1313878593

1313878593



dydaktyczne, za pomocą których dąży się do realizacji w określonych formach organizacyjnych celów kształcenia. Można więc przyjąć, że dydaktyka zajmuje się analizą wszystkich czynności składających się na proces nauczania - uczenia się. Czynności te tworzą pewien zbiór działań nauczyciela i uczniów, wzajemnie wiążących się i warunkujących, zmierzających do osiągnięcia wspólnego celu. Ponieważ czynności ucznia i nauczyciela zawsze przebiegają w określonych warunkach (treści, organizacja, środki itp.) oraz są nastawione na uzyskanie zamierzonych rezultatów (wyników, skutków tych czynności), zatem przedmiotem badań dydaktyki jest proces nauczania - uczenia się łącznie z czynnikami, które go wywołują, warunkami, w jakich przebiega, a także rezultatami,do jakich prowadzi.

Przedmiot badań dydaktyki najpełniej określił W. Zaczyński przedstawiając, że jest nim:

-    naukowa analiza i formułowanie celów nauczania (celów kształcenia) wraz z ich uszczegółowioną charakterystyką;

-    dobór treści kształcenia według ustalonych zasad i zgodnie z obranym celem dydaktycznym;

-    badanie procesu kształcenia (nauczania) dla odsłonięcia rządzących nim prawidłowości, a wiec ustalanie związków i zależności zachodzących między składnikami;

-    formułowanie, opartych na poznanych prawidłowościach procesu, zasad metodycznie poprawnej pracy nauczyciela z uczniami w procesie dydaktycznym, znanych pod nazwą zasad kształcenia (zasad nauczania);

-    badanie wartości dydaktycznej poszczególnych metod kształcenia; formułowanie reguł ich doboru i poprawnego wykorzystania w procesie dydaktycznym (klasyfikacja, charakterystyka, optymalizacja);

-    badanie środków dydaktycznych i optymalnych warunków efektywnego ich stosowania w kształceniu;

-    ustalanie najkorzystniejszych form organizacyjnych nauczania.

Najważniejszą kategorią systemu dydaktycznego we wszystkich zamierzonych i planowanych procesach dydaktycznych jest zmierzanie do osiągnięcia założonych celów kształcenia. Mogą one być osiągane poprzez zastosowanie odpowiednich treści, metod, form organizacyjnych i środków dydaktycznych. Głównym zadaniem dydaktyki jest opis, analiza i interpretacja tych czynników a także badanie prawidłowości procesu kształcenia oraz zależności między różnymi składnikami reguł i sposobów postępowania systemu dydaktycznego oraz formułowanie na bazie zdobytych informacji norm.

Współcześnie, dydaktyka jest ujmowana jako nauka o nauczaniu i uczeniu się.

4



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
2 (826) ^5. środki dydaktyczne, za pomocą których można w procesie nauczania * uczenia się wykonywać
File0001 < PRZEKAŹNIKI I MODULATORY > + Substancjo, za pomocą których odbywa się transmisja sy
Slajd3 < PRZEKAŹNIKI I MODULATORY > * Substancje, za pomocą których odbywa się transmisja syna
PIERWSZA TAKA KSIĄŻKA O PUSZCZY w środku QR kody za pomocą których przeniesiesz się w
IMG83 (8) kc^ych struktur fabularnych, za pomocą których zCspołv nydarrcn przekształcać można w okr
61885 IMG83 (8) kc^ych struktur fabularnych, za pomocą których zCspołv nydarrcn przekształcać można
NADZÓR KORORACYJNY •odnosi się do zasad działania, procedur, systemów i struktur za pomocą których r
produkty?rmentacyjne0020 za pomocą płytowego wymiennika cieplnego do temp. około 70°C i tę temperatu
produkty?rmentacyjne0020 za pomocą płytowego wymiennika cieplnego do temp. około 70°C i tę temperatu
SAM65 iOperacja kuźnicza: gięcieGięcie - są to operacje kuźnicze, za pomocą których odkuwkom nadaje
21036 skanowanie0012 (105) Promocja Zespół środków, za pomocą których firma komunikuje się z rynkiem
hum3 274 Stryc Ponieważ normy prawne są często łamane, dąży się do wprowadzenia skutecznych sankcji

więcej podobnych podstron