psychofizjologia widzenia


28 grudnia 1895
bracia Lumiere prezentują kinematograf.
Filmy m.in.: "Wyjście robotników z fabryki w Lyonie", "Śniadanie dziecka", "Polewacz polany" oraz najsławniejszy "Wjazd pociągu na stację w La Ciotat", podczas którego widzowie siedzący najbliżej ekranu uciekali w popłochu, przerażeni widokiem sunącej na nich lokomotywy.

Myśl -> widzenie

Świadomośc widzenia jest zależna od warunków społeczno ekonomicznych i indywidualnego rozwoju.

~~~~~~

Widzenie a świadomość:
-cechy wrodzone (podświadomość)
-doświadczenie

spór natywistów z empirykami

Pamięć wzrokowa:
Obrazy pozostają w pamięci nie w postaci słów. Nasza pamięć wzrokowa jest bogatsza i bardziej zróżnicowana niż możliwośc opisania słowami.

Dzieci które odzyskały wzrok miały problemy z rozróznianiem kształtów (nawet po wytłumaczeniu)

Kilkudniowe dziecko rozpoznaje kształty i kolory, koncentruje wzrok na rzeczach skomplikowanych i uporządkowanych. Dziecko rozpoznaje twarz.

czułość ludzkiego oka: 1/1000000 część sekundy
zwykle 1/4 sekundy zapewnia ciągłość

1/4 sekundy -> pamięć krótkotrwała -> kojarzenie z zasobami pamięci -> pojęcie uogólnione (np. stół)

gałka oczna (odbieranie wrażeń wzrokowych) -> drogi wzrokowe (przewodnik) -> mózg, korowe ośrodki wzrokowe (uświadomienie obrazu)

rogówka (osłonka) -> żrenica i tęczówka (regulacja dopływu światła) -> soczewka (akomodacja) -> siatkówka (miejsce powstawania obrazu) -> czopki i pręciki (powstawanie impulsu elektryczngo)

na siatkówce znajduje się żółta plamka, tam jest najostrzejsze widzenie

neuronów jest 125mln w jednym oku, czopki to tylko 5% neuronów

światło 390-790nm

czopki: niebieskie czerwone zielone

pręciki odbierają słabe bodźce wzrokowe, czarnobiałe, nawet w najgorszych warunkach

widzimy 17tys. barw

Jest obszar który widzi i prawe i lewe oko

obraz na siatkówce jest płaski

w mózgu: ciałka kolankowe boczne:
-regulacja intensywności obrazu
-przesianie obrazu przez filtry
-składniki obrazu holograficznego

portrety pamięciowe

neurony są zaprogramowane

Pole widzenia:
-proste (linie)
-złożone (łuk, krzywa, kąt)
-bardzo złozone (odcinki o określonych długościach)

obraz rozbity jest na wiele podobrazów, które potem się składają

astygmatyzm - u chorych na to te kawałki się nie składają

ruch oczu odzwierciedla pracę mózgu

zatrzymanie się w punktach charakterystycznych, funkcjonalnych (fiksacja) 1/4 sekundy

rozpoznajemy wszystko za pomocą węzłów

kot z linii (kot Attneave'a)

rodzaje przecięc linii:
- widełki
- T
- X
- wielokrotne przecięcie
- L
- strzałka
- K
- wierzchołek

8 węzłów - tylko tyle jest mozliwcych przecięć konturów

oszukiwanie mózgu: np. niemożliwy trójkąt

~~~~~~

wykład na którym monsieur Łoś czytał na żywca książke "Teoria widzenia"
Cokolwiek bądź szalenie interesujący wykład.

~~~~~~

wykład o pięknie, nie mam notatek, kombinujcie :P

~~~~~~

Kultura obrazkowa
obraz typowy - charakterystyczny

elementy:
-epitoniczne (cechy bez przestrzeni)
-eidoliczne (przestrzeń, głębia, symbolizują trójwymiarowość, wskaźniki głębi)

Epitoniczne:
-rysunek konturowy
-rysunek sylwetowy
-rysunek igiełkowy
widok typowy, najbardziej charakterystyczne cechy

