2705150448

2705150448



Czy kobieta jest artystką? 45

od współczesnych trendów. Czerpie inspiracje z Caravaggia, Michała Anioła, Rubensa, nie naśladuje ich jednak, tworząc swój własny, nowatorski styl. Można tu zaobserwować złożoną interakcję sztuki Artemisii z męską artystyczną- tradycją, z której czerpie inspiracje. Modele, które wybiera artystka do swych kreacji artystycznych ujawniają podobieństwo z modelami Michała Anioła i Caravaggia: są pełne siły fizycznej, jednocześnie przeczące tradycyjnemu podziałowi płci. Artystka dokonuje transformacji formalnych prototypów, łącząc w jedno męskie i kobiece cechy. Kreuje ona swe bohaterki jakby na wzór ideału Androgyne. Np. jej Judyta cechuje się wigorem i heroiczną stanowczością, a są to cechy charakterystyczne dla męskich bohaterów (według stereotypowego podziału płci). Bohaterki Artemisii przedstawione są nie tyle jako „kobiety” z przypisanymi im tradycyjnymi znaczeniami, ale przede wszystkim jako zindywidualizowane osoby. Jej odwracająca rodzaj wersja Androgyne, pokazuje możliwości identyfikacji lub doświadczania świata z punktu widzenia przeciwnej płci.

Z najwcześniejszych prac Artemisii Gentileschi dokładniej warto przyjrzeć się obrazowi „Zuzanna i starcy”. Apokryficzna historia podaje, jak próbowano uwieść żonę Joachima - Zuzannę. Temat ten był niezwykle popularny we Włoszech już w 2 poł. XVI wieku. Uwiedzenie i gwałt były całkowicie powiązane ze sobą w oczach renesansowego widza. W przedstawieniach tego tematu dramat rozgrywa się poprzez kontrolę nad spojrzeniem i różne relacje mężczyzn i kobiety do wizualnego pola. Męskie zawładnięcie kobiecym ciałem jest zainicjowane przez spojrzenie, które zaskakuje niczego nie podejrzewającą i bezbronną Zuzannę podczas jej kąpieli. Zatrzymuje ją w przedłużonym momencie woyerystycznej i pełnej przyjemności kontemplacji. Atrakcyjność seksualna przedstawionego aktu zostaje wzmocniona w tych przedstawieniach przez prezentację dwóch lubieżnych starców, która implikuje ikonograficzne usprawiedliwienie i zarazem pornograficzny efekt. Na przykład w wersji Tintoretta z 1555-56 podstawą prezentacji jest dominacja nad bezsilnością kobiety, której zmysłowość jest afirmowana. Wersja Artemisii Gentileschi odbiega od tego sposobu przedstawiania. Oddalając Zuzannę od ogrodu, tradycyjnej metafory dla obfitej kobiecości jako natury, artystka izoluje ją tutaj na tle architektonicznego fryzu, który zawiera ciało w płytkiej i ograniczonej przestrzeni. Figura kobiety jest całkowicie naga, wykazuje odstępstwa od konwencji ukazywania ciała pełnego gracji, zmysłowego. Artystka pokazuje Zuzannę jako strapioną młodą kobietę, akcentując jej niezabezpieczenie przed atakiem przez niezgrabne skręcenie ciała. Figura Zuzanny jest utkwiona, jak przybity szpilką motyl, pomiędzy tymi obserwatorami, dwoma - wewnątrz obrazu i trzecim - poza nim, ale włączonym w7 jego kompozycję. Zaniechając bardziej tradycyjnej kompozycji, w której spojrzenie widza może swobodnie kontemplować urodę kobiecego ciała, Gentileschi umieszcza figurę Zuzanny w centrum kompozycji, a naprzeciw' niej ustawia widza, którego wzrok nie może już znaleźć ucieczki.

„Zuzanna i starcy” ukazuje ewidentnie zdolność artystki do przekształcania siedemnastowiecznych konwencji malarskich, wzbogacając je o nowe znaczenia. Podczas pobytu we Florencji powitały takie prace Artemisii jak: „Judyta ze sw'ą służącą” i „Judyta obcinająca głowę Holofernesowi”.

„Judyta ze swą służącą” to jedna z sześciu znanych wersji, podjętych przez artystkę, na temat pochodzący ze starotestamentow^ych Apokryfów, relacjonujących historię za-



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Czy kobieta jest artystką? 43 templację. Fontana włącza w te obrazy motywy rodzinne i domowe, i tak
Czy kobieta jest człowiekiem? 25 mężczyzn. Pewna nierówność występuje zresztą nawet w krajach
Czy kobieta jest demonem? 39 ściej jakby bez udziału własnej woli. Są nosicielkami grzechu, a każde
149 8 jakiemu prawdopodobieństwu P (D yfn > X) wartość ta odpowiada, a więc, czy i o ile jest ono
img081 (19) ARTYKUŁ 3 Czy wola jest władzą doskonalszą od intelektu? [162] TRUDNOŚCI Wola zdaje się
Czy zawsze wszystkie bociany odlatują od nas na zimę? inspirowana fragmentem lektury Marii Kownackie
225 i kształcenia się artystycznego, aż do czasu powrotu do gniazda rodzinnego,—to jest, okres czasu
socjo2 (2) 1.    Czy oddzielenie tego, co jest opisem naukowym, od tego co jest oceną
Strona123 Lt Z obłokiem a linią łączącą obserwatora z obłokiem jest zawarty w granicach od 45 do 135
IMG03 (17) Niezależnie od tego, czy zelówka jest z twardej skóry czy z bardzo twardej gumy, musi by
IMG315 (jako gdy kobieta przekroczyła swój wiek albo jest brzemienna), czy dozwolone jest szukać jej
INNE nibylandia Znalazłam swoją Ni bylandię Od zawsze była blisko mnie I nie wiem czy to jest n
fig13 KMGP-20-5D-B2-Y-5x40 TMR Vb=60mV Za cholere nie wiem czy to jest dobrze, TMR w zależności od p
10434 medsadowa1 Na pytanie, czy badany ślad krwi pochodzi od mężczyzny, < ty kobiety, inoZna z
warstwa fizyczna ISDN ramki w warstwie fizycznej różnią się w zależności od tego, czy ramka jest

więcej podobnych podstron