120139311

legła w gruzach przed kilkunastu laty stara Messyna.

Po przeciwnej stronie —1 za wąską cieśniną Mcssyńską, w sinej mgle widnieją potężne zwały gór Kalabryjskich.

Port, o nędznym, starym molu (z kilkoma zaledwie dźwigami), bynajmniej nie jest przepełniony statkami. Ale od strony miasta, zpoza rzędu kilku parowców, strzelają w górę smukłe maszty żaglowców, których tutaj jest poddostat-kiem. Napróżno sentymentalne serca różnych „rzeczoznawców", roztkliwialy się. przepowiadając zagładę tej „poezji mórz", gdy trąbiono na wszystkie strony świata o genjalnym wynalazku Flett-ner'a Póki wieją wiatry ponad olbrzymim bezmiarem mórz i oceanów — poty uwijać się hędą po licznych szlakach morskich nieśmiertelne żaglowce, dzielnie konkurując z dumnym dziełem inżynierów — nowoczesnym parowcem i motorowcem. Każdego ranka i każdego wieczora wchodzą i wychodzą z portu pod rozwiniętemi żaglami wdzięczne brygan-tyny i barkentyny, przewożąc ładunki owoców i wina

A to wino! O nim należałoby wspomnieć. Niejeden z nas mógłby szczerze powiedzieć, że nie minęło dnia bez wina i bez winy. Bo zresztą jedno z drugiem tak ściśle się solata. jak krzak winorośli z podpórką. Naiwiecej z tern kłopotu i największą uciechę ma wachtsman, który patrzy na wracaiacych z mocnym dryfem1) kolegów, z których iednak każdy t^afi zawsze na swój statek.

Kilka iednak jesreze słów trzeba po-śwęcić Messynie. Odznacza się ona nadmierna ilością kóz. które spacerują tutaj po ulicach całemi stadami, ogryzając co tylko się da.

Kobiety nie są zbyt urodziwe, ale za to mężczyźni przystoini, smagli, o wielkich czarnych oczach.

Nad portem każdego dnia latałv hv-drnnlany. Tydzień lotniczy. ..Dare ali a 111 Italia e volare" — dumnym głosem woła Mussolini. pragnac przyprawić skrzydła Italii. Jego niezłomna energ:a zdaje się wstrząsać słoneczną Italia, leniwie rozciągniętą wpon»-zck Śródriemnego morza, jakby na jakiejś wielkiej, odwiecznej plaży. Zaciągaiac się dymem prastarych wulkanów, zaoatrzona w swo1a wielką przeszłość, leży jeszcze. oDa^iac na bronz swe zdrowe ciało, w złotych promieniach radosnego słońca Ale coś tam już w n;ej nurtuie. coś ja podrywa, by wstała. Serce jej szybciej i mocniej pracować zaczyna. Oto już mówi sobie: „Krew płynie w naszych żyłach". Za chwilę podniesie sie cała — dysząca żądzą czynu i wciagaiac pośpiesznie swój siedmiomilowy but. zajmie właściwe swe mi^s^e w wielkim pochodzie ludzkości.

Reklamowany błękit włoskiego nieba nie wydał mi się wcale nazbyt błękitnym — może pora jesienna ponosi tu winę.

Przy cichej pogodzie opuściliśthy z lekkim sercem Messynę. biorąc kurs na południe. ku piaszczystym wybrzeżom Afryki. gdzie z portu Sfax mieliśmy zabrać ładunek sypkiego fosfatu.

SFAX.