Eidoliczne:
-światłocień
-perspektywa powietrzna
-nakładanie się przedmiotów
-znajomośc przedstawionych przedmiotów
-wysokośc w płaszczyźnie obrazu
-gradient struktury powierzchniowej
-perspektywa liniowa
-stałość spostrzeżeń

cień własny (jest na przedmiocie) + cień rzucony

światło pada pod kontem 45 stopni - cień jest taki sam jak przedmiot (niezdeformowany)

~~~~~~

Złudzenie optyczne - błędna interpretacja mózgu:
-trójwymiar
-kolor
-długość i wielkość
-prostoliniowośc i równoległość
-nieklasyfikowane

Złudzenie Ponzo - te kreski na torach

Pokój Amesa - osoba w jednym kącie wydaje się większa niż osoba w drugim

Ptak w klatce
Kontrast
Zł. Ebbinghausa (kółka)
Zł. Zollnera
Zł Herringa
Ruch pozorny
M.C.Escher - figury niemożliwe
S. der Prete
O. Reutersvard (niemożliwe bryły)
J. Beever (ten od rysunków na chodnikach)

twarz na marsie -> wzorzec rozpoznawania twarzy

~~~~~~

Ukryty wymiar, obrazki typu "magiczne oko"

od jarzeniówek niektórzy się usypiają, bo wyczuwają przerwy między światłem (50hz)

polacy wymyslili niebieski laser (ani amerykanom, ani japończykom to się nie udało)

Percepcja
-z perspektywy żaby
-z lotu ptaka

allocentryczność

organizacja percepcji - im bardziej ktoś ma zorganizowaną tym bardziej osoba ma skłonności artystyczne

artystom najbardziej podobaja się obrazy niesymetryczne i skomplikowane

wyobrażnia:
-twórcza
-odtwórcza

pamięć fotograficzna

percepcja przestrzeni (faceci ponoć są w tym lepsi, ponoć ;P)

myslenie
-słowa
-obrazy (wizualizacje twórcze)

efekt uboczny bawienia się wyobraznią - twórczy efekt

naturalną skłonnością człowieka jest tworzenie

każdy z nas straci kiedyś kontrolę nad tym co widzi :D

~~~~~~

widzenie kolorów

fizyka koloru
- badanie fizycznej energii światła (szybkość światła, długość fali)
- otrzymanie przez Newtona widma barwnego przez rozszczepienie wiązki światła białego

kiedy od powierzchni odbijaja się wszystkie wiązki koloru (RGB) dana powierzchnia jest biała

kiedy wszystkie pozostają nieodbite powierzchnia jest czarna

kiedy odbija się tylko zielony to powierzchnia jest zielona

itp. itd.

skład widomowy - rozdział potęg według długości fal

fizjologia koloru - wpływ promieniowania na siatkówkę, budowa oka, procesy widzenia

czopki RGB:
C= B+G
Y= G+R
M= R+B
biały= R+G+B

Barwa - wrażenie psychofizyczne odczuwalne za pośrednictwem zmysłu wzroku pod wpływem światła o określonym składzie widmowycm.

Ze względu na subiektywizm odbioru ustala się obiektywne, liczbowe parametry charakteryzujące każdą barwę:
-jasność (cecha ilościowa)
-jakość (ton)
-nasycenie

Jasność - natężenie (monochromat.)

Ton określa barwę (chromatyczność)

Nasycenie (czystość) barwy maleje wraz z domieszką światła białego (red -> pink -> white)

Barwy addytywne: RGB
Barwy subtraktywne: CMY

karwy komplementarne - w połączeniu tworzą biel lub szarość, znajdują się na przeciwko siebie w kole barwnym

koło: ...->R->M->B->C->G->Y->...
pary: RC, YB, GM

Zjawiska normalnego widzenia barwnego
nasze wrażenia barwy zależą od pośrednich bodźców świetlnych, które działają na oko jednocześnie lub wcześniej, mogą one osłabiać barwę lub wzmacniać ją.

jak osłabiają - indukcja przeciwstawna (kontrast)
jak wzmacniają - indukcja jednoznaczna

jak działają równocześnie - kontrast równoczesny (współczesny)
jak działają po sobie - kontrast nierównoczesny (następczy)

Powidok, potrzebny jest czas na regenerację substancji światłoczułych w czopkach.

Stereoskopia - kolor imituje przestrzeń

zjawisko Puttiniego
najszerzej widzimy niebieski

~~~~~~

Ludzki umysł - oszukuje nas gdziekolwiek może.

wystarczy tylko kilka charakterysycznych cech aby rozpoznać przedmiot lub osobę

postrzeganie - od ogółu do szczegółu

kształt przedmiotu: krawiędzie



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
depresja stres płeć psychologiczna
Psychologia 27 11 2012
Eleni Do widzenia
niezbednik wychowawcy, pedagoga i psychologa 08 4 (1)
BOSSA Psychologia rynku
Psychologia społeczna WYKŁAD 13
Wsparcie psychologiczne osób z trudnościami na rynku pracy przewodnik
Opinie uczniów gimnazjów na temat dostępności do nielegalnych substancji psychoaktywnych i przyczyn
Psychologiczne problemy dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym aktualny stan

więcej podobnych podstron