1155786687

1155786687



21

łeczne. Typowo odchylenia od normy w rozwoju fizycznym i psychicznym. Niektóre czynniki środowiskowe o ujemnym oddziaływaniu wychowawczym. Atmosfera domu rodzinnego i błędy wychowawcze rodziców. Życie szkolne, usterki wychowania szkolnego. Czynniki społeczno-kulturalne: książka, dziennik, kino, „bandy“ dziecięce. Typy dzieci trudnych: dziecko nieśmiałe, zuchwałe, leniwe i anormalne oraz przestępcze. Zadania profilaktyki wychowawczej i pojęcie pedagogiki leczniczej.

Lektura:

Bleustein: Lenistwo u dzieci i młodzieży, Chowanna 1932.

Wl. Chłopicki: Z dziedziny psychopatologii wieku dziecięcego, Chowanna 1931.

Artwińslci: O chorobach nerwowych wieku dziecięcego, Lwów 1928. Ł. Wachholz: O zaburzeniach umysłowych u dzieci, Lwów 1927.

J. Kuchta: Dzieci trudne do wychowania, Warszawa 1933.

Me toda pracy: wykładowo-dyskusyjna.

Dydaktyka ogólna (46 godzin).

J. Dydaktyka, jej pojęcie i przedmiot. Stosunek do pedagogiki. Nauki pomocnicze. Wzrost znaczenia dydaktyki jako wynik ewolucji społecznej. Nowsze kierunki w dydaktyce.

II.    Uczenie się. Wyposażenie z natury do procesu uczenia się. Teoria neuronów. Inteligencja i jej mierzenie Pamięć. Zmęczenie. Teoria uczenia się (asocjacjonizm, bihewioryzm, uwarunkowane reakcje, struktura). Prawo uczenia się według Thorndickeła. Teoria wspólnych składników. Kształtowanie formalne.

III.    Nauczyciel. Pojęcie metody ciaśniejsze i szersze. Nauczanie wychowawcze. Dobór materiału. Koncentracja.

IV.    Formy nauczania. Przegląd metod dawniejszych przy nauczaniu jednostkowym i zbiorowym. Werbalizm. Poglądowość. Metody autorytatywne, dyskusyjne, laboratoryjne.

V.    Organizacja nauczania. Rozkład zajęć: Praca szkolna i domowa ucznia. Praca nauczyciela.

VI.    Cele i środki nauczania we współczesnej szkole polskiej. Lektur a:

B. Nawroczyński: Zasady nauczania.

M. Ziemnowicz: Nauczanie i wychowanie w St. Zjedn. A. P.

„    „    Problemy współczesnego wychowania.

H. Rowid: Pojęcie szkoły pracy.

R. Rusk: Pedagogika eksperymentalna.

B. R. Buckingham: Praca badawcza na terenie szkoły.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMG21 Problem podmiotowości.. wymiar Mówi się © zjawisku reintegracji dziecka z odchyleniami od nor
ANNA HRYNIEWICKA dzieci i młodzieży z odchyleniami od normy i na rozwój myśli pedagogicznej i
IMGv19 Wszystkie te subdyscypliny (pedagogiki specjalnej zajmują się konkretnym rodzajem odchylenia
68161 IMGv19 Wszystkie te subdyscypliny (pedagogiki specjalnej zajmują się konkretnym rodzajem odchy
CCF20081129088 ginesie potocznej opinii czy najczęściej spotykanych tekstów, charakteryzuje wypowie
DSC00682 4 BADANIE FIZYKALNE kle brak odchyleń od normy, z wyjątkiem zaawansowanych postaci gruźlicy
7.    Metody oceny wydolności układu oddechowego. Odchylenia od normy w badaniu
ar 3 Diagnostyku Badanie przedmiotowe: pomiędzy zaostrzeniami często bez odchyleń od normy. Czasami
ar4 Diagnostyka Badanie przedmiotowe: często bez odchyleń od normy W 30% przypadki powiększenie wąt
Mogą być odchylenia od normy, w dól lub w górę. Inteligencja, zdolność do przystosowania się do
68161 IMGv19 Wszystkie te subdyscypliny (pedagogiki specjalnej zajmują się konkretnym rodzajem odchy
IMGv19 Wszystkie te subdyscypliny (pedagogiki specjalnej zajmują się konkretnym rodzajem odchylenia
CCF20131128034 V. Normy rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży 37 być wykorzystany w konkretnych war
CCF20131128036 V. Normy rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży 39 Tabela 7. Charakterystyka liczbowa
CCF20131128038 V. Normy rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży 41masa ciała [kg]wiek [lata] Ryc. 16.
CCF20131128040 V. Normy rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży 43masa ciała [kg]wiek [lata] Ryc. 18.

więcej podobnych podstron