3329133180

3329133180



strona 15/18


PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL

Dodatek - Pliki tekstowe (podstawy)

Program napisany w Pascalu przechowuje wartości zmiennych w pamięci RAM. Wadą tego rozwiązania jest fakt, że po zakończeniu programu, lub po np. przypadkowym wyłączeniu prądu, wprowadzone dane znikają bezpowrotnie.

Większość programów potrafi przechowywać swoje dane na dysku twardym komputera. Taką możliwość mają również programy napisane w języku Pascal. Służą do tego zmienne plikowe, w tym ich najprostrza wersja - pliki tekstowe.

Aby umożliwić zapisywanie wartości zmiennych (w tym przypadku zmiennej typu string) należy zadeklarować odpowiednio zmienne.

var a: text;    - zmienna typu plik tekstowy

napis: string;    - zmienna w której możemy przechowywać napis do 255 znaków

Następnie w programie należy przypisać odpowiednio zmienną do pliku i utworzyć na dysku plik, w którym będą trzymane nasze dane (napisy).

begin

assign(a,’plik.txt’);

rewrite(a);


napis:='ala ma kota’; writeln(napis); writeln(a, napis);

close(a);


end.


przypisanie nazwy pliku do zmiennej “a” fizyczne utworzenie pliku plik.txt na dysku plik zostanie utworzony w tym samym folderze jeśli taki plik już istnieje - zostanie on skasowany w którym znajduje się plik .PAS. Plik będzie miał wielkość zero bajtów.

wpisanie do zmiennej napis wartości “ala ma kota” wypisanie na ekranie napisu “ala ma kota” wrzucenie do pliku plik.txt wartości ze zmiennej napis oraz znaku ENTER (nowa linia), zamknięcie pliku (zwykle w tym momencie wszystkie wysłane do pliku napisy są dopiero fizycznie zapisywane)


Po wykonaniu powyższego programu na dysku pojawi się plik, który po otwarciu w programie notatnika (lub np. TextWrangler - w przypadku komputerów Apple) będzie zawierał napis “ala ma kota”.

WAŻNE UWAGI:

Użycie instrukcji write(a,napis) nie jest zalecane z uwagi na brak znaku ENTER na końcu linijki. Po otwarciu pliku w notatniku czytelność danych jest znikoma.

Na komputerach Apple należy również zwrócić uwagę, że znaki ENTER w większość programów zapisywane są inaczej niż w systemie Windows. W programie TextWrangler należy, aby uniknąć błędów odczytu pliku, wybrać opcję Windows przed zapisem plików (patrz obrazek powyżej).

opracowanie : mgr inż. Dominik Sieciński nauczyciel mianowany



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
strona 10/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL5. Mój pierwszy program Po uruchomieniu Pascala możemy n
strona 11/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL6. Spis błędów przy kompilacji Pisząc program w Pascalu
strona 12/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL7. Wczytywanie i wyświetlanie Aby napisać uniwersalny pr
strona 13/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL PRZYKŁADY UŻYCIA INSTRUKCJI WCZYTANIA i WYPISANIA WARTO
strona 16/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL Istnieje możliwość odczytania danych z pliku, podobnie
strona 17/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL danych z pliku (reszta programu) close(a);
Strona 15 z 18 Sprawozdanie: nr 01500214 Data: 01 października 2014 r. D.8 Badania sumarycznej tłumi
85261 metody pracy z grupą w poradnictwie zawodowym strona 15 1. Wprowadzenie U podstaw poradnictwa
PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL strona 14/18 Zapis algorytmu Efekt wyświetlania na
strona 3/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL1. Podstawowe definicje Algorytm - skończony i uporządkow
strona 4/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL Kod źródłowy - to zapis algorytmu w wybranym języku
strona 5/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL Program - kod zrozumiały dla komputera, który powstaje z
strona 6/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL2. Zmienne i ich wartości Chcąc zapisać algorytm w wybran
strona 7/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL Wartość zmienny znakowych zawsze podajemy w apostrofach.
strona 8/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL3. Zmiana wartości zmiennych W trakcie działania algorytm
strona 9/18 PODSTAWY PROGRAMOWANIA - PASCAL4. Pascal dla Apple Aby skompilować i uruchomić na komput

więcej podobnych podstron