3462403062

3462403062



FIZJOLOGIA SPOŁECZNA

W UJĘCIU CLAUDEA HENRI DE SAINT-SIMONA

Miejsce Saint-Simona w historii myśli społecznej dalekie jest od ostatecznego ustalenia. Jedni uważają go za Jana Chrzciciela socjologii, prekursora marksizmu i Kartezjusza nauk społecznych, inni zaś za kompilatora czy prekursora menedźeryzmu (por. Try-busiewicz 1968: 9). Niewątpliwy jest jednak jego wpływ na twórczość Auguste'a Comte'a i Emile'a Durkheima, a przez nich na całą socjologię.

Saint-Simon należał do pokolenia ludzi Oświecenia i Rewolucji Francuskiej. Konsekwencje tego faktu dla jego myśli są oczywiste. .

Nauki społeczne (filozofia społeczna) i filozofia są terminami używanymi przez Saint-Simona często zamiennie. Ma to zresztą u niego uzasadnienie. Nauki społeczne oparte są na tych samych zasadach co wszelkie inne nauki — na ogólnych zasadach filozoficznych. Zadania filozofii są zaś zadaniami stricte społecznymi.

Zadania nauki są czysto praktyczne, nie analityczne. Filozofia nie ma objaśniać świata, lecz go przekształcać. Jak pisze Saint-

-    Simon w pracy Poglądy literackie, fdozoficzne oraz industrialne (1825), filozofia stawia przed sobą kilka celów. Są to więc: (1) opracowanie najlepszego w danej epoce systemu organizacji społecznej, (2) upowszechnienie go zarówno wśród rządzących, jak i rządzonych, (3) doskonalenie tego systemu organizacyjnego, gdy zostanie już wprowadzony w życie, do możliwie najwyższego stopnia i wreszcie, gdy stopień ten osiągnie, (4) spowodowanie obalenia go, aby na jego miejscu wznieść system'jeszcze doskonalszy, przygotowany przez specjalistów w trakcie funkcjonowania poprzedniego systemu organizacyjnego (Saint-Simon 1968e: 601 -

-    602).

Przygotowywanie przez filozofów obalenia kolejnych systemów społecznych jest konieczne, gdyż poszczególne ustroje po oddaniu społeczeństwu wielkich usług tracą zdolność do dalszego doskonalenia się. Tak więc na przykład filozofowie średniowieczni opracowali i zrealizowali w praktyce system teologiczny i feudalny, po uprzednim zburzeniu systemów zbudowanych i wcielonych w życie przez filozofów greckich i rzymskich (tamże: 602). Również ustroje teologiczny i feudalny utraciły, zgodnie z nor-

18



Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
CCF20120401022 tytułu Newtona nauk społecznych; między innymi Clau-de-Henri de Saint-Simon i August
12 7. ZASADA DE SAINT-VENANTA Adhemar Jean Claude Barre de Saint-Venant (23 sierpnia 1797 w Villiers
12 7. ZASADA DE SAINT-VENANTA Adhemar Jean Claude Barre de Saint-Venant (23 sierpnia 1797 w Villiers
skanuj0002 (520) nych - od Henriego de Saint-Simona. Tworząc swoją wizję inżyniera jako demiurga now
2008-09-27 Początki: - XVIII w -C, H. Saint -9mon wyodrębnia nową naukę - fizjologię społeczną będąc
2008-09-27 Początki: - XVIII w -C, H. Saint -9mon wyodrębnia nową naukę - fizjologię społeczną będąc
7 et de saint Paul, tandis que dans les deux champs rapproches du faite, sont representes »Le Jugeme
POURQUOI PAS? 1075 POURQUOI PAS? 1075 t dT&ntre-Sambre-et-Meuse, 1 es futaies de Saint-Hubert. s
179 BULLETIN AUGUSTINIEN POUR 1958 Une suwie módiemle de la polśmique antijuwe de saint Augustin, da
PARTIE SUD-OUEST DU DELTA DU SENEGAL ENVIRONS DE SAINT-LOUIS N Diebene • «• •••••• •
LT75 48 a 50. (Ci-dessus) Le reseau des «Juniors du Rail», realise par les jeunes du club de Saint
Introduction Le village de Saint Romain au Mont d Or, niche au coeur des Monts du L.yonnais, est bat
135BIBLIOGRAPHIE CANONIALE 43* Prot A. F., Consecration de leg lis e collegiale de Saint-E milion, l

więcej podobnych podstron