2711906459

2711906459



27


Wiadomości Uniwersyteckie

w bibliografii jest niekompletny, gdyż, jak pisze Andrzej Korytko, profesor Zins opublikował ponadto jeszcze 350 artykułów i recenzji w różnych krajowych i zagranicznych dziennikach oraz czasopismach.

Patrząc na dorobek naukowy Profesora można powiedzieć, iż był on polihisto-rem. Interesowały go zarówno zagadnienia historii politycznej, gospodarczej, re-ligijncj, społecznej, kultury i nauki, historiografii. zwłaszcza brytyjskiej i historii książki. Najważniejsze jego dzieła to mająca trzy wydania Huśtana Anglii (I wyd. Ossolineum 1971), Anglia a Bałtyk w drugiej połowie XVI w. Handel bałtycki kupców angielskich z Polską w epoce elżbietaruskiej i Kompania wschodnia Ossolineum 1967, Boiska w oczach Anglików XIV-XVI w., PWN 1974, W kręgu Mikołaja Kopernika. Lublin 1966, Mikołaj Kopernik w angielskiej kulturze umysłowej epoki Szekspira. Ossolineum 1972, Powstanie chłopskie w ł^ru-sach Książęcych w 1525 r. Ruchy społeczne w Brusach w początkach reformacji i ich geneza. PWN 1953. Swoimi wartościowymi rozprawami: Angielska histonografia ludorska „Annales" sec. F. t. 15 i Angielska histonografia elzbtetańska „Odrodzenie i Reformacja w Polsce" t. 8. zapewnił sobie miejsce wśród liczących się badaczy historiografii w Polsce. Również w polskim piśmiennictwie naukowym popularyzował dorobek wybitnych brytyjskich historyków: George’a Maculaya T>evelyana („Kwartalnik Historyczny" t. 70) i Richarda Henry "I^wncya („Przegląd Humanistyczny” t. 7 oraz „Roczniki Dziejów Społecznych i Gospodarczych" t. 25). Wspomnieć trzeba również o recenzowaniu prac wybitnych historyków brytyjskich, jak choćby znawcy reformacji A. G. Dickensa czy wybitnego badacza XVH-wiecznej Anglii Christo-phera Hilla. Nie sposób pominąć jego zainteresowań książką, o czym świadczą recenzje angielskich wydawnictw źródłowych i bibliografii historycznych. Poza tym Profesor interesował się historią literatury, czego dowodzi książka Joseph Conrad and Africa. a także szkice literackie poświęcone laureatowi literackiej nagrody Nobla Thomasowi Stearnsowi Eliotowi. Philipo-wi Sidncyowi i Szekspirowi. Itzeba obiektywnie stwierdzić, iż wszystkie publikacje profesora należą do wartościowych i udanych. "tym niemniej osobne miejsce zajmuje książka wydana w 1996 roku: Przez epoki i kontynenty. Są w niej nie tylko wspomnienia biograficzne, ale szeroki kontekst otaczających je wydarzeń. Autor zawał w niej swój światopogląd, dokonał oceny różnych wydarzeń i ludzi, robiąc to w sposób mistrzowski z taktem, by nikt nie począł się dotknięty. Wiem z relacji ucznia Profesora na KUL b. dyrektora Biblioteki p. dra Andrzeja Paluchowskiego o opinii sędziwego profesora z Londynu, doktora Oskara Małeckiego, Józefa Jasnowskiego na temat tej książki. Profesor Jasnowski miał powiedzieć, iż dorobek profesora Zinsa jest znaczący, lecz nawet gdyby go nic posiadał, to sama książka f*rzez wieki i kontynenty zapewniłaby mu pamięć potomnych.

