274844787

274844787



Nauka i Edukacja]

im


dr inż. Piotr Zalewski Dział Organizacji Kształcenia WAT Infografika: Andrzej Puczkowski


tów mediach i formach promocji. Co więcej, dzięki efektywnie prowadzonej kampanii zmniejszyliśmy, w stosunku do ubiegłych lat, nakłady na promocję o 30%. Nie bez znaczenia jest także otwarcie w maju 2004 r. punktu informacyjno-promocyj-nego, umożliwiającego prowadzenie centralnej rejestracji kandydatów na studia. W ogólnie dostępnym punkcie, mieszczącym się w budynku głównym Akademii, oprócz obsługi kandydatów ubiegających się o podjęcie studiów w WAT, można uzyskać informacje o aktualnej ofercie dydaktycznej uczelni.

Na rysunku 5 pokazano jak przedstawiała się topografia kandydatów na studia stacjonarne. Od lat większość, czyli około

70% ogólnej liczby ubiegających się o indeks, stanowią kandydaci z województwa mazowieckiego. W 2004 i 2003 r. stanowili oni odpowiednio 77% oraz 83% kandydatów. Oznacza to, że stopniowo wychodzimy z pozycji uczelni lokalnej, ograniczonej do Mazowsza, do pozycji uczelni regionalnej. W skali kraju największe zainteresowanie naszą „Alma Mater” jest na tak zwanej „ścianie wschodniej” i tu będziemy koncentrować nasze działania promocyjne. Dotarcie z naszą ofertą do tych województw jest konieczne, ponieważ zwiększyły się możliwości studiowania dla tej młodzieży, której nie stać było na zamieszkanie w Warszawie. Teraz, w związku z nowymi możliwościami zdobycia różnych form pomocy materialnej (stypendium socjalne, naukowe, mieszkaniowe), zwiększyła się możliwość studiowania w stolicy nawet tej uboższej młodzieży.

Kierunki dostosowane

DO POTRZEB RYNKU PRACY

Średnia liczba kandydatów na jedno miejsce w uczelni wynosiła 4,63, a na kierunki „deficytowe”, gdzie uczelnia oferuje niewielką liczbę miejsc, takie jak zarządzanie i marketing oraz chemia, przekroczyła odpowiednio 10 i 8. Na rysunku 5 zilustrowano liczbę kandydatów na jedno miejsce na wszystkich kierunkach kształcenia (studiów stacjonarnych), na które Akademia prowadziła rekrutację. Liczba młodych ludzi chętnych do studiowania w WAT pokazała, że kierunki studiów oraz specjalności zostały tak opracowane, że odpowiadają zapotrzebowaniu na dzisiejszym rynku pracy. Pozytywnym zaskoczeniem jest duża liczba chętnych na kierunek zarządzanie i marketing, gdyż nie jest to nasz „sztandarowy” kierunek. Co więcej, dla uczelni technicznej jest to raczej nietypowy kierunek kształcenia. Natomiast z drugiej strony nadal występuje problem z rekrutacją na inżynierię materiałową. Jest to zapewne odzwierciedleniem sytuacji gospodarczej naszego kraju. Inżynieria materiałowa to nowoczesny kierunek studiów, bardzo popularny w krajach o zaawansowanych technologiach (USA, Japonia), ale u nas nie zyskał odpowiedniego zainteresowania. Możliwe, że sylwetka przyszłego absolwenta tego kierunku jest jeszcze mało znana w środowisku młodzieży uczącej się w szkołach średnich.

Niestety, podobnie jak w latach ubiegłych, tak i w tym roku, niepokojąca była duża liczba rezygnacji. Rysunek 6 obrazuje procentową liczbę rezygnacji z poszczególnych kierunków. Wysoki procent rezygnacji (od 38% do 51%) utrzymujący się na poziomie lat ubiegłych świadczy, o tym że dla wielu kandydatów Akademia była „drugą, rezerwową” uczelnią, przykładowo dla Politechniki Warszawskiej ten wskaźnik jest niemal dwukrotnie mniej

szy. Oznacza to także, iż wśród kandydatów było wielu tzw. „wirtualnych”, składających aplikacje na wiele uczelni (jedynym ograniczeniem była ewentualna strata opłaty rekrutacyjnej w wysokości 80 zł).

