8416073704

8416073704



Metody dydaktyczne: (organizacja zajęć)

9.    Lipidy - trawienie, przemiany. Trawienie i wchłanianie lipidów w przewodzie pokarmowym. Utlenianie kwasów tłuszczowych (proces p-oksydacji). Biosynteza kwasów tłuszczowych (lipogeneza). Przemiany wielonienasyconych kwasów tłuszczowych. Biosynteza i rola prostaglandyn, prostacyklin, tromboksanów i leu-kotrienów (proces}' lipo- i cyklooksygenacji). Przemiany triacylogliceroli w wątrobie i tkance tłuszczowej - regulacja hormonalna lipolizy. Biosynteza i rozpad fosfolipidów glicerolowych i sfingolipidów. Centralna rola acetylo-CoA w metabolizmie komórki. Powstawanie ciał ketonowych (ketogeneza) w wątrobie i tkankach pozawątrobowych. Połączenia przemian lipidów i węglowodanów'. Metabolizm cholesterolu. Kwasy żółciowe. Hormony steroidowe. Witamina Dv Metabolizm lipoprotein osocza (chylomikrony, VLDL, LDL, HDL). Zaburzenia metabolizmu lipoprotein osocza i ich skutki (miażdżyca).

10.    Białka - traw ienie i wchłanianie. Urcogeneza. Traw ienie i wchłanianie białek w: przewodzie pokarmowym. Aminokwas}' egzo- i endogenne, białka pełnowartościowe i niepelnowartościowe. Bilans azotowy. Reakcje ogólne aminokwasów (oksydacyjna deaminacja, transaminacja, dekarboksylacja) - mechanizm, znaczenie. Usuwanie azotu z organizmu - ureogeneza (lokalizacja wewnątrzkomórkowa, reakcje, enzymy, regulacja), synteza glutaminy i jej rola w mózgu, wątrobie, nerkach.

11.    Aminokwasy - przemiany. Trawienie i wchłanianie białek w przewodzie pokarmowym. Aminokwasy egzo- i endogenne, białka pełnowartościowe i niepełno-wartościowe. Bilans azotowy. Reakcje ogólne aminokwasów (oksydacyjna deaminacja, transaminacja, dekarboksylacja) - mechanizm, znaczenie. Usuwanie azotu z organizmu - ureogeneza (lokalizacja wewnątrzkomórkowa, reakcje, enzymy, regulacja), synteza glutaminy i jej rola w mózgu, wątrobie, nerkach. Aminokwasy gluko- i ketogenne. Przemiany glicyny, alaniny, cysteiny, seryny i treoniny. Powstawanie i wykorzystywanie argininy. Metabolizm metioniny. Metabolizm fenyloala-niny i tyrozyny.

Biologicznie czynne pochodne histydyny i tryptofanu. Powstawanie i wykorzystanie fragmentów jednowęglowych. Synteza kreatyny i kreatyniny.

Synteza choliny i acetylocholiny. Wrodzone wady metaboliczne w przemianach aminokwasów.

12.    Nukłeotydy purynowe i pirymidynowe. Nukleotydy purynowe i pirymidynowe - bitdowa i znaczenie w metabolizmie. Znaczenie 5-fosforybozylo-l-piro-fosforanu (PRPP) w biosyntezie nukleotydów purynowych i piry midynowych. Substraty biosyntezy pierścienia purynowego.

Powstawanie AMP i GMP z IMP. Regulacja biosyntezy nukleotydów purynowych. Katabolizm nukleotydów purynowych - powstawanie kwasu moczowego. Substraty biosyntezy pierścienia pirymidynowego.

Powstawanie UMP, UTP, CMP, dTMP. Regulacja biosyntezy nukleotydów piry midynowych. Katabolizm nukleotydów pirymidynowych. Rezerwowe („salvage”) reakcje biosyntezy nukleotydów purynowych i pirymidynowych.

Zaburzenia przemian nukleotydów' purynowych (dna moczanowa, zespól Lesch--Nyhana). 5-Fluorouracyl - mechanizm działania, znaczenie.

10



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Metody dydaktyczne: (organizacja zajęć) 13.    Lipidy jako źródło energii 14.
Metody dydaktyczne (organizacja zajęć) 11.    Zasady leczenia pierwotnych bólów głowy
Metody dydaktyczne: (organizacja zajęć) 5.    Utleniania biologiczne. Związki
Metody dydaktyczne: (organizacja zajęć) 3.    Zaliczenie zajęć, udokumentowane podpis
Metody dydaktyczne: (organizacja zajęć) 4.    Enzymy. Budowa - apoenzym, koenzym, gru
Metody dydaktyczne: (organizacja zajęć) 13.    Krew. Funkcje krwi. Składniki osocza.
Metody dydaktyczne: (organizacja zajęć) 4.    Warunkiem zaliczenia i dopuszczenia do
Metody dydaktyczne Forma zajęć: -    wykłady (30h) -    ćwiczenia
Metody dydaktyczne: Podczas zajęć wykorzystywane są następujące metody dydaktyczne dotyczące tematyk
6. Metodyka nauczania i organizacja zajęć Studia podyplomowe „Informatyka i Techniki Internetu: edyc
Raport Samooceny. Informatyka. WPPT PWr. 2008 4.5 Stosowane metody dydaktyczne i organizacja
Raport Samooceny. Informatyka. WPPT PWr. 2008 4.5 Stosowane metody dydaktyczne i organizacja
ORGANIZACJA ZAJĘC

więcej podobnych podstron