2048738625

2048738625



12 Współczesne koncepcje zarządzania

powstają tylko na skutek zdarzeń zachodzących w otoczeniu rynkowym (konkurencyjnym); zdarzenia mogą zachodzić w różnych segmentach otoczenia, jednak skutki sytuacji sprzyjających odczuwane są na ry nkach: klientów, pracy, finansowych, zaopatrzenia etc.

1.2. Typologie koncepcji i metod zarządzania

Sukces japońskich firm nasunął pytanie o metody zarządzania, które zapewniły im przewagę konkurencyjną. Zainteresowanie tymi metodami doprowadziło do opracowania różnych ich typologii. Jedną z najobszerniejszych taksonomii koncepcji i metod zarządzania, odnoszących się zarówno do przedsiębiorstwa lean,)ak i agile, opracował zespół naukowców z Instytutu Psychologii Pracy Uniwersytetu Sheffield (Bolden i in., 1997).

Propozycja Boldena obejmuje 87 koncepcji zarządzania podzielonych według dwóch głównych kryteriów: orientacji strategicznej - wyjaśniającej powód użycia danej koncepcji oraz dziedziny jej zastosowania. Według pierwszego kryterium koncepcje są podzielone na dwie grupy': wspomagające biznes i wspomagające organizację (rys. 1.1). Koncepcje wspomagające biznes podzielono na trzy podgrupy: zmniejszające koszty, poprawiające jakość i skracające czas odpowiedzi przedsiębiorstwa

o


Benchmarking forąuality Benchmarking TQM    forcost

TB W


Ergonomie

design

Quality

irnprovement

teams


OS

Downsizing


BPR

Market

research

Benchmarking

forcustorner

responsiveness

CM

Flexible work organization


= §• Customer §/- feedback

i scp


Logistics

managernent

Forecasting


Maintaining stock levels


Benchmarking

for technology Benchmarking foremployee effectiveness EMP

MRP    Job

GT. FMS enrichment

Electronic data Productteam interchange responsibility Automated forpurchasing sto ragę and    and

retrieval distribution


1 g. QFD    Process Agile Manufacturing CAE, CIM Multi-skilling

o = TPM    Mapping    CE    CAPP Safety managernent

ig, g, SPC    JiT Rapid prototyping CAD,CAM Jobrotation

~ Poprawa Redukcja Reakcja na Poprawa Rozwój , jakości_kosztów potrzeby klientą , technologii pracowników;

Orientacja na biznes    Orientacja na organizację


Rys. 1.1. Układ taksonomii koncepcji i metod zarządzania z przykładami Źródło: Trzcieliński; opracowanie własne na podstawie: Bolden i in., 1997.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
NAUKI HUMANISTYCZNE I SPOŁECZNE NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWAWstęp Współczesne koncepcje zarządzania
12 Katarzyna Bartusik Tabela 1 Istota wybranych współczesnych koncepcji zarządzania rozwojem
wymagań bezpieczeństwa. Współczesne koncepcje zarządzania BHP w przedsiębiorstwach. Ergonomia - poję
Slajd82 Ucząca się organizacja organizacja oparta na wiedzy, rozumiana jako koncepcja zarządzania, o
skanuj0005 (41) Tabela 16 Wartości współczynnika uwzględniającego zmniejszenie sprawności kierowcy n
ZT144 (2) 286 CZEŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKAWpfyw TIT na marketing-mix Nowe nar
ZT166 (2) 330 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ turystyki na środowisko, na wyspę
ZT167 (2) 332 CZĘŚĆ 3. WSPÓŁCZESNE PROBLEMY ZARZĄDZANIA TURYSTYKĄ częstotliwością. Na przykład w dru

więcej podobnych podstron