1148442082

1148442082



19


Nr 5 (221)-MAJ 2012


praw człowieka”. Wydarzenie odbyło się przy Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Rzeszowskiego, a tematyka seminarium dotyczyła problemów prawa lotniczego, Omawiane były aspekty związane z obowiązującym w Polsce systemem prawa lotniczego oraz uregulowaniami międzynarodowych konwencji w tym przedmiocie. Przedstawiono także zagadnienia dotyczące m.in. okoliczności zdarzeń lotniczych, w tym wypadków lotniczych, ich przyczyn, procedur działań i wszelkich zaleceń profilaktycznych. Zaproszonym prelegentem ze strony Politechniki Rzeszowskiej był pan mgr inż. Maciej Do-miszewski - kierownik jakości Ośrodka Kształcenia Lotniczego.

W minionym semestrze, we współpracy z władzami WBMiL udało się zaprosić przedstawicieli firm WSK „PZL--Rzeszów" oraz Hamilton Sundstrand Polska. Wykłady zaproszonych gości dotyczyły zagadnień realizowanych w biurach konstrukcyjnych tychże zakładów, jak również oczekiwań firm względem absolwentów - przyszłych pracowników. Obecni na spotkaniach studenci dowiedzieli się o programach praktyk i staży, które te firmy oferują. Dla tych koleżanek i kolegów studentów, którzy nie są jeszcze gotowi na udział w stażu, lecz czują, że chcieliby robić coś więcej niż brać udział w uczelnianych zajęciach, została zaprezentowana działalność naszego Koła. Z naszymi planami i osiągnięciami mogli się również zapoznać zaproszeni kierownicy z sąsiadujących z PRz firm lotniczych.

Większość Czytelników z pewnością pamięta duże wydarzenie, jakim była wizyta absolwenta Politechniki Rzeszowskiej kpt. pil. Tadeusza Wrony w murach naszej uczelni. Z uwagi na dotychczasowe sukcesy organizacyjne przedstawiciele władz nam właśnie powierzyli organizację i koordynowanie spotkania pana T. Wrony z pracownikami i studentami PRz. Zaszczyt prowadzenia wywiadu - rozmowy z bohaterskim pilotem spoczął na prezesie Koła Naukowego EUR0AVIA Aleksandrze Pytlu.

