Egzamin gimnazjalny 2009 język polski ODPOWIEDZI


EGZAMIN GIMNAZJALNY 2009
CZŚĆ HUMANISTYCZNA
Klucz punktowania zadań testu
Podróż niejedno ma imię...
GH-1-092, GH-4-092
KWIECIEC 2009
Zadania zamknięte
W zadaniach od 1. do 20. podane były cztery odpowiedzi: A, B, C, D. Uczeń wybierał poprawną odpowiedz
i zaznaczał ją na karcie odpowiedzi.
Zadanie 1.
Poprawna
Obszar
Standard Czynność odpowiedz
standardów
(1 p.)
czytanie i odbiór czytanie tekstu na poziomie do- określenie wpływu książek na wybo-
B
tekstów kultury słownym (1.1) ry życiowe bohatera tekstu
Zadanie 2.
czytanie i odbiór wyszukiwanie informacji zawartych wyszukanie w tekście informacji na
C
tekstów kultury w tekście (1.3) temat wykształcenia bohatera
Zadanie 3.
czytanie i odbiór interpretowanie tekstu określenie znaczenia wypraw dla
tekstów kultury z uwzględnieniem intencji nadawcy bohatera tekstu D
(1.2)
Zadanie 4.
czytanie i odbiór czytanie tekstu na poziomie przeno- odczytanie przenośnego sensu wyra-
tekstów kultury śnym (1.1) żenia w kontekście wypowiedzi bo- D
hatera tekstu
Zadanie 5.
czytanie i odbiór interpretowanie tekstu z uwzględ- wskazanie maksymy sformułowanej
C
tekstów kultury nieniem intencji nadawcy (1.2) przez bohatera tekstu
Zadanie 6.
czytanie i odbiór wyszukiwanie informacji zawartych rozpoznanie centralnego elementu
D
tekstów kultury w tekście (1.3) obrazu
Zadanie 7.
czytanie i odbiór wyszukiwanie informacji zawartych rozpoznanie elementów wyekspono-
B
tekstów kultury w tekście (1.3) wanych na obrazie za pomocą światła
Zadanie 8.
czytanie i odbiór interpretowanie tekstu (1.2) określenie stanu emocjonalnego po-
C
tekstów kultury staci przedstawionej na obrazie
Zadanie 9.
czytanie i odbiór dostrzeganie i analizowanie kontek- rozpoznanie rodzaju malarstwa
tekstów kultury stu plastycznego niezbędnego do A
interpretacji tekstu (1.6)
Zadanie 10.
czytanie i odbiór dostrzeganie środków wyrazu ty- rozpoznanie w tekście wyrazów po-
tekstów kultury powych dla tekstów poetyckich zwalających na identyfikacje pod- B
(1.4) miotu lirycznego
Zadanie 11.
czytanie i odbiór interpretowanie tekstu określenie stanu emocjonalnego
tekstów kultury z uwzględnieniem intencji nadawcy podmiotu lirycznego C
(1.2)
Zadanie 12.
czytanie i odbiór interpretowanie tekstu z uwzględ- określenie stanu emocjonalnego
A
tekstów kultury nieniem intencji nadawcy (1.2) podmiotu lirycznego
Strona 2 z 9
Zadanie 13.
czytanie i odbiór dostrzeganie środków wyrazu ty- rozpoznanie środków poetyckich
tekstów kultury powych dla tekstów poetyckich występujących we fragmencie wier- A
(1.4) sza
Zadanie 14.
czytanie i odbiór dostrzeganie w odczytywanych wskazanie środka służącego wyraże-
tekstów kultury tekstach środków wyrazu i określa- niu podanej intencji wypowiedzi D
nie ich funkcji (1.4)
Zadanie 15.
czytanie i odbiór interpretowanie tekstu z uwzględ- określenie głównej myśli tekstu
A
tekstów kultury nieniem intencji nadawcy (1.2)
Zadanie 16.
czytanie i odbiór dostrzeganie i analizowanie kontek- wskazanie daty podanego wydarzenia
tekstów kultury stu historycznego niezbędnego do historycznego B
interpretacji tekstu (1.4)
Zadanie 17.
czytanie i odbiór odczytywanie tekstu na poziomie odczytanie znaczenia określenia
B
tekstów kultury dosłownym i przenośnym (1.1) użytego w tekście
Zadanie 18.
