242073488

242073488



w

ROZWIĄZYWANIE KONFLIKTÓW W SZKOLE - 5 MERYTORYCZNYCH KWESTII

I Konflikt - problem czy punkt zwrotny?

Przyzwyczailiśmy się, że konflikt jest czymś złym, generuje negatywne emocje i skutki. Jednak nie jest to kompletne spojrzenie na istotę konfliktu. W rzeczywistości jest on naturalnym zjawiskiem pojawiającym się w relacjach międzyludzkich. Z natury rzeczy nie jest więc ani dobry, ani zły. To sposób jego rozwiązania może być dobry lub zły. W tej części kursu odpowiemy na zadane w tytule pytanie, analizując przyczyny, źródła i skutki konfliktów. Spojrzymy na konflikt z nieco innej strony, wskazując na jego funkcjonalne cechy, sprzyjające osiąganiu celów, zwiększające skuteczność działania i - dzięki dobrym rozwiązaniom - poprawiające relacje w grupie czy wręcz budowanie klimatu wzajemnego zaufania.

II Komunikacja w konflikcie

Niedomówienia i błędna interpretacja intencji drugiej strony stanowią główną przyczynę powstawania i eskalacji konfliktu. Któż z nas będąc stroną w konflikcie, nie miał poczucia, że jest ofiarą? Któż nie widział

)NFLIKT0W

(1 kwietnia 2015 r.)

2015 r.)

29 kwietnia 2015 r.)

2015 r.)

iw uczeń - uczeń, uczeń - nauczyciel (24 maja 2015 r.) •zymają certyfikat poświadczający ukończenie kursu oraz ; w formacie PDF).

e-booków: 17-30 czerwca 2015 r.

podstępów i fałszu drugiej strony, będąc jednocześnie przekonanym o własnej nieomylności? To tylko dwa z możliwych zniekształceń postrzegania zachowań, motywacji i stanowisk obu stron, z jakimi mamy do czynienia w sytuacjach konfliktowych. Gdy chcesz pozytywnie rozwiązać konflikt, nieodzowna okazuje się skuteczna komunikacja. Skuteczna, czyli jasna, otwarta, pozbawiona aluzji, nieuzasadnionej krytyki czy ironii. W tej części przeanalizujemy bariery, jakie często sami ustanawiamy w porozumiewaniu się, prowokując konflikt bądź go eskalując. Poznamy również prawidła dobrej i efektywnej komunikacji, która powinna obowiązywać nie tylko uczniów, ale również nauczycieli.

III Sposoby radzenia sobie z konfliktem

Żeby pozytywnie uporać się z konfliktem, należy w pierwszej kolejności rozpoznać swój własny styl rozwiązywania sporów. Jest to bardzo ważny element,

0    którym często zapominamy, próbując zastosować w praktyce teorię rozwiązywania konfliktów. Jeżeli mamy podjąć się mediacji, a naszym głównym stylem rozwiązywania konfliktów jest rywalizacja, wtedy nie pomoże nawet perfekcyjnie opanowana teoria. Chcąc komuś pomóc, musimy zdać sobie sprawę z własnych ograniczeń. Będziemy wtedy świadomi własnych słabości i przygotowani na ewentualne problemy. W tej części kursu zostaną przedstawione poszczególne sposoby rozwiązywania konfliktu oraz przykładowe sytuacje, w których dany styl ma przewagę. Zapoznamy się również z poszczególnymi etapami rozwiązywania problemów - od zdefiniowania problemu przez rozpoznanie jego przyczyn po analizę możliwych rozwiązań

1    podjęcie decyzji o wyborze rozwiązania korzystnego dla obu stron. Na koniec poruszymy kwestię przenoszenia się konfliktów do internetu, a więc do obszaru, nad którym szkoła i nauczyciele często nie mają w ogóle kontroli.

IV Negocjować czy mediować?

Różnica pomiędzy negocjacjami a mediacjami polega na sposobie dojścia do porozumienia. W negocjacjach strony same rozwiązują konflikt, właśnie negocjując ze sobą. Natomiast w mediacjach proszą neutralnego mediatora o pomoc. W tej części kursu poznamy



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
•    Kwestia przedstawienia problemu- liczba zgonów czy liczba ocalonych osób •
DSC06047 (2) 36 toMnra OotinousU Piotr Broda-Wysocki Wykluczenie jest sytuacją konfliktu jednostki c
bożena wojtasik doradca zawodu strona8 39 38 zawód, w którym osoba rozwiązuje swoje konflikty i prob
KONFLIKT POKOLEŃ CZY INTERESÓW? naukową konfliktu, który pojawia się często między mistrzem i ucznie
KONFLIKT POKOLEŃ CZY INTERESÓW? uczelni, to mało ambitne, ale wygodne pozostanie wiecznymi i wiernym
skanuj0047 wiedzą jak szybko rozwiązać dany problem, czy jak załatwić daną sprawą itd. itp. (Garvin,
img071 Problem równowagi i stabilności w ekosystemach Czy punkt równowagi jest jednocześnie punktem
nowiny Bili w odwecie czy oskarżono ich z zemsty?Policjanci mają problemy Czy lwóweccy policjanci po
PICT5917 Kryteria a liczba wyborów pozytywnych i negatyw nych rozstrzygać problem, czy domagać się w

więcej podobnych podstron