130858389

130858389



3

Jako nauczycielka przedszkola, rozumiem istotę i potrzebę uaktywniania twórczości językowej swoich wychowanków, a tym samym pragnę się do niej przyczynić. Z dziećmi zawsze jest o czym mówić - począwszy od sztuki zapinania guzików, aż po wiadomości o lotach kosmicznych. Wszystko to bowiem angażuje ciekawość dziecka, wszystko stanowi odkrycie.

Źródłem poznania jest dla dziecka dorosły, w przedszkolu nauczyciel -osoba wszechwiedząca, którą chciałoby się o wszystko zapytać. Dlatego moją rolą jest nie tylko przekazywanie wiedzy, ale także uczestniczenie w dziecięcych doświadczeniach, przeżyciach, obserwacjach, bowiem „przedszkolak może uczyć się w miarę tego, jak program nauczyciela staje się jego własnym programem” (L. S. Wygotski 1971, 518).

W rozwijaniu aktywności słownej przedszkolaków uwzględniam ich cechy rozwojowe, przede wszystkim indywidualny rozwój mowy, jego uwarunkowania. Otaczam opieką zarówno dzieci słabe, które nie nadążają za grupą, jak również dzieci zdolne, nie zapominam o przeciętnych. W swojej pracy dążę do pełnej akceptacji swoich wychowanków, takimi jacy są. Organizuję zabawy, zajęcia, pracę, umożliwiam bezpośrednie kontakty z techniką, sztuką, otoczeniem społecznym i przyrodniczym.

Przyroda daje dziecku możliwość poznania jej wszystkimi zmysłami. Widzi ono lecące ptaki, słyszy szum wiatru, czuje zapach kwiatów, dotyka zjeżonej sierści kota. Przyroda zaspakaja potrzeby emocjonalne dzieci, pragnienie obdarzania miłością i przyjaźnią w bezpośrednich z nią kontaktach. Również kącik przyrody zorganizowany w sali bardzo pomaga mi w stymulowaniu aktywności językowej moich wychowanków. Gromadzone przez nas eksponaty przyrody ożywionej i nieożywionej stają się okazją do działania. Wywołują wiele pytań, domysłów, przypuszczeń, problemów. Dzieci chętnie w takim przypadku dzielą się spostrzeżeniami, wrażeniami z kolegami z grupy. Same wskazują zmiany w rozwoju roślin, sygnalizują o potrzebach wynikających z pielęgnacji, ochrony zwierząt i roślin znajdujących się w kąciku. Dzięki temu dzieci zdobywają nowe doświadczenia, informacje, które są materiałem do twórczości, cieszą się z efektów własnej pracy.

Podstawowym zadaniem, jakie sobie stawiam w rozwijaniu aktywności językowej dzieci jest stworzenie korzystnej atmosfery w grupie przedszkolnej, klimatu poczucia bezpieczeństwa, wolności, które sprzyjają szczerej wypowiedzi. Zauważyłam, że atmosfera życzliwości, ufności i serdeczności, braku lęku pozwala na lepsze relacje między dziećmi, a także między wychowankami a mną. Poza tym, pomaga mi poznać predyspozycje, uzdolnienia, wady, moich przedszkolaków. Dobra atmosfera w grupie, aprobata i szacunek rówieśników i wychowawcy pobudzają do twórczości, także językowej.

Zdaniem wielu pedagogów i psychologów( np. J. Piageta i J. Brunera), w kształceniu sprawności językowej dziecka najwłaściwszymi metodami są te, które stymulują je do twórczego stosowania języka.

W pracy nad aktywizacją słowną dzieci umożliwiam im zaspakajanie potrzeby komunikowania się (przyczyniając się do zdobywania doświadczeń językowych) min. poprzez rozmowy, jako środka wymiany myśli. Rozmowa może odbywać się między dziećmi, między dziećmi i dorosłymi, może być rozmową o cechach monologu, może być dialogiem lub rozmową ogólną, gdy np. uczestnicy mówią na przemian. Organizacja rozmowy wymaga ode mnie zrealizowania takich zadań jak: wybór tematu, wspólne działanie, sposób usadowienia dzieci, określenie czasu trwania rozmowy oraz wielkości grupy. Wybierając temat rozmowy zwracam uwagę na to, by był on powiązany z działaniem dzieci i pobudzał je emocjonalnie. Nie zapominam o tym, że małe dzieci mają bardzo subiektywny sposób mówienia, rzadko prowadzą rozmowę ze sobą, raczej wypowiadają się „obok siebie”. Organizując rozmowę dbam oto, aby dzieci przyjmowały dla siebie wygodną pozycję, dobrze się przy tym widząc i



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGE37 78 Poezja jako .Język w Języku Rozumienie poezji jako twórczości językowej zawierało w sobie
Problem rozumienia przez nauczycieli przedszkoli istoty zabaw badawczych weryfikują następne odpowie
Przedsiębiorstwo rozumiane jest jako jednostka gospodarcza mająca osobowość prawną, wyodrębnioną pod
168 się można do świadectwa wszystkich dotąd żyjących uczniów jego, iż jako nauczyciel, łączył w sob
216 miast uwagę wielu osób, tak dalece, iż nazajutrz już kilku uczni pozyskał, jako nauczyciel śpiew
img061 (15) 6 Zasoby Zasoby można zdefiniować jako wszystko, to co jest potrzebne do wykonania planu
img217 wiemy, że pozytywny stosunek nauczycielki przedszkola do zabaw konstrukcyjnych zależy w dużym
img020 20 Według powyższego podziału mapy geologiczne - jako graficzne przedstawienie w pewnej siali
Cenimy czas nauczycielaKsiążka Nauczyciela z Płytą NauczycielaKrokw przedsiębiorczośćMateriały
81 BIBLIOTEKA AKADEMICKA JAKO ELEMENT ŚRODOWISKA INFORMACYJNEGO CZŁOWIEKA -* potrzeba stałego
Wykaz literatury cytowanej 271 Schopenhauer A.: Świat jako wola i przedstawienie. Tłum J. Garewicz.
Pod log5 Istota logistykiRys. 6. Logistyka jako program w przedsiębiorstwie. Źródło: Opracowanie

więcej podobnych podstron