czytanie i odbiór odczytywanie tekstu na poziomie rozpoznanie celu marzeń i dążeń
D
tekstów kultury dosłownym i przenośnym (1.1) zbiorowości opisanej w tekście
Zadanie 19.
czytanie i odbiór odnajdywanie związków przyczy- wskazanie szeregu wydarzeń upo-
tekstów kultury nowo-skutkowych (1.5) rządkowanych z zachowaniem C
związków przyczynowo-skutkowych
Zadanie 20.
czytanie i odbiór dostrzeganie w tekście środków klasyfikowanie tekstu ze względu na
tekstów kultury wyrazu i określanie ich funkcji jego funkcję A
(1.4)
Zadania otwarte
Jeśli w zadaniach punktowanych 0-1 wśród odpowiedzi poprawnych pojawiają się odpowiedzi niepo-
prawne, uczeń otrzymuje 0 pkt za zadanie.
W zadaniach krótkiej odpowiedzi dopuszczalne są inne sformułowania, jeśli trafnie oddają podany przy-
kładowo sens.
Zadanie 21.
czytanie i odbiór wyszukiwanie informacji zawartych wyszukanie informacji na temat
1 pkt
tekstów kultury w tekście (1.3) pragnień bohaterów tekstu
Uczeń otrzymuje punkt, jeśli określił przedmiot marzeń obojga bohaterów.
Odpowiedzi poprawne
Np.:
Karolina i Marcin marzyli o wyjezdzie do Anglii (lub do Liverpoolu).
lub
Karolina i Marcin chcieli spotkać się z piłkarzami Liverpoolu, szczególnie z Jerzym Dudkiem.
Uznajemy cytaty przetworzone lub świadomie wykorzystane.
Za niepoprawne uznajemy te odpowiedzi, które odnoszą się do marzeń tylko jednej postaci.
Strona 3 z 9
Zadanie 22.
czytanie i odbiór wyszukiwanie informacji zawartych wyszukanie informacji na temat celu
1 pkt
tekstów kultury w tekście (1.3) działania podanej instytucji
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli poprawnie podał cel fundacji.
Odpowiedz poprawna
Np. Celem tej fundacji jest spełnianie marzeń nieuleczalnie chorych dzieci.
Zadanie 23.
czytanie i odbiór wyszukiwanie informacji zawartych wyszukanie informacji na temat
tekstów kultury w tekście (1.3) działań podjętych przez bohaterów 1 pkt
tekstu
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli podał, w jaki sposób bohaterowie przygotowywali się do podróży do Anglii
 wyjaśnił, że intensywnie uczyli się języka angielskiego (lub angielskich słówek).
Odpowiedz poprawna
Np. Marcin i Karolina pilnie uczyli się języka angielskiego.
Zadanie 24.
czytanie i odbiór dostrzeganie w tekście środków określenie rodzaju narracji
1 pkt
tekstów kultury wyrazu i określanie ich funkcji (1.4)
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli poprawnie nazwał rodzaj narracji dominującej w tekście.
Odpowiedz poprawna
Np. W tekście IV przeważa narracja trzecioosobowa (autorska).
Odpowiedzi dopuszczalne
narrator trzecioosobowy (trzecioosobowy wszechwiedzący, trzecioosobowy obiektywny, wszechwiedzący)
Zadanie 25.
czytanie i odbiór dostrzeganie w tekście środków wskazanie akapitu, zawierającego
1 pkt
tekstów kultury wyrazu i określanie ich funkcji (1.4) najwięcej elementów sprawozdania
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli udzielając odpowiedzi, wypisał z tekstu pierwsze zdanie z IV (ostatniego)
akapitu.
Odpowiedz poprawna
Miasto powitało ich piękną pogodą.
Zadanie 26.
tworzenie wła- dokonywanie celowych operacji na przekształcenie wypowiedzenia
snego tekstu tekście: przekształcanie tekstu (2.7) w celu uniknięcia potocznych sfor- 1 pkt
mułowań
Uczeń otrzymuje punkt za przekształcenie wypowiedzi w sposób pozwalający uniknąć wszystkich potocz-
nych sformułowań.
Dopuszcza się przekształcenie zdań w jedno wypowiedzenie.
