2455029731

2455029731



Pedagogika jako nauka teoretyczna i praktyczna.

Pedagogika jest nauką o wychowaniu, kształceniu i samokształceniu człowieka w ciągu całego życia. Obejmuje ona swoim zasięgiem poznawczym „oddziaływania bezpośrednie człowieka na człowieka (...), a więc działania dośrodkowe, jak i działania odśrodkowe, przejawiające się w samodzielnym trudzie wychowanka związanym z samowychowaniem, samokształceniem, samo kształtowaniem”.

Nazwa pedagogika pochodzi z języka greckiego - od słów pais- chłopiec i poprowadzę. Paidagogos (prowadzący chłopca) to określenie człowieka sprawującego opiekę nad zachowaniem i bezpieczeństwem chłopca uczęszczającego do szkoły. Pedagogiem był zwykle niewolnik, który opiekował się powierzonym mu przez swego pana synem. Pedagogia zaś określano czynności wychowawcze pedagoga.

W starożytnej Grecji, do organizowanych co cztery lata igrzysk ku czci Zeusa, w gimnazjonach pod opieką paidagogosów, chłopcy uprawiali pentatlon - skok, bieg, rzut oszczepem i dyskiem oraz zapasy. W ten sposób wychowanie fizyczne dało początek opiece pedagogicznej i wychowaniu. Z czasem również paidagogos był odpowiedzialny za rozwój moralny, duchowy, uczył także pisać i czytać. W greckim rozumieniu pedagogika nie była nauką, lecz refleksją o wychowaniu.

Początki pedagogiki jako nauki mają swoje źródło w rozważaniach starożytnych myślicieli greckich. Prze wieli pedagogika rozwijała się jako gałąź filozofii, wyodrębniając się z niej stopniowo w samodzielną naukę, a to dzięki gromadzeniu doświadczeń w praktyce pedagogicznej oraz uogólnieniem teoretycznym.

Początki nowożytnej pedagogiki wiążą się z nazwiskiem czeskiego pedagoga Jana Amosa Komeńskiego, który w wieku XVII nakreślił problemy badawcze dla pedagogiki.

Przedmiot badań pedagogicznych.

Zakres zjawisk, które podlegają badaniom pedagogicznym jest szeroki. Pedagogika jako nauka musi spełniać określone funkcje, takie jakie w metodologii nauk przypisuje się nauce. Zatem pedagogika jako nauka ma do spełnienia następujące funkcje: deskryptywną (opis badanych zjawisk), eksplanacyjną (wyjaśnianie), prognostyczną (przewidywanie) oraz praktyczną (formułowanie wskazówek praktycznego działania). W ramach dwóch pierwszych funkcji pedagogika powinna zmierzać do poznania i zrozumienia zjawiska i procesu wychowania w całej jego złożoności. W celu realizacji tego zadania musi korzystać z osiągnięć

2



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
1. WPROWADZENIE DO PEDAGOGIKI1.1. Pedagogika - nauka o wychowaniu i kształceniu Pedagogika jest nauk
Krzysztof Pijarski Lock Jamesa Weilmga jako „przedmiot teoretyczny dowodzić, że jest czymś więcej ni
Krzysztof Pijarski Lock Jamesa Weilmga jako „przedmiot teoretyczny taki przedmiot jest dyskutowany,
22 Waldemar Piotr Gil towane, to jednak najważniejszy w pracach teoretycznych i praktyce gospodarcze
Pedagogika ogólna wykład^ 29.10.13 II Podstawy pedagogiki 1. Przedmiot pedagogiki - jest nim wychowa
PEDAGOGIKAJAKO NAUKA I WYCHOWANIE Pedagogika jest nauką o wychowaniu, która formuje teoretyczne i me
ped6 32 Cząif I. Pedagogika jako nauka uczniów stanów deprywacji. W szerszym rozumieniu praktyki edu
w nauce tej zachodzi zjawisko sprzężenia zwrotnego pomiędzy teorią a praktyką. Pedagogika jest, więc
32 Część I. Pedagogika jako nauka uczniów stanów deprywacji. W szerszym rozumieniu praktyki edukacyj
1. Czym zajmuje się pedagogika jako dziedzina nauki? Pedagogika jest nauką o wychowaniu. Pedagogika
i .Czym zajmuje się pedagogiko jako dziedzina nauki? Pedagogika jest nauką o wychowaniu. Pedagogika
PEDAGOGIKA PORÓWNAWCZA W POLSCE W Polsce pedagogika porównawcza jako nauka rozwijała się dopiero po
PEDAGOGIKA WCZESNOSZKOLNA JAKO NAUKA. MIEJSCE PW WŚRÓD INNYCH NAUK. Pedagogika wczesnoszkolna -
2 (1075) Pedagogika jako nauka o tym procesie musi być ściśle związana z naukami przyrodniczymi prze
8 9 II. PEDAGOGIKA WCZESNOSZKOLNA JAKO NAUKA 1. KONTROWERSJE WOKÓŁ NAZWY Praca pedagogiczna z d
Treści programowe A.    Problematyka wykładu 1.    Pedagogika jako nau

więcej podobnych podstron