1484605887

1484605887



oburęcznymi do końca życia, wtedy pojawiają się trudności w nauce czytania i pisania oraz problemy z orientacją w przestrzeni.

Trudności dziecka uwarunkowane leworecznościa

Zaburzenia lateralizacji rozpatrywane są ze względu na model lateralizacji i tempo jego rozwoju.

O zaburzeniach mówimy w przypadku lateralizacji niejednorodnej: nieustalonej i skrzyżowanej. Jeśli chodzi o lateralizację nieustaloną należy uwzględnić wiek dziecka. Niejednorodność lateralizacji ma bardzo duży wpływ na trudności w nauce czytania i pisania.

Wg H. Spionek w przypadku lateralizacji skrzyżowanej powstaje problem współdziałania ze sobą określonych kończyn i organów parzystych, głównie oka i ręki, co jest przyczyną słabej koordynacji wzrokowo-ruchowej. Wielu naukowców uważa, że dzieci leworęczne napotykają większe trudności w nauce i nie wynika to bynajmniej z poziomu ich inteligencji.

•    Zaburzenia rozwoju ruchowego

Zaburzenia rozwoju ruchowego występują u tych dzieci leworęcznych, które wykazują zwolnione tempo procesu lateralizacji albo dominację skrzyżowaną. Obniżenie sprawności ruchowej występuje tylko u niektórych leworęcznych, częściej pojawia się u osób oburęcznych. Dzieci oburęczne wykazują nie tylko obniżenie sprawności ruchowej, ale także brak harmonii ruchowej. Czynności wykonywane przez te dzieci są niedokładne i mało precyzyjne.

•    Zaburzenia orientacji przestrzennej

Do najważniejszych zaburzeń można tu zaliczyć mylenie strony prawej z lewą oraz błędy popełniane przy odwzorowywaniu kształtów asymetrycznych. Wpływ na rozwój orientacji przestrzennej ma m.in. środowisko, czyli rodzice i nauczyciele oraz ćwiczenia w toku których utrwala się przewaga czynnościowa jednej strony ciała. Fizjologicznym przejawem tej przewagi jest większe napięcie mięśniowe w częściej i silniej pracujących grupach mięśni.

Należy podkreślić, że trudności w rozróżnianiu strony prawej od lewej pojawiają się u dzieci oburęcznych, natomiast jeśli chodzi o odwzorowywanie kształtów geometrycznych i liter, to największe trudności mają dzieci z dominacją skrzyżowaną, a wśród nich - dzieci leworęczne, a jednocześnie prawooczne.

3



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
I I PRZEGLĄD PIŚMIENNICTWA. tnie na pozostanie w zamknięciu do końca życia, nie troszcząc się o nic,
Przykazania8 Rodzice mają się kochać do końca życia. Czy modlę się o miłość i zdrowie dla rodziców?
IMG I. Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i p
IMG I. Scenariusze zajęć do pracy z dziećmi ze specyficznymi trudnościami w nauce czytania i p
P. Huget, Terapia specyficznych trudności w nauce czytania i pisania - zajęcia korekcyjno -kompensac
Scan10004 skiej Trudności w nauce czytania i pisania, wydanej w r. 1930, z publikacji Maćkowiaków i
27.    Maurer Alicja Terapia trudności w nauce czytania i pisania u dzieci upośledzon
Zajęcia wyrównawcze - pokonywanie trudności w nauce czytania i pisania -dla uczniów klasy IIA Elżbie
61 Innego rodzaju podłoże trudności w nauce czytania i pisania mogą stanowić przewlekłe schorzenia,
3. Znaczenie problemu. Trudności Angeliki w nauce czytania i pisania oraz zaburzenia mowy mają negat
trudności czytania i pisania ARKUSZ OBSERWACYJNY UCZNIA Z TRUDNOŚCIAMI W NAUCE CZYTANIA I PISANIA Im
ĆWICZENIA WYRÓWNAWCZE dla uczniów z trudnościami w nauce czytania i pisania

więcej podobnych podstron