Rozwijając niezwykłą dla „Warty" szybkość 9 węzłów, sunęliśmy gładko po lazurowej toni pod błękitnym niebem Śródziemnego morza. W oddali zajaśniał piaszczysty brzeg. To Afryka. Z rozpię-temi żaglami, pod ledwie dostrzegalnym podmuchem wiatru posuwały się łodzie i szalupy rybackie. Dumnie wznosząc swój wysoki dziób, rozcina zamarłą taflę wody próżna „Warta", sunąc pośpiesznie w kierunku widocznego już portu. Mały holownik wprowadził nas przez długi i wąski kanał, obstawiony bojami 1). Natychmiast po przycumowaniu rozpoczęto ładowanie fosfatu zapomocą elewatora. Do rury. wpuszczonej w luk. sunął żółty, miałki piasek, po długim, ruchomym chodniku, z wnętrza drewnianych szop. stojących wzdłuż mola. jedna przy drugiej. Rozpoczęła się piekielna praca otwierania pozostałych luków, w gęstych kłębach żółtego pyłu, zapierających oddech w piersi, pod rozpalonym afrykańskim słońcem.

Przed wieczorem z młodzieńczą, radosną beztroską wychodzimy na ląd. Jedni walą prosto na wino. drudzy w wąskie zaułki arabskiego miasta, lecz my dwaj, nauczeni doświadczeniem, najpierw idziemy na pocztę.

Już zapadł mrok. Palmy, wzdłuż ulic gładko asfaltowanych. Samochody bezszelestnie przesuwają się jak cienie, wypatrując drogę wytrzeszczonemi gałami reMektorów. Mijamy szybko wystawy sklepowe, jaśniejące setkami lamp elektrycznych. mijamy kawiarnie i restauracje europejskie, idziemy dalej, szukając „kolorytu lokalnego". Wchodzimy w wąskie uliczki arabskiego miasta, poprzez bramę w zębatym, obronnym murze, okalającym go zewsząd. Malownicze stroje arabów, nie wydawały nam się maskaradą. iak za czasów pierwszej podróży do Arryki. W olśniewającej czystości białych szatach, leniwie siedzieli w głębi otwartych do późnej nocy kawiarni, zabijając czas w niepojęty dla Europejczyka sposób.

Owoce. Mnóstwo owoców, na które łakomie spoglądało się w dalekiej Ojczyźnie. teraz za bezcen kuDione. pakowało się pełnemi garściami... do kiesreni i szło się beztrosko. plu1ac na odległość pestkami słodkich daktvli, wąskimi uliczkami. rzęsiście oświetloncmi białym światłem elektrycznych lampek. (0 cześć ci wieku XX-ty — czyniący dostępnemi zdobycze techniki i cywilizac:a dla całogo świata, bez żadnych już dzisiaj wyjątków ).

Słyszymy dźwięki wesołej muzyki i wchodzimy śmiało do prawdziwie portowej dziury. Jaskrawię umalowane, w najbardziej naiwny sposób — lalki i laleczki uwijały się pomiędzy stolikami. za któremi siedziay te , stras’ne", odwieczne dzieciaki — marynarze. Wino, huldotając. przelewało sic z masywnych butelek w delikatne szklanki hluzCając dokoła czerwienią, by po chwili zniknąć w soragnionych gardłach rozbawionych maitków. Oto jeden z nich zerwa? się

*) Boia. lub beczka, służąca jako znak na wodzie.

nagle z krzesełka, dziarsko tupnął nogą. zatoczył szerokie koło ręką i oto trzyma już w objęciach roześmianą dziewczynę, by rzucić się z nią w wir pląsających par.

Z honorem wycofujemy się z nazbyt gościnnego lokalu, zapuszczamy się wgłąb zawiłych, ciasnych uliczek, potrącając nonszalancko leniwych krajowców i idziemy tam, gdzie spodziewamy się spotkać kolegów, z któremi pragniemy napić się wina i posłuchać opowiadań

0    ich przygodach.

Na progach otwartych przedsionków siedzą wytatuowine arabki, bezcer1 no-nialnie zapraszając do wnętrza przechodzących żeglarzy. Po chwili spotykamy grupkę naszych chłopców, potem swoją paczkę. Wracamy przewidu;ąco do portu, aby tam w pobliżu statku upoić się winem i jeszcze o własnych siłach wwin-dować się na burtę.

