1492316861

1492316861



Henryk Jarosiewicz

intelekt ^-rozum-> wola


poznanie <-zmysły-> doznanie I -o


somatyka: reakcje


runkowane); określamy je terminem „psychika”. Natomiast „wrażliwość” jest to zdolność doznawania wartości działania materialnych elementów sytuacji, związana ze zmysłami. Jak widać, w świetle tego modelu, można mówić nie tylko o procesach psychosomatycznych, ale szerzej: o procesach psychodynamicznych. Przykładem takich zjawisk jest wzruszenie (które powstaje zarówno spontanicznie, jako wytwór doznania wartości zmysłowej, lub jako wytwór wyobrażenia sobie wartościowej sytuacji) oraz zamiar, rozumiany jako wytwór upodmiotowienia (interioryzacji) wartościowego stanu rzeczy jako celu działania.

Ryc. 3. Model „mozaikowy” podmiotu osobowego

Tak rozumiany podmiot w swoich relacjach ze światem jest pewnym systemem (Tomaszewski, 1979b). System ten może być rozmaicie zorganizowany, zaś wytworem czynności organizowania siebie jest temperament i charakter (Jarosiewicz, 2001). Podstawą zdolności do organizowania siebie jest naturalna zdolność woli do władania sobą (ciałem), wskutek czego pojawia się ruchliwość jako wyraz tej zdolności. Stopniowo jednak ruchliwość ta wyraża różne treści, które motywują wolę. Władanie sobą, choć jest to zjawisko dowolne, nie od razu jest reflektowane, a zwłaszcza wolne.

Skłonności i ich diagnoza

Wypracowane modele pozwalają na wyjaśnianie aktywności człowieka, którą chcemy rozumieć jako regulowany przez osobę akt (Lewicki, 1978), czj' też, jak u Kulczyckiego, jako rozwiązywanie problemów życiowych (Kulczycki, 1998), które jest wyrazem aktywnego uczestnictwa osoby w świecie. W języku koncepcji rozwiązywania problemów życiowych, którą rozwijam, przeżycie złego położenia życiowego, bądź też pragnienie wyższej jakości życia, powoduje dążenie do zmiany relacji na bardziej optymalne (wartościowe). Dokonuje się to przez złożoną czynność, którą Kulczycki określa jako „radzenie sobie”, bądź też „rozwiązywanie problemu”.

Dążenie do wysokiej jakości życia wyraża się w specyficznie rozumianym wyborze. Wybór jest to rozstrzygnięcie co do przedmiotu chcenia (Jarosiewicz, 2013b).

Przedmiot chcenia jest to zawsze jakiś obiekt, który jest sposobem spełnienia dążeń. Wybór tego przedmiotu jest czynnością umysłową osoby, swoistym „myślącym chceniem”, gdyż celem nie jest tu zmiana stanu rzeczy (sytuacji), ale zmiana stanu podmiotu. Nie jest on przypadkowy, ale związany z odzwierciedleniem dążeń w postaci „ja”. W związku z tym pojawia się potrzeba wprowadzenia nowej kategorń pojęciowej, to jest „skłonności”. Osoba jest skłonna wybierać pewne relacje, które w jej mentalnym obrazie są odpowiednimi dla niej sposobami działania. Przyjmuję, że skłonność jest cechą „Ja”, rozumianą jako cecha jej mentalnego odzwierciedlenia w obrazie siebie-w-świecie. Posiadane skłonności wpływają na to, iż osoba łatwiej upodmiotawia pewne motywy (wartości), to jest uznaje je jako „własne” (proces interioryzacji). Jest to zatem zjawisko analogiczne do wrażliwości natury na pewne doznania (relacje). Przez analogię więc można przyjąć, iż skłonność jest to wrażliwość osoby na odpowiadające jej przedstawienia (wrażenia, czy też wyobrażenia).

Tak rozumiane skłonności można badać w procedurze testowej, przedstawiając metodycznie osobom badanym pewne sytuacje i zliczając pojawiające się spontanicznie wybory określonych relacji (danych jako przedstawienia zmysłowe). W testach wyboru określamy preferowane sposoby bycia, jak również pewne ideały bycia, z którymi osoba badana się identyfikuje (Achtnich, 2010; Jarosiewicz, 2012).

