2181687638

2181687638



75

dziesiątych zdecydowanie zwiększyła się liczba studentów z Wietnamu (671 osób), jak również z Syrii (176 osób) i Iraku (176 osób), liczne były również grupy studentów z Węgier (200 osób), Nigerii (161 osób), Mongolii (150 osób), Bułgarii (141 osób), Algierii (138 osób). Peru (121 osób) i Jordanii (117 osób). W latach osiemdziesiątych najliczniej przyjeżdżali studenci z Iraku (812 osób), Syrii (544 osoby), Jemenu Północnego (376 osób), Palestyny (342 osoby), Wietnamu (334 osoby) i Jordanii (202 osoby). W latach dziewięćdziesiątych oraz w roku akademickim 2000/01 i 2001/02 zmieniła się zupełnie struktura narodowościowa słuchaczy SJPdC w Łodzi. Zdecydowaną większość stanowili w tym okresie obywatele byłego Związku Radzieckiego: Białoruś - 410 osób, Ukraina - 324 osoby, Kazachstan - 190 osób, Rosja - 179 osób i Litwa - 175 osób. Ponadto najwięcej w tym okresie kształciło się studentów z Wietnamu (468 osób) oraz z Syrii (238 osób). Taka sytuacja spowodowana była tym, że po upadku Związku Radzieckiego Senat RP ufundował wiele stypendiów dla Polaków ze Wschodu i w tych latach stanowili oni jedną z najliczniejszych grup narodowościowych.

Na uwagę zasługuje fakt pojawienia się od początku lat dziewięćdziesiątych do 2002 r. większej niż dotychczas liczby studentów z krajów Europy Zachodniej. Przybyli kandydaci na studia wyższe z Francji - 54 osoby, z Holandii

- 17 osób, z Niemiec - 54 osoby, z Wielkiej Brytanii - 38 osób i z Włoch

-    22 osoby. Były to przeważnie dzieci pracowników ambasad, firm handlowych lub osoby posiadające w Polsce rodzinę.

Trzeba zaznaczyć, iż zupełnie nową grupę słuchaczy SJPdC UŁ stanowiły dzieci absolwentów z małżeństw mieszanych, których jedno z rodziców było narodowości polskiej, drugie natomiast obcokrajowcem. Nierzadko zdarzało się, iż studenci ci byli dwujęzyczni. Zdarzało się również, że absolwenci Studium przysyłali tu swoje dzieci, a więc była to już druga generacja, która pobierała naukę języka polskiego w Łodzi.

Słuchacze SJPdC UŁ byli zróżnicowani nie tylko ze względu na kraj pochodzenia czy narodowość, ale także reprezentowali różny poziom wykształcenia ogólnego, który zależał od poziomu oświaty i kultury kraju pochodzenia studenta, zwłaszcza studentów z Azji, Afryki i Ameryki Łacińskiej. Niektórzy studenci mieli ukształtowaną już historią i obyczajami osobowość, toteż oddziaływanie na nich w ramach europejsko pojętej cywilizacji było zadaniem niezwykle trudnym.

Rozwój oświaty w krajach rozwijających się, upowszechnienie idei kształcenia poza granicami kraju macierzystego, a nawet kontynentu, wzajemne oddziaływanie różnych kultur - prowadziły do nakładania się różnych warstw kulturowych, a na pewno minimum dwóch: rodzimej i importowanej. Miało to również swoje odbicie wśród studentów SJPdC w Łodzi.

Studenci w krajach ojczystych uczęszczali do szkół zorganizowanych według różnych systemów i na różnym poziomie nauczania.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
IMGi14 (2) natomiast zwiększa się liczba czynników, które zakłócają prawidłowy rozwój uczuć i emocji
Zmiana dotyczy przechodzenia zmian ze środowiska Zwiększa się liczba ludzi - świadome i celowe tworz
DSC00191 (21) 244 Epoka dziesiąta żeż zwiększyłyby się i jakąż zyskałyby pewność jego nadzieje, gdyb
Maśliński4981 natomiast w guzach przerzutowych tego nowotworu znacznie zwiększa się liczba ko* morek
P1520612 rozwoju, w cytoplazmie granulocytów zwiększa się liczba ziarnistości i różnicuje ich barwli
P5200037 Najnowsza wersja wymagań BRC 5#    zwiększa się liczba wymagań z 270 do 326,
W porównaniu z wynikami ankiet z roku poprzedniego zwiększyła się liczba respondentów oceniających b
88050 Zdjęcie0275 (5) dy mlckonośne oraz naczynia krwionośne. Zwiększa się liczba limfocytów i komór
25160 S5008449 golnie w LT C, zwiększa się liczba typów zabytków wyodrębniających wschodnią prowincj
126 ROCZNIKI ADMINISTRACJI I PRAWA. TEORIA I PRAKTYKA. ROK XII technologiczne, zwiększa się liczba w

więcej podobnych podstron