3220342466

3220342466



Młodzież podsądna i licealiści wobec zjawiska oszustw szkolnych...

karą dla przyłapanego na ściąganiu lub wręcz tolerowaniem tego procederu przez nauczycieli (zob. Gromkowska-Melosik 2007, s. 13).

W Polsce panuje dość szerokie przyzwolenie społeczne na praktyki związane ze ściąganiem. Jak podaje CBOS w 1997 roku aż 58% Polaków akceptowało zjawisko ściągania. Potwierdzają to badania przeprowadzone w Łodzi w latach 2004-2005 w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przez Konrada Ko-bierskiego na próbie 705 uczniów. Według tych danych niemal wszyscy uczniowie przyznają się do ściągania (98,2%), a ponad połowa nauczycieli im na to pozwala i nie podejmuje żadnych działań, aby wyeliminować to zjawisko. Tylko 16% uczniów uważa ściąganie za coś złego, zaś 60% uczniów nie ma na ten temat zdania lub jest im to obojętne. Według cytowanego autora, pierwszym powodem plagi ściągania w polskich szkołach jest przestarzały program nauczania. Wymaga on od uczniów opanowania ogromnej wiedzy typu encyklopedycznego, która nie jest dla nich ani interesująca, ani użyteczna. Drugi powód to obowiązujący w szkołach system ocen. Oceny szkolne nie mają jednak dla badanych żadnego znaczenia oprócz tego, że dobrze jest dostać ocenę bardzo dobrą, a źle niedostateczną (Kobierski 2006, s. 105-235).

W badaniach przeprowadzonych w 2003 r. przez M. Lipską ujawniono, że 80% uczniów szkół masowych ściąga, gdy ma taką możliwość, a 23,3% - ściąga zawsze. Natomiast tylko 14% badanych stwierdziło, że pomimo nadarzających się okazji zachowuje się uczciwie. Powyższe ustalenia potwierdzone zostały w badaniach M. Tyszko i Z. Hrynowicza na próbie 8083 uczniów. Ponad 80% badanych stwierdziło, że główną przyczyną ściągania jest chęć zdobycia lepszych ocen. Dla 80% badanych do ściągania przyczynia się zbyt obszerny materiał. Ściąganie akceptuje 60% badanych uczniów, a ponad 2/3 twierdzi, że w ich szkole jest to zjawisko powszechne. Ponad połowa zdających uważała, że rodzice są świadomi, że ich dzieci oszukują podczas sprawdzianów. Tylko 16% uczniów twierdziło, że nauczyciele akceptują ściąganie i „przymykają oko” na takie zachowanie (www.oke.poznan.pl). Podobne wskaźniki wystąpiły w badaniach wykonanych przez Bogusława Śliwerskiego (1996, s. 39-40). Wśród uczniów objętych sondażem, aż 89% dziewcząt i 88,7% chłopców przyznało się do ściągania.

W Stanach Zjednoczonych stosunek do ściągania jest bardziej restrykcyjny. Ściąganie określane jest mianem oszukiwania (ang. cheating), jednak i tam jest to powszechny problem. Według badań przeprowadzonych w 2005 roku wśród amerykańskich studentów przez Center for Academic Integrity, 70% badanych przyznało się do jakiejś formy ściągania. Także 60% uczniów szkół państwowych oraz prowadzonych przez parafie dopuszcza się różnego rodzaju plagiatów. Część nauczycieli i administracji szkolnej jest także zamieszana w organizowanie różnego rodzaju „pomocy” w czasie testów, mając na celu poprawę wyników ich uczniów (Center for Academic Integrity, http://www.academicintergrity.org/).

(s. 121-135)    123



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
Młodzież podsądna i licealiści wobec zjawiska oszustw szkolnych... Tabela 10. Reakcje nauczycieli na
Młodzież podsądna i licealiści wobec zjawiska oszustw szkolnych... nia, a ściąganie stanie się
Młodzież podsądna i licealiści wobec zjawiska oszustw szkolnych... the reasons for such proceedings.
Młodzież podsądna i licealiści wobec zjawiska oszustw szkolnych... Prawie połowa respondentów z obyd
Młodzież podsądna i licealiści wobec zjawiska oszustw szkolnych... Należy stwierdzić, iż nieletni
Młodzież podsądna i licealiści wobec zjawiska oszustw szkolnych... Z analizy statystycznej różnic
Kwestionariusz wywiadu do diagnozy młodzieży nieprzystosowanej społecznie wobec wybranych zjawisk
Szkolenie z Psychoterapii Dzieci i Młodzieży skierowane jest do psychologów, pedagogów szkolnych i p
CCF20111206014 (Kopiowanie) •    hufcach szkolnych i akademickich dla młodzieży szkó
Zdjęcie3972 202 Rozdział 6. Dysłcksja w percepcji tpoleczncj wobec zjawiska dysleksji i uczniów z ty
Konspekty szkoleniowe Młodzieży Wszechpolskiej zachowawczy wobec systemu parlamentarnego, z ewentual
Scan0025 w niej i dla niej powinno brać pod uwagę fakt, że prosta opozycja wobec „zorganizowanego ks
Krzysztof Rych le wskiOrganizacja wypoczynku dzieci i młodzieży szkolnej. Poradnik dla organizatorów

więcej podobnych podstron