T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw cz 6 3 godz


T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw
Część VI  (3godz.)
Projekt nr POKL.08.01.01-20-086/08
 Podniesienie umiejętności osób pracujących
 likwidacja luki kompetencyjnej w obszarze informatyki
CZAOWIEK  NAJLEPSZA INWESTYCJA
CZAOWIEK  NAJLEPSZA INWESTYCJA
Projekt  Podniesienie umiejętności osób pracujących  likwidacja luki kompetencyjnej w obszarze informatyki
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw
Częśd VI  (3 godz.)
Urszula Trochimowicz/Biatel S.A.
Zawartośd
A. Informacje wstępne ......................................................................................................................3
1. Cel zajęd .................................................................................................................................3
2. Przed rozpoczęciem zajęd powinieneś wiedzied .....................................................................3
B. Treśd (materiał do przyswojenia) .................................................................................................3
1. Samodzielne przygotowywanie arkuszy (budżety, listy płac, harmonogramy, kosztorysy,
itp.) przez uczestników szkolenia ...........................................................................................3
Test samooceny .....................................................................................................................7
C. Zadania lub problemy do samodzielnego opracowania ................................................................7
1.1. Zadanie 1 ...................................................................................................................7
D. Przykładowe rozwiązania i odpowiedzi do wybranych zadao .......................................................8
1.1. Odpowiedz zadanie 1 .................................................................................................8
E. Testy lub zadania sprawdzające wiedzę ........................................................................................8
1.1. Test sprawdzający wiedzę ..........................................................................................8
F. Materiały dodatkowe ....................................................................................................................9
CZAOWIEK  NAJLEPSZA INWESTYCJA
CZAOWIEK  NAJLEPSZA INWESTYCJA
Projekt  Podniesienie umiejętności osób pracujących  likwidacja luki kompetencyjnej w obszarze informatyki
współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
A. Informacje wstępne
1. Cel zajęć
Celem zajęć jest wprowadzenie użytkownika w podstawy pracy z arkuszami kalkulacyjnymi.
Szkolenie opiera się o produkt Microsoft Excel 2007.
2. Przed rozpoczęciem zajęć powinieneś wiedzieć
Wiedza przekazana podczas szkolenia pozwoli, osobie nie mającej wcześniejszej styczności z tym
narzędziem, na rozpoczęcie w niej pracy. Uzupełnieniem tematyki tego szkolenia jest szkolenie T05
Arkusz kalkulacyjny dla średniozaawansowanych.
B. Treść (materiał do przyswojenia)
1. Samodzielne przygotowywanie arkuszy (budżety, listy płac, harmonogramy,
kosztorysy, itp.) przez uczestników szkolenia
Uruchomić program Excel. Zapisać plik na dysku jako: Uproszczona lista płac. Wprowadzić dane do
komórek arkusza według rysunku:
W komórce A1 wpisujemy tekst Uproszczona lista płac. Zatwierdzenie wprowadzonego tekstu
odbywa się automatycznie przy przejściu do innej komórki. W komórkach od A3 do H3 wpisujemy
nagłówki tabeli. W komórkach od B4 do B12 wpisujemy nazwiska i imiona pracowników.
Do komórek od D4 do D12 wstawiamy wartości liczbowe. Wygodnym sposobem wprowadzania
liczb jest korzystanie z klawiatury numerycznej; układ cyfr jest taki sam jak w kalkulatorze. Aby
klawiatura numeryczna umożliwiała wprowadzanie liczb, musi być ustawiona w odpowiednim trybie,
włączanym klawiszem Num Lock.
W komórce F11 wprowadzamy tekst Ogółem, w komórce A13  Podatek, w komórce B13 wartość
19%.
3
Rozdział: Informacje wstępne
Standardowa szerokość wszystkich kolumn arkusza jest jednakowa i wynosi 8,43 znaków (dla
czcionki Arial, 10 pt). Liczba znaków, które mogą być wyświetlone w danej kolumnie zależy jednak od
wybranej czcionki. Wysokość wiersza dostosowana jest automatycznie do wielkości czcionki.
Zmianę szerokości kolumny można uzyskać, ustawiając wskaznik myszy na linii łączącej dwa
sąsiadujące nagłówki kolumn i przesuwając ją aż do uzyskania odpowiedniej wielkości. Podwójne
kliknięcie na przecięciu nazw kolumn, automatycznie dopasuje szerokość kolumny do najdłuższego
napisu w kolumnie.
Po wprowadzeniu danych należy obliczyć Płacę brutto, Zaliczkę na podatek i wartość Do
wypłaty dla wszystkich osób z listy oraz wartość Ogółem.
Płaca brutto (Płaca zasadnicza+ płaca zasadnicza * Premia/100).Należy w tym celu uaktywnić
komórkę o adresie F4 i wpisać wzór =D4+D4*E4/100