Uczeń nie otrzymuje punktu, jeżeli przekształcenie jest niepoprawne stylistycznie; zamienił jedne sformułowa-
nia potoczne na inne lub zmienił sens wypowiedzi.
Odpowiedzi poprawne
Np.:
Marcin bardzo przykładał się do nauki angielskich słówek. Nie chciał zle wypaść przed Anglikami.
lub
Marcin pilnie uczył się angielskich słówek. Nie chciał być nieprzygotowany do rozmów z Anglikami.
Strona 4 z 9
Zadanie 27.
Uczeń otrzymuje 3 punkty za odtworzenie programu wycieczki spełniającego wszystkie kryteria ocenia-
nia.
Kryterium 1.
tworzenie wła- tworzenie tekstu o charakterze in- napisanie planu
snego tekstu formacyjnym, dostosowanego do 1 pkt
sytuacji komunikacyjnej (2.3)
Uczeń otrzymuje punkt za wybranie z tekstu wszystkich istotnych informacji.
Uczeń nie otrzymuje punktu za realizację kryterium, jeżeli popełnił błędy rzeczowe.
Uczeń nie traci punktu, jeżeli odtwarzając przebieg wycieczki, pominął kolację z Jerzym Dudkiem.
Kryterium 2.
tworzenie wła- stosowanie zasad organizacji tekstu, tworzenie tekstu logicznie uporząd-
snego tekstu tworzenie tekstu na zadany temat, kowanego
1 pkt
spójnego pod względem logicznym
i składniowym (2.4)
Uczeń otrzymuje punkt za logiczne uporządkowanie programu wycieczki.
Nie dopuszcza się przestawienia punktów programu.
Kryterium 3.
tworzenie wła- stosowanie zasad organizacji tekstu, konsekwentne stosowanie równo-
snego tekstu tworzenie tekstu na zadany temat, ważników zdań
1 pkt
spójnego pod względem logicznym
i składniowym (2.4)
Uczeń otrzymuje punkt za sformułowanie punktów planu w formie równoważników zdań.
Warunkiem przyznania punktu za to kryterium jest odtworzenie programu z co najmniej trzech dni wycieczki.
Poprawna odpowiedz, np.:
Dzień 1.
1. Wyjazd z Lublina do Warszawy.
2. Nocleg w hotelu Gordon.
Dzień 2.
1. Odlot z Okęcia do Londynu.
2. Zakwaterowanie w hotelu, obiad.
3. Obejrzenie Big Bena.
4. Zwiedzanie Buckingham Palace i Westminster Abbey.
5. Podziwianie panoramy miasta z Londyńskiego Oka.
Dzień 3.
1. Spacer nad Tamizą.
2. Przejażdżka ferrari (Marcin), zwiedzanie muzeum figur woskowych Madame Tussauds (Karolina).
Dzień 4.
1. W stajniach.
2. Spotkanie z jednostkami policji pracującymi z psami.
3. Spotkanie z piłkarzami Liverpoolu.
4. [Kolacja z Jerzym Dudkiem.]
Zadanie 28.
Uczeń otrzymuje 6 punktów za napisanie podania spełniającego wszystkie kryteria oceniania.
Za wypowiedz w innej formie niż podanie i na inny temat niż podany w poleceniu nie przyznaje się punktów.
Kryterium 1.
tworzenie wła- napisanie podania:
snego tekstu tworzenie tekstu o charakterze per- sformułowanie prośby określonej
1 pkt
swazyjnym, dostosowanego do sytu- w poleceniu
acji komunikacyjnej (2.3)
Strona 5 z 9
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli podanie zawiera:
" sformułowaną w imieniu samorządu szkolnego (może to wynikać z podpisu) prośbę o zgodę na zorga-
nizowanie zbiórki pieniędzy
" wskazanie beneficjenta zbiórki  Fundacji Dziecięca Fantazja.
Kryterium 2.
tworzenie wła- formułowanie argumentów uzasad- uzasadnienie prośby poprzez celowy
1 pkt
snego tekstu niających własne stanowisko (2.5) dobór informacji
Uczeń otrzymuje punkt, jeżeli uzasadnił prośbę  wyjaśnił cel podjętych działań, motywację, podał informa-
cję o zadaniach statutowych fundacji, np. pomoc nieuleczalnie chorym dzieciom, chęć uwrażliwienia na cierpie-
nie innych, spełnienie marzeń nieuleczalnie chorych dzieci.