To jednak tylko część tego, co EU-ROAVIA miała do zaoferowania i to tylko w sferze organizacyjnej. W ostatnim roku działalności udało się nam bowiem po raz pierwszy samodzielnie wziąć udział w konkursie na budowę modelu samolotu udźwigowego. Zdaniem wielu był to przełomowy moment, największe osiągnięcie z obszaru technicznego działania EA. W sierpniu 2011 r., po blisko 10-miesięcznych przygotowaniach grupa studentów lotnictwa w składzie: Michał Wrząchal, inż. Radosław Wojtu-szewski, inż. Mateusz Konopski, Jakub Rogoż, Maria Wantusiak i inż. Amadeusz Rękosiewicz, udała się do Stuttgartu na zawody Air Cargo Challenge 2011. Wcześniej, w trakcie prac nieustannie swoim wsparciem i wskazówkami obdarzał grupę konkursową jej opiekun naukowy - pan prof. PRz Piotr Strzelczyk. Celem tego cyklicznego konkursu było samodzielne zaprojektowanie (Przy użyciu dostępnych metod inżynierskich) i zbudowanie samolotu udźwigowego. Tym razem urządzenie miało być zdolne do podniesienia jak największego ładunku, bez przekroczenia masy własnej na poziomie 1800 g. Zadany był „z góry” jedynie silnik elektryczny przeznaczony do napędu - wspólny dla wszystkich drużyn. Samolot po rozmontowaniu miał się zmieścić do skrzyni transportowej o wymiarach 1100x50x400 mm. Pozostałe kwestie dotyczące materiałów budowy pozostawały dowolne. W grę mogły wchodzić zarówno materiały kompozytowe, jak i tradycyjne. Podobnie było z konfiguracją samego pła-towca. W trakcie prac nad projektem powstały dwa programy komputerowe służące poszukiwaniom optymalnej geometrii urządzenia oraz jego aerodynamiki. Stosowane były dostępne w uczelni komercyjne programy do zapisu konstrukcji (CAD) oraz obliczeń numerycznych (MES). Całość samolotu jeszcze w fazie projektowej została zwi-zualizowana trójwymiarowo za pomocą systemu CATIA. Młodzi konstruktorzy mogli w ten sposób przeanalizować proces budowy i łączenia kolejnych sekcji samolotu, wnosząc na bieżąco poprawki. Samolot o nazwie EA-PRz 01 „Eurolifter" został zbudowany w układzie klasycznym. Jego główną konstrukcję stanowiły materiały z drewna oraz balsy. W cztero-rundowych zmaganiach udało się nam wznieść 7 kg ładunku w postaci stalowych sztabek, nieznaczenie tylko przekraczając zadaną masę własną (2050 g). Oznacza to, że samolot był zdolny podnieść dodatkowo trzyipółkrotność swojej własnej masy! Pomimo jednej z najwyższych efektywności konstrukcji nasza grupa uplasowała się ostatecznie na 17. miejscu. Z pewnością cenne doświadczenie i zdobyta wiedza zaowocują w przyszłości jeszcze bardziej udanymi startami naszych reprezentantów.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
nNr 5 (221)-MAJ 2012 software development). Można ją uznać za dowód umacniania się pozycji PRz, 
13Nr 5 (221)-MAJ 2012 Prof. J. Dziopak odbiera statuetkę podczas gali rozdania nagród. nego dr Wu Ko
15Nr 5 (221)-MAJ 2012 Stanowiska posłużą do: ■    pomiaru rozkładu temperatur podłogi
5 Nr 5 (221)-MAJ 2012 Aleksandrów Mazurków Grażyna Groszek Tomasz Ruman strukcji Maszyn na Wydziale
7Nr 5 (221)-MAJ 2012 Dokument nr 58/V Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich
9Nr 5 (221)-MAJ 2012 które realizują badania finansowane ze środków PO IG oraz NCBIR. Posiadam 
test2alargebx9 I il Egzamin z „Europejskich norm praw człowieka" dla słuchacz> CSE przy WPiA
test1alargend7 (imię i nazwisko) Egzamin z „Europejskich norm praw człowieka" dla słuchaczy CSE
Dr Michał Szwast Zakład Praw Człowieka Wydział Prawa i Administracji UWSyłabus wykładu z przedmiotu
test2alargebx9 I il Egzamin z „Europejskich norm praw człowieka" dla słuchacz> CSE przy WPiA
Image (8) 56 CHRIS BROWN Ostatecznie, nawet pozostając blisko wymiaru praktycznego ochrony praw czło
DSC00130 Trybunał Praw Człowieka •    Trybunał składa się z tylu sędziów ile jest&nbs
OD DEKALOGU DO PRAW CZŁOWIEKA flf f 19 beraJfio-permisywnego społeczeństwa, prawa człowieka są ostat
Wydarzenia Wydział Prawa 1 ADMINISTRACJI Doktoraty 14 maja odbyła się publiczna obrona rozprawy
Uniwersytet Wrocławski Wydział Prawa, Administracji i EkonomiiPrawa człowieka i systemy ich
Wrocławski Wydział Prawa, Administracji i EkonomiiDziałalność Rzecznika Praw Obywatelskich •
W dniu 29.05.2013 r. odbyło się na Wydziale spotkanie z Przedstawicielami przemysłu. Zaproszeni
Załącznik nr 1 do uchwały nr 342/2011-2012 Rady Wydziału Prawa i Administracji z dnia 26 czerwca 201

więcej podobnych podstron