DYDAKTYK

Osobne zagadnienie to Profesor jako dydaktyk. Jego wykłady odróżniały się od innych wykładowców erudycją, błyskotliwością. finezją, innowacjami dydaktycznymi, a •akże żywością i dowcipem. Na przykład kiedy na gmachu przy Placu Litewskim 5 rojnicy instalujący hasło zakłócali tok wykładów stukotem, powiedział żartobliwie: nie wiem. czy uda się to skończyć, bo Nauka w Służbie Ludu daje znać o sobie. Do studentów sprowadzał uczonych z innych Uczelni, jak na przykład z KUL prof. Antoniego Maślińskiego, który mówił na temat historii sztuki. W pamięci pozostaną nieru-tynowe zajęcia seminaryjne. Profesor przysposabiał słabo znających język angielski seminarzystów do prowadzenia konwersacji. Dawał bardzo pożyteczne uwagi praktyczne, na przykład by w chwilach trudnych użyć określenia „well", albo „it is vcry inte-resting". Zapraszał tez na seminaria angielskich gości, zachęcając studentów do konwersacji. Tłzcba jednak podkreślić, że wtedy wizy mogły otrzymywać ost>by „pewne", które realny socjalizm przedkładały nad angielską rzeczywistość. Nie omieszkałem zapytać goszczącego profesora Leisle, co sądzi o brytyjskim scautingu założonym przez Riłberta Baden-Powella. Ten szkocki arystokrata znany z sarkazmu powiedział, że można scautów porównać do polskich chuliganów. Do dziś nie wiem, czy ta odpowiedź była wynikiem nieznajomości konotacji pojęcia chuligan, czy tez zawierała pogardę dla scautingu. Dzięki darom Uritish Council Katedra Profesora posiadała bardzo bogaty księgozbiór, ponad 30 tysięcy tomów an-glicanów. Niektórych pozycji z tego księgozbioru me posiadała nawet Biblioteka Narodowa. Profesor chętnie pożyczał książki swoim seminarzystom.

PROMOTOR

Moje ożywione kontakty naukowe z Profesorem rozpoczęły się po zreferowaniu pracy proseminaryjnej na temat Szkotów w Polsce w XVII wieku Pamiętam ten wiosenny poranek, gdy Profesor użył sformułowania „zanim powiem panu komplement, proszę przyjąć uwagi krytyczne". Rzecz jasna. że tych uwag nic zapamiętałem, czekając z niecierpliwością obiecanego komplementu. Był on lakoniczny: „pan posiada żyłkę historyka". Po upływie trzydziestu lat mogę powiedzieć, że tamten dzień istotnie był ważny w moim życiu, gdyż w oparciu o tamte tezy referat głosiłem później na międzynarodowej konferencji w Durham referat naukowy na podobny temat i został on nawet przyjęty do publikacji w organie naukowym Polskiego Towarzystwa Historycznego w Wielkiej Brytanii „Teki Historyczne”.

Od tamtej chwili nabrałem przekonania do pracy naukowej. Otrzymałem zgodę, by-pracę magisterską pisać na temat Szkotów w Lublinie. Tu Profesor okazał się wspaniałym pedagogiem, a zarazem człowiekiem niezwykle skromnym, twierdząc, ze na tej problematyce się nie zna, wysławszy mnie na konsultacje do profesora KUL Aleksandra Kossowskiego. Witolda Bcnedyktowi-cza z ATCh i p. dr Marii Stankowej z WAPL. Jako dobrą cechę prof. Zinsa należy wyeksponować fakt, ze nie bał się on podejmowania zupełnie nowych tematów badawczych, czym tez i ja zostałem przez niego zainspirowany, a również i to, że w przeciwieństwie do kierowników prac naukowych o usposobieniu satrapów, wysyłał swoich uczniów do innych specjalistów, każąc otwarcie afiszować się swoimi badaniami i szukać konsultacji u różnych kompetentnych badaczy. Tb również wpłynęło na moją otwartość i nawiązywanie owocnych kontaktów z innymi uczonymi przy pisaniu doktoratu i habilitacji. Przygotowywanie pracy magisterskiej było dla mnie przygodą w zawieraniu znajomości z innymi uczonymi, a także odwiedzaniu specjalistycznych, ale bardzo bogatych księgozbiorów na KUL ..Borowianum" i „Chrzanowianum" oraz do wyjazdu do innych bibliotek krajowych. Propozycja mojego pierwszego referatu naukowego wygłoszonego na PTF na temat doktryny historiozoficznej Arnolda Toynbcc zrodziła się pod wpływem wiedzy wyniesionej z seminarium magisterskiego. Profesor zaproponował również temat mojej rozprawy doktorskiej „Myśl społeczna Jamesa Harringtona” otwierając mi przewód doktorski. Praktycznie rozprawa doktorska została ukończona pod jego kierunkiem, ale okoliczności częstych wyjazdów spowodowały, ze promotor-stwo scedował na doc. Ttoorka. Był jednak recenzentem tej rozprawy i doskonale pamiętam przyjemny egzamin doktorski odbyty w jego gabinecie. Dla uświetnienia tej atmosfery profesor wyraził zgodę na wypicie koniaku, ale przezornie zadecydował, ze doktorant powinien poprzestać tylko na jednej lampce, bowiem czeka go obrona, a spożycie większej ilości szlachetnego trunku, jest niewskazane. Jako znaczący efekt współpracy naukowej z Profesorem muszę uznać i to, ze rozprawa zamieszczona w książce pod jego redakcją przyniosła zespołowi autorskiemu zespołową nagrodę II stopnia Ministra Nauki i Techniki.