Brzmienie formuły dla pozostałych osób z listy jest takie samo. Można zatem skopiować wzór z
komórki F4 do komórek od F5 do F12.
Następnie obliczamy zaliczkę na podatek (Płaca brutto * Podatek). W komórce G4 wpisać wzór
=F4*$B$13
W podanym wzorze zastosowany jest adres bezwzględny przy odwołaniu do wartości procentowej
podatku, ponieważ adres tej komórki przy kopiowaniu wzoru nie powinien się zmieniać.
Wzór należy interpretować następująco: wartość z komórki z tego samego wiersza i kolumny
oddalonej o jedną w lewo pomnóż przez wartość z komórki o adresie B13.
4
Rozdział: Treśd (materiał do przyswojenia)
Kolejny krok to Do wypłaty(płaca brutto-zaliczka na podatek). Obliczamy ja ze wzoru =F4-G4
Następnie należy Obliczyć wartość Ogółem w komórce H13.
Wzór obliczający sumę wartości z komórek od G4 do G12 wpisać w następującej postaci
=SUMA(G4:G12)
Sumowanie wartości z zakresu komórek można uzyskać, wybierając ze paska narzędzi przycisk
Formuły/ Autosumowanie Należy jednak sprawdzić, czy zakres proponowany jest odpowiedni. Jeśli
tak, zatwierdzamy wzór, jeśli nie, zmieniamy zakres wpisując poprawny lub zaznaczając go myszką.
Przykład 2
Na podstawie tabeli Lista płac 2010-2011 przedstawiono przykład wykorzystania funkcji Excela
do obliczeń. (1)
5
Rozdział: Treśd (materiał do przyswojenia)
1. Ustalmy iż wypłata wynagrodzenia nastąpi w miesiąc lipcu w 2011r
2. Wpisujemy dane pracownika i ustalmy elementy wynagrodzenia brutto tj. wynagrodzenie
zasadnicze, brak premii (choroba), wynagrodzenie chorobowe. Pracowniknie dostał
dodatku a, tylko dodatek Z w wysokości 200zł.
3. Następnie wpisujemy koszty dojazdu pracownika i potrącenia (zwrot zaliczki)  70 zł. W
związku z tym że pracownik nie kwalifikuje się do potraceń na fundusz emerytur
pomostowych w związku z tym zaznaczamy nie naliczaj
4. Sprawdzamy stawę ubezpieczenia wypadkowego w opisywanym przypadku powinna
wynosić 1,67%. Sprawdzamy wartości przelewu i lista jest gotowa do wydruku.
Sprawdzamy poprzez podgląd wydruku czy cała lista mieści nam się na stronie i drukujemy.
6
Rozdział: Treśd (materiał do przyswojenia)
Test samooceny
1.Który zapis jest prawidłowy
a) =średnia(K1:K12);
b)=suma(K1:K12)
c) oba są prawidłowe.
2. . Która ikona pozwala zsumować dane
a)
b)
c)
C. Zadania lub problemy do samodzielnego opracowania
1.1. Zadanie 1
Sporządz listę płac brygady złożonej z 4 pracowników. Każdy z pracowników otrzymuje stała pensje
miesięczną, ale różna od pensji swoich kolegów. Wszyscy dostają premie w wysokości 15% swoich
zarobków i wszyscy płaca 21% podatek od sumarycznych zarobków. Oblicz ich zarobki brutto i netto
oraz podaj odpowiednie sumy dla całej brygady
Oblicz średnie zarobki netto i brutto pracowników
7
Rozdział: Zadania lub problemy do samodzielnego opracowania
D. Przykładowe rozwiązania i odpowiedzi do wybranych zadań
1.1. Odpowiedz zadanie 1
, Aby obliczyć wartość średniej skorzystaj z przycisku fx lub menu Formuły/Wstaw Funkcja...,
wybierz funkcje: SREDNIA,
E. Testy lub zadania sprawdzające wiedzę
1.1. Test sprawdzający wiedzę
1. Co to jest Excel
a) program do edycji tekstu;
b) arkusz kalkulacyjny;
c) program do tworzenia grafiki wektorowej.
2. Jakimi działaniami matematycznymi posługujemy się w Excelu:
a) dodawaniem, odejmowaniem, potęgowaniem;
b) dodawaniem, odejmowaniem, dzieleniem, mnożeniem;
c) dodawaniem, odejmowaniem, dzieleniem, mnożeniem, potęgowaniem;
3. Aby dodać komórki D1 do E13 należy wpisać do paska formułę:
a) D1=E13;
b) =D1+E13;
c) =D1:E13
7 Który zapis jest prawidłowy
a) =średnia(K1:K12);
b)=suma(K1:K12)
c) oba są prawidłowe.
8. Która ikona pozwala zsumować dane
8
Rozdział: Przykładowe rozwiązania i odpowiedzi do wybranych zadao
a)
b)
c)
10. Ikona zmieni liczbę 10 na
a) 10,00;
b) 10 zł;
c) 10%
F. Materiały dodatkowe
Dodatkowe materiały szkoleniowe dołączone są na płytach CD
Pik lista płac 2010-2011 do bezpłatnego pobrania, stan na 15.02.2011
www.epodatnik.pl
(1) Instrukcja wypełniana listy płac w Excelu, stan na 15.02.2011
http://www.youtube.com/watch?v=zsiO3XgbeCM
zródła:
Korzystanie z pomocy {Help} programu Microsoft Excel 2007
Bezpłatna strona Micosoft Office
http://office.microsoft.com/pl-pl/excel-help/pomoc-i-artykuy-dotyczace-programu-excel-
FX010064695.aspx?CTT=97
9
Rozdział: Materiały dodatkowe


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw cz 3 4 godz
T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw cz 5 1 godz
T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw cz 4 1 godz
T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw cz 12 3 godz
T03 Arkusz kalkulacyjny od podstaw2godz Sylabus
07 GIMP od podstaw, cz 4 Przekształcenia
04 GIMP od podstaw, cz 1 Filtry
Silniki Krokowe Od Podstaw, Cz 2 (549kb)
05 GIMP od podstaw, cz 2 Warstwy
Wyświetlacze VFD od podstaw, cz 2
06 GIMP od podstaw, cz 3 Selekcja
Wyświetlacze VFD od podstaw, cz 1
Silniki krokowe od podstaw 2c cz 1
E5 Arkusz kalkulacyjny w pracy wychowawcy i nauczyciela (kurs podstawowy) v1 0

więcej podobnych podstron