2906543168

2906543168



Konspekt 1/2014 (50) — Film — 45

rzy, by zagrali samych siebie, oraz realizowanie filmów w prawdziwych wnętrzach i plenerach, angażowanie amatorów - staną się później znakiem rozpoznawczym Bałabanowa.

W 1990 r. przyszły twórca Brata ukończył studia reżyserskie przy Mosfilmie. W tym samym roku przeprowadził się do Sankt Petersburga, miejsca, które stało się tłem większości jego filmów. Północna stolica pokazywana jest jako mroczne miasto dziwadeł (O ludziach i potworach), szara metropolia czasów pierie-strojki (Brat I) czy też jako moloch bez twarzy, straszący niszczejącymi fabrykami, potężnymi kamienicami i górującymi nad miastem kominami (Palacz).

Bałabanow jest autorem 12 filmów pełnometrażowych oraz kilku krótkometrazowych. Stworzył nowego bohatera swoich czasów - okrutnego i jednocześnie poczciwego Bagrowa, który w dwóch częściach Brata walczy o prawdę i sprawiedliwość w postsowieckiej Rosji. Cytaty z jego filmów weszły do współczesnego języka rosyjskiego; frazy ze wspomnianego Brata uchodzą wręcz za kultowe.

GRA W ciucicbabkf; ZE ŚMIERCIĄ

Pretekstem do rozważań nad tematem śmierci w twórczości Bałabanowa stał się jego ostatni film Ja też. Jest to historia prosta, wręcz banalna, ale właśnie dzięki temu oryginalna, pre-tendująca do miana mistycznej. Śmierć jest w niej nie tylko ceną szczęścia, ale także doświadczeniem mistycznym, do którego należy dojrzeć i odpowiednio się przygotować. Ja też to typowe kino drogi, podczas której poznajemy bohaterów: podstarzałego rockmana, bandytę, alkoholika Matwieja, jego umierającego ojca i młodą prostytutkę. Postaci te przypominają mieszkańców planet odwiedzanych przez Małego Księcia. Każda z nich wnosi do fabuły swój światopogląd oraz swój własny rodząj śmierci. Strzępki ich historii i biografii tworzą metaforę

ludzkiego życia.

*

Śmierć w Ja też zyskuje również wymiar metaforyczny. Dla muzyka to bez wątpienia

śmierć artystyczna - zmęczenie i wypalenie. Dla Matwieja to zarówno stan odurzenia, jak i jego brak, który zabija uzależniony od alkoholu organizm. Dla dziewczyny, studentki filozofii, rodzajem śmierci jest jej profesja, do której zmusiła ją trudna sytuacja materialna. Dla płatnego mordercy zabijanie to sposób na życie. Starzec zaś już od dawna spogląda w stronę śmierci i rzeczywiście umiera jako pierwszy, jeszcze zanim dotrze do dzwonnicy.

Bohaterowie filmów Bałabanowa zwykle balansują na granicy życia i śmierci, nie tylko dlatego, ze są to przeważnie byli żołnierze

i bandyci, lekarze (np. Morfina), którzy na co

*

dzień mąją z nią do czynienia. Śmierć przybiera w filmach rozmaite oblicza. Od będącej chle berrt powszednim śmierci bandytów i rzezimieszków po śmierć niewinnych ludzi, którą - jak w Bracie 2 czy Palaczu - należy pomścić. Czasami jest to powolne i ciche umieranie - jak w Nie boli mnie nic. Śmierć nie jest jedynie tanim efektem nadużywanym w filmach akcji (choć Ciuciubabka) w której krew przelewa się




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Konspekt 1/2014 (50) — Film — 41 miało dojść do masakry mieszkańców Odessy. Rytm sekwencji
Konspekt 1/2014 (50) — Film — 47 motywem przewodnim, jest zarówno symbolem dążenia ku światłu,
92 Odeszli — Konspekt 1/2014 (50) W miejscu, gdzie równik przecina Kenię... ręczniki i skrypty
40 — Film — Konspekt 1/2014 (50) lala czart? goryczy uciśnionych marynarzy, okazała się zupa
42 — Film — Konspekt 1/2014 (50) Kadr z filmu Pancernik Potiomkin. Scena na schodach odeskich s
44 — Film — Konspekt 1/2014 (50) wi spotykają człowieka w uszatce, ciemnych okularach, z przydł
46 — Film — Konspekt 1/2014 (50) litrami, wydaje się przeczyć tej tezie), ale staje się
Gość „Konspektu” Konspekt 1/2014 (50) Gość „Konspektu” Konspekt 1/2014
82 Poznaj polubisz Konspekt 1/2014 (50) W ciągu życia aktywnego u naszych traszek można wyróżni
84 — Poznaj — polubisz — Konspekt 1/2014 (50) TRASZKA ZWYCZAJNA -LISSOTRITON WLGARIS (DAWNIEJ
Konspekt 1/2014 (50) — Poznaj — polubisz — Fot. 5. Samiec traszki grzebieniastej w szacie godowej (f

więcej podobnych podstron