Kryterium 3.
tworzenie wła- stosowanie zasad organizacji tekstu zachowanie formalnych wyróżników
1 pkt
snego tekstu (2.4) podania
Uczeń otrzymuje punkt, jeśli zachował wszystkie formalne wyróżniki podania, tj.
" podał nazwę miejscowości oraz datę w formacie: dzień, miesiąc, rok
" jednoznacznie wskazał nadawcę, umożliwiając jego identyfikację i udzielenie odpowiedzi (konkretna
osoba lub instytucja)
" wskazał adresata w nagłówku, określając go jako dyrektora szkoły, którą można zidentyfikować bez-
pośrednio lub na podstawie innych elementów podania; dopuszcza się sformułowanie nasza szkoła
" podpisał podanie.
Graficzne rozmieszczenie wyróżników podania nie podlega ocenie.
Kryterium 4.
tworzenie wła- budowanie wypowiedzi poprawnej dostosowanie stylu do formy wypo-
snego tekstu pod względem stylistycznym (2.1) wiedzi poprzez posługiwanie się
1 pkt
zwrotami charakterystycznymi dla
podania
Uczeń otrzymuje punkt, jeśli konsekwentnie posługiwał się stylem urzędowym.
Kryterium 5.
tworzenie wła- budowanie wypowiedzi poprawnej pisanie poprawne pod względem
1 pkt
snego tekstu pod względem językowym (2.1) językowym
Uczeń otrzymuje punkt za przestrzeganie poprawności językowej (dopuszczalny 1 błąd).
Kryterium 6.
tworzenie wła- budowanie wypowiedzi poprawnej przestrzeganie zasad ortografii
1 pkt
snego tekstu pod względem językowym (2.1) i interpunkcji
Uczeń otrzymuje punkt za przestrzeganie poprawności ortograficznej i interpunkcyjnej (dopuszczalny
1 błąd ortograficzny i 1 błąd interpunkcyjny).
W wypadku uczniów ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się dopuszczalne są 2 błędy ortograficzne
i 2 błędy interpunkcyjne, a poprawność ortograficzna jest sprawdzana zgodnie z klasyfikacją błędów dostoso-
waną do dysfunkcji.
Strona 6 z 9
Odpowiedz poprawna
Monika Kopczewska Piątnica, 10 III 2008 r.
Kalinowo 4
18-421 Piątnica
Dyrektor
Publicznego Gimnazjum im. Ofiar Katynia
w Piątnicy
Zwracam się z prośbą o umożliwienie przeprowadzenia w naszym gimnazjum zbiórki pieniędzy na
rzecz Fundacji Dziecięca Fantazja.
Prośbę swą motywuję tym, iż moglibyśmy pomóc wielu nieuleczalnie chorym dzieciom
w zrealizowaniu ich marzeń.
Proszę o pozytywne rozpatrzenie mojego podania.
Monika Kopczewska
przewodnicząca Samorządu Szkolnego
Zadanie 29.
Uczeń otrzymuje 15 punktów za napisanie rozprawki spełniającej wszystkie kryteria oceniania.
Za wypowiedz w innej formie niż rozprawka i na inny temat niż podany w poleceniu nie przyznaje się punktów.
Punktów za kryteria 5  11 nie przyznaje się, jeśli praca jest krótsza niż połowa wyznaczonego miejsca.
Kryterium 1.
tworzenie wła- napisanie rozprawki:
snego tekstu pisanie tekstu na zadany temat (2.4) przywołanie tezy i ustosunkowanie 1 pkt
się do niej
Uczeń otrzymuje punkt za przywołanie tezy zawartej w poleceniu i ustosunkowanie się do niej, tj. wskazanie na
różne aspekty podróży.
Kryterium 2.
tworzenie wła- formułowanie argumentów uzasad- posłużenie się przykładem z arkusza
1 pkt
snego tekstu niających własne stanowisko (2.5) w funkcji argumentacyjnej
Uczeń otrzymuje punkt za poprawne i funkcjonalne posłużenie się przykładem z arkusza (wybrany przykład
ilustruje jeden z aspektów podróży).
