9467141717

9467141717



119


Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 3/2016 (111)

Rys. 7. Zawory grzybków regulacyjnych pokryte penetrantem fluorescencyjnym


Rys. 8. Śruby dwustronne (szpilki) pokryte penetrantem fluorescencyjnym


W uzasadnionych przypadkach podczas remontu wirnika turbogeneratora badaniu podlegają również jego kołpaki (rys. 9) oraz wał (rys. 10).

Rys. 9. Widoczne pęknięcia na powierzchni wewnętrznej kołpaka podczas badań penetra-cyjnych

Badania walu obejmują następujące strefy [2]:

-    zęby beczki w irnika przy dnie żłobków oraz w miejscu osadzenia klinów żłobkowych (rys. lOa),

-    rowki na kanały wentylacyjne (rys. lOa),

-    rowki podłużne na powierzchni zewnętrznej wału na wyprowadzenia uzwojenia wzbudzenia (rys. lOa),

-    zewnętrzna powierzchnia walu, w której występują największe naprężenia od sil odśrodkowych,

-    otwory promieniowo - osiowe lub promieniowe (rys. lOb) do otworu centralnego wału wirnika, przeznaczone na połączenia uzwojenia wzbudzenia z pierścieniami ślizgowymi.

Rys. 10. Strefy badań diagnostycznych wału wirnika turbogeneratora (zaznaczone ciemnym kolorem): a) strefa zębów wirnika i podłużnych wyfrezowań, b) strefa otworu na połączenia z pierścieniami ślizgowymi [2]

Analiza uszkodzeń maszyn elektrycznych dużej mocy wykazuje, że zmęczenie materiału konstrukcyjnego może być przyczyną częściowego lub całkowitego ich zniszczenia. Dotyczy to zarówno silników, jak i turbogeneratorów. Zjawisko zmęczenia materiału występuje wówczas, gdy pole odkształcenia w przekroju elementu konstrukcyjnego ulega cyklicznym zmianom. Ma ono bardzo ważne znaczenie techniczne, gdyż szacuje się, że około 80% elementów maszyn, pracujących w warunkach zmiennych obciążeń, ulega zniszczeniu w wyniku zmęczenia. Szczególnie niebezpieczne w skutkach jest zmęczenie materiału walu turbogeneratora, które w konsekwencji może doprowadzić do jego złamania i awarii bloku



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
118 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 3/2016 (111) Rys. 1. Silnik indukcyjny dużej mocy z
115 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 3/2016 (111) Piotr Zientek Politechnika Śląska,
116 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 3/2016 (111) wykonywane są przy naprawach oraz moder
117 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 3/2016 (111) kontroli powierzchni materiałów
120 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 3/2016 (!!!) energetycznego w zakresie trudnym do
60 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 1/2015 (105) Rys. 6. Algorytm sterowania falownikiem
57 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 1/2015 (105)Michał Krystkowiak, Michał
58 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 1/2015 (105) -    przekształtnik DC/DC
59 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 1/2015 (105) W opracowanym algorytmie wydzielono dwie
62 Maszyny Elektryczne - Zeszyty Problemowe Nr 1/2015 (105) wyniki potwierdziły poprawność przyjętyc
61 Maszyny Elektryczne - Zeszyły Problemowe Nr 1/2015 (105) nizm stabilizacji tego napięcia pozostaj
ISSN 1230-3801 Zeszyt 140 nr 4/2016, str. 21-28 Yolume 140 No 4/2016. pp. 21-28 ANALIZA PORÓWNAWCZA
Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 2/2013 (99) 119 PN-EN 14253+A 1:2011 PN-EN
89 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2013 (98) Jarosław Załęski, Michał Dadana, Paweł
90 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2013 (98) magnetycznej urządzeń „automotive" t
91 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2013 (98) >    awarię na skutek u
92 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2013 (98) Tabela 1. Wybrane parametry badanego
93 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 1/2013 (98) 5.    Wnioski Układ napędo
49 Zeszyty Problemowe - Maszyny Elektryczne Nr 73/2005Zbigniew Szulc, Włodzimierz Koczara Politechni

więcej podobnych podstron