Kodeks Etyczny Pracownika Administracji Publicznej


KODEKS ETYCZNY
PRACOWNIKA
ADMINISTRACJI
PUBLICZNEJ
Rozdział 1
PREAMBUAA
Celem Kodeksu jest sprecyzowanie wartości i standardów zachowania
pracowników administracji publicznej, związanych z pełnieniem przez nich
obowiązków oraz poinformowania interesantów o standardach zachowania jakich
mają prawo oczekiwać od pracowników.
Rozdział 2
ZASADY OGÓLNE
ż 1. Celem Kodeksu etyki pracownika jest:
1/ ustanowienie standardów postępowania, których powinni przestrzegać
pracownicy wypełniając swoje obowiązki,
2/ informowanie społeczności lokalnej o standardach postępowania, jakich mają
prawo oczekiwać od pracowników.
ż 2. Kodeks etyki obowiązuje wszystkich pracowników zatrudnionych , bez względu
na charakter wykonywanej pracy, wymiar czasu pracy oraz zajmowane stanowisko,
podczas kontaktu z interesantami, przełożonymi
i współpracownikami. Kodeks etyki obowiązuje również osoby zatrudnione
w ramach umów cywilnoprawnych, praktykantów oraz stażystów.
Rozdział 3
ZASADY POSTPOWANIA
ż 3. Kodeks Etyki określa zasady postępowania pracowników administracji
publicznej. Przestrzeganie tych zasad jest gwarancją kompetencji,
odpowiedzialności i wysokich walorów moralnych pracowników administracji
publicznej.
ż 4. Kodeks Etyki jest zbiorem kanonów postępowania pracownika w codziennej
pracy, stanowiącym drogowskaz ułatwiający decyzję przy szczególnie trudnych
wyborach, udziela rad i wskazówek, nie tworzy zaś nowych nakazów i zakazów.
ż 5. Pracownicy samorządowi powinni postępować zgodnie z zasadami:
1/ praworządności:
pracownik administracji publicznej wykonuje swoje obowiązki ze szczególną
starannością, zgodnie z obowiązującym prawem.
2/ uczciwości i rzetelności:
pracownik administracji publicznej wykonuje obowiązki rzetelnie i bezstronnie, w
najlepszy sposób wykorzystując swoją wiedzę i umiejętności,
3/ profesjonalizmu:
pracownik nieustannie przygotowany jest do jasnego (merytorycznego i prawnego)
 uargumentowania swojej decyzji i sposobu postępowania,
4/ współodpowiedzialności za działania:
pracownik administracji publicznej nie uchyla się od podejmowania trudnych
decyzji oraz wynikających z nich konsekwencji. Udziela rzetelnych informacji, a
relacje służbowe opiera na współpracy, koleżeństwie, wzajemnym szacunku,
pomocy oraz dzieleniu się doświadczeniem i wiedzą,
5/ jawności:
pracownik przestrzega prawo obywateli do informacji dochowując przy tym
tajemnicy chronionej przez prawo.
6/ lojalności:
pracownik administracji publicznej jest lojalny wobec przełożonych, gotów do
wykonywania poleceń służbowych, mając przy tym na względzie, aby nie zostało
naruszone prawo lub popełniony błąd.
7/ ochrony zasobów i danych:
każdy pracownik reprezentuje urząd, a jego postawa wpływa na jego wizerunek. W
związku z tym zachowanie pracownika administracji publicznej powinno być godne,
odpowiedzialne, uprzejme i kulturalne. Pracownik powinien zwracać uwagę na strój,
higienę i porządek w miejscu pracy;
8/ neutralności:
pracownik administracji publicznej nie ulega wpływom i naciskom, które mogą
prowadzić do działań stronniczych lub sprzecznych z interesem publicznym.
ż 6. Pracownicy samorządowi pełnią urząd w ramach prawa i działają zgodnie z
prawem. Przygotowane przez nich rozstrzygnięcia i decyzje posiadają podstawę
prawną, ich treść jest zgodna z obowiązującymi przepisami prawa, zawierają
uzasadnienie oraz informację o możliwości złożenia odwołania.