W kontaktach ze studentami, doktorantami, współpracownikami czy tez napotkanymi rozmówcami profesor był taktowny i delikatny. Dla wyrażenia drażliwych sytuacji odwoływał się do przysłów angielskich, które zawierały swoisty koloryt języka. Wydaje się, że jakkolwiek mówił i pisał bardzo piękną polszczyzną, to w sytuacjach niezwykłych posługiwał się słowami angielskimi. Pamiętam sytuację w parku, kiedy niańczył trzyletniego syna. a len stawiał swoje dziecięce wymagania, skwitował to stwierdzeniem, iz musi się zająć tym gentelmcnem. W prowadzonych rozmowach, z reguły nie za długich, dyskutował na tematy polityczne, kulturalne, życia naukowego, wydawnictw naukowych itp. Na lemat innych wypowiadał się wyłącznie w dobrym tonie. Jeżeli do kogoś miał jakiś uraz. to nie wychodził poza płaszczyznę dręczącej go sprawy i tylko w tym aspekcie oceniał żle daną osobę. Nie należał do tych. co przysposabiają innych do wścibstwa czy wręcz plotek z magla. Po przy-jeździe z zagranicy ciekaw był informacji związanych z ostatnimi wydarzeniami, a zwłaszcza nekrologami swoich dawnych kolegów. nieraz odmienionymi pod wpływem zmienionej rzeczywistości. Był bardzo ciekaw co się zdarzyło w ostatnich latach na KUL, ale jak się wydaje patrzył na swoją Alma Mater oczyma prof. Wojtkowskiego i ks. prof. Żywczyńskicgo.

Podczas regularnych kilkuminutowych spotkań w ostatnich latach przed prowadzonymi przez niego wykładami, doznałem od Profesora dużo życzliwości i moralnego wsparcia. Pokazywałem mu napisane pod moim kierunkiem prace magisterskie, które akceptował i cenił, dzieliłem się pomysłami badawczymi, które także akceptował i utwierdzał mnie w tym przedsięwzięciu. Wypowiadał się na temat moich artykułów publicystycznych, również komplementując je, zachęcając mnie jednocześnie do pisania wspomnień. Z radością przyjął fakt. że praca wygłoszona na jego seminarium stała się dla mnie biletem na międzynarodową konferencję w Anglii. Dość nieroztropnie postąpiłem, ze jadąc do Anglii nic skorzystałem z jego rekomendacji, by odwiedzić w Londynie sędziwego profesora Jasnowskie-go. Po napisaniu sprawozdania z tej konferencji, w którym również wyraziłem wdzięczność pod jego adresem, nawet kilkakrotnie dziękował mi za to. Profesor me miał specjalnych próśb. Jednakże gdy jechałem do Włoch w sierpniu ubiegłego roku, skierował do mnie jedną, jakby wydawać się mogło, natarczywą. Wtedy do mmc zwrócił się z tymi słowami: Kiedy kolega będzie w Rzymie, koniecznie proszę się udać do Bazyliki Santa Maria Magiore i pomodlić się za mnie, bo tam jest moje ulubione miejsce modlitwy z czasów pobytu w tym mieście. Dzięki spełnieniu tej prośby udało mi się zobaczyć tę piękną bazylikę.

