, pedagogów, nauczycieli przed-
szkolnych, socjologów, trenerów, ewaluatorów), stale doskonaląc swoje kwalifikacje, łą-
czy wrażliwość na potrzeby małych dzieci i ich środowiska z profesjonalnym podejściem
i pasjÄ… w pracy.
© Copyright © 2011 by Instytut MaÅ‚ego Dziecka im. Astrid Lindgren. Wszystkie prawa zastrzeżone.
Żadna część tej publikacji nie może być powielana i rozpowszechniana bez pisemnej zgody wydawcy.


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Anatomia człowieka Układ ruchu
Stymulowanie rozwoju dzieci poprzez aktywność plastyczną
Rola dziedzictwa kulturowego i jego znaczenie dla rozwoju turystyki wiejskiej
Wpływ zajęć dogoterapii na funkcjonowanie i rozwój dzieci
Kwalifikacje zawodowe nauczyciela a rozwój dzieci w edukacji(1)
Fazy rozwoju dzieci niepełnosprawnych(1)
Materiały sensoryczne Montessori i ich znaczenie dla rozwoju dziecka (Wychowanie w przedszkolu, 5 20
Uzależnienie od alkoholu i jego wpływ na postawy i rozwój dzieci z rodzin
rozwój ruchu opor2 (3)

więcej podobnych podstron