2910489870

2910489870



201


BADANIA CZYTELNICTWA

Tak więc: dla ustalenia wpływu książki na czytelnika nie to jest ważniejsze, czy ona się „podoba", ale to, jak kształtuje poglądy czytelnika i jak kieruje jego postępowaniem.

Wydaje mi się, że te dwa braki: niedocenianie wagi struktury klasowej czytelników i przecenianie wagi przypadkowych wypowiedzi •na temat „podobających się“ książek zaważyły ujemnie na wartości badawczej i użytkowej Powszechnej Ankiety Czytelniczej. Zdołałem zapoznać się z maszynopisem opracowanego przez dra Szostkiewicza socjologicznego komentarza wyników ankiety i widzę, iż w rezultacie wydaje on podobny sąd, stwierdzając w zakończeniu, że wyniki badań są niewystarczające, że stawiają tylko problemy, które można powiązać jedynie w drodze socjologicznych badań jakościowych.

Wydaje się jednak, że mimo niewątpliwych niedomagań ankiety nie należy dopuścić do całkowitego zmarnowania włożonych w jej przeprowadzenie wysiłków, że zwłaszcza umiejętnie sporządzone zestawienia dotyczące korelacji oddziaływania różnych środków upowszechniania kultury należałoby opublikować czy w inny sposób wykorzystać w dalszych pracach teoretycznych i praktycznych.

Z prac podjętych na mniejszą skalę i uwieńczonych pozytywnym rezultatem wymienić trzeba zainicjowane przez Biuro Studiów Kancelarii Cywilnej Prezydenta RP próby ustalenia wymagań, jakim winna odpowiadać lektura dla czytelników najniższego poziomu, czytelników potencjalnych, wprowadzających się mozolnie w kręgi życia kulturalnego, od których odcinał ich krzywdzący ustrój społeczny. Najważniejszym i opublikowanym fragmentem tych prac jest obszerny, umiejętnie i jasno stawiający zagadnienie artykuł I. Jurgielewi-czowej Literatura najłatwiejsza (Wiedza i Życie 1949 nr 3). Niestety, wprowadzenie w życie owych przemyślanych dobrze zaleceń dotychczas szwankuje, co wykracza już poza zakres omawianych w tej chwili spraw badania czytelnictwa.

Jako dodatni przykład pracy badawczej, nie stawiającej sobie wprawdzie wysokich aspiracji w skali krajowej, lecz ściśle związanej z konkretnym warsztatem pracy, popartej długimi obserwacjami, wykazującej specyficzne zainteresowania grup czytelników (np. grupy awansujących społecznie"). — przytoczę opublikowane w rocz-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
img081 (21) 86 n. Tak więc dla układów równań z macierzami pełnymi współczynników nakład obliczeniow
Slajd15 Siła parcia - grunt niespoisty (c = 0) Tak więc dla dowolnej głębokości °a = Ka-’--7 Dla r =
Slajd28 Siła odporugrunt niespoisty (c = 0) = KP ■ o-z Kp=tg 45°+^) = - * 7 Tak więc dla dowolnej
Slajd29 Siła odporu - grunt niespoisty (c = 0) °y = KP ■Kp=tg45°+^) °z — - 7 Tak więc dla dowolnej
(2) Dla x>10 F(x)=X>-pi+ P2+ pł-0,7+0,2+0,1-1 O dla x fS —2 Tak więc F(x) = 0,7 dla—2 < x
CCF20091007007 (2) O F — R„S, 25 000 N. 1.5. WYKRES ROZCIĄGANIA V Tak więc dla maszyny, która ma za
352 Wojciech Strzelecki, Piotr Pawlak przez niego lub terapeutę treści i poruszanych tematów15. Tak
137 § 4. Ciągłość (i punkty nieciągłości) funkcji Tak więc dla dodatnich x postaci ml2"
przedstawia zasadę organizacyjną jedności wiedzy naukowej, ideę ludzkości i jej potrzeb. Tak więc dl
Tak więc dla zespołu mikrokanonicznego każde prawdopodobieństwo równa się Pi= MO gdzie fźjcst liczbą

więcej podobnych podstron