1800320825

1800320825



Pseudodyskalkulia występuje, gdy dziecko nie jest w stanie wy kazać swoich potencjalnych zdolności matematycznych wskutek zaburzeń emocjonalnych, choroby fizycznej, zmęczenia czy braków w wiadomościach.

1.3. Klasyfikacja dyskalkulii Ladislay Kość wyróżnił sześć typów dyskalkulii:

Typ dyskalkulii

Objawy

werbalna

przejawia się zaburzeniem umiejętności słownego wyrażania pojęć i zależności matematycznych, takich jak oznaczanie liczby i kolejności przedmiotów, nazywanie cyfr i liczebników, symboli działań i dokonań matematycznych

praktognostyczna

(wykonawcza)

przejaw ia się zaburzeniem umiejętności manipulowania konkretny mi lub narysowanymi obiektami w celach matematycznych - obliczania liczebności, porównywanie ilości, szeregowaniem przedmiotów' wg. kolejności malejącej bądź rosnącej.

leksykalna

zaburzona jest umiejętność czytania symboli matematycznych (cyfr, liczb, znaków działań matematy cznych i zapisanych operacji matematycznych), uczeń nie potrafi odczytywać pojedynczych np. cyfr, bądź myli cyfry o zbliżonym kształcie graficznym np. 6 i 9, 3 i 8, ma problemy w kojarzeniu symboli matematycznych z ich nazwami, odczytuje w odwrotnym kierunku liczby dwucyfrowe (12 jako dwadzieścia jeden)

Dyskalkulia leksykalna bywa nazywana dysleksją liczbową.

graficzna

trudności w zapisywaniu symboli matematyczny ch (współwystępuje często z dysgrafią i dysleksją)

w Drz\Dadku alebokich zaburzeń uczeń nie iest w stanie nanisać dvktowanvch mu liczb, napisać nazw liczb, ani ich skopiować.

w laaodnieiszei nostaci zaburzenia dziecko ma nroblemv nn. z zaDisem liczb orzv pisemnym dodawaniu, odejmowaniu, zapisaniem liczb wielocyfrowych, np. izoluj pojedyncze elementy (np. 1248 jako 1000, 200, 48), pomija zera albo wymyśla w łasne sposoby zapisu.

Dy skalkulia graficzna bywa określana mianem dysgrafii liczbowej.

ideognostyczna (pojęciowo -poznawcza)

przejaw ia się niezdolnością rozumienia pojęć i zależności matematycznych oraz niezdolnością wykonywania obliczeń w pamięci.

(uczeń ma trudności w dostrzeganiu zależności liczbowych np. 5 to połowa 10, 8 jest o 1 większe od 7)

operacyjna

(czynnościowa)

zaburzenie zdolności wykonywania operacji matematycznych.

(uczeń często zamienia operacje np. wykonuje dodawania zamiast mnożenia, odejmowanie zamiast dzielenia, zastępuje skomplikow ane operacje prostszymi, np. preferuje pisemne wykonywanie obliczeń, które łatwo można wykonać w pamięci)

Dwa wzorce trudności w uczeniu się matematyki (na podstawie badań z krajów anglojęzycznych):

4


opracowanie: B. Wiśniewska, D.Hulewicz, Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna Środa Wlkp.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Projekt 4SKŁAD CHEMICZNY WÓD PODZIEMNYCH Woda występującą w przyrodzie nigdy nie jest w stanie chemi
W przypadku, gdy kierownik nie jest w stanie wypracować systemu zapewniającego emocjonalne zaangażow
•    pseudokonflikt - występuje gdy podwładny nie ujawnia swojej niechęci czy
wspomaganie rozwoju rady i porady Strona 3 •    Żadna zabawka nie jest w stanie zas
CCF20090605061 nieugiętą silą duchową. Podporządkowując się tej sile, dziecko cierpi. Dorosły nieom
rodzic nie jest w stanie zrozumieć i zaakceptować faktu, że jego dziecko jest inne niż on sam, że ma
DSCF2339 244 b)    naturalna stopa bezrobocia występuje nawet wtedy, gdy rynek p
tpn w alpach i za alpami8301 172 mo chęci, napisać do mnie nawet nie jest w stanie. Kazał jednak o
oczy są otwarte [17]. A wiadomo, że roczne dziecko, które zaczyna chodzić, nie jest w stanie utrzyma
48457 P1050392 Skoro obowiązuje powszechne przekonanie, że dziecko musi być wychowywane, gdyż nie je
35934 Slajd34 (84) Odbicie • Gdy materiał nie jest przezroczysty, ani całkiem odbijający, to występu
b)    naturalna stopa bezrobocia występuje nawet wtedy, gdy rynek. pracy jest w
skanuj0056 (44) 120 na temat własnego życia. Gabrielle nie jest w stanie stanąć na nogach o własnych

więcej podobnych podstron