274845037

274845037



Christ!


Mohr


177


2 K. Priimm, Christentums ais Neuheitserlebnis, Freiburg im Br. 1939, s. 457 nn.


które rozpatrywało słowo jako rzecz bardzo konkretną, coś, w co nie można ingerować, ponieważ w swej autentyczności stanowi rzecz unikalną. Ciągle jednak nie osiągamy poziomu języka sakralnego i rytualnego. Aby do niego dotrzeć, musimy zrobić krok dalej. Kiedy św. Paweł mówi o Chrystusowym wołaniu „Abba! Ojcze!”, powtarzając tym samym słowa, którymi nasz Pan zwracał się do swego niebiańskiego Ojca, nawiązuje bez wątpienia do „Ojcze nasz”, modlitwy, której nauczył nas sam Chrystus. Tutaj słowo aramejskie pozwala jaśniej ujrzeć szczególne znaczenie 7tdrep f|pcbv (Mt 6,9) i 7t(XTsp (Łk 11,2). W ten sposób u Pawła słowa Ap|ia Kpóęeiv, wydają się wprost wiązać z liturgicznym stosowaniem „Ojcze nasz”, co pozwala przypuszczać, że jest to termin liturgiczny: „wołać Abba” to inaczej „modlić się”. To przywodzi nas do innego aramejskiego terminu, co do którego wiemy na pewno, że był używany w modlitwie wczesnochrześcijańskiej. Co znaczące, ten egzotyczny wyraz odzwierciedlał dominującą ideę pierwszych pokoleń chrześcijan: Drugie Przyjście Chrystusa, którego oczekiwano w każdym momencie, i do którego bardzo tęskniono22. Mówię tu o aramejskim słowie maranatha. Pod koniec Pierwszego Listu do Koryntian (1 Kor 16,22), św. Paweł, w osobistym postscriptum pisze: d Tię on cpiLeT tóv Kńpiov ’Ir|aoi)V Xptotóv, fjtco ava0epa. Mapav a0d: „Jeżeli ktoś nie kocha Pana Jezusa Chrystusa, niech będzie wyklęty. Maranatha”. Ponadto, w Didache (10,6), na końcu opisu celebracji eucharystycznej znajdujemy następujący tekst modlitwy:

’EL0eto Xdptę Kai 7iap£L0śxco ó KÓopoę oiitoc. 'Licowa tg) 0£cp Aaui5. d nę ayióę eotiv, £px£0co.

23 Nauka dwunastu Apostołów (Didache) X,6 [w:] Pierwsi świadkowie. Pisma Ojców Apostolskich, tłum. A. Swiderkówna, oprać M. Starowieyski, Kraków 1998, s. 38 [przyp. tłum.].


El Tię OUK ECTl, (i£TaVO£ilG).

papai' aOa. apr|v.

Niechaj przyjdzie łaska i przeminie ten świat! Hosanna Bogu Dawidowemu!

Kto święty, niech podejdzie,

Kto nim nie jest, niech czyni pokutę!

Marana tha.

Amen23.



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
KK055 120) Christus ais Guter Hirte. Weit= drmelige Dalmatika mit LangsstreU fen, Clavi. Um 450
KK055 120) Christus ais Guter Hirte. Weit= drmelige Dalmatika mit LangsstreU fen, Clavi. Um 450
KK055 120) Christus ais Guter Hirte. Weit= drmelige Dalmatika mit LangsstreU fen, Clavi. Um 450
DSC04140 Kwas nukleinowy wszystkich wirusów DNA, z wyjątkiem psrwowlrusów Jost dwunlclowy (ais należ
P009 Zauberhafte BlumenelfenEnuuckendc Ełftn ais 8lumen«e<V:cf odw auch ais Dekostc<fcer im
img831 Ty tui oryginału: Luft Die Elemente im Kindergartenalltag © Verlag Herder Freiburg im Breisga
Ais Leon Roppel im Jahre 1978 starb, verfafite sein sorbischer Freund einen Nekrolog24, in dem er de
--ais- p.aS!HPr ..iiiiiSSiSir ■Br ...illESMlIHiaM ■■■■csmiSS""li -
IMG3 HMfN ■- IB i no ii ii h n Iflńil #1 - ttirw firn D.l IH«ł( IM u > i BR fil
IMG3 HMfN ■- IB i no ii ii h n Iflńil #1 - ttirw firn D.l IH«ł( IM u > i BR fil
Literatura podstawowa Bachmann H.: Die polnische U-Boot-Division im September 1939, „Marinę Rundscha
82087153035399 dc284acc81ac27c3d071bd3f3 Im Br ( I m 111 ii u ś [0] li i ™ ■ 11 i 1 * Ar
foto31 O O Christ mas Tree by Mr. Francis M. Y.OwO JX777 7?>y^•M•Y• { S > fi t- — )s) ej Fi i
3. Schemat procesu technologicznego CHRIST SEPTRON ® Im niższa jest zawartość soli w roztworze dilua
Front SomefiWUuies ,ue dying to eonie to Ufe,ONE BITE imiwnnvi im . —Rymaniu Times R(X)Kmiem Christi
Patterns Christmas Kit IM M<Mi    *    OnumnKnM-UnuForm-A-Lin
Schaeffler Filozofia Religii0 Ątheismus im Christentum (por. do tego Schaeffler 1979, szczeg. 289 -
Seite006 Die beka und ihre Das Osterfest im Christentumnntesten Osterbrauche Hintergrunde Das Osterf

więcej podobnych podstron