3329133177

3329133177



strona 12/18


PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL

7. Wczytywanie i wyświetlanie

Aby napisać uniwersalny program konieczna jest możliwość podania wartości zmiennych przez użytkownika programu oraz wyświetlenie na ekranie wyników działania algorytmu. W Pascalu służą do tego trzy procedury: readln (wczytywanie) oraz writeln i write (wyświetlanie).

Przykład:

var wiek: integer; begin

writeln(‘lle masz lat?’); readln(wiek);


readln;

end.


-    deklaracja zmiennej

-    początek algorytmu

-    wyświetla na ekranie napis “Ile masz lat?”

-    czeka na wprowadzenie wartości zmiennej

wiek i naciśnięcie klawisza Enter. Po wprowadzeniu wartości dopiero od tego momentu w algorytmie komputer zna wartość zmiennej wiek

-    czeka na wprowadzenie samego klawisza Enter

-    koniec algorytmu

Po uruchomieniu programu edytor i kompilator Pascala przełączy widok na tzw. USER SCREEN czyli na drugi ekran na którym pokazuje wynik działania algorytmu. Po zakończeniu wykonywania programu automatycznie wraca do edycji (niebieski ekran). Aby zdąrzyć zobaczyć wynik działania algorytmu przez instrukcją end. należy wprowadzić instrukcję readln; która nie wczytuje żadnych danych do pamięci komputera, a czeka wyłącznie na naciśnięcie klawisza Enter.

Kilkukrotne uruchomienie programu powoduje, że na USER SCREEN pojawia się tak wiele napisów, że po chwili nie wiadomo już, który napis dotyczył którego uruchomienia programu. Dlatego dobrze jest dodać instrukcję czyszczenia ekranu przed rozpoczęciem algorytmu. Robi się to w następujący sposób:

uses crt;


var wiek: integer;

begin

clrscr;

writelnflle masz lat?’); readln(wiek);


readln;

end.


-    wczytanie modułu (zestawu dodatkowych instrukcji), który wytłumaczy Pascalowi, na czym polega czyszczenie ekranu

-    deklaracja zmiennej

-    początek algorytmu

-    instrukcja wyczyszczenia ekranu USER SCREEN (skrót od angielskich słów elear screenl

-    wyświetla na ekranie napis “Ile masz lat?"

-    czeka na wprowadzenie wartości zmiennej

wiek i naciśnięcie klawisza Enter. Po wprowadzeniu wartości dopiero od tego momentu w algorytmie komputer zna wartość zmiennej wiek

-    czeka na wprowadzenie samego klawisza Enter

-    koniec algorytmu


opracowanie : mgr inż. Dominik Sieciński nauczyciel mianowany



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
strona 10/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL5. Mój pierwszy program Po uruchomieniu Pascala możemy n
strona 11/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL6. Spis błędów przy kompilacji Pisząc program w Pascalu
strona 13/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL PRZYKŁADY UŻYCIA INSTRUKCJI WCZYTANIA i WYPISANIA WARTO
strona 15/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCALDodatek - Pliki tekstowe (podstawy) Program napisany w P
strona 16/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL Istnieje możliwość odczytania danych z pliku, podobnie
strona 17/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL danych z pliku (reszta programu) close(a);
strona 3/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL1. Podstawowe definicje Algorytm - skończony i uporządkow
strona 4/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL Kod źródłowy - to zapis algorytmu w wybranym języku
strona 5/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL Program - kod zrozumiały dla komputera, który powstaje z
strona 6/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL2. Zmienne i ich wartości Chcąc zapisać algorytm w wybran
strona 7/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL Wartość zmienny znakowych zawsze podajemy w apostrofach.
strona 8/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL3. Zmiana wartości zmiennych W trakcie działania algorytm
strona 9/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL4. Pascal dla Apple Aby skompilować i uruchomić na komput
WYDANIE m/2011 * Strona 12 * 15.    zainstalowałem program Firewall i go skonfigurowa
PRZEDMIOTOWY SYSTEM OCENIANIABIOLOGIA Małgorzata Nietupska Gimnazjum nr 12 w Olsztynie PODSTAWA PROG
Strona 12 z 18 Sprawozdanie: nr 01500214 Data: 01 października 2014 r. D.5 Sprawdzenie odporność izo
88450 strona012 12 1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE Programy komputerowe umożliwiają wykonywanie rysunków w wer
strona012 12 1. WIADOMOŚCI WSTĘPNE Programy komputerowe umożliwiają wykonywanie rysunków w wersji pł

więcej podobnych podstron