130860067

130860067



Drakona, jako symbol okrucieństwa (drakon to po grecku "smok"). Jednocześnie stopniowe pogarszanie się warunków życia wolnych chłopów attyckich doprowadziło do wzrostu napięć społecznych.

W roku 594 p.n.e. Solon uzyskał specjalne uprawnienia, upoważniając go do przeprowadzenia istotnych zmian w państwie. Solon, jak sam wyjaśnia w swojej autobiograficznej twórczości poetyckiej, usiłował zachować równowagę pomiędzy oczekiwaniami zamożnych obywateli, którzy chcieli utrzymać swoją pozycję materialną, a żądaniami biednych, którzy domagali się nowego rozdziału ziemi. Zarządził słynne "strząśnięcie długów" z obciążonych nimi gospodarstw, nie doszło jednak do żadnej redystrybucji ziemi. Solon zakazał również sprzedawania Ateńczyków w niewolę za długi oraz oswobodził tych, którzy wcześniej stali się w ten sposób niewolnikami. Dążąc do zrównoważenia politycznych wpływów bogatych i biednych, Solon podzielił obywateli na cztery grupy wedle posiadanego majątku. Im wyższa była klasa majątkowa, do której należał dany obywatel, tym wyższe były urzędy, do których mógł kandydować

Pomimo wysiłków Solona zmierzających do uspokojenia wewnętrznej sytuacji konflikt rozgorzał na nowo niedługo po wprowadzeniu w życie reform i trwał do połowy VI wieku p.n.e. Jego źródłem była rywalizacja o urzędy i wpływy pomiędzy członkami elity, a także utrzymujące się niezadowolenie najbiedniejszych mieszkańców Aten.

Następnie poparcie ludu dało Klejstenesowi siłę wystarczającą do zbudowania systemu demokratycznego, z którego już niebawem Ateny miały słynąć w całym greckim świecie. Znaczenie reform przeprowadzonych przez Klejstenesa spowodowało, że w okresie późniejszym Ateńczycy uważali go za najważniejszego spośród twórców demokracji okresu klasycznego. Podstawową jednostką politycznej organizacji Attyki uczynił Klejstenes demy (demoi), respektując tradycyjną sieć osadniczą. Utworzył Radę Pięciuset (zastąpiła ona SolonowąRadę Czterystu). Liczba przedstawicieli poszczególnych demów była proporcjonalna do liczby mieszkańców. Również raz w roku wybierano dziesięciu strategów Byli to urzędnicy posiadający najwyższą władzę wojskową i cywilną.

Ateny pod przywództwem Peryklesa

Przekonanie o tym, że ateńskiej demokracji najlepiej sprzyja zaangażowanie jak najszerszych rzesz obywateli w życie polityczne, zostało umocnione w latach pięćdziesiątych V wieku p.n.e., kiedy Perykles (około 495-429 p.n.e.) - syn bratanicy reformatora demokracji, Klejstenesa, i wpływowego polityka Ksantypposa - przeprowadził uchwałę, na mocy której z dochodów państwa miano płacić dzienne stypendium obywatelom zasiadającym w sądach, członkom Rady Pięciuset ustanowionej przez Klejstenesa, a także wszystkim osobom pełniącym funkcje urzędnicze (wylosowanym, a nie wybranym). Bez takiego stypendium uboższym mieszkańcom Attyki trudno było porzucać codzienne zajęcia, by czynić zadość tak czasochłonnym obowiązkom. Inna była natomiast sytuacja ludzi sprawujących najważniejszy urząd w państwie, czyli dziesięciu strategów odpowiedzialnych tak za sprawy wojskowe, jak i cywilne, a w szczególności za finanse publiczne. Strategów wyłączono z systemu stypendiów i za pełnioną funkcję nie otrzymywali od państwa żadnej gratyfikacji. Byli oni wybierani, a nie losowani, ponieważ do pełnienia tego stanowiska niezbędna była fachowa wiedza i doświadczenie. Nie otrzymywali stypendium, ponieważ spodziewano się, że do urzędu tego kandydować będą jedynie ludzie zamożni, tacy jak Perykles, którzy posiadają odpowiednie wykształcenie i mają dość wolnego czasu na służbę państwu. Formą gratyfikacji za ich trud był prestiż, jakim cieszyło się to stanowisko. Stypendium otrzymywane przez pozostałych urzędników i członków trybunału nie było wysokie i z pewnością nie przekraczało dziennego zarobku zwykłego robotnika. Mimo to te skromne środki rzeczywiście umożliwiały uboższym Ateńczykom udział w rządach. Jak wcześniej Klejstenes, Perykles, choć wywodził się z elity, przeprowadził reformy wzmacniające tendencje egalitarne w ustroju demokratycznym, dzięki

4



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
kupisiewicz dydaktyka ogólna6 ROZDZIAŁ IXMETODY NAUCZANIA Methodos to po grecku droga, sposób postę
metody nauczania001 ROZDZIAŁ IXMETODY NAUCZANIA Methodos to po grecku droga, sposób postępowania. St
9 (1584) Ryba po grecku >a, przykryta kołderką duszonych jarzyn to świetna przkąska, tak sam
42 (438) X NIE MAM O- 1 CHOTY ZNOWU PORZUCAĆ MOJEGO SKARBU. WYNAGRODZĘ JEJ v TO PO POW-
-    ONTOLOGIA - od greckiego ,to-on" - czyli byt, czyli to nauka o bycie, po gr
DSC?99 Rozdział II. Miłość jako symbolicznie uogólnione medium komunikacji ją znać tak dobrze, jak t
IMGP0591 130 Część druga. Powstanie pisma wskazuje na to, że znaki kultury Vinća należy rozumieć jak
Pojęcie prawo administracyjne (jako gał pr. publicznego) -to prawo, które egzystuje, po to by zabezp
Pojęcie prawo administracyjne (jako gał pr. publicznego) -to prawo, które egzystuje, po toby zabezpi
P1011754 Kulturowa biografia rzeczy -utowarowienie jako proces Dla ekonomisty towary po prostu są. T
P1011754 Kulturowa biografia rzeczy -utowarowienie jako proces Dla ekonomisty towary po prostu są. T
zapisać symbolicznie jako „~p”. Biorąc to pod uwagę spróbujmy wyrazić zasadę sprzeczności i zasadę

więcej podobnych podstron