274844391

274844391



WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 317

nicji kultury Williamsa nie jest adekwatna. Czy to będzie koncepcja wprawdzie uniwersalizująca, ale zarazem elitystyczna, czy też bardziej specyfikująca, czy bardziej homogenizująca - żadna nie zapewnia nam narzędzi do badania heterogenicznych granic: miejsc, gdzie różne praktyki, języki, wyobrażenia i wizualności, doświadczenia i głosy zlewają się ze sobą pośród różnych relacji władzy i przywileju36. To w nieustannie przesuwających się, kluczowych strefach owego zlewania się, władza i wartości stwarzają ramy dla działań, które są możliwe.

Ale „zlewać się” brzmi nazbyt szczęśliwie. Kto ma dostęp do definiowania procesów, które tworzą kody i (na nowo) ustanawiają struktury? Demokratycznie dystrybuowany powinien być właśnie ten akces, a nie treść tego, co zostaje osiągnięte. Kultura może transmitować dominujące wartości, ale można ją również widzieć jako miejsce oporu, gdzie dominujące, wspólne kody są rozrywane lub przemieszczane, i gdzie mogą być produkowane alternatywne, wspólne kody. Teoria kulturowa łączy tutaj swoje siły z filozofią, na gruncie której - na przykład - Judith Butler sformułowała wpływowe stanowisko w związku ze sposobem ujęcia zarówno elastyczności znaczenia, jak i możliwości zmiany. Zaproponowana przez nią performatywna perspektywa obejmuje i stawia na pierwszym planie wizualność, ale jej nie uprzywilejowuje lub izoluje - faktycznie, nie może tego robić (Butler 1993, 1997; Jordan i Weedon, 1995, s. 18).

Mimo uporczywego funkcjonowania tego rodzaju uprzywilejowania jako głównego przedmiotu studiów kultury wizualnej, performatywna koncepcja kultury jest niezgodna z tym esencjalizmem. Podobnie jak w przypadku przedmiotu, problem ten wydaje się być nieodłączny od próby zdefiniowania co jest kulturą [(a) culture]. Między uniwersalizują-cym w liczbie pojedynczej i homogenizującym w liczbie mnogiej użyciem rzeczownika, „kultura” obumiera.

Być może byłoby lepiej, gdybyśmy zamiast tego zastosowali określ-nik, który deiktycznie wskazuje na niedefiniowalną-ponieważ-„żywą” domenę. Wtedy moglibyśmy mówić o „kulturalnym” i odnosić się - jak mówi Fabian - do „tego, co ludzie osiągają wraz z udanym zaspokojeniem wymagań wielorakich, różnorodnych praktyk” (2001, s. 98). Nie marginalizowałoby to praktyk, które kwestionują i kontestują, stawiają opór i zmieniają, to, co - jeszcze na chwilę przed tym szczególnym działaniem — funkcjonowało jako „normalny” element „tej kultury”. „Negocjacja”, kontynuuje Fabian, „stanowi zatem alternatywę wobec podporządkowania (lub akulturacji, lub internalizacji, etc.). Normalnym wynikiem takich negocjacji jest raczej hybrydyzm, aniżeli czystość” (s. 98).

36 O „strefach kultury” zob. Giroux (1992), zagadnienie dyskutowane przez Hooper-Greenhill (2000, s. 12).



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Mieke BalWIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ1 Tu i ówdzie pojawiają się programy stud
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 305 muje się ontologiczna dystynkcja między
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 307 w sferze głębi rozumienia. Dopóty, dopóki prz
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 309 wymaga ani obecności faktycznych tekstów, ani
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 311 rii upowszechniania umiejętności czytania i p
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 313 jaką można by wyciągnąć z tego stanu rzeczy.
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 315 wizualna musi kwestionować. O tyle, o ile stu
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 319 ignorowanie, negowanie lub wymazywanie oznacz
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 321 przesłania. Krytyczna analiza takich specyfic
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 323 minującej uwidacznia się w kulcie portretu41.
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 297 historii sztuki, wobec których - jak twierdzi
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 325 ry wizualnej, jest analiza. Jenks zaproponowa
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 327 nadal funkcjonujące własności. Ta forma anali
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 329 Chambers 21st Century Dictionary: The Liuing
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 331 Nietzsche, Friedrich (1986), The Will to Powe
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 299 tyka ostatnich publikacji prokalmujących kult
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ za pomocą prymatu opinii - proklamuje supremację
WIZUALNY ESENCJALIZM I PRZEDMIOT KULTURY WIZUALNEJ 303 na nowość i praktyka artystyczna dawno przysw
CCF20090605008 Horkheimer dostrzega to, że racjonalność tkwiąca u podstaw kultury europejskiej nie

więcej podobnych podstron