130859235

130859235



CZĘŚĆ I: KONCEPCJE ROZWOJU CZŁOWIEKA

Współczesne badania nad rozwojem człowieka koncentrują się nie tylko na opisywaniu zmian dostrzegalnych w całym cyklu życia, lecz także starają się wyjaśnić stałość i zmienność ludzkiego zachowania oraz ukazać czynniki wpływające na jego losy życiowe. Stąd A. Brzezińska (2000)1 opisując obecne podejścia badawcze do rozwoju człowieka podkreśla wagę koncepcji wyjaśniających istotę i znaczenie:

-    czynników zmiany, które związane są z procesami dojrzewania, warunkowanymi zegarem biologicznym oraz procesami uczenia się, zgodnymi z zegarem społecznym,

-    mechanizmów zmian rozwojowych, dla analizy których znaczenie mają okresy krytyczne oraz punktualność zmian,

-    rodzajów zmian, które są obserwowalne filo- i ontogenetycznie,

-    badania zmian za pomocą trafnie dobranego aparatu badawczego.

W naszych rozważaniach pominiemy teoretyczne zagadnienia dotyczące obszarów badań psychologicznych nad przebiegiem rozwoju człowieka (vide: np. A. Brzezińska i J. Trempała)2, a skupimy się na przybliżeniu koncepcji rozwoju ontogenetycznego.

Z tych względów z wielu dotychczas opublikowanych koncepcji rozwoju człowieka przybliżymy bardziej szczegółowo jedną z teorii zakładającą priorytetowe znaczenie własnej aktywności jednostki w jej rozwoju ontogenetycznym. Zanim jednak to uczynimy przedstawimy pewne założenia ogólne dotyczące istoty rozwoju człowieka.

W pierwszej kolejności odpowiemy sobie na pytanie czym w istocie jest rozwój człowieka? Jakie są czynniki i mechanizmy tych zmian?

1. Pojęcie rozwoju

Wszystkie uznawane obecnie koncepcje rozwoju człowieka przedstawiają własne założenia i interpretacje, a także wskaźniki dostrzeganych zmian rozwojowych.

Dla pedagoga istotne jest natomiast to, aby przyjęta przez niego koncepcja umożliwiła mu takie projektowanie własnych działań zawodowych, których efektem będzie optymalny rozwój podopiecznego.

Z tego względu w naszych rozważaniach postaramy się przybliżyć na wstępie pojęcie i czynniki rozwoju.

6

1

   A. Brzezińska, (2000), Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa, Scholar.

2

   A. Brzezińska, J. Trempała, (2000), Wprowadzenie do psychologii rozwoju, w: J. Strelau, Psychologia t 1, Gdańsk, GWP.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
100H74 BADANIA NAD TYM PROCESEM KONCENTROWAŁY SIĘ NAD RELACJAMI CZASU J TEMPERA K RV PRZY WYKOR
Zdjęcie006 Współczesny status i definicja HSC Współczesne badania nad HSC rozpoczęto w 19/9r (niemal
WSPÓŁCZESNE BADANIA NAD JĘZYKIEM ROSYJSKIM IJECO ODMIANAMI
Zdjęcie006 Współczesny status i definicja HSC Współczesne badania nad HSC rozpoczęto w 19/9r (niemal
CCF20090212134 FILOGENEZA Według paradygmatu dominującego współczesne badania nad ludzkim zachowani
ewolucja języka Etymolo<*i«i ludowa 148 W współczesnych badaniach etymologicznych szerokim zakres
CCF20091108019 sprzedaży i zwrot kuponów. W badaniach nad programami telewizyjnymi wykorzystuje się
OpHiIE - POLEMIKIAlicja Kozłowska-Lewna A jednak badania nad słuchem muzycznym rozwijają się... -w
47 BADANIA NAD WIERSZEM nic zajmowano się wykorzystaniem rezultatów tej pracy w charakterystyce utwo
49 BADANIA NAD WIERSZEM strofy czy rymu nie mają semantyki w sensie takim, jak wyrazy czy jednostki
■    Człowiek kieruje się nie tylko rozumem, ale emocjami, w związku z tym, rzadko
30 (377) str. 60 • ZABÓJCZA KONCENTRACJA - Paweł Sygnowski CZĘŚĆ 2. Techniki koncentrowania się Nie
jurij zawadski WOLNY CZŁOWIEK JESZCZE SIE NIE URODZIŁ I pół 30RMA
nad?łtykiem 1 A kto sztormu się nie boi i na spacer ma ochotę, może znaleźć cenny bursztyn,&nbs
W fazie poszukiwań wykorzystujemy twórcze możliwości człowieka posługując się nie tylko analizą
66 Z PRAC BIBLIOTEK! PAN W WARSZAWIE Prace nad cz. 2 t. 2 Słownika koncentrowały się na opracowywani

więcej podobnych podstron