Autobiografia Profesora Przez wieki i kontynenty to me tylko wspaniały pomnik żywej historii. Jest ona doskonałym pokarmem do uczty intelektualnej. Życie osobiste zostało wplecione w szeroki kontekst wydarzeń rozgrywających się w tym czasie. O swoich dokonaniach i życiu rodzinnym pisze profesor z dostojną godnością, dając niekiedy szczyptę autoironii. Autor, kreśląc sylwetki różnych osób, stara się pisać o nich dobrze oraz wiernie przedstawić psychologiczną głębię charakteru. Są tu refleksje metodologiczne, historiozoficzne i światopoglądowe. Całość dzieła jest budująca, ale koniecznie należy przedstawić niektóre fragmenty. światopogląd autora najdobitniej oddają zdania: „Wierzę, że immanentna tęsknota człowieka za prawdą przeważy szalę na stronę życia, ze człowiek się obroni przed siłami ciemności i zagłady. Że się uratuje, by nadal mozolnie poszerzać obszary wiedzy i piękna, które są odpowiedzią i nadzieją w jego samotności, w niezmierzonym i przekraczającym wszelkie wyobrażenia bezkresnym Wszechświede". Profesor poczynił też wnikliwe spostrzeżenia na temat trudności we współżyciu w święcie uczonych. „Przesadne dodatnie mniemanie na temat własnej osoby, obolałe samopoczucie, draż-liwość na własnym punkcie wszystko to na pewno me ułatwia przyjaźni. Znałem taką sytuację, gdzie mało pracujący naukowo i niewiele publikujący adiunkt zazdrościł swemu profesorowi publikacji i tytułów akademickich. Wolał mówić o nim uszczypliwie, aby okazać swoją zawiść i uspokoić sumienie leniwego i z własnej winy opóźnionego pracownika uniwersyteckiego, istnieje swoista kategoria pracowników uniwersyteckich. którzy sami niewiele publikują, ale specjalizują się w wyszydzaniu i krytykowaniu książek kolegów, będących nieraz owocem wielu lat studiów i wyrzeczeń. Daje tu o sobie znać swego rodzaju „strategia", polegająca na dążeniu do utrzymania stanu medio-crite. swego rodzaju równowagi w środowisku. obniżania faktycznych zasług i osiągnięć naukowych jednych kolegów, a równocześnie dorabianie wzorów, często pozanaukowych tym pracownikom, których słaba pozycja naukowa me będzie w stanie nikomu „zagrozić", a którzy mogą okazać się cennymi sojusznikami w różnych rozgrywkach i układach". Wreszcie na podsumowanie swojego dorobku. „Gdy tak patrzę na swoje życic, to myślę, że natrudziłem się sporo i ze go nic zmarnowałem. Służyłem swej ojczyźnie i narażałem dla niej życic w czasie okupacji. Przez wiele lat pracowałem dla niej na swoim odcinku wychowawcy młodzieży akademickiej i jako badacz historii. Służyłem również, według swoich możliwości mojemu miastu... Nie żałowałem trudu jako profesor, kierownik Katedry, dyrektor Instytutu, prodziekan i członek senatu, w pracy z młodzieżą akademicką i kształceniu kadry naukowej KUL i UMCS. Pracując w Anglii. Kanadzie. Kenii, Nigerii, Zimbabwe i Botswanie pisałem książki i rozprawy o tych krajach z myślą o polskim czytelniku. Starałem się tez szerzyć w tych krajach wiedzę oraz badać wkład Polski do kultury światowej. Zawsze starałem się być wierny poszerzać swój świat intelektualny, jo gmw in undentandmg "... wielki sens i urok pracy uczonego polega również i na tym. że może on pomóc ludziom w poprawianiu świata i poszukiwaniu prawdy".