Rozdział 4
WYKONYWANIE ZADAC
ż 7. Pracownik administracji publicznej pełni funkcje w ramach prawa i działa
zgodnie z prawem.
ż 8. Pracownik nie wykonuje polecenia, jeśli jest przekonany, że jest ono niezgodne
z prawem albo zawiera znamiona pomyłki i jest obowiązany poinformować o tym na
piśmie swojego bezpośredniego przełożonego. W przypadku pisemnego
potwierdzenia polecania pracownik jest obowiązany je wykonać, zawiadamiając
jednocześnie Dyrektora.
ż 9. Pracownicy administracji publicznej nie uczestniczą w podejmowaniu decyzji,
naradach lub opiniowaniu w sprawach, w których mają bezpośredni lub pośredni
interes osobisty.
ż 10. Pracownik administracji publicznej jest zatrudniany, awansowany i
wynagradzany w oparciu o przesłanki merytoryczne oraz posiadane kwalifikacje i
umiejętności zawodowe.
ż 11. Pracownik administracji publicznej zobowiązany jest do znajomości przepisów
prawa będącego podstawą pełnienia jego funkcji oraz nie podejmuje działań, które
mogą zachęcić innych do łamania przepisów prawa.
ż 12. Pracownik samorządowy w realizacji zadań zawodowych, w szczególności:
1/ dąży do osiągnięcia najlepszych rezultatów swojej pracy, jest aktywny i
kreatywny w wykonywaniu zadań,
2/ obowiązki i polecenia służbowe wykonuje w sposób sprawny i odpowiedzialny,
gwarantujący poszanowanie prawa, mając świadomość odpowiedzialności
merytorycznej i prawnej za własne działania, w tym podjęte decyzje, przygotowane
materiały, przekazywane informacje,
3/ nie uchyla się od podejmowania trudnych rozstrzygnięć, wiedząc że interes
publiczny wymaga działań rozważnych, ale i skutecznych,
4/ dotrzymuje terminów oraz zobowiązań, działając zgodnie z prawem i
przewidzianym trybem działania, przestrzega przy tym procedur, terminów,
kolejności wynikającej m.in. z Kodeksu postępowania administracyjnego i innych
aktów wewnętrznych,
5/ racjonalnie, oszczędnie i efektywnie gospodarując majątkiem urzędu i środkami
publicznymi, będąc gotowy do rozliczenia swoich działań w tym zakresie,
6/ przy rozpatrywaniu spraw wszystkich interesantów traktuje jednakowo, nikogo
nie faworyzuje,
7/ szanuje prawo interesantów do informacji, mając na względzie jawność działania
administracji publicznej, dochowując przy tym tajemnicy chronionej ustawowo,
8/ przestrzega tajemnicy służbowej, traktuje z poufności informacje uzyskiwane od
petentów lub innych współpracujących podmiotów i wykorzystuje je tylko w takim
zakresie, w jakim wymaga tego realizacja danej sprawy.
ż 13. Pracownik, na skutek nagannej postawy, nieodpowiedniego zachowania- w
miejscu pracy, jak i poza nim- naraża się na utratę zaufania niezbędnego do
wykonywania zadań publicznych, narusza wartości i normy określone w niniejszym
Kodeksie etyki.
Rozdział 5
POSTANOWIENIA KOCCOWE
ż 14. Potwierdzenie zapoznania się z Kodeksem etyki i przyjęcia do stosowania
stanowi podpisane oświadczenie, którego wzór określa załącznik do Kodeksu etyki.
ż 15. Każdy nowo przyjęty pracownik zapoznawany jest z Kodeksem etyki przez
upoważnionego pracownika oraz obowiązany jest do jego przestrzegania.
ż 16. Podpisane przez osoby, oświadczenie o zapoznaniu się z Kodeksem etyki,
dołączone jest do dokumentacji pracowniczej znajdującej się w aktach osobowych.
ż 17. Wykonanie zarządzenia powierza się inspektorowi ds. kadrowych.


Wyszukiwarka