DĄŻENIA A SKŁONNOŚCI Zachowanie i jego wyjaśnianie

K. Ajdukiewicz (1965) wyróżnił dwa typy wyjaśniania naukowego, zdania typu demoiislrandum, właściwe logice formalnej oraz typu explanandum, składające się na logikę pragmatyczną. „Logika życia” wychodzi od obserwacji zjawisk, które są dane i wyjaśnia je wskazując na zjawiska podmiotowe, jako na ich warunki konieczne.

Jak to ilustruje na Rycina 2 w obserwacji dane są zjawiska podmiotowe materialne, ujęte w modelu jako zachowanie (doświadczenie zewnętrzne). Ale też dane są empirycznie zjawiska niematerialne, dostępne w odczuciu i w refleksji (doświadczenie wewnętrzne).

W świetle modelu „mozaikowego” człowiek jako podmiot — w zasadzie — nie reaguje na bodźce w swej aktywności własnej. Jego działanie jest w istocie władaniem sobą, a więc jest wyrazem dynamizmu woli, tej jej czynności własnej, jaką jest wybór warunkówr niezbędnych dla rozwoju. Czynność ta jest uwarunkowana formalnie treścią mentalnego obrazu siebie i świata, co powoduje, że władanie sobą zaczyna wyrażać jakieś znaczenia, że staje się zachowaniem (Nuttin, 1968). W języku koncepcji czynności i wytworów znaczeniem zachowania rozumianego jako wytwór jest złożona czynność (Twardowski, 1965b). Wyraża ono zarów no czynność woli (zdolność do władania sobą), przeżywaną jako sprawczość, jak też czynność osoby, która poznawczo posiada siebie w obrazie siebie w świecie i panuje sobie. Panowanie sobie dane

98 & Czasopismo Psychologiczne Psychological Journal, 20, 1, 2014, 93-102



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Czyn ludzki nie może być oceniany jako dobry lub zły, jeśli w nim nie uczestniczy rozum i wola. Zmys
page0022 12 nie weźmie w rachubę pierwiastka wolnego i duchowego ; rozum i wola w tysiączny sposób w
page0022 12 nie weźmie w rachubę pierwiastka wolnego i duchowego ; rozum i wola w tysiączny sposób w
1404770r3506957673024T2766586 o Św. Augustyn Podróż we własną duszę Platon wola a rozum wola jako na
70205 skanuj0210 (2) 440 INDEKS RZECZOWY Integracja prawa i moralności 331*332 Intelekt (=> Rozum
CCF090306004 G. 242 ne). Fakt, iż podstawą zrzeszenia staje się intelekt, dążenie do poznania, a je
MIĘDZYNARODOWE ZAWODY KONNE IX MEMORIAŁ MACIEJA FRANKIEWICZA10 czerwca HIPODROM WOLA, POZNAŃ CSI4.PL
Henryk Jarosiewicz Czerwińska-Jasiewicz, M. (1997). Decyzje, młodzieży dotyczące własnej przyszłości
Henryk Jarosiewicz podmiotu, który osiąga się pośrednio, poprzez wybór określonego sposobu
Henryk Jarosiewicz „serce” jest pojęcie „osoby”, będzie to wymagało jednak dalszych
Henryk Jarosiewicz ra swój los. Wybiera to, czego pragnie. Nie unika swego losu, lecz wychodzi mu na
ROZUM I WOLA: rozum przedstawia nie sadzi. Sad jest aktem woli (decyzji zgody lub nie zgody) —> w
4. Rozum i woła w etyce Sokrates wydaje się niekiedy twierdzić, źe wystarczy wedzieć, co jest dobre
MŁPlmiA-OAKRĘSiLA^WŁADZE DUCHOWE CZŁOWIEKA ROZUM    WOLA (świadomość)
filozofia egzamin 7 m II- TEORIA POZNANIA I PSYCHOLOGIA, I. Rozum a. zmysły. Rozum j«« m,nrłl poznan

więcej podobnych podstron