Profesor Zins odszedł od nas po pracowitym życiu. Był człowiekiem świata, otwartym na ludzi. choć. jak pisał, najlepiej czującym się w ciszy i samotności. Jego pasją życiową było odwiedzanie bibliotek, antykwariatów i księgarń. Lubił bywać na przedstawieniach teatralnych, w konserwatoriach, muzeach, galeriach obrazów i świątyniach. Pozostawił po sobie znaczący dorobek naukowy i przesłanie, że historia to nie tylko dzieło naukowe, ale również wytwór sztuki. Wskazówką dla nas będzie też jego dewiza: być wiernym sobie i poszerzać swój świat intclektulany. „to grow in understanding". Potrzebą chwili i dozgonnej pamięci stała się jego prośba przekazana mi w lipcu ubiegłego roku: „niech się pan za mnie pomodli".

numer 4, 2002



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Wiadomości Uniwersytecie 21 ZAPROSZENIE DO DYSKUSJI - JAK TO JEST ZA WIELKĄ WODĄEDINBORO UNIYERSITYO
Wiadomości Uniwersyteckie 27 Wiadomości Uniwersyteckie 27 PRZYJACIELE WYDZIAŁU PRAWA Prof. Marek
38 Wiadomości Uniwersyteckie BAZAR jest miejscem, w którym handluje się rzeczywistością, ale nie tam
Wiadomości Uniwersyteckie 27 Wiadomości Uniwersyteckie 27 Z akademickich aren sportowych 25
27 Wiadomości UniwersyteckieWNIOSKI • INTERPELACJE • PROTESTY SPÓR O CHARAKTER
27 Wiadomości Uniwersyteckie NOTATKI Z TULUZY PIERWSZE DNI WIOSNY PO OBU STRONACH KANAŁU LA
Wiadomości Uniwersyteckie 27 Wiadomości Uniwersyteckie 27 SPIRALA MARZEN Pracownia Działań
27 Wiadomości UniwersyteckieWYDZIAŁY UMCS — WIADOMOŚCI BIEŻĄCE Rubryka przygotowana na podstawie
Wiadomości Uniwersyteckie 19 I jest współtwórcą). W tym czasie, pod pscudomimem Andrzej Świdnicki,
27 Wiadomości Uniwersyteckie Autor, sekretarz Ambasady RP w Rzymie, pełniący funkcję
27 WIADOMOŚCI UNIWERSYTECKIE Gustaw Herling-Grudziński z Wisławą Szymborską, Urszulą Kozioł i
27 WIADOMOŚCI UNIWERSYTECKIE Gustaw Herling-Grudziński z Wisławą Szymborską, Urszulą Kozioł i
12 Wiadomości Uniwersyteckie INAUGURACJA 2001/2002 PROMOCJE DOKTORAT HONORIS CAUSA DLA PROFESORAADAM
w sposób bardzo szeroki, gdyż jak pisze G. Morgan - ..organizacje są (...) złożonymi i pełnymi parad
Biblioteka, Uniwersytecka, w Poznaniu jest integralną częścią Uniwersytetu im,. Adama, Mickiewicza,
Jest to ważne, gdyż jak wynika z danych literaturowych [13,26] prace związane z różnego rodzaju masz
kodeksy etyki bibliotekarskiej na świecie10 tak jak holenderskiej karty bibliotekarza, gdyż wspomnia
skanuj0106 [1600x1200] mmmm Jak wiadomo energia promieniowania jest odwrotnie proporcjonalna ilugośc
23 Wiadomości Uniwersyteckie Przechadzki po bibliotekach TAJEMNICE BIBLIOTEKI BABEL Biblioteka to

więcej podobnych podstron