9773562314

9773562314



Dzieje kultury fizycznej (do roku 1918), pod red. Z. Grota i T. Ziółkowskiej, Seria: Podręczniki nr 22 AWF w Poznaniu, PWN Warszawa-Poznań 1990.

R. Wroczyński, Powszechne dzieje wychowania fizycznego i sportu, Wyd. II rozszerzone, Wyd. Zakład Narodowy imienia Ossolińskich 1985.

Gaj J., Hądzelek H., Dzieje kultury fizycznej w Polsce, Poznań 1997.

Nazwa przedmiotu: BIOCHEMIA Kod przedmiotu: 13.6BI0111 PkL ECTS: 4

Typ przedmiotu: Obowiązkowy.

Poziom przedmiotu: Podstawowy.

Rok/semestr: 1/1

Liczba godzin: wykłady 15, ćwiczenia 30 Prowadzący: dr Stanisław Wylegalski.

Język wykładowy: polski.

Wymagania wstępne: Powtórzenie i zaliczenie niektórych zagadnień z chemii wchodzących w zakres programu szkoły średniej Oczekiwane efekty kształcenia: Zapoznanie się z biochemią jako nauką, badającą składniki chemiczne organizmu człowieka oraz ich funkcje i przekształcenia podczas procesów życiowych, głównie podczas wysiłków fizycznych o zróżnicowanej intensywności, z uwzględnieniem wieku. Poznanie ustroju jako struktury złożonej z szeregu pojedynczych związków chemicznych, właściwości tych związków. Zrozumienie ciągu reakcji i szlaków metabolicznych, przekształcających dostarczone mu substraty w liczne związki niezbędne do życia i pracy fizycznej. Integracja biochemii wysiłków fizycznych z biologią, fizjologią, higieną żywienia oraz teorią wychowania fizycznego.

Treści merytoryczne przedmiotu:

Wykłady:

Dysocjacja elektrolityczna ze szczególnym uwzględnieniem elektrolitów ustroju. Zmiany stężeń elektrolitów ustroju pod wpływem wysiłków fizycznych o charakterze przemian anaerobowych oraz aerobowych. Hydroliza jonowa soli, uwzględnienie powstałego odczynu ( kwaśny, zasadowy i obojętny) w aspekcie rodzajów wysiłków fizycznych. Stężenia roztworów. Zmiany stężenia jonów wodorowych (pH) w organizmie z uwzględnieniem wysiłków fizycznych (anaerobowe, aerobowe). Roztwory buforowe w organizmie, ich rodzaje oraz znaczenie podczas wykonywania wysiłków anaerobowych.

Aminokwasy i peptydy jako elementy budowy cząsteczki białka. Enzymy. Rola białek i aminokwasów (egzogennych) w żywieniu. Wpływ niedoboru białek w pożywieniu na budowę organizmu człowieka. Znaczenie białek w adaptacji organizmu do wysiłków fizycznych - „ślad białkowy". Cukrowce, budowa oraz ich przemiany - efekt energetyczny. Przemiany glukozy oraz glikogenu w warunkach anaerobowych oraz aerobowych - efekt energetyczny. Glukoneogeneza. Znaczenie węglowodanów w adaptacji organizmu do wysiłków anaerobowych oraz aerobowych. Tłuszcze oraz ich budowa. Hydroliza tłuszczów w organizmie. Energetyczne efekty spalania tłuszczów. Tłuszcze jako źródło energii wysiłków tlenowych. Spalanie tłuszczów u osób otyłych. Nowoczesne metody ilościowej oceny tłuszczu w organizmie człowieka.

Ciała czynne ustroju: enzymy, hormony i witaminy. Budowa i podział ciał czynnych ustroju. Znaczenie ciał czynnych dla organizmu z uwzględnieniem wysiłków fizycznych. Biochemiczne podstawy skurczu i rozkurzu mięśniowego. Rola ATP w skurczu mięśniowym. Biochemiczne podstawy treningu sportowego. Trening sportowy. Zmiany zachodzące w organizmie pod wpływem treningu sportowego. Biochemiczne zasady treningu sportowego. Zróżnicowanie wysiłków fizycznych w aspekcie wieku: bilans azotowy dodatni, równoważny i ujemny. Charakterystyka ustroju rozwijającego się, regulacja hormonalna i enzymatyczna. Biochemiczne uzasadnienie konieczności stosowania wysiłków fizycznych w wieku młodzieńczym i starczym. Farmakologiczne środki dopingowe oraz ich wpływ na procesy zachodzące w ustroju ludzkim.

