8903649355

8903649355



• Budowanie sytuacji dydaktycznych

(!)

Jako przykład pierwszego sposobu wykorzystywania programu Przeszłość to dziś. Średniowiecze i renesans niech posłużą treści zawarte w module Rola Kościoła korespondujące z pierwszym rozdziałem podręcznika (Czas modlitwy). Materiał tej części płyty, składający się z dwóch wątków tematycznych (Kościół i władza oraz Kościół i wiedza), może posłużyć jako wprowadzenie do epoki średniowiecza, gdyż ukazuje tło polityczno-społeczne i kulturowe, obrazujące teocentryczny charakter epoki. Uczniowie (wszyscy bądź zgłaszający się lub wybrani przez nauczyciela) mają samodzielnie zapoznać się z materiałem rozdziału, sporządzić notatki i na lekcji przedstawić go w klasie. Nauczyciel powinien ukierunkować pracę uczniów odpowiednimi pytaniami i wskazówkami. Mogą one szczegółowo wyznaczać treści dydaktyczne, gdy nauczyciel chce precyzyjnie wyznaczyć uczniom obszary wiedzy do zgłębienia (nacisk na aspekt informacyjny, rzeczowy), np.:

Proszę zapoznać się z treścią rozdziału Rola Kościoła i przygotować zwięzłe i pełne odpowiedzi na następujące pytania:

t Jaka była rola Kościoła w budowaniu cywilizacji europejskiej po upadku Imperium Rzymskiego? } O czym świadczyła walka cesarstwa z papiestwem i jak wpłynęła na filozofię i sztukę?

(tu należy omówić:

■    ideę Państwa Bożego św. Augustyna

■    sposoby ukazania władzy ziemskiej i duchowej w malarstwie - na przykładzie obrazów Simona Martiniego Św. Ludwik koronujący Roberta Andegaweńskiego oraz Jana van Eycka Fontanna życia)

^ Jakie elementy symboliczne i alegoryczne zawarte w omawianych obrazach ukazują relacje między władzą świecką i duchowną?

^ Jakie były najważniejsze założenia filozofii św. Augustyna i św. Tomasza?

^ Na czym polegał dydaktyczno-moralizatorski charakter sztuki średniowiecza (na przykładzie konkretnych obrazów)? Jakie ważne i charakterystyczne dla średniowiecza wartości ilustrują te obrazy?

Jeżeli jednak nauczyciel chciałby, aby uczniowie skoncentrowali się bardziej na technice czytania ze zrozumieniem, sporządzania notatek i przygotowywania wystąpienia, może podać zagadnienie ogólnie, natomiast ściślej wyznaczyć sposób prezentacji (nacisk na rozwijanie umiejętności samokształceniowych), np.:

Proszę zapoznać się z treścią rozdziału Rola Kościoła i na jego podstawie omówić wpływ Kościoła na kulturę średniowiecza. Prezentacja powinna trwać 10-15 minut i zawierać:

^ przejrzyście wypunktowane najważniejsze zagadnienia, ułatwiające słuchaczom sporządzenie notatek

^ interpretację przykładowych dzieł sztuki, ukazujących najważniejsze cechy i idee średniowiecza t nawiązania do wydarzeń historycznych.

Wiedzę z płyty można poszerzyć o samodzielnie znalezione informacje i przykłady (np. omówienie innych dzieł sztuki związanych z prezentowanym tematem).

(2)

Inny sposób wykorzystania płyty to zajęcia w pracowni komputerowej. Przy jednym stanowisku siedzą po 2-3 osoby, które wspólnie opracowują odpowiedzi na podane pytania szczegółowe, np. takie jak w pierwszym przykładzie powyżej.

12



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Warto podkreślić, że Hauswald był również wyśmienitym dydaktykiem i. jako jeden z pierwszych w Europ
93 Dylemat więźnia jako przykład wykorzystania teorii gier w lepszej sytuacji, a nie mamy żadnego sp
kupisiewicz dydaktyka ogólna6 254 Dydaktyka ogólna przykład w ciągu pierwszego semestru nauki szkol
Paulina Nogal*Dylemat więźnia jako przykład wykorzystania teorii gier Wstęp Na skutek postępu
89 Dylemat więźnia jako przykład wykorzystania teorii gier Szeroko pojęta racjonalność została
91 Dylemat więźnia jako przykład wykorzystania teorii gier z możliwych strategię. Przy czym wybrana
95Dylemat więźnia jako przykład wykorzystania teorii gier 4.    Cooter R., Ulen T. 20
44718 skanuj0154 (14) 1.    Uczestnicy podają przykłady sytuacji, w których nie zacho
47 (49) 87 Sposób wykorzystania diagramu przedstawiono dla danych z poprzedniego przykładu; ROZWIĄZA
6. Inne informacje a) sposób wykorzystania wzorców międzynarodowych Jako „standardy” w zakresie

więcej podobnych podstron