Kryterium 3.
tworzenie wła- formułowanie argumentów uzasad- posłużenie się przykładami spoza
snego tekstu niających własne stanowisko (2.5) arkusza (z literatury, historii) 2 pkt
w funkcji argumentacyjnej
Uczeń otrzymuje punkty za posłużenie się 2 przykładami spoza arkusza (z literatury lub historii, ewentualnie
z obu tych dziedzin) dla uzasadnienia swego stanowiska. Jeżeli uczeń podał dwa przykłady (jeden z arkusza,
drugi spoza arkusza lub oba spoza arkusza), powinny one dotyczyć różnych aspektów podróży.
Za przykłady spoza literatury lub historii nie przyznaje się punktów.
W wypadku kryteriów 2. i 3. błędy merytoryczne powodują nieprzyznanie punktu za dane kryterium, np.:
" Jeśli uczeń odwołał się do przykładu z literatury, a podał błędne informacje dotyczące imienia i nazwiska
autora utworu, tytułu utworu, bohaterów wzmiankowanych wydarzeń lub przypisał podany przez siebie
przykład do niewłaściwej lektury, nie otrzymuje punktu za podanie przykładu.
" Jeśli uczeń, odwołując się do przykładu z historii, popełnił błędy rzeczowe (np. podał błędne imię i nazwi-
sko opisywanej postaci, błędnie określił czas wydarzenia, podał wydarzenia niezwiązane z opisywaną oso-
bą, miejscem, okresem historycznym), otrzymuje 0 punktów za podanie przykładu.
Kryterium 4.
tworzenie wła- wyciąganie wniosków (2.9) podsumowanie rozważań
1 pkt
snego tekstu
Uczeń otrzymuje punkt za podsumowanie rozważań.
Strona 7 z 9
Kryterium 5.
tworzenie wła- stosowanie zasad organizacji tekstu zachowanie trójdzielności wypowie-
1 pkt
snego tekstu (2.4) dzi
Uczeń otrzymuje punkt za wyróżnienie treściowych części wypowiedzi, zgodnych ze wskazaną formą.
Kryterium 6.
tworzenie wła- stosowanie zasad organizacji tekstu stosowanie graficznej segmentacji
1 pkt
snego tekstu (2.4) tekstu
Uczeń otrzymuje punkt za stosowanie graficznej segmentacji tekstu, np. akapitów, interlinii, bloku oraz
wyodrębnienie zasadniczych części pracy: wstępu, rozwinięcia, zakończenia.
Kryterium 7.
tworzenie wła- tworzenie tekstu spójnego pod pisanie tekstu spójnego pod wzglę-
snego tekstu względem logicznym i składniowym dem logicznym i składniowym 1 pkt
(2.4)
Uczeń otrzymuje punkt za napisanie tekstu spójnego pod względem logicznym i składniowym.
Kryterium 8.
tworzenie wła- tworzenie wypowiedzi poprawnej pisanie poprawne pod względem
3 pkt
snego tekstu pod względem językowym (2.1) językowym
Uczeń otrzymuje punkt za przestrzeganie poprawności językowej (dopuszczalne trzy błędy).
4 bł.  2 pkt
5 bł.  1 pkt
6 bł.  0 pkt
Kryterium 9.
tworzenie wła- tworzenie wypowiedzi poprawnej dostosowanie stylu wypowiedzi do
1 pkt
snego tekstu pod względem stylistycznym (2.1) sytuacji komunikacyjnej
Uczeń otrzymuje punkt, jeśli konsekwentnie posługiwał się stylem charakterystycznym dla wywodu ar-
gumentacyjnego.
Kryterium 10.
tworzenie wła- budowanie wypowiedzi poprawnej przestrzeganie zasad ortografii
2 pkt
snego tekstu pod względem językowym (2.1)
Uczeń otrzymuje punkt za przestrzeganie poprawności ortograficznej
0 bł.  2 pkt
1 bł.  1 pkt
2 bł.  0 pkt
Uczniowie ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się (poprawność ortograficzna jest sprawdzana zgodnie
z dostosowaną do tych trudności klasyfikacją błędów).
2 bł.  2 pkt
3 bł.  1 pkt
4 bł.  0 pkt
Kryterium 11.
tworzenie wła- budowanie wypowiedzi poprawnej przestrzeganie zasad interpunkcji
1 pkt
snego tekstu pod względem językowym (2.1)
Uczeń otrzymuje punkt za przestrzeganie poprawności interpunkcyjnej (dopuszczalne 3 błędy, w wypadku
uczniów ze specyficznym trudnościami w uczeniu się  4 błędy).
