3462403089

3462403089




SZEROKO POJĘTE KULTURA I SZTUKA BEZDYSKUSYJNIE SĄ BARDZO ISTOTNE W KAŻDYM SPOŁECZEŃSTWIE, A BEZ ZEWNĘTRZNEGO WSPARCIA SPOZA BUDŻETU PAŃSTWA NIE MOGĄSIĘ SWOBODNIE ROZWIJAĆ. DLATEGO ZAPRZYJAŹNIAJĄSIĘZ BIZNESEM W IMIĘ OBOPÓLNYCH KORZYŚCI.    Tekst. Karolina Keller


rzeciętny Kowalski przeznacza na kulturę coraz więcej z roku na rok. Nie są to jeszcze duże sumy, ale generalizując - stopa życia i poziom wydatków luźnych w przeciętnym gospodarstwie domowym nie pozwalają na zbytnią ekstrawagancję. Z danych za 2010 r. (ostatnie ofi-e wydatków na kulturę) udostępnionych przez GUS wynika. że w porównaniu z rokiem poprzednim wydatki wzrosły o 4.5 proc. Średnio było to 406 zl na osobę w skali roku. Niestety, większość tej kwoty to wydatki na umowną kulturę, bo na telewizję kablową. Na bilety wstępu do teatrów, kin i na koncerty w 2010 r.. uśredniając, mieszkańcy miast wydali 27 zl na osobę, a mieszkańcy wsi - 7 zl. Są to jednak dane nie do końca odzwierciedlające wagę kultury i sztuki w codziennym żydu cennego konsumenta, a więc wykształconego, nieźle zarabiającego mieszkańca miasta, lecz owe uśrednienie jest pułapką wszystkich badań konsumenckich.

Obecnie poziom wsparcia kultury z budżetu państwa wynosi ok. 0.87 proc. jego całości. Dzieląc to na ogrom instytucji i organizacji, które kulturę krzewią i produkują, nie jest to wystarczające. Kultura sięga więc do kieszeni sektora prywatnego, który to z faktu bycia sponsorem w perspektywie długoterminowej także czerpie realne korzyści. Biznes to wizerunek

Instytucje pytane o motywy wsparcia kultury wskazują przede wszystkim na potencjał promocyjny, potrzebę przyczynienia się do budowy

tysfakcję. O ile aspekt wizerunkowy i społeczny wydają się faktycznymi powodami, o tyle sama satysfakcja to w tym przypadku lekkie naciągnięcie prawdy. Nie mylmy sponsoringu z mecenatem. Owszem, dom inwestycyjny Jana Kulczyka, Grażyna Kulczyk czy Andrzej Walczak prawdopodobnie wspierają (czy prowadzą) instytucje sztuki dla satysfakcji właśnie, ale przedsiębiorstwa zaangażowane w działalność sponsoringową zawsze robią to po coś. Sponsor w zamian oczekuje realizacji celów biznesowych. Bo o to przecież chodzi.

Cele końcowe to bardziej kulturalny i odpowiedzialny wizerunek firmy osiągnięty za pomocą całej gamy potencjalnych narzędzi promocyjnych. tak aby marka była pozytywnie kojarzona. - Sponsor staje się podmiotem odpowiedzialnym, troszczącym się o dziedzictwo narodowe. rozwój kultury, kreatywność młodych pokoleń itd. To przekłada się na zaufanie, lojalność czy sympatię klientów - mówi Kamila Kujawska--Krakowiak. prezes fundacji Commitment to Europę Arts & Business.

Sponsoring, pracując przede wszystkim na wizerunek sponsora, ma największy sens w długoterminowym lub cyklicznym wymiarze - konsumenci nie zapamiętają na długo jednorazowego wsparcia.

O sukcesie wizerunkowym sponsoringu decyduje także przemyślany dobór odpowiedniego wydarzenia czy instytucji, której dedykowane jest

SPONSORING. PRACUJĄC PRZEDE WSZYSTKIM NAWIZERUNEK SPONSORA, MA NAJWIĘKSZY SENS W DŁUGOTERMINOWYM WYMIARZE

I

i


I


!

i




Wyszukiwarka

Podobne podstrony:
DSC00020 Diagnostyka MPR Badania płynu są bardzo istotne w diagnozowaniu wielu chorób układu nerwowe
AWF Warszawa: 1)    BIBLIO - baza bibliograficzna z zakresu szeroko pojętej kultury
DSC07438 2 Opracowania realizowane przez naukowców wraz ze studentami są bardzo
Presja... •    Żądania studentów są bardzo istotnym czynnikiem zmuszającym
Kultura masowa Rozwój szeroko pojętej kultury masowej związany był z powstaniem kina, radia i gazet,
młodego człowieka do życia i udziału w szeroko pojętej kulturze pozwoli otworzyć polską szkołę na po
Urządzenia informacyjne Bardzo istotne dla pracy wskaźników i innych urządzeń informacyjnych są spos
142,143 (3) Różnice językowe są tu bardzo istotne, obejmują tak słownictwo, niektóre formy gramatycz
SE20101110011 się wyodrębnić pewne szeroko pojęte etapy opracowania oraz sposoby postępowania w każ
wymagania bmp 350 i Pasma CT są bardzo szerokie i intensywne. Pasma absorpcji halogenków litewców,
CCF20090225059 KONTRASTY KULTUR WSPÓŁCZESNYCH Sztuka innych kultur, zwłaszcza gdy jest bardzo różna
77soś Sztuka europejskiego średniowiecza V-XV w. Wszystkie dzieła pańskie są bardzo
z dokładnością znacznie mniejszą. Bardzo istotne są koszty wytworzenia odkuwek. W przypadku małej ic
dzenia tego pojęcia są dla fenomenologii oraz dla hermeneutyki bardzo istotne. Świat przeżywany jest
Obraz8 (83) Arystokracja charkteryzuje się kilkoma bardzo istotnymi cechami. Rządy sprawowane są zg
Współcześnie kulturę pojmuje się zazwyczaj bardzo szeroko - jako procesy i efekty tworzenia dóbr duc

więcej podobnych podstron