1194638531

1194638531



J. Trepka-Starosta: Wpływ kontroli procesu hamowania. 49

Organizacja i przebieg eksperymentu

Materiał

Tekst „główny” (załącznik 1), na którym powinna się koncentrować osoba badana, oraz tekst „uboczny” (załącznik 2) odtwarzany z nośnika audio.

Przebieg eksperymentu

W eksperymencie będą brały udział dwie grupy, każda po minimum 10 osób. Grupę I będą tworzyły osoby, które ukończyły 65. rok życia (starsi dorośli). W grupie II będą osoby w przedziale wiekowym 25—35 lat (młodsi dorośli).

W indywidualnym spotkaniu eksperymentator prosi osobę badaną o jak najdokładniejsze zapamiętanie powoli przedstawianej przez siebie historyjki lub czytanego tekstu. Z magnetofonu odtwarzana jest słyszalna dla osoby badanej druga „uboczna” historyjka lub tekst. Następnie osoba badana proszona jest o jak najdokładniejsze odtworzenie zapamiętanej historyjki lub tekstu prezentowanego przez eksperymentatora.

W trakcie przesłuchania zostanie zastosowana metoda SR — Swobodnej Relacji. Eksperymentator w trakcie badania nie będzie komentował odpowiedzi osoby badanej i sugerował zgodności zapamiętanego przez nią materiału z faktycznymi informacjami zawartymi w prezentowanej historyjce lub tekście. Wypowiedzi osoby badanej powinny być nagrywane w celu rzetelniejszej oceny liczby zapamiętanych przez nią faktów. Warianty eksperymentu:

—    historyjka/tekst równoważne pod względem zawartych informacji,

—    historyjka/tekst zawierający kontekst wzbudzający emocje (historia „główna” emocjonalna, historia „uboczna” nieemocjonalna lub na odwrót),

—    odtwarzanie natychmiastowe zapamiętanej historyjki/tekstu zaraz po jej usłyszeniu,

—    odtworzenie zapamiętanej historyjki/tekstu z odroczeniem czasowym, np. po upływie godziny od momentu zakończenia przedstawiania historyjki/tekstu,

—    badania mogą być przeprowadzone w różnych innych grupach badawczych, gdzie zmienną oprócz wieku mogą być określone zaburzenia funkcjonowania psychicznego (potwierdzone wcześniejszą diagnozą), np. zaburzenia lękowe, zaburzenia depresyjne.

4 Psychologia.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
J. Trepka-Starosta: Wpływ kontroli procesu hamowania. 51 X2 =    df=...; p
Wpływ kontroli procesu hamowania na jakość zeznań osób w wieku podeszłym Justyna
6 Spis treści Wpływ kontroli procesu hamowania na jakość zeznań osób w wieku podeszłym
J. Trepka-Starosta: Wpływ bodźców zagrażających. 59Organizacja i przebieg eksperymentuMateriał Lista
skanowanie0020 (60) Wpływ czynników fizycznych i chemicznych na bakterie Metody dezynfekcji i steryl
opakowania i mają istotny wpływ na jakość towarów. Zarówno przebieg procesu produkcji może wywierać
Na proces hamowania największy wpływ ma zjawisko tarcia.
CCF20081017018 3. Wpływ dodatku soli nieorganicznych na przebieg ekstrakcji W większości przypadków
Jeśli przebiegają nie kontrolowane procesy iq, to przedtem musiał się w środowisku pracy pojawić zbi
File0005 Wpływ muzyki obserwowany jest także w przebiegu procesów poznawczych oraz neurofizjologiczn

więcej podobnych podstron