9306226345

9306226345



1

2

Strategor1

Strategia to dokonywanie wyboru dziedziny działalności, w której przedsiębiorstwo chce być obecne oraz określenie zasobów jakie mu są niezbędne do przetrwania i rozwoju.

K. Obłój2

Strategia jest spójną koncepcją działania opartą na niewielu luczowych i wzajemnie się uzupełniających wyborach, które pozwalając na wykorzystanie szans lub zbudowanie przewagi konkurencyjnej, mają zapewnić osiągnięcie ponadprzeciętnych wyników.

J.R. Schermerhom3

Strategia to wszechstronny plan działania, wyznaczający kierunki i wskazujący, jak należy rozdzielać zasoby, żeby realizować misję organizacji i osiągać jej cele, przy utrzymaniu przewagi konkurencyjnej.

A. Sigismund Huff, S.W. Floyd, H.D. Herman

Strategia określa pożądany cel i wskazuje, na czym ma polegać praca, kto będzie ją wykonywał, w jaki sposób, dla kogo i z czego wynika wartość efektów pracy.

S. Terjesen4

H. Mintzberg5

Strategię definiuje 5 P, jak:

•    plan (plan), tj. świadomie zamierzony i przygotowany kierunek przyszłego działania, drogowskaz dla firmy powstały na skutek patrzenia w przyszłość,

•    pattern (wzorzec), tj. model przyszłego działania oparty na sprawdzonych i ugruntowanych wcześniejszych zachowaniach i doświadczeniach,

•    ploy (podstęp, sztuczka), tj. manewr mający na celu przechytrzenie konkurentów,

•    position (pozycja), tj. miejsce na tle konkurentów, sposób w jaki firma odnosi się do swojego otoczenia, określony relacjami produkt - rynek,

•    perspective (perspektywa), tj. opis pożądanego stanu firmy w przyszłości w wyniku spojrzenia do wnętrza organizacji i oceny jej kultury; to także sposób w jaki kadra kierownicza identyfikuje siebie i otaczający ją świat.

Źródło: Opracowanie własne

49

1

   Strategor, Zarządzanie firmą. Strategie, struktury, decyzje, tożsamość, PWE, Warszawa 2001, s. 25.

2

   K. Obłój, Pasja i dyscyplina strategii, Poltext, Warszawa 2010, s. 13 - 14.

3

   J.R. Schermerhom, Zarządzanie, PWE, Warszawa 2008, s. 130.

4

   A. Sigismund Huff, S.W. Floyd, H.D. Herman, S. Terjesen, Zarządzanie strategiczne. Podejście zasobowe. Oficyna a Wolters Kluwer business, Warszawa 2011, s. 19.

5

   H. Mintzberg, The Strategy Concept 1: Five Ps for Strategy, California Management Review 30/ June 1987, s.ll -24.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
K. Obłój Strategia to przemyślana ogólna koncepcja działania, której realizacja zapewnia organizacji
Polityka finansowa - to dokonywanie wyboru celów, które mają być osiągnięte w wyniku gospodarki fina
WSTĘP Finanse behawioralne to stosunkowo młoda dziedzina finansów, której szybki rozwój nastąpił w
Działania składające się na tą strategię to między innymi : powiększanie zasobów finansowych,
DSC00264 (12) Strategia organizacji jest przyjętą przez jej kierownictwo spójną koncepcją działania,
nadarzających się szans. Działania składające się na tą strategię to między innymi : powiększanie
SDC10828 Zakup to zbiór przemyślanych decyzji i działań, wynikający ze strategii i realizowany 
Strategie strategicznych jednostek biznesu dotyczą: ■    wyboru zakresu działalności
skanuj120019 I I netapy analizy strategicznej Strateg, czyli menedżer myślący i zarządzający strateg
skanuj0605 204 Rozdział 8 Diagnoza strategiczna przees e: : t na podejmowaniu różnorodnych dzia

więcej podobnych podstron