Ćwiczenia:

Ćwiczenia laboratoryjne poszerzają oraz utrwalają treści przeprowadzonych wykładów.

Forma zaliczenia: Egzamin pisemny

Zalecana literatura: Spis literatury kierunkowej podawany jest na pierwszym ćwiczeniu. Sukcesywnie podawana jest literatura kierunkowa z czasopism naukowych oraz w oparciu o informacje internetowe.

Nazwa przedmiotu: TEORIA WYCHOWANIA FIZYCZNEGO Kod przedmiotu: 05.9TWF121 PkL ECTS: 4

Typ przedmiotu: obowiązkowy Poziom przedmiotu: podstawowy Rok/semestr: 1/1

Liczba godzin: wykład 15, ćwiczenia 30 Prowadzący: Ryszard Wieczorek, doktor Język wykładowy: polski

Wymagania wstępne: Zakres wiadomości na poziomie szkoły średniej

Oczekiwane efekty kształcenia: Poprawne posługiwanie się pojęciami - kultura fizyczna, wychowanie fizyczne, sport, rekreacja ruchowa, rehabilitacja ruchowa, turystyka. Zapoznanie się z genezą, rozwojem, istotą oraz strukturą procesu wychowania i kształcenia fizycznego.

Treści merytoryczne przedmiotu:



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
M.    Bogucka, Dzieje kultury polskiej do 1918 roku,
Kultura Polski średniowiecznej. XIV-XVw., pod. red. B. Geremka, Warszawa 1997 (wybór). J. Lewański,
P5281011 OJ KuąHt AtwmI do InMurai mriuafno pod red. D. Dirgen i M. !nl»nm. / T.HUA2UHSabina Ci
NA STYKACH KULTUR I MEDIÓW I Między prowincjonalizmem a kosmopolityzmem Pod red. Alicji Kisielewskie
VZNIKCESKOSLOVENSKA ćtete a doplńujte. Do roku 1918 było ćeskoslovensko soućasti rakousko-uherske
DSC00600 (2) Od książki dawnej do biblioteki wirtualnej pod red. D. Degen i M. Fedorowicz Toruń
Blada Ewa, Bielski Janusz: Dzieje myśli o zdrowiu i kulturze fizycznej : skrypt do nauczania histori
Dzieje górnictwa - element europejskiego dziedzictwa kultury, t. 2 pod red. P.P. Zagożdżona i M. Mad
Wykaz publikacji Profesor Zofii Dach 17 Wprowadzenie do ekonomii, pod red. Z. Dach, Akademia Ekonomi
Page IRNENY MOTOROVY RIĆNI ĆLUN BK-2 jn byl postaven koncern roku 1918 a sloużil v Ruskę armadę dlo
Aktywizacja osób z niepełnosprawnością : wybrane problemy medyczne i kultury fizycznej. T. 2 / red.n
2 RELIGIA. TEOLOGIA Apostołowie : od Piotra do Pawła/ pod red. Juana Marii Laboa; tł. Konrad Czuba.
2 tradycji terminologicznej do 1939 r. Spełniamy tym samym postulat Komitetu Rehabilitacji, Kultury
ZARYS HISTORII NAUCZANIA MEDYCYNY W POLSCE DO ROKU 1939WYBRANE ZAGADNIENIA pod redakcją Andrzej
U Akademia Wychowania Fizycznego Józefo Piłsudskiego w Warszawie SOCJOLOGIA KULTURY FIZYCZNEJ pod
Gary Harmonogram ?w 1 (2) Do cwtcren luitET? pray^icnmafti z aaKapEpugatH I. Praca zińornwa pod red

więcej podobnych podstron