3220342465

3220342465



Małgorzata Parcheta-Kowalik, Alina Ukalisz

Wprowadzenie

Przełom XX i XXI wieku stał się czasem ogromnych wyzwań na drodze zaspokajania potrzeb. Postęp powoduje konieczność stałego rozwoju w procesie ustawicznej edukacji. Wykształcenie osiągane w efekcie edukacji staje się wartością samą w sobie. Dla współczesnej młodzieży najistotniejsze są sukces oraz popularność. Często najłatwiejszym sposobem osiągnięcia dobrych ocen jest ściąganie. Na gruncie literatury przedmiotu zjawisko to definiowane jest jako oszustwo dokonane podczas sprawdzianu, kartkówki lub testu poprzez zastosowanie w ich trakcie niedozwolonej pomocy lub informacji pochodzącej ze źródeł zewnętrznych. Pojęcie ściągania obejmuje zarówno proces opracowywania, jak i wykorzystywania informacji pochodzących z niedozwolonych pomocy oraz sam akt wykorzystywania informacji pochodzących z zewnętrznych źródeł (zob. Kobierski 2006, s. 49-54).

Wyodrębnić możemy trzy najczęściej występujące kategorie sposobów ściągania, preferowane przez uczniów jako formy łamania obowiązujących reguł szkolnych. Pierwsza z nich to posiadanie tzw. niedozwolonej pomocy naukowej w czasie sprawdzianu. Druga to ściąganie od innej osoby lub osób poprzez odpisywanie od kolegi siedzącego obok, zamienianie sprawdzianów lub stosowanie specjalnych kodów, odciąganie uwagi nauczyciela. Trzeci rodzaj związany jest z umożliwianiem ściągania innej osobie z wykorzystaniem pomocy lub własnej wiedzy (Gromkowska-Melosik 2007, s. 26-33).

Ściąganie jest elementem wkomponowanym w proces nauczania. Uczeń kieruje się bilansem zysków i strat, dąży do osiągnięcia bardzo dobrych wyników w nauce, przy jednoczesnym unikaniu nadmiernego wysiłku. U podstaw ściągania może leżeć również konflikt między wartościami będącymi podstawą poznania a chęcią osiągnięcia korzyści. Gdy pokusa jest bardzo silna, pojawia się mechanizm racjonalizagi, jako metody radzenia sobie z wewnętrznymi konfliktami w celu ochrony osobowości, zmniejszenia lęku, frustracji oraz poczucia winy w wyniku swego złego postępowania (Strelau 2000, s. 616-617).

Whitley wśród najczęstszych motywów ściągania wymienia wewnętrzną orientację młodego człowieka na sukces oraz nadmierną presję rodziców i nauczycieli. Inne motywy to tzw. okoliczności zewnętrzne, związane z powszechnością zjawiska, przeładowaniem materiału do przygotowania oraz zbyt krótkim czasem wyznaczonym do przyswojenia wiedzy. Trzecia grupa motywów dotyczy okoliczności obiektywnych, związanych z długotrwałą chorobą, a do grupy czwartej należą motywy indywidualne, tj. spryt, okazja lub po prostu lenistwo. Do grupy piątej zaliczane są motywy wynikające ze współpracy czy komunikacji grupowej, natomiast w grupie szóstej znajdziemy takie, które wiążą się z brakiem lub ze znikomą

122    (s. 121-135)



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Małgorzata Parcheta-Kowalik, Alina Ukalisz Z analizy statystycznej wynika, że nieletni umieszczeni w
Małgorzata Parcheta-Kowalik, Alina Ukalisz Tabela 11. Samopoczucie badanych w sytuacji
Małgorzata Parcheta-Kowalik, Alina Ukalisz ściąganiem nie da się walczyć. Wbrew temu przekonaniu są
Małgorzata Parcheta-Kowalik, Alina UkaliszMetodologia badań własnych Głównym celem badań
Małgorzata Parcheta-Kowalik, Alina Ukalisz Analizując różnice pomiędzy wynikami badanych z obydwu gr
Małgorzata Parcheta-Kowalik, Alina Ukalisz Z analizy różnic wynika, że nieletni wychowankowie schron
Wstęp Przełom XX i XXI stulecia charakteryzuje się gwałtownymi przemianami. Zachodzą one na całym
WSTĘP Przełom XX i XXI wieku jest uważany za początek ery ekologicznej. Obecnie najważniejszym wyzwa
31.    Świętochowska Urszula : Edukacja pozaszkolna w Polsce na przełomie XX i XXI wi
mu zagrożeń militarnych i niemilitarnych na przełomie XX i XXI wieku spowodowały, iż pojawiły się pr
Chełm: Przeobrażenia w języku , kulturze i edukacji na przełomie XX i XXI wieku (PWSZ w Chełmie) Pio
ŚWIAT NA PRZEŁOMIE XX I XXI WIEKU
121.    O obronie militarnej Polski przełomu XX-XXI wieku / Józef Marczak, Jacek Pawł
WSTĘP Na przełomie XX i XXI wieku telefonia komórkowa przestała być luksusem dostępnym jedynie dla
3) „Miasto w sztuce - sztuka miasta. Analiza kulturowa przestrzeni miejskich na przełomie XX i XXI w
BEZPIECZEŃSTWO PAŃSTWA A ZAGROŻENIE TERRORYZMEM TERRORYZM NA PRZEŁOMIE XX i XXI WIEKU
: (2) 2011 Ku Itura i Wychowań teCzłowiek współczesny -humanista przełomu XX i XXI wieku(Część
1938/1939 6 X11939    1945 -1989 przełom XX i XXI wieku 2014 założenie Uniwersytetu w

więcej podobnych podstron