1468550650

1468550650



Kilka uwag o konspekcie lekcyjnym 47

na analizą tekstu literackiego lub obserwacją zjawisk językowych oraz twórczą aktywność uczniów. Ostatnie ogniwo musi prowokować do uogólnień i badać stopień realizacji założonych celów.

Tradycyjnie redagowany konspekt przyjmuje zapis ciągły lub tabelaryczny, ale jego adresat pozostaje nieujawniony. Pora postawić pytanie, dla kogo pisane są konspekty? Odpowiedź najprostsza wskazuje na prowadzącego lekcją. Inaczej jednak należy redagować plan lekcji, którą prowadzić będzie autor konspektu, inaczej zaś przygotować projekt przeznaczony do publikacji (Kwiatkowska-Ra-tajczak 2002: 157-178). Zajmijmy się najpierw konspektami studenckimi, których przeznaczeniem jest pomoc podczas prowadzenia lekcji próbnych, ćwiczeniowych.

Przyjmuje się, że konspekt powinien odpowiadać ogólnie przyjętemu wzorowi. Jaki jednak jest ten wzór? Wymagania metodyków są tu rozbieżne. Niektórych nauczycieli zawodu satysfakcjonuje skreślony w formie kilku punktów ledwie zarys projektu lekcji, inni natomiast wymagają szczegółowego planu działań wraz z projektowanymi odpowiedziami uczniów. Wydaje się, że oba skrajne stanowiska są niewłaściwe. Upomnieć się należy o dostosowanie formy zapisu do stopnia zaawansowania studenta w przygotowanie do zawodu nauczyciela. Postulowałabym, aby w fazie początkowej nauki zawodu szczegółowo planować czynności nauczyciela i uczniów (Kowalikowa 2006: 117). Zapis przewidywanej odpowiedzi uczniowskiej pozwala prawidłowo zredagować pytanie. Kształcenie adeptów w zawodzie w zakresie umiejętności formułowania pytań stawianych uczniom podczas lekcji taktować należy niezwykle poważnie. Już starożytni twierdzili „Nie ty źle odpowiadasz, lecz ja źle pytam”. Nie sposób przecenić rangi, jaką należy nadać kształceniu umiejętności redagowania pytań (Nowak 2005). Wydaje się, iż po piciwszcj ciągłej praktyce studenckiej w szkole można dopuścić redakcję mniej szczegółową. Jeśli konspekt służy tylko jego autorowi, a więc ma jasno określonego adresata, to dopuścić można redakcją dość swobodną. Jednak student redaguje konspekty także po to, aby przedstawić je metodykowi, który prowadzi przygotowanie do zawodu. Można przyjąć nawet, że praktyki przedmiotowo-metodyczne zaliczane są na podstawie przedstawianej do oceny dokumentacji, a więc sprawozdań z lekcji hospitowanych i konspektów lekcji poprowadzonych. Nawet jeśli metodyk hospituje zajęcia studenta prowadzone w ramach praktyki ciągłej, to widzi jedną lub dwie lekcje, pozostałe zaś ocenia na podstawie dokumentacji. W ten sposób zmienia się adresat redagowanego tekstu. Konspekt nadal jest planem kolejnych czynności praktykanta i uczniów, ale wyposażony być musi w szczegółowe omówienie teoretyczne, bowiem pozwala ono ocenić stopień przygotowania do zadań nauczycielskich.

Dla metodyka istotna jest druga z kompozycyjnych części konspektu. Redakcja z wykorzystaniem swoistego dla metodyki nauczania aparatu pojęciowego pozwala ocenić stopień zaawansowania studenta. Za szczególnie ważny uważam



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Kilka uwag o konspekcie lekcyjnym 45 znajdzie się także miejsce na temat lekcji i, co szczególnie wa
Kilka uwag o konspekcie lekcyjnym 51 uczniom. Aby lekcja trafiała do uczniów preferujących różne sty
Kilka uwag o konspekcie lekcyjnym 49 rankingu, łańcucha przyczynowo-skutkowego, diagramu Venna, diag
Status teoretyczny nauk o mediach kilka uwag do dyskusji się na obszarach, perspektywach i postulata
Kilka uwag o stanie polonistyki w Niemczech na tle stosunków niemiecko-polskich Rozważania na temat
87768 skanuj0021 (139) WSPÓŁCZESNA TURYSTYKA KULTUROWA 25 na analiza tekstu” (Kaczmarek 2005, 178) -
Roksana Jędrzejewska-Wróbel Analiza tekstu literackiegoTY, KTÓRY ROZPOCZYNASZ OMÓWIENIE LEKTURY, POR
JĘZYK POLSKI > Analiza tekstu literackiego > Jan Kochanov/ski, Pieśń XXV (Czego chcesz od nas,
studentów do analizy tekstu literackiego jako odzwierciedlenia tendencji kulturowych i społecznych o
4 Semestr I 1. Analiza tekstu literackiego Dr Wojciech Browarny forma zajęć: konwersatorium lic
4.    Analiza dzieła literackiego 30 5.    Wiedza o komunikacji języko
powinien wykazać się umiejętnością analizy i syntezy badanych w pracy dyplomowej zjawisk językowych,
2.    Przeczyta (do wyboru): fragment tekstu literackiego lub artykułu w gazecie dla
347 (16) 347 Kilka uwag dotyczących teorii tekstu (lingwistyki tekstu) Dobrzyńska zwraca uwagę na to
Status teoretyczny nauk o mediach - kilka uwag do dyskusji Źródło: oprać, na podst.: W. Jakubowski,

więcej podobnych podstron