Skuteczna promocja

Musimy więc nadal intensywnie pracować nad zbudowaniem pozytywnego „obrazu” naszej Alma Mater. Nie bez znaczenia jest dalsza modernizacja bazy dydaktycznej oraz socjalnej dla studentów. Ostatnie remonty sal wykładowych, hali sportowej oraz oddanie do użytku wyremontowanego budynku Klubu WAT są odpowiednimi krokami w kierunku poprawienia wizerunku uczelni. Musimy jednak poprawić naszą pozycję w rankingach, chociaż na wiele parametrów nie mamy większego wpływu, gdyż są konstruowane pod kątem dużych uczelni. Integralnym elementem jest kontynuowanie efektywnej kampanii reklamowej.

W kampanii promocyjnej 2006/07, którą rozpoczęliśmy już we wrześniu br., obok dotychczasowych, sprawdzonych form promocji, takich jak: udział w targach edukacyjnych, dni otwarte, promocja w Internecie oraz w wydawnictwach adresowanych do maturzystów, planujemy nowe przedsięwzięcia. Już w grudniu zorganizujemy seminarium dla dyrektorów szkół ponadgimnazjalnych, które poświęcone będzie nowemu modelowi studiów wyższych. Jako jedyna publiczna uczelnia techniczna bierzemy aktywny udział w spotkaniach organizowanych przez szkoły średnie na terenie województw tzw. „ściany wschodniej".

Osobnym zagadnieniem jest promocja naszej oferty dla studentów zagranicznych. Wymiana międzynarodowa studentów stała się już faktem i odnotowujemy ze strony naszych sąsiadów, a ostatnio również z krajów arabskich wiele zapytań o możliwość kształcenia w WAT. W tym celu przygotowaliśmy ofertę dydaktyczną studiów i kursów specjalistycznych adresowaną na te rynki edukacyjne, ale, poza samą ofertą, pozostaje jeszcze wiele do zrobienia w samej Akademii, tak abyśmy mogli przygotować kształcenie na odpowiednim poziomie.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Dr inż. Piotr Matyjasiak Centrum Badań Ekologicznych PAN Dziekanów Leśny, 05-092
Badania naukowe dr inż. Piotr Kohut, dr inż. Piotr Matka oraz czterech doktorantów. Współpracuj
PrepOrg II002 (2) OPINIODAWCA Doc. dr inż. Piotr Bielowski REDAKTOR NACZELNY WYDAWNICTW UCZELNIANYCH
Dr inż. Piotr Skawiński Literatura: 1.    Podstawy projektowania
Metrologia: miary dokładności dr inż. Paweł Zalewski Akademia Morska w Szczecinie
2016-05-11 2016-05-11ELEMENTYELEKTRONICZNE dr inż. Piotr Dziurdzia paw. C-3, pokój 413; tel. 617-27-
HPIM6068 Dr inż. Piotr Wójcik Dr inż. Tomasz Wartanowioz INSTYTUT TECHNIKI CIEPLNEJ Pollte
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVAWstęp do programowania Aby zacząć pisać programy, należało by
dr inż. Piotr Małka    PROGRAMOWANIE JAVA    10 Pierwszy program
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVA 11 public void destroy()ii Szkielet apletu korzystający z kla
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVA 12 <applet codę = "APLET.class" width =
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVA 13 class MyWindowAdapter extends WindowAdapteri public void
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVA 14Aplet w jBuilderze Teraz pokażę jak wygląda tworzenie aplet
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVA 15 Teraz wpisujemy: • import java.applet.*; import
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVA 17Obsługa grafiki Rysowanie w Javie odbywa się za pomocą meto
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVA 19Wielowątkowość W javie wątki można tworzyć na dwa różne
PROGRAMOWANIE JAVA dr inż. Piotr Małka Schemat blokowy doskonale nadaje się do pokazania o co chodzi
dr inż. Piotr Matka PROGRAMOWANIE JAVA 20Klasa String Klasa ta służy do obsługi ciągów znaków, czyli
dr inż. Piotr Małka PROGRAMOWANIE JAVA Główne cechy języka iava to: □

więcej podobnych podstron