Strona 8 z 9
Odpowiedz poprawna, np.:
Podróżowanie ma długą tradycję. Już od zarania dziejów ludzie przemierzali wielkie przestrzenie
w poszukiwaniu miejsca do osiedlenia się, zdobycia żywności czy bogactw, które pozwoliłyby im zapewnić sobie
lepsze warunki życia. Również w literaturze podróż była motywem chętnie wykorzystywanym przez twórców.
Pisano o podróżach podejmowanych z różnych względów. Cel nadawał podróży określony charakter i choćby
dlatego w słowniku pojawiło się wiele wyrazów bliskoznacznych: wyprawa, wycieczka, wędrówka, tułaczka,
pielgrzymka i inne. Podróż więc ma naprawdę niejedno imię. Tezę tę postaram się poprzeć przykładami.
Jako pierwszy z nich chciałabym wskazać wyprawy z okresu wielkich odkryć geograficznych. Krzysztof
Kolumb jest chyba najbardziej znanym żeglarzem z tego okresu. Przeszedł do historii jako odkrywca Ameryki,
chociaż sam był przekonany, że dotarł do Indii. Podejmowane przez niego podróże miały charakter ekspedycji
obliczonych na odkrywanie dróg morskich do Azji, skąd sprowadzano np. przyprawy, a przy okazji prowadzą-
cych do odkrywania nowych lądów. Chociaż trudno przecenić zasługi Kolumba dla ludzkości, wyprawy tego
wybitnego człowieka otworzyły też, niestety, drogę hiszpańskim konkwistadorom.
Inny charakter mają natomiast dalekie podróże Marka Kamińskiego, bohatera tekstu I. Dla niego prze-
mierzanie ogromnych przestrzeni w ekstremalnych warunkach jest wyzwaniem pozwalającym mu sprawdzić
granice swoich możliwości. I chociaż porusza się w przestrzeni geograficznej, wybierając jako cel jeden z dwóch
biegunów Ziemi lub Himalaje, równocześnie podróżuje w głąb siebie, realizuje swoje marzenia, a to, jak sam
przyznaje, jest dla niego sztuką życia.
Chciałabym jeszcze podać przykład specyficznej podróży, jaką była tułaczka polskich emigrantów, typowa
dla losu wielu Polaków wygnanych z rodzinnej ziemi. Ten typ podróży doskonale ilustruje historia Skawińskiego,
bohatera  Latarnika Henryka Sienkiewicza. Po klęsce powstania człowiek ten walczył na wielu frontach świa-
ta, był wszędzie tam, gdzie trwała walka o wolność. Na starość postanowił odpocząć, pełniąc funkcję latarnika
na skalistej wysepce gdzieś na Pacyfiku. Przypadek jednak sprawił, że znowu zaczął się tułać. Dostał polską
książkę,  Pana Tadeusza , i tak się zaczytał, że zapomniał o swoich obowiązkach. Nie zapalił latarni, co spowo-
dowało rozbicie się łodzi, a jego pozbawiło pracy i zmusiło do podjęcia przerwanej podróży  tułaczki.
Przykłady można by mnożyć, ale sądzę, że już z tych kilku opisanych przeze mnie przypadków wynika, że
podróż niejedno ma imię. Napisałam o podróżach geograficznych Krzysztofa Kolumba, o podróży stanowiącej
według Marka Kamińskiego o doświadczaniu życia i tułaczce polskiego emigranta, a są jeszcze inne, jak na
przykład pielgrzymki do miejsc kultu. Myślę więc, że udowodniłam postawioną tezę.
Strona 9 z 9


Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Egzamin gimnazjalny 2013, język polski arkusz
Egzamin gimnazjalny 2008 język polski
Egzamin gimnazjalny 2004 język polski
Egzamin gimnazjalny 2003 język polski
Egzamin gimnazajny 2009
JĘZYK POLSKI ODPOWIEDZI ZESTAW P2
Egzamin gimnazjalny 2015 język niemiecki rozszerzony – arkusz
Egzamin gimnazjalny 2015 język angielski rozszerzony – transkrypcja
JĘZYK POLSKI ODPOWIEDZI ZESTAW P1

więcej podobnych podstron