28 grudnia 1895
bracia Lumiere prezentują kinematograf.
Filmy m.in.: "Wyjście robotników z fabryki w Lyonie", "Śniadanie dziecka", "Polewacz polany" oraz najsławniejszy "Wjazd pociągu na stację w La Ciotat", podczas którego widzowie siedzący najbliżej ekranu uciekali w popłochu, przerażeni widokiem sunącej na nich lokomotywy.
Myśl -> widzenie
Świadomośc widzenia jest zależna od warunków społeczno ekonomicznych i indywidualnego rozwoju.
~~~~~~
Widzenie a świadomość:
-cechy wrodzone (podświadomość)
-doświadczenie
spór natywistów z empirykami
Pamięć wzrokowa:
Obrazy pozostają w pamięci nie w postaci słów. Nasza pamięć wzrokowa jest bogatsza i bardziej zróżnicowana niż możliwośc opisania słowami.
Dzieci które odzyskały wzrok miały problemy z rozróznianiem kształtów (nawet po wytłumaczeniu)
Kilkudniowe dziecko rozpoznaje kształty i kolory, koncentruje wzrok na rzeczach skomplikowanych i uporządkowanych. Dziecko rozpoznaje twarz.
czułość ludzkiego oka: 1/1000000 część sekundy
zwykle 1/4 sekundy zapewnia ciągłość
1/4 sekundy -> pamięć krótkotrwała -> kojarzenie z zasobami pamięci -> pojęcie uogólnione (np. stół)
gałka oczna (odbieranie wrażeń wzrokowych) -> drogi wzrokowe (przewodnik) -> mózg, korowe ośrodki wzrokowe (uświadomienie obrazu)
rogówka (osłonka) -> żrenica i tęczówka (regulacja dopływu światła) -> soczewka (akomodacja) -> siatkówka (miejsce powstawania obrazu) -> czopki i pręciki (powstawanie impulsu elektryczngo)
na siatkówce znajduje się żółta plamka, tam jest najostrzejsze widzenie
neuronów jest 125mln w jednym oku, czopki to tylko 5% neuronów
światło 390-790nm
czopki: niebieskie czerwone zielone
pręciki odbierają słabe bodźce wzrokowe, czarnobiałe, nawet w najgorszych warunkach
widzimy 17tys. barw
Jest obszar który widzi i prawe i lewe oko
obraz na siatkówce jest płaski
w mózgu: ciałka kolankowe boczne:
-regulacja intensywności obrazu
-przesianie obrazu przez filtry
-składniki obrazu holograficznego
portrety pamięciowe
neurony są zaprogramowane
Pole widzenia:
-proste (linie)
-złożone (łuk, krzywa, kąt)
-bardzo złozone (odcinki o określonych długościach)
obraz rozbity jest na wiele podobrazów, które potem się składają
astygmatyzm - u chorych na to te kawałki się nie składają
ruch oczu odzwierciedla pracę mózgu
zatrzymanie się w punktach charakterystycznych, funkcjonalnych (fiksacja) 1/4 sekundy
rozpoznajemy wszystko za pomocą węzłów
kot z linii (kot Attneave'a)
rodzaje przecięc linii:
- widełki
- T
- X
- wielokrotne przecięcie
- L
- strzałka
- K
- wierzchołek
8 węzłów - tylko tyle jest mozliwcych przecięć konturów
oszukiwanie mózgu: np. niemożliwy trójkąt
~~~~~~
wykład na którym monsieur Łoś czytał na żywca książke "Teoria widzenia"
Cokolwiek bądź szalenie interesujący wykład.
