130859105

130859105



Wykorzystanie koncepcji resilience... 51

traktowana jako siła psychiczna albo dokładniej jako zdolność człowieka do mobilizowania sił w niesprzyjających okolicznościach i niepowodzeniach. Resilience jest więc zdolnością jednostki do efektywnego radzenia sobie ze stresem i niezwykłą, ze względu na wiek i okoliczności, psychologiczną siłą wywieraną na zewnątrz, na niekorzystne okoliczności1.

Drugie podejście zakłada, że pozytywna adaptacja, a więc uzyskanie oczekiwanego poziomu pozytywnego przystosowania społecznego, wymaga osiągnięcia przez jednostkę punktu krytycznego, od którego możliwe jest „odbicie się od dna” i zmiana kierunku socjalizacji z negatywnego na pozytywny. W wychowaniu resocjalizującym wiąże się to ze zdiagnozowaniem tej sfery rozwojowej nieletniego, która może stać się płaszczyzną „oporu”, a więc może być punktem zwrotnym w procesie jego społecznego funkcjonowania. Płaszczyznami oporu może być grupa rówieśnicza, odkryte i ujawnione potencjały, zalążki talentów, określone predyspozycje osobowe, ale o tym szczegółowo w dalszej części artykułu. Resilience oznacza więc zdolność przetrwania w sytuacji przeciwieństw lub odbicie się od negatywnych doświadczeń, pozwalające na nadanie pozytywnego kierunku własnemu rozwojowi2.

Trzecia grupa definicji podkreśla, iż resilience to dynamiczny proces. Pionierzy badań tego zjawiska byli przekonani o jego wyjątkowości i występowaniu tylko u niektórych jednostek. Dominował pogląd o wrodzonym charakterze resilience. Obecnie uważa się, że istnieje możliwość wyuczenia się dyspozycji potrzebnych do stawiania oporu wobec stresu i traumy. Dlatego coraz częściej mówi się nie o czynnikach ochronnych, ale o procesach ochronnych, a resilience oznacza dynamiczny proces, w którym jednostki realizują pozytywną adaptację mimo dotkliwych nieszczęść lub traumy3.

Sandra Prince-Embusy podkreśla, że zdolność ta związana jest z cechami osobowościowymi jednostki, cechami środowiska rodzinnego i środowiska pozarodzinnego. Wśród cech osobowościowych wymienia ona zdolności intelektualne, „łatwy temperament”, autonomię, poleganie na sobie samym i zdolności komunikacyjne. Natomiast wśród cech środowiska rodzinnego - ciepło rodzinne, kohezję, strukturę rodziny, wsparcie emocjonalne ze strony jej członków, pozytywny wzór osiągnięć, silną więź przynajmniej z jednym rodzicem. Ważne jest również środowisko pozarodzinne, w którym najistotniejsze elementy to pozytywne osiągnięcia szkolne, dobre stosunki z rówieśnikami oraz dorosłymi spoza rodziny4.

W związku z tym resilience obejmuje różne grupy zjawisk. Najczęściej zalicza się do nich:

a)    funkcjonowanie znacznie lepsze niż można by się było tego spodziewać na podstawie wiedzy o czynnikach ryzyka,

b)    utrzymywanie się dobrego funkcjonowania mimo wystąpienia stresujących doświadczeń,

1

   B. Urban, Agresja młodzieży i odrzucenie rówieśnicze, Warszawa 2012.

2

   Tenże, Kognitywne...

3

   A. Borucka, dz. cyt.

4

   B. Urban, Kognitywne...



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wykorzystanie koncepcji resilience... ^9 okoliczności życiowych, poprzez budowanie i wzmacnianie
Wykorzystanie koncepcji resilience... 61Bibliigrafia Bandura A., Teoria społecznego uczenia się, War
Wykorzystanie koncepcji resilience... ^3 czynników ryzyka ma niewielki negatywny wpływ na funkcjonow
Wykorzystanie koncepcji resilience... ^5 3. Relacje rówieśnicze. Wewnętrzne czynniki chroniące: 1.
Wykorzystanie koncepcji resilience... ^ ~J 0    to, co dla niej pożądane, a dodatkowo
Koncepcja wykorzystania betonowego korpusu reaktora EWA jako suchego przechowalnika wypalonego
wykorzystać zestaw tych umiejętności do formułowania operacyjnych celów edukacji, a także traktować
KONCEPCJA EFEKTYWNOŚCI - Przejaw realizacji funkcji można traktować jako efekty (poziom) walory świa
Koncepcja kompetencji jako zdolności do wykorzystania wiedzy w nowych sytuacjach zawodowych Takie ro
Koncepcja Business Process Reengineering jako metoda zarządzania projektem 131 Wykorzystując
Marketing-mix wg koncepcji McCarthyego "4P" traktowana w usługach jako wygodną i uniwersal
DSC02424 • 5*ęfpn Uchański * neracja 1850 * nie ufa koncepcjom mesjanistyczno-kosmo. I gonicznym tra
P1010186 (5) się na istnieniu energii psychicznej45 (psychikę można traktować jako „względnie zamkni
Magazyn663 Nr 51 Rozpłód kóz 59 Oczywiście określenia tego rodzaju należy traktować jako orientac
skanuj0023 (194) każdy pacjent, który uległ podtopieniu w zimnej wodzie winien być traktowany jako w

więcej podobnych podstron