1588093486

1588093486



Wrocław 10.06.2019 r.

Dr hab. inż. Marek Hawryluk, prof. PWr.

Recenzja pracy doktorskiej mgr inż. Radosława Wartacza Analiza teoretyczno-doświadczalna ciągnienia wielostopniowego drutów ocynkowanych ze stali C42D"

Promotor: dr hab. inż. Maciej Suliga, prof. PCz.

Ocena istotności problemu naukowego

Aktualnie można zaobserwować dynamicznie rozwijający się przemysł ciągarski oraz nowopowstające jego obszary dla rynku druciarskiego, co powoduje, że przedsiębiorstwa, które chcą świadczyć najwyższe usługi, muszą inwestować w najnowsze maszyny i dopracowywać obecne technologie pod coraz bardziej specjalistyczne zamówienia, chociażby takie jak druty ocynkowane. Tego typu druty są często stosowane na siatki ogrodzeniowe, liny, sprężyny, itp.. Obecnie zwiększeniu sprzedaży wyrobów musi towarzyszyć zwiększona wydajność ciągami. Stąd przedsiębiorcy są zmuszeni do wymiany zużytych maszyn na nowoczesne ciągarki umożliwiające realizację bardziej zawansowanych procesów ciągnienia ze znacznie zwiększonymi prędkościami ciągnienia. A to z kolei wymusza wymianę maszyn ciągarskich i opracowywanie lub też modyfikację istniejących rozwiązań.

W literaturze ciągnienie jednostopniowe zostało szeroko opisane, co umożliwiło poznanie podstaw ciągarstwa i wskazało kierunki dalszych badań, udoskonalając nowe technologie w ciągarstwie. Najnowsze rozwiązania technologiczne umożliwiają wykorzystanie w procesie ciągnienia ciągarek wielostopniowych, gdzie prędkość na ostatnim bębnie (ciągadle) może przekraczać nawet 25 m/s. Ponadto literatura dotycząca ciągnienia wielostopniowego drutów stalowych w zdecydowanej większości dotyczy ciągnienia drutów niepokrytych, jak również ciągnienia z mniejszymi prędkościami. W związku z powyższym, celowym wydaje się określenie wpływu technologii ciągnienia na kształtowanie się powłoki cynkowej oraz własności tego typu drutów. Dlatego tematykę przedstawioną w recenzowanej pracy doktorskiej, w której Autor analizuje procesy ciągnienia drutów ocynkowanych, z dużymi prędkościami w zakresie 5-25 m/s należy uznać za bardzo aktualną i nowatorską. Dodatkowo należy podkreślić, że badania zostały przeprowadzone w warunkach przemysłowych, co jest ich dużą wartością, zarówno w aspekcie naukowym, jak i aplikacji przemysłowej.

W recenzowanej dysertacji przeprowadzona została szczegółowa analiza procesu ciągnienia drutów ocynkowanych ze stali średnio węglowej w gatunku C42D. Proces ciągnienia walcówki o średnicy 5,5 mm na drut o średnicy 2,2 mm zrealizowano z wykorzystaniem nowoczesnej przemysłowej maszyny wielociągowej umożliwiającej    proces ciągnienia z prędkościami

przekraczającymi 20 m/s. Druty ciągniono w ciągadłach konwencjonalnych o kącie części zgniatającej ciągadła a=3, 4, 5, 6, 7° oraz w ciągadłach hydrodynamicznych o kącie a=5°; dla obu rodzajów ciągadeł zastosowano prędkości ciągnienia w zakresie: 5, 10, 15 i 20 m/s. Badania obejmowały teoretyczną i doświadczalną analizę parametrów cnergetyczno-siłowych procesu ciągnienia, badania własności mechanicznych, technologicznych, chropowatości powierzchni i naprężeń własnych, a także badania warunków smarowania i grubości powłoki cynkowej. Uzupełnieniem badań była analiza metalograficzna warstwy wierzchniej drutu i powłoki z wykorzystaniem skaningowej mikroskopii elektronowej oraz badania odporności korozyjnej ocynkowanych drutów stalowych, jak również wyznaczania właściwości mechanicznych, plastycznych i technologiczno-cksploatacyjnych.

Przeprowadzona przez Autora pracy kompleksowa analiza procesu ciągnienia drutów ocynkowanych wykazała, że przy ciągnieniu z prędkością powyżej 15 m/s występuje znaczące pogorszenie warunków smarowania, połączone z mięknięciem powłoki cynkowej i jej nalepianie się na ciągadła i bębny ciągarki. Biorąc pod uwagę parametry siłowe procesu ciągnienia, stan warstwy wierzchniej drutu i jego własności mechaniczno-tcchnologiczne, optymalnym kątem zgniatania ocynkowanych drutów stalowych ze stali C42D jest kąt a=5°. Zastosowanie w procesie ciągnienia ciągadeł hydrodynamicznych w dużej części niweluje negatywny wpływ dużych prędkości na proces i własności ocynkowanych drutów stalowych.

Podsumowując istotność problemu naukowego można stwierdzić, że na podstawie przeprowadzonych bardzo obszernych badań, Autor opracował pewnego rodzaju kompendium wiedzy dotyczący ciągnienia drutów ocynkowanych z dużymi prędkościami, które zapewne posłuży do optymalizacji tego typu procesów, a także do doboru istotnych parametrów technologicznych i siłowych, które pozwolą uzyskiwać wyrób o wymaganych właściwościach, a jednocześnie przy istotnych korzyściach ekonomicznych dla ciągami.

i



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wrocław, 10.02.2016 dr hab. inż. Marek Klonowski, prof PWr.Curriculum vitae 1.
Prof. dr hab. Jan Klimek Szkoła Główna Handlowa RECENZJA rozprawy doktorskiej mgr Katarzyny Anny Wój
Awanse naukowe Nominacje profesorskie 30.06.2014    - dr hab. inż. Witold Lidwa
Politechnika WrocławskaZakład Odlewnictwa i Automatyzacji Kierownik: dr hab. inż. Kazimierz GRANAT t
ZOO-11 e MAZO01500C 311 a (D-1) Matematyka dyskretna matDyl Dr hab. inż. Radosław Katarzyn
20 UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI NR 8 (10)DZIEKAN WYDZIAŁU INŻYNIERII LĄDOWEJ I ŚRODOWISKA Dr hab. inż.
Politechnika WrocławskaINŻYNIERIA LOTNICZA NA POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ KI dr hab. inż. Cezary
Komitet Redakcyjny doc. dr Marek Reichel - przewodniczący; prof. dr hab. inż. Jarosław Frączek; prof
Zarządzanie wymaganiami, innowacjami i ryzykiem Prowadzący: Wykłady (10) - prof. dr hab. inż. Piotr
Bielsko-Biała, 21.10.2014 Prof. dr hab. inż. Jan Szadkowski Em. prof. zw. ATH LOGISTYKA W PRZEDSIĘBI
Kadra dydaktyczna KSLprof. dr hab. inż. Marek Fertsch -    specjalista w dziedzinie p
prof. dr hab. inż. Stanisław SZPOR* 5.04.1908 ■u- 10.04.1981profesor Politechniki Gdańskiej,
grupa B (4) Wrocław 2010-01-26ZALICZENIE Rachunkowość i finanse prof. PWr dr hab. inż. Tadeusz Dudy®
09:30- 10:00 Rejestracja uczestników 10:00-10:15 Powitanie uczestników: Prof. dr hab. inż. Adam

więcej podobnych podstron