1869685161

1869685161



Program nauczania

Nazwa przedmiotu: Podstawy teorii kształcenia

Prowadzący:

Dr Beata Kozieł Dr Aleksandra Minczanowska Dr Barbara Chojnacka - Synaszko

Suma godzin we wszystkich semestrach Wykłady: 10 Ćwiczenia: 10

Semestr I

Opis przedmiotu z uwzględnieniem założeń, celów

•    Wyposażenie studentów w treści teoretyczne, niezbędne do udziału w tworzeniu ćwiczeń praktycznych (strategia prowadzenia efektywnych działań dydaktycznych w szkole i innych placówkach edukacyjnych);

•    Zapoznanie słuchaczy z teoretycznymi i praktycznymi podstawami nowoczesnego procesu kształcenia (charakterystyka zasad, metod kształcenia, prezentacja form organizacyjnych kształcenia, ukazanie problemów związanych z kontrolą i oceną wyników kształcenia);

•    Poznanie i zrozumienie roli nauczyciela, uczniów i warunków w udoskonalaniu procesu kształcenia;

•    Wdrażanie słuchaczy do sprawnego analizowania teorii nauczania - uczenia się oraz konstruowania problemów, zadań i testów;

•    Opanowanie umiejętności i wiadomości obejmujących planowanie, osiąganie oraz mierzenie zmian w osiągnięciach ucznia;

•    Inspiracja w poszukiwaniu efektywnych i twórczych metod pracy dydaktycznej;

•    Wdrażanie słuchaczy do szukania sposobów poprowadzenia zajęć atrakcyjnych i bogatych w treści kształcące, poznawcze, rozwijające wrażliwość i kształtujące osobowość ucznia.

Tematyka zajęć_

Treści programowe wykładów:

1.    Realizacja procesu kształcenia. Nauczanie i uczenie się - wzajemne relacje.

2.    Uczenie się w kształceniu wielostronnym (uczenie się przez przyswajanie wiedzy; uczenie się przez odkrywanie wiedzy; uczenie się przez przeżywanie; uczenie się przez działanie).

3.    Ogniwa procesu kształcenia (uświadamianie celów i zadań dydaktycznych; kierowanie procesami poznawczymi; kształtowanie umiejętności praktycznych; utrwalanie wiadomości i umiejętności; sprawdzanie i ocena osiągnięć

4.    Organizacja procesu dydaktycznego.

5.    Przestrzeganie zasad kształcenia.

6.    Rola nauczyciela w procesie kształcenia.

7.    Aktywizujące metody kształcenia (między innymi: metoda przypadków; metoda sytuacyjna; metoda inscenizacji; metoda symulacji; metoda projektów; metody integracyjne; metody diagnostyczne; metody i techniki rozwijające twórcze myślenie; metody twórczego rozwiązywania problemów; metody grupowego podejmowania decyzji).

8.    Wdrażanie uczniów do samokształcenia.

9.    Kontrola i ocena osiągnięć.

14



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Podstawy teorii wychowania Prowadzący: dr Małgorzata Zalewska -
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Podstawy teorii kształceniaProwadzący: Dr Beata Kozieł Dr Aleksa
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy wychowawczej nauczyciela Prowadzący: Dr hab. Zeno
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Dydaktyka ogólna Prowadzący: Dr Alina Górniok -
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Metodyka pracy wychowawczej nauczyciela Prowadzący: Dr hab. Zeno
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Pedagogika ogólna Prowadzący: Dr hab. Ewa Ogodzka-Mazur Suma
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Dydaktyka ogólna Prowadzący: Dr Alina Górniok - Naglik Suma godz
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Antropologiczne wprowadzenie do wiedzy o kulturze Prowadzący:
E-026 Katedra Polityki Ekonomicznej i Programowania Rozwoju 1.    Nazwa przedmiotu: P
Program nauczania Nazwa przedmiotu: Edukacja ludzi dorosłych Dr hab. Ewa Ogrodzka-Mazur Dr Bogusław
Nazwa przedmiotu: Podstawy ekonomii Osoba prowadząca przedmiot: dr Magdalena Kozłowska Katedra:

więcej podobnych podstron