Już dosyć tego wina! Płacić! Wracamy z lekkim dryfem wzdłuż wysokiego mola. wpatrując się w tańczące na niebie gwiazdy, zda się równie beztroskie i rozbawione. jak my. Zapomniały chyba o tern, że w wyznaczonym czasie, odbywając swe dalekie wędrówki, stawić się mają na oznaczone miejsca, aby wskazywać drogę zbłąkanym wśród morza żeglarzom Ależ nie! Z pewnością jutro, skoro tylko wstanie blady świt. tkwić będą na stanowiskach gdy podniesiemy ku nim rozespane oblicza, idąc do codziennej. mrówczej pracy. Tak jest. cokolwiek robią gwiazdy, kiedy ich niema na świetlistej półkuli, cokolwiek robią marynarze, kiedy ich niema na statku, zawsze w oznaczonym czasie — stawiają się do swojej roboty—marynarze i gwiazdy.

Położyłem się do koi i zamknąłem oczy. Cały świat wirował rozkosznie w mei głowie. Jak błyskawica przemknęła myśl: „A jednak Kopernik miał rację!"—

1    oto porwany potężnym wirem światów, oderwałem się od upojonego ciała, aby bujać swobodnie w nieskończonej dali poza obrębem Czasu, Przestrzeni i Śmierci.

Rankiem, korzystając ze święta, wyszedłem na miasto. Byłem olśniony. Wzdłuż czystych, zalanych słońcem ulic, stoją pałace i domy. budowane w stylu arabskim, lub marokańskim. Wszystko to są nowe budynki, wystawione przez francuzów, którym trzeba przyznać, że zawsze starają się swe budowle dostrajać do ogólnego tonu Z obu stron jezdni tryskają smukłe palmy, jak fontanny artezyjskich studni.

Nie miałem dużo czasu, aby obejrzeć dokładnie to wszystko, co mnie nęciło ku sobie nieprzepartym urokiem egzotycz-ności. Statek tegoż dnia miał wyjść w morze i trzeba było wracać do portu. Mnóstwo żaglowych kutrów i dużych łodzi, z postawionemi żaglami stoi w porcie ry-

Staleh „Warta", którego bandera powiewała juz kilkakrotnie na morzu Śródziem

nem.

Dryfem nazywamy zbaczanie z kursu. pod wpływem wiatru, fali lub prądu.

Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
OD REDAKCJI polityce współcześnie niż przed kilkunastu laty. W procesie globalizacji i dynamicznych
44483 Pict0025 (4) Podstawy Przed kilkunastu laty absolutnymi hitami były projekty modułów cyfrowych
07trudne nietrudne 3. Dziecko ma przed sobą linie pionowe. ZADANIA: •    Po prawej st
Zdjęcie274 a Cięcie wzdłuż brzusznej powiratmi trzonu □ Wzdłuż rogu, w pobliżu trzonu, po przeciwnej
IMGp94 4^ «yi(J wyjaśniłem, tj. po przeciwnej stronie brzegu w zasięgu mojego wzroku znajduje mpowni
20090223(028) Następnie podąża po przeciwnej stronie rdzenia kręgowego do III neuronu we wzgórzu. •
czqc coś Chrystusowi. Siedzący po przeciwnej stronie kapłan również bierze udział w ożywionej dyskus
uczniów bohaterów i po przeciwnej stronie wpisujemy, w czym tkwi moc danej postaci. Podkreślamy, że
Tęcza ■ Są to barwne koncentryczne łuki (koła) znajdujące się po przeciwnej stronie
img180 (6) gumkę 6. Drugi koniec gumki jest przywiązany sznurem 7 do listwy podstawy po przeciw
67511 IMG 91 (5) pi całkowicie zabarwione I częściowo zabarwione f białe plamy na liścieniach po prz