130859450

130859450



34 Mieczysław Malewski

radygmatem, na przykład wspólny zestaw założeń metodologicznych, czy też konkretną epistemologią (Lincoln 2009, s. 271). Choć pojęcie „perspektywy poznawczej” jest nadzwyczaj enigmatyczne, autorka utrzymuje, że w ostatniej dekadzie granice i linie dzielące (...) paradygmaty i perspektywy zaczęły się zacierać (tamże, s. 272).

Z polskich badaczy podobne stanowisko przedstawiła ostatnio T. Bauman. Rezygnując z prezentowanej wcześniej postawy metodologicznego puryzmu (zob.: Pilch, Bauman 2001, s. 270), opowiedziała się za badaniami jakościowo-ilościowymi (hybrydowymi). Aby „zamazać” ontologiczne i epistemologiczne różnice pomiędzy paradygmatem pozytywistycznym i interpretatywnym, wprowadziła dwa elementy pośredniczące - model badań ilościowych oraz interpretatywny model badań jakościowych. W ten sposób badania jakościowo-ilościowe straciły' swoje bezpośrednie uprawomocnienie w treści odmiennych paradygmatów, a niedające się pogodzić różnice między nimi zostały zepchnięte na dmgi plan. Uzasadniając przedkładaną propozycję, autorka dowodzi, że zabieg

(...) rozróżniania na paradygmat i model badań jest istotny ze względu na różną zawartość treściową paradygmatu i modelu. W paradygmacie bowiem zawierają się wszelkie założenia ontologiczno-epistemologiczne dotyczące zarówno sposobu myślenia o świecie, jak i sposobów i efektów poznawania go; w modelu natomiast przejawia się powszechnie stosowana praktyka badawcza, będąca przejawem wiedzy badaczy na temat metod badania oraz zasad ich stosowania (Bauman 2010, s. 93).

Innymi słowy, źródłem metodologicznych uprawomocnień dla projektowanych badań hybrydowych ma być sama praktyka badawcza.

Rys. 1. Źródła i modele badań empirycznych. Źródło: Bauman 2010, s. 93

Opisane taktyki mające na celu technicyzację metodologii badań społecznych poprzez jej „oderwanie” od filozoficznych uprawomocnień zawartych w strukturze poszczególnych paradygmatów badawczych i sprowadzenie do poziomu „czystych na-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
poetyka011 Czysto kompozycyjnymi zadaniami objaśnić można także na przykład fakt, iż konstatację c u
64271 jakość pytania V x-yZestaw 1 1.    Rozmawiasz z koleżanką na temat wspólnego
CCF20090817000 w transfery czynników niematerialnych (na przykład zobowiązania) i materialnych (np.
22 (825) mm M NEUROPSYCHOLOGIA by oczekiwać na podstawie jego wykształcenia i statusu społecznego, c
skanuj0017 420 Mieczysław Malewski-Andragogika ijej metodologiczne dylematy jako dyscypliny na.-: 42
Jak mogliśmy się przekonać na przykładzie tego drastycznego eksperymentu, wspólne zadanie, wspólny c
pytania do powtórek i na 2 termin egzaminu Zestaw 1    . 1.    Rodzaje
IMG34 (6) 139 Rozdział XII. Technika pracy materiałami do wypełnieńAplikacja kompozytu do ubytku -
pytania do powtórek i na 2 termin egzaminu Zestaw 1    . 1.    Rodzaje
Pojęcie naprężeń Przykład 1 Zastanówmy się wspólnie nad takim pytaniem: czy stały nacisk 1 kg np. na
DSC00059 (19) Na przykład dla dwu równoległych kół o tej samej średnicy d, ustawionych na wspólnej o

więcej podobnych podstron