~~~~~~
wykład o pięknie, nie mam notatek, kombinujcie :P
~~~~~~
Kultura obrazkowa
obraz typowy - charakterystyczny
elementy:
-epitoniczne (cechy bez przestrzeni)
-eidoliczne (przestrzeń, głębia, symbolizują trójwymiarowość, wskaźniki głębi)
Epitoniczne:
-rysunek konturowy
-rysunek sylwetowy
-rysunek igiełkowy
widok typowy, najbardziej charakterystyczne cechy
Eidoliczne:
-światłocień
-perspektywa powietrzna
-nakładanie się przedmiotów
-znajomośc przedstawionych przedmiotów
-wysokośc w płaszczyźnie obrazu
-gradient struktury powierzchniowej
-perspektywa liniowa
-stałość spostrzeżeń
cień własny (jest na przedmiocie) + cień rzucony
światło pada pod kontem 45 stopni - cień jest taki sam jak przedmiot (niezdeformowany)
~~~~~~
Złudzenie optyczne - błędna interpretacja mózgu:
-trójwymiar
-kolor
-długość i wielkość
-prostoliniowośc i równoległość
-nieklasyfikowane
Złudzenie Ponzo - te kreski na torach
Pokój Amesa - osoba w jednym kącie wydaje się większa niż osoba w drugim
Ptak w klatce
Kontrast
Zł. Ebbinghausa (kółka)
Zł. Zollnera
Zł Herringa
Ruch pozorny
M.C.Escher - figury niemożliwe
S. der Prete
O. Reutersvard (niemożliwe bryły)
J. Beever (ten od rysunków na chodnikach)
twarz na marsie -> wzorzec rozpoznawania twarzy
~~~~~~
Ukryty wymiar, obrazki typu "magiczne oko"
od jarzeniówek niektórzy się usypiają, bo wyczuwają przerwy między światłem (50hz)
polacy wymyslili niebieski laser (ani amerykanom, ani japończykom to się nie udało)
Percepcja
-z perspektywy żaby
-z lotu ptaka
allocentryczność
organizacja percepcji - im bardziej ktoś ma zorganizowaną tym bardziej osoba ma skłonności artystyczne
artystom najbardziej podobaja się obrazy niesymetryczne i skomplikowane
wyobrażnia:
-twórcza
-odtwórcza
pamięć fotograficzna
percepcja przestrzeni (faceci ponoć są w tym lepsi, ponoć ;P)
myslenie
-słowa
-obrazy (wizualizacje twórcze)
efekt uboczny bawienia się wyobraznią - twórczy efekt
naturalną skłonnością człowieka jest tworzenie
każdy z nas straci kiedyś kontrolę nad tym co widzi :D
~~~~~~
widzenie kolorów
fizyka koloru
- badanie fizycznej energii światła (szybkość światła, długość fali)
- otrzymanie przez Newtona widma barwnego przez rozszczepienie wiązki światła białego
kiedy od powierzchni odbijaja się wszystkie wiązki koloru (RGB) dana powierzchnia jest biała
kiedy wszystkie pozostają nieodbite powierzchnia jest czarna
kiedy odbija się tylko zielony to powierzchnia jest zielona
itp. itd.
skład widomowy - rozdział potęg według długości fal
fizjologia koloru - wpływ promieniowania na siatkówkę, budowa oka, procesy widzenia
czopki RGB:
C= B+G
Y= G+R
M= R+B
biały= R+G+B
Barwa - wrażenie psychofizyczne odczuwalne za pośrednictwem zmysłu wzroku pod wpływem światła o określonym składzie widmowycm.
Ze względu na subiektywizm odbioru ustala się obiektywne, liczbowe parametry charakteryzujące każdą barwę:
-jasność (cecha ilościowa)
-jakość (ton)
-nasycenie
Jasność - natężenie (monochromat.)
Ton określa barwę (chromatyczność)
Nasycenie (czystość) barwy maleje wraz z domieszką światła białego (red -> pink -> white)
Barwy addytywne: RGB
Barwy subtraktywne: CMY
karwy komplementarne - w połączeniu tworzą biel lub szarość, znajdują się na przeciwko siebie w kole barwnym
koło: ...->R->M->B->C->G->Y->...
pary: RC, YB, GM
Zjawiska normalnego widzenia barwnego
nasze wrażenia barwy zależą od pośrednich bodźców świetlnych, które działają na oko jednocześnie lub wcześniej, mogą one osłabiać barwę lub wzmacniać ją.
jak osłabiają - indukcja przeciwstawna (kontrast)
jak wzmacniają - indukcja jednoznaczna
jak działają równocześnie - kontrast równoczesny (współczesny)
jak działają po sobie - kontrast nierównoczesny (następczy)
Powidok, potrzebny jest czas na regenerację substancji światłoczułych w czopkach.
Stereoskopia - kolor imituje przestrzeń
zjawisko Puttiniego
najszerzej widzimy niebieski
~~~~~~
Ludzki umysł - oszukuje nas gdziekolwiek może.
wystarczy tylko kilka charakterysycznych cech aby rozpoznać przedmiot lub osobę
postrzeganie - od ogółu do szczegółu
kształt przedmiotu: krawiędzie
Wyszukiwarka
Podobne podstrony:
depresja stres płeć psychologicznaPsychologia 27 11 2012Eleni Do widzenianiezbednik wychowawcy, pedagoga i psychologa 08 4 (1)BOSSA Psychologia rynkuPsychologia spoĹ‚eczna WYKĹAD 13Wsparcie psychologiczne osób z trudnościami na rynku pracy przewodnikOpinie uczniów gimnazjów na temat dostępności do nielegalnych substancji psychoaktywnych i przyczynPsychologiczne problemy dzieci wychowujących się w rodzinach z problemem alkoholowym aktualny